drukuj    zapisz    Powrót do listy

6037 Transport drogowy i przewozy, Transport, Samorządowe Kolegium Odwoławcze, Uchylono zaskarżoną decyzję, III SA/Po 648/13 - Wyrok WSA w Poznaniu z 2013-06-12, Centralna Baza Orzeczeń Naczelnego (NSA) i Wojewódzkich (WSA) Sądów Administracyjnych, Orzecznictwo NSA i WSA

III SA/Po 648/13 - Wyrok WSA w Poznaniu

Data orzeczenia
2013-06-12 orzeczenie prawomocne
Data wpływu
2013-04-29
Sąd
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu
Sędziowie
Barbara Koś
Maria Lorych-Olszanowska /przewodniczący sprawozdawca/
Tadeusz Geremek
Symbol z opisem
6037 Transport drogowy i przewozy
Hasła tematyczne
Transport
Skarżony organ
Samorządowe Kolegium Odwoławcze
Treść wyniku
Uchylono zaskarżoną decyzję
Powołane przepisy
Dz.U. 2000 nr 98 poz 1071 art. 7, art. 8, art. 11, art. 77, art. 107 § 3
Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r.- Kodeks postępowania administracyjnego - tekst jednolity
Dz.U. 2012 poz 270 art. 145 § 1 pkt 1 lit. c, art. 200, art. 152
Ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jednolity.
Dz.U. 2012 poz 1265 art. 21, art. 22a
Ustawa z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym - tekst jednolity
Sentencja

Dnia 12 czerwca 2013 roku Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia NSA Maria Lorych-Olszanowska (spr.) Sędziowie NSA Tadeusz M. Geremek WSA Barbara Koś Protokolant: st. sekr. sąd. Janusz Maciaszek po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 12 czerwca 2013 roku przy udziale sprawy ze skargi K.W., T.W., P.W. wspólników Spółki A na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w K. z dnia [...] nr [...] w przedmiocie wydania zezwolenia na wykonywanie regularnych przewozów osób w krajowym transporcie drogowym I. uchyla zaskarżoną decyzję, II. zasądza od Samorządowego Kolegium Odwoławczego w K. na rzecz skarżących kwotę [...] - ([...]) złotych tytułem zwrotu kosztów sądowych, III. stwierdza, że zaskarżona decyzja nie może być wykonana.

Uzasadnienie

Decyzją z dnia 18.01.2013 r., nr 224/2013, działając na podstawie art. 18 ust 1 pkt 1 i art. 20 ust 1 ustawy z dnia 6.09.2001 r. o transporcie drogowym, Prezydent Miasta K. udzielił przedsiębiorcom K.W., T. W. i P. W. zezwolenia na wykonywanie przewozów regularnych osób w krajowym transporcie drogowym w ramach linii K. – N.S.- O. W. z datą ważności do [...].

Odwołując się od powyższej decyzji wymienieni przedsiębiorcy wyjaśnili, że w dniu [...] złożyli wniosek do Prezydenta Miasta K., za pośrednictwem Polskiej Izby Gospodarczej Transportu Samochodowego i Spedycji w P., o wydanie zezwolenia na wykonywanie przewozów regularnych w krajowym transporcie drogowym na linii komunikacyjnej: K. – N.S. – O. W. na okres do [...]. Wcześniejsze zezwolenie na wykonywanie przewozów na tej linii wygasło w dniu [...].

W ocenie odwołujących się byli oni uprawnieni do wnioskowania o wydanie zezwolenia na okres zgodny z przepisami prawa. Organ pobierał opłaty za wydanie zezwolenia wraz z wypisami jak dla dokumentu wydanego na okres 1 roku. Tym samym w sytuacji wnioskowania o zmianę terminu zezwolenia ponownie zostaną obciążeni opłatą. Wykonywanie przewozów w regularnym publicznym transporcie zbiorowym odbywa się na dotychczasowych zasadach do [...]. Pomimo obowiązku przygotowania do końca 2013 r. planów transportowych nie upoważniono organów do dowolnego sterowania terminami ważności wydawanych przewoźnikom zezwoleń.

Decyzją z dnia [...], nr [...], działając na podstawie art. art. 1,17 ust. 1 i 18 ust. 1 ustawy z dnia 12.010.1994 r. o samorządowych kolegiach odwoławczych (Dz. U. Nr 79, poz. 856 z 2001 r.), art. 17 pkt. 1, art. 127 § 2 i art. 138 § 1 pkt. 1 kodeksu postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2000 roku, Nr 98, poz. 1071), Samorządowe Kolegium Odwoławcze w K. utrzymało w mocy powyższą decyzję.

W jej uzasadnieniu i SKO podkreśliło, że zgodnie z art. 21 ust 1 pkt 1 ustawy z dnia 06.09.2001 r. o transporcie drogowym zezwolenie na wykonywanie przewozów regularnych w krajowym transporcie drogowym wydaje się na wniosek przedsiębiorcy na czas nie dłuższy niż 5 lat. Ustawa określa jedynie maksymalną granicę czasową na 5 lat, natomiast nie określa minimalnej granicy czasowej. Wydanie przez Prezydenta Miasta K. zezwolenia z dnia [...], nr [...] na wykonywanie przewozów do [...] nie narusza zatem prawa.

Organ odwoławczy dostrzegł też, że zaskarżone zezwolenie będące decyzją nie zawiera uzasadnienia i nie wynika z niego jakimi przesłankami kierował się organ I instancji określając ważność zezwolenia na dzień [...]. Przytoczył natomiast treść postanowienia z dnia [...]. wyrażającego zgodę na udostępnienie przystanków na terenie Miasta K. na czas do dnia [...]. Wyjaśnił, że udostępnienie wnioskowanych przystanków komunikacyjnych zostało określone czasowo do dnia 30.09.2013 r. z uwagi na przygotowywanie istotnych zmian w sieci komunikacyjnej. Miasto K. już wcześniej zawarło umowę ze Spółką A z siedzibą we W, której przedmiotem jest opracowanie planu zrównoważonego rozwoju publicznego transportu zbiorowego dla Miasta K. zwanego planem transportowym. Opracowany plan transportowy ma zostać przyjęty przez Radę Miejską K. w formie uchwały i wdrożony do dnia 30.09.2013 roku.

W skardze do WSA w P. K. W., T.W., P. W., zarzucili zaskarżonej decyzji SKO w K.:

- naruszenie art. 21 ust.1 pkt 1, art. 22a ustawy o transporcie drogowym przez ich błędną wykładnię i zastosowanie,

- naruszenie art. 8 k.p.a. w zw. z art. 2 Konstytucji RP przez dokonywanie wykładni contra legem w stosunku do przepisów ustawy o transporcie drogowym,

- naruszenie art. 7 Konstytucji RP przez działanie wykraczające poza granice ustawy,

- naruszenie art. 7 i art. 77 k.p.a. przez naruszenie obowiązku wyczerpującego zebrania i rozpatrzenia całego materiału dowodowego w sprawie przez co wydano decyzję z naruszeniem słusznego interesu strony.

W uzasadnieniu skargi skarżący powtórzyli argumenty zawarte w odwołaniu.

Podczas rozprawy w dniu 12.06.2013 roku skarżący K.W. wyjaśnił, że zapoznał się z przygotowywanym planem transportu w K., który został podany do wiadomości. Zawiera on jednak tylko dane statystyczne, w dużej części nieaktualne, natomiast nie ma w nim propozycji zmian w usytuowaniu przystanków. Plan ten informuje jedynie o przewoźnikach prywatnych bez wskazania tras, które obsługują i ewentualnych uzupełnień tych tras.

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu, zważył co następuje:

Skarga zasługiwała na uwzględnienie chociaż zasadne są tylko niektóre z wymienionych w niej zarzutów.

Przedmiotem sporu w rozpoznawanej sprawie jest okres czasu na jaki udzielono przedsiębiorcom K. W., T. W. i P. W. zezwolenia na wykonywanie przewozów regularnych osób w krajowym transporcie drogowym na linii regularnej K. – N.S. – O.W. Decyzją z dnia [...] Prezydent Miasta K. określił ten okres wskazując jako datę końcową [...].

Skarżący zarzucili, że zaskarżona decyzja wydana została z naruszeniem art. 21 ust.1 pkt 1 ustawy z dnia 6.09.2011 r. o transporcie drogowym (Dz. U. tj. z 2012 r., poz. 1265) poprzez błędną wykładnię i zastosowanie.

Stanowisko to jest uzasadnione jedynie w części. Zgodnie z wskazanym art. 21 ust. 1 pkt 1 cyt. ustawy o transporcie drogowym, zezwolenie na wykonywanie przewozów regularnych w krajowym transporcie drogowym wydaje się na wniosek przedsiębiorcy, na czas nie dłuższy niż 5 lat. Z przepisu tego nie wynika dla organu, jak twierdzą skarżący, obowiązek wydania zezwolenia na okres 5 lat w przypadku złożenia takiego wniosku. Termin 5 lat jest jedynie granicznym terminem na jaki przedsiębiorca może otrzymać zezwolenie, które po jego upływie może zostać przedłużone również, na okres nie przekraczający 5 lat (art. 21 ust. 3 cyt. ustawy o transporcie drogowym). Brak więc podstaw do zaakceptowania stanowiska skarżących, że " organ nie ma mocy aktualnego stanu prawnego uprawnień do skrócenia tego terminu..". Zgodzić się jednak należy z dalszą argumentacją skarżących, że organ nie jest uprawniony do określenia tego terminu w sposób dowolny. Określając termin odmienny niż we wniosku przedsiębiorcy organ administracji obowiązany jest uzasadnić swoje stanowisko, zgodnie z regułami zawartymi w art. 107 § 3 k.p.a.

Z zaskarżonej decyzji nie wynika jednak jakimi przesłankami kierował się organ administracji określając termin ważności zezwolenia. Samorządowe Kolegium Odwoławcze nie przedstawiło jakichkolwiek ustaleń poczynionych w toku postępowania administracyjnego, nie wskazało też przesłanek uzasadniających stanowisko tego organu zawarte w zaskarżonej decyzji. W uzasadnieniu decyzji wskazano jedynie, że czasowo zostało określone "Udostępnienie wnioskowanych przystanków komunikacyjnych..." z uwagi na przygotowywane zmiany w sieci komunikacyjnej a opracowywany plan transportowy ma zostać przyjęty przez Radę Miejską K. zaś wdrożenie uchwały w tym przedmiocie przewiduje się do [...].

W zaskarżonej decyzji nie powiązano jednak powyższych informacji z datą ważności wydanego zezwolenia i nie uzasadniono jak opisane plany Miasta K. wpływają na możliwość wykonywania działalności prowadzonej przez skarżących. Nie wynika z niej także czy określony w zezwoleniu termin końcowy zezwolenia związany był z treścią wskazanego postanowienia Prezydenta Miasta K. z [...], w którym wyraził zgodę na udostępnienie wnioskowanych przystanków i ograniczył czas ich udostępniania datą [...] czy też z określoną na ten dzień datą wdrożenia uchwały dotyczącej nowego planu transportowego czy też może z innymi czynnikami. Brak uzasadnienia dla określonego terminu ważności zezwolenia nie pozwala odeprzeć zarzutu, że decyzja w tym zakresie nosi cechy dowolności.

W uzasadnieniu omawianej decyzji nie odniesiono się też do zarzutu, że wydanie zezwolenia na tak krótki okres czasu spowoduje konieczność ponoszenia nowych opłat związanych z ubieganiem się o kolejne zezwolenie ani też do zarzutu, ze Prezydent Miasta K. wydał zezwolenia przewozowe dla spółek miejskich (KLA i PKS) nie stosując podobnych ograniczeń czasowych.

Tak uzasadniona decyzja uchyla się spod kontroli i stanowi o naruszeniu art. 7, 77 i 107 § 3 k.p.a. w stopniu, który mógł mieć wpływ na wynik sprawy.

Istotne są też zarzuty skarżących, ze wydanie zezwolenia na tak krótki okres czasu spowoduje konieczność ponoszenia nowych opłat związanych z ubieganiem się o kolejne zezwolenie a to stanowi istotne naruszenie art. 7 k.p.a.

Niezasadny był natomiast zarzut dotyczący naruszenia art. 22 a cyt. Ustawy o transporcie drogowym. Przepis ten zawiera regulację dotyczącą odmowy udzielenia lub zmiany zezwolenia na wykonywanie przewozów regularnych. Skarżący zezwolenie takie uzyskali, zatem przepis ten nie znajdował zastosowania w rozpoznawanej sprawie. Kwestia powyższa nie ma jednak znaczenia dla oceny zaskarżonej decyzji.

Z powyższych uwag wynika bowiem, prowadząc postępowanie administracyjne

organy administracji publicznej nie zadośćuczyniły podstawowej zasadzie, zgodnie z którą obowiązane są prowadzić postępowanie w taki sposób, by wyjaśnione zostały wszystkie okoliczności sprawy z uwzględnieniem interesu społecznego i słusznego interesu obywateli oraz zobowiązane są wnikliwie przeanalizować wpływ ustalonych okoliczności na treść podejmowanych w sprawie rozstrzygnięć, co powinno zostać ujęte w uzasadnieniu rozstrzygnięcia. Organ ma bowiem obowiązek wyczerpującego i dokładnego zbadania materiału dowodowego w sprawie zgodnie z zasadą prawdy obiektywnej. Organ odwoławczy wydając decyzję powinien zatem wyczerpująco odnieść się do zarzutów podniesionych w odwołaniu od decyzji organu pierwszej instancji – tj. w piśmie z dnia 31.01.2013 roku (stanowiącym odwołanie).

Pominięcie w uzasadnieniu rozstrzygnięcia podjętego przez Samorządowe Kolegium Odwoławcze w K. kwestii podniesionych przez P.W. W. s.c. w odwołaniu narusza dyspozycję art. 7, art. 8, art. 11, art. 77, art. 107 § 3 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2000 r. Nr 98, poz. 1071 ze zm.)

Rozpoznając ponownie sprawę organ odwoławczy winien mieć na uwadze wyżej przytoczone uwagi i szczegółowo uzasadnić zajęte stanowisko, przytaczając poczynione w sprawie ustalenia i ich podstawę.

Wobec stwierdzonych powyższej uchybień, na podstawie art. 145 § 1 pkt 1 lit. c) ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 roku – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. t.j. z 2012 roku, poz. 270) orzeczono jak w pkt 1 sentencji wyroku. W pkt 2 i pkt 3 wyroku orzeczono na podstawie art. 200 oraz art. 152 powołanej ustawy.



Powered by SoftProdukt