drukuj    zapisz    Powrót do listy

6190 Służba Cywilna, pracownicy mianowani, nauczyciele, Odrzucenie skargi, Dyrektor Izby Administracji Skarbowej, Odrzucono skargę, IV SA/Gl 968/18 - Postanowienie WSA w Gliwicach z 2018-11-19, Centralna Baza Orzeczeń Naczelnego (NSA) i Wojewódzkich (WSA) Sądów Administracyjnych, Orzecznictwo NSA i WSA

IV SA/Gl 968/18 - Postanowienie WSA w Gliwicach

Data orzeczenia
2018-11-19 orzeczenie prawomocne
Data wpływu
2018-10-16
Sąd
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach
Sędziowie
Szczepan Prax /przewodniczący sprawozdawca/
Symbol z opisem
6190 Służba Cywilna, pracownicy mianowani, nauczyciele
Hasła tematyczne
Odrzucenie skargi
Skarżony organ
Dyrektor Izby Administracji Skarbowej
Treść wyniku
Odrzucono skargę
Powołane przepisy
Dz.U. 2018 poz 1302 art. 58 par. 1 pkt 1
Ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jednolity
Sentencja

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia NSA Szczepan Prax, , , po rozpoznaniu w dniu 19 listopada 2018 r. na posiedzeniu niejawnym sprawy ze skargi S.S. na pismo Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w Katowicach z dnia [...] r. nr [...] w przedmiocie wyniku rozmów kwalifikacyjnych z kandydatami na stanowisko młodszego specjalisty Służby Celno – Skarbowej p o s t a n a w i a 1. odrzucić skargę, 2. zwrócić stronie skarżącej wpis sądowy od skargi w kwocie 200 zł (słownie dwieście złotych).

Uzasadnienie

Przewodniczący Zespołu do przeprowadzenia postępowania kwalifikacyjnego w piśmie z dnia [...]r. nr [...] poinformował o wynikach rozmów kwalifikacyjnych przeprowadzonych w dniach 8 i 11 czerwca 2018r. z kandydatami ubiegającymi się o przyjęcie do służby na stanowisku młodszego specjalisty Służby Celno – Skarbowej w Izbie Administracji Skarbowej w Katowicach w związku z informacją z dnia 20 lutego 2018 r. o wolnych stanowiskach służbowych w Służbie Celno – Skarbowej.

S.S. (dalej skarżący) w piśmie z dnia 29 sierpnia 2018 r. wniósł skargę do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach na podstawie art. 3 § 1 pkt 4 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz. U. z 2018 r., poz. 1302 ze zm., dalej w skrócie "P.p.s.a.") na "inny akt lub czynność organu w postaci Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w Katowicach (dalej Dyrektor IAS w Katowicach) o nazwie decyzja z dnia [...]r. nr [...]". Skarżący podał, że zgodnie z wyrokiem NSA z dnia 4 lipca 2014 r. sygn. akt I OSK 3044/12, "decyzje" wydawane w toku procesu rekrutacji do policji mają charakter "innego aktu lub czynności" w rozumieniu art. 3 § 2 pkt 4 P.p.s.a. Wobec tego taki sam charakter mają decyzje wydawane w toku postępowania rekrutacyjnego do Służby Celno – Skarbowej.

Organ w odpowiedzi na skargę wniósł o jej odrzucenie względnie oddalenie. Dyrektor IAS podał, że w sprawie nie została wydana decyzja. Ogłoszenie było jedną z szeregu czynności technicznych wykonanych w procesie rekrutacji do Służby Celno – Skarbowej. Nie miały one charakteru decyzji administracyjnej ani innego aktu lub czynności z zakresu prawa administracyjnego. Organ podał, że zgodnie z wyrokiem NSA z dnia 24 stycznia 2017 r. sygn. akt I OSK 2966/15 dotyczącego naboru do Straży Miejskiej, komisja rekrutacyjna nie podejmuje czynności w przedmiocie zakwalifikowania kandydata do dalszej części postępowania. Dopiero informacja o wyniku naboru, która kończy postępowanie rekrutacyjne stanowi czynność z art. 3 § 2 pkt 4 P.p.s.a. Pochodzi ona bowiem od organu i rozstrzyga o prawach kandydata.

Organ podał, że postępowanie kwalifikacyjne do Służby Celno – Skarbowej nie jest postępowaniem administracyjnym. Przywołany przez skarżącego wyrok z dnia 4 lipca 2014 r. sygn. akt I OSK 3044/12 dotyczył odmiennego stanu faktycznego. W tej sprawie organ policji zdecydował o przerwaniu wobec kandydata postępowania kwalifikacyjnego z uwagi na niespełnianie przez niego wymagań określonych w ustawie o Policji, a o wykluczeniu kandydata poinformował zainteresowanego na piśmie. Akt organu Policji miał charakter zewnętrzny i był skierowany do podmiotu indywidualnego spoza struktury organizacyjnej organu administracji oraz dotyczył uprawnień wynikających z przepisów prawa.

Wobec powyższego organ wniósł o odrzucenie skargi względnie jej oddalenie.

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach zważył, co następuje:

W pierwszej kolejności Sąd zobowiązany jest do zbadania z urzędu dopuszczalności skargi ustalając, czy nie zachodzi jedna z przesłanek do jej odrzucenia, wymienionych enumeratywnie w art. 58 § 1 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi. Jednym zaś z warunków dopuszczalności skargi jest pozostawanie sprawy, której ona dotyczy, w kognicji sądu administracyjnego. Stosownie bowiem do treści art. 58 § 1 pkt 1 P.p.s.a. sąd odrzuca skargę, jeżeli sprawa nie należy do właściwości sądu administracyjnego.

Zgodnie z art. 3 § 2 P.p.s.a. kontrola działalności administracji publicznej przez sądy administracyjne obejmuje orzekanie w sprawach skarg na:

1) decyzje administracyjne;

2) postanowienia wydane w postępowaniu administracyjnym, na które służy zażalenie albo kończące postępowanie, a także na postanowienia rozstrzygające sprawę co do istoty;

3) postanowienia wydane w postępowaniu egzekucyjnym i zabezpieczającym, na które służy zażalenie, z wyłączeniem postanowień wierzyciela o niedopuszczalności zgłoszonego zarzutu oraz postanowień, przedmiotem których jest stanowisko wierzyciela w sprawie zgłoszonego zarzutu;

4) inne niż określone w pkt 1-3 akty lub czynności z zakresu administracji publicznej dotyczące uprawnień lub obowiązków wynikających z przepisów prawa, z wyłączeniem aktów lub czynności podjętych w ramach postępowania administracyjnego określonego w ustawie z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2016 r. poz. 23, 868, 996, 1579 i 2138 oraz z 2017 r. poz. 935), postępowań określonych w działach IV, V i VI ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r. poz. 201, 648, 768 i 935), postępowań, o których mowa w dziale V w rozdziale 1 ustawy z dnia 16 listopada 2016r. o Krajowej Administracji Skarbowej (Dz. U. poz. 1947, z późn. zm.), oraz postępowań, do których mają zastosowanie przepisy powołanych ustaw;

4a) pisemne interpretacje przepisów prawa podatkowego wydawane w indywidualnych sprawach, opinie zabezpieczające i odmowy wydania opinii zabezpieczających;

5) akty prawa miejscowego organów jednostek samorządu terytorialnego i terenowych organów administracji rządowej;

6) akty organów jednostek samorządu terytorialnego i ich związków, inne niż określone w pkt 5, podejmowane w sprawach z zakresu administracji publicznej;

7) akty nadzoru nad działalnością organów jednostek samorządu terytorialnego;

8) bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania w przypadkach określonych w pkt 1-4 lub przewlekłe prowadzenie postępowania w przypadku określonym w pkt 4a;

9) bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania w sprawach dotyczących innych niż określone w pkt 1-3 aktów lub czynności z zakresu administracji publicznej dotyczących uprawnień lub obowiązków wynikających z przepisów prawa podjętych w ramach postępowania administracyjnego określonego w ustawie z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego oraz postępowań określonych w działach IV, V i VI ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa oraz postępowań, do których mają zastosowanie przepisy powołanych ustaw.

Katalog skarg na określone w art. 3 § 2 P.p.s.a. działania organów administracji publicznej lub ich bezczynność rozszerzają przepisy ustaw szczególnych, które przewidują sądową kontrolę.

Skarżący przedmiotem skargi uczynił pismo organu z dnia z dnia [...] r. nr [...] informujące o wyniku rozmów kwalifikacyjnych z kandydatami na stanowisko młodszego specjalisty Służby Celno – Skarbowej. Z treści pisma wynika ilość punktów uzyskanych z rozmowy kwalifikacyjnej przez kandydatów oznaczonych numerem ewidencyjnym oraz wskazano w nim, że informacje o kolejnych etapach postepowania kwalifikacyjnego zamieszczone zostaną w terminie późniejszym.

Podkreślenia wymaga, że nabór na wolne stanowisko urzędnicze odbywa się w trybie ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o służbie cywilnej (Dz.U. z 2018 r. poz. 1559, dalej u.s.c.) oraz w rozpatrywanej sprawie zgodnie z przepisami rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 lutego 2018 r. w sprawie informacji (...) oraz postępowania kwalifikacyjnego do Służby Celno – Skarbowej (Dz.U. z 2018 r. poz. 449). W myśl przepisów u.s.c. postępowanie składa się z trzech etapów: ogłoszenia o naborze (art. 26, 28 u.s.c.), rozstrzygnięcia merytorycznego (art. 29, 29a, art. 30 u.s.c.) oraz podania do publicznej wiadomości wyników naboru (art. 31 u.s.c.). Zgodnie z art. 31 u.s.c. dyrektor generalny urzędu niezwłocznie po przeprowadzonym naborze upowszechnia informację o wyniku naboru przez umieszczenie jej w miejscu powszechnie dostępnym w siedzibie urzędu, w Biuletynie urzędu oraz w Biuletynie Kancelarii. Informacja ta zawiera nazwę i adres urzędu, określenie stanowiska pracy, imię i nazwisko wybranego kandydata oraz jego miejsce zamieszkania w rozumieniu przepisów Kodeksu Cywilnego.

Odnośnie poszczególnych czynności związanych z przeprowadzeniem konkursu przepisy u.s.c. nie przewidują wydawania decyzji administracyjnych lub postanowień w rozumieniu art. 3 § 1 pkt 1 i 2 P.p.s.a. Poszczególnych czynności komisji konkursowej nie można również zakwalifikować jako aktów lub czynności, o których mowa w art. 3 § 2 pkt 4 P.p.s.a.

Procedura konkursowa stanowi zamknięty ciąg czynności wyłonionej przez dyrektora generalnego urzędu komisji jako organu pomocniczego, które to czynności kończą się wraz z wydaniem protokołu z przeprowadzonego naboru (art. 30 u.s.c.). Poszczególne czynności komisji konkursowej podejmowane w toku postępowania konkursowego nie mają charakteru samodzielnego i odrębnego. Stanowią pewien ciąg zdarzeń, a etapem kończącym to postępowanie jest protokół z przeprowadzonego naboru, na podstawie którego dyrektor generalny urzędu ma obowiązek niezwłocznej publikacji wyników konkursu.

Wskazać należy, że w postanowieniu z dnia 13 grudnia 2003 r. (II SA 1432/00), jak i w postanowieniu z dnia 9 maja 2001 r. (II SA 3381/00) oraz w wyroku z dnia 14 lutego 2001 r. (II SA 2908/00) Naczelny Sąd Administracyjny wyraził pogląd, że rozstrzygnięcia wyników konkursu, w tym konkursu na wyższe stanowiska w służbie cywilnej, są aktami stosowania prawa przez organ administracji i podlegają kognicji sądów administracyjnych.

Wobec powyższego należy wskazać, że skarga jest niedopuszczalna, gdyż dopiero informacja o wyniku naboru stanowi czynność w rozumieniu art. 3 § 2 pkt P.p.s.a. która podlega zaskarżeniu do sądu administracyjnego, gdyż pochodzi od organu i rozstrzyga o prawach kandydata (por. wyrok NSA z dnia 24 stycznia 2017 r. sygn. akt I OSK 2966/15 oraz przywołane tamże poglądy wyrażone w uchwale składu 7 sędziów NSA z dnia 13 kwietnia 2015 r. sygn. akt I OPS 5/14 dotyczące charakteru aktów i czynności podejmowanych w toku postępowania konkursowego na stanowisko dyrektora szkoły).

Odnosząc się do wskazanego przez skarżącego wyroku NSA z dnia 4 lipca 2014 r. sygn. akt I OSK 3044/12 należy podać, że zgodnie z jego uzasadnieniem przedmiotem skargi był akt Komendanta Wojewódzkiego Policji w R. w sprawie przerwania postępowania kwalifikacyjnego do służby w Policji. Nadto stwierdzono, że zaskarżony akt jest aktem zewnętrznym, skierowanym do podmiotu indywidualnego spoza struktury organizacyjnej organu administracji publicznej, ma charakter publicznoprawny i dotyczy uprawnień wynikających z przepisów prawa. Tymczasem w niniejszej sprawie przedmiotem zaskarżenia jest pismo organu z [...]r. informujące o wyniku rozmów kwalifikacyjnych, niespełniające takich warunków, wydane w odrębnym trybie na podstawie innych przepisów. Nadto jak wyżej wskazano, brak jest regulacji prawnych przewidujących zaskarżenie takiego pisma do sądu administracyjnego.

Mając powyższe na uwadze, na podstawie art. 58 § 1 pkt 1 P.p.s.a., Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach skargę odrzucił. O zwrocie wpisu orzeczono na podstawie art. 232 § 1 pkt 1 P.p.s.a.



Powered by SoftProdukt