drukuj    zapisz    Powrót do listy

6014 Rozbiórka budowli lub innego obiektu budowlanego, dokonanie oceny stanu technicznego obiektu, doprowadzenie obiektu do s, Przywrócenie terminu, Wojewódzki Inspektor Nadzoru Budowlanego, Oddalono zażalenie, II OZ 764/08 - Postanowienie NSA z 2008-08-05, Centralna Baza Orzeczeń Naczelnego (NSA) i Wojewódzkich (WSA) Sądów Administracyjnych, Orzecznictwo NSA i WSA

II OZ 764/08 - Postanowienie NSA

Data orzeczenia
2008-08-05 orzeczenie prawomocne
Data wpływu
2008-07-07
Sąd
Naczelny Sąd Administracyjny
Sędziowie
Maria Czapska - Górnikiewicz /przewodniczący sprawozdawca/
Symbol z opisem
6014 Rozbiórka budowli lub innego obiektu budowlanego, dokonanie oceny stanu technicznego obiektu, doprowadzenie obiektu do s
Hasła tematyczne
Przywrócenie terminu
Sygn. powiązane
II SA/Lu 135/08 - Postanowienie WSA w Lublinie z 2008-03-26
Skarżony organ
Wojewódzki Inspektor Nadzoru Budowlanego
Treść wyniku
Oddalono zażalenie
Powołane przepisy
Dz.U. 2002 nr 153 poz 1270 art. 86 i 87
Ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi.
Sentencja

II OZ 764 /08 POSTANOWIENIE Dnia 5 sierpnia 2008 r. Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący sędzia NSA Maria Czapska – Górnikiewicz po rozpoznaniu w dniu 5 sierpnia 2008 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej zażalenia A. K. i S. K. na postanowienie Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie z dnia 28 kwietnia 2008 r. sygn. akt II SA/Lu 135/08 w zakresie odmowy przywrócenia terminu do uzupełnienia braków formalnych skargi i do uiszczenia wpisu sądowego od skargi w sprawie ze skargi A. K. i S. K. na decyzję [...] Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego w L. z dnia [...] Nr [...] w przedmiocie odmowy wydania nakazu rozbiórki postanawia oddalić zażalenie.

Uzasadnienie

II OZ 764 /08

UZASADNIENIE

Zaskarżonym postanowieniem z dnia 28 kwietnia 2008 r. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Lublinie z dnia 20 grudnia 2007 r. odmówił wnoszącym skargę A. K. i S. K. przywrócenia terminu do uzupełnienia braków formalnych skargi.

Uzasadniając powyższe postanowienie Sąd pierwszej instancji wskazał, iż skarżący zostali zobowiązani do usunięcia braków formalnych skargi poprzez jej opłacenie, podpisanie skargi i nadesłanie odpisów skargi. Odbiór tego wezwania skarżący pokwitowali w dniu 3 marca 2008 r. Tymczasem skarżący wniosek o przyznanie prawa pomocy i pisma usuwające pozostałe braki skargi skierowali do organu, gdzie wpłynęły w dniu 11 marca 2008 r. Organ administracji powyższe pisma skarżących złożył w Sądzie w dniu 4 kwietnia 2008 r.

We wniosku o przywrócenie terminu do uzupełnienia powyższych braków skarżący wskazali, że błędne zaadresowanie przesyłki z dokumentami wynikło z tego, iż S. K. jest osobą schorowaną, niedołężną i ma problemy z pamięcią. Jednocześnie winą za uchybienie terminu do przesłania przedmiotowych pism należy w ocenie skarżących obarczyć organ administracji, który przekazał je Sądowi dopiero w dniu 4 kwietnia 2008 r.

Odmawiając skarżącym przywrócenia uchybionego terminu Wojewódzki Sąd Administracyjny stwierdził, że skarżący nie uprawdopodobnili braku swej winy w uchybieniu terminu do uzupełnienia braków skargi poprzez nie podpisanie skargi i nie nadesłanie odpisów w wyznaczonym terminie, a wobec tego należało wniosek o przywrócenie terminu oddalić na podstawie przepisu art. 87 § 2 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.) – zwanej dalej p.p.s.a.

Brak było również zdaniem Sądu podstaw do uwzględnienia wniosku skarżących o przywrócenie terminu do uiszczenia wpisu sądowego od wniesionej skargi, bowiem brak uiszczenia w zakreślonym terminie wpisu sądowego od wniesionej skargi uniemożliwia nadanie skardze biegu.

Sąd pierwszej instancji wskazał też, iż rozpoznał wniosek o przywrócenie terminu do uiszczenia wpisu sądowego od wniesionej skargi łącznie z wnioskiem o przywrócenie terminu do uzupełnienia braków formalnych skargi mimo tego, że pierwszy z tych wniosków nie spełniał wymogów formalnych z art. 84 § 4 p.p.s.a. Sąd uznał za niecelowe wzywanie do usunięcia braków formalnych w sytuacji, gdy wniosek ten i tak nie mógłby być uwzględniony.

Naczelny Sąd Administracyjny zważył, co następuje:

Zażalenie nie ma usprawiedliwionych podstaw.

Zgodnie z art. 86 § 1 p.p.s.a., jeżeli strona nie dokonała w terminie czynności w postępowaniu sądowym bez swojej winy, sąd na jej wniosek postanowi o przywróceniu terminu. Brak winy w uchybieniu terminu powinien być oceniany z uwzględnieniem wszystkich okoliczności konkretnej sprawy, w sposób uwzględniający obiektywny miernik staranności, jakiej można wymagać od strony dbającej należycie o własne interesy i przy braniu pod uwagę także uchybień spowodowanych nawet niewielkim niedbalstwem. Przywrócenie terminu ma charakter wyjątkowy i może mieć miejsce tylko wtedy, gdy uchybienie terminu nastąpiło wskutek przeszkody, której strona nie mogła usunąć, nawet przy użyciu największego w danych warunkach wysiłku.

Mając powyższe wymogi na względzie trzeba stwierdzić, iż wnioskodawcy nie wykazali, że uchybienie terminu do uzupełnienia braków skargi nastąpiło bez ich winy. Należy wskazać, że nie może o zasadności rozpoznawanego wniosku przesądzać argument o złym stanie zdrowia i słabej pamięci jednego ze skarżących – S. K. Jak wskazują bowiem okoliczności przedmiotowej sprawy stan zdrowia skarżącego S. K. nie był przeszkodą, ani do faktu uzupełnienia braków skargi, ani do dokonania tego w terminie, ale stanowił przeszkodę tylko w zaadresowaniu samej przesyłki. Taka argumentacja wniosku o przywrócenie terminu do dokonania określonej czynności jest nie do zaakceptowania.

Błędne zaadresowanie przesyłki przez skarżących i to wbrew pouczeniu zawartemu w wezwaniu skierowanym do skarżących w konsekwencji skutkowało tym, że nastąpiło uchybienie terminu w przesłaniu dokumentów do Sądu.

Stwierdzić należy, iż rozstrzygnięcie Sądu pierwszej instancji jest prawidłowe, mimo wadliwego w części jego uzasadnienia m. in. wskazaniu przez Sąd art. 84 § 4 p.p.s.a. zamiast art. 87 § 4 p.p.s.a. Nie jest też do zaakceptowania pogląd zawarty w zaskarżonym postanowieniu, a zmierzający do tego, iż złożenie wniosku o przyznanie prawa pomocy zamiast uiszczenia należnej opłaty sądowej wskazuje na brak dopełnienia czynności, o jakich mowa w art. 87 § 4 p.p.s.a. Powyższe wady pozostają jednak bez wpływu na ostateczny wynik sprawy. Równocześnie niewątpliwie trafnym jest stanowisko Sądu co do konieczności łącznej oceny wniosków o przywrócenie terminu zważywszy na to, iż dotyczyły one uzupełnienia braków formalnych jednej skargi.

W tym stanie rzeczy Naczelny Sąd Administracyjny oddalił wniesione zażalenie na podstawie art.184 w związku z art. 197 § 2 p.p.s.a., jako pozbawione uzasadnionych podstaw.



Powered by SoftProdukt