drukuj    zapisz    Powrót do listy

6010 Pozwolenie na budowę, użytkowanie obiektu lub jego części,  wykonywanie robót budowlanych innych niż budowa obiektu, prz 643 Spory o właściwość między organami jednostek samorządu terytorialnego (art. 22 § 1 pkt 1 Kpa) oraz między tymi organami, Budowlane prawo, Inspektor Nadzoru Budowlanego, Wskazano organ właściwy do rozpoznania sprawy, II OW 185/12 - Postanowienie NSA z 2013-02-08, Centralna Baza Orzeczeń Naczelnego (NSA) i Wojewódzkich (WSA) Sądów Administracyjnych, Orzecznictwo NSA i WSA

II OW 185/12 - Postanowienie NSA

Data orzeczenia
2013-02-08 orzeczenie prawomocne
Data wpływu
2012-12-06
Sąd
Naczelny Sąd Administracyjny
Sędziowie
Andrzej Gliniecki /przewodniczący/
Barbara Adamiak /sprawozdawca/
Wanda Zielińska - Baran
Symbol z opisem
6010 Pozwolenie na budowę, użytkowanie obiektu lub jego części,  wykonywanie robót budowlanych innych niż budowa obiektu, prz
643 Spory o właściwość między organami jednostek samorządu terytorialnego (art. 22 § 1 pkt 1 Kpa) oraz między tymi organami
Hasła tematyczne
Budowlane prawo
Skarżony organ
Inspektor Nadzoru Budowlanego
Treść wyniku
Wskazano organ właściwy do rozpoznania sprawy
Powołane przepisy
Dz.U. 2010 nr 243 poz 1623 art. 37 ust.2 w zw. z art. 83
Ustawa z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane - tekst jednolity.
Sentencja

Dnia 8 lutego 2013 roku Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: sędzia NSA Andrzej Gliniecki sędzia NSA Barbara Adamiak (spr.) sędzia del. WSA Wanda Zielińska-Baran Protokolant starszy asystent sędziego Łukasz Pilip po rozpoznaniu w dniu 8 lutego 2013 roku na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej wniosku Prezydenta Miasta Kielce z dnia [...] listopada 2012 r. znak: [...] o rozstrzygnięcie sporu kompetencyjnego pomiędzy Prezydentem Miasta Kielce a Powiatowym Inspektorem Nadzoru Budowlanego dla Miasta Kielce w przedmiocie wskazania organu właściwego do załatwienia sprawy, dotyczącej budowy zespołu pięciu budynków mieszkalnych jednorodzinnych w zabudowie szeregowej wraz z instalacjami wewnętrznymi na działkach nr [...] i [...] przy ul. C. w Kielcach postanawia: wskazać Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego dla Miasta Kielce jako organ właściwy do wydania T. G. S. w K. decyzji o pozwoleniu na wznowienie robót budowlanych w sprawie budowy zespołu pięciu budynków mieszkalnych jednorodzinnych w zabudowie szeregowej wraz z instalacjami wewnętrznymi na działkach nr [...] i [...] przy ul. C. w K.

Uzasadnienie

Prezydent Miasta Kielce wniósł o rozstrzygnięcie sporu kompetencyjnego z Powiatowym Inspektorem Nadzoru Budowlanego dla Miasta Kielce w sprawie wskazania organu właściwego do załatwienia sprawy – budowy zespołu pięciu budynków mieszkalnych jednorodzinnych w zabudowie szeregowej wraz z instalacjami wewnętrznymi na działkach nr [...] i [...] przy ul. C. w K., po stwierdzeniu przez Wojewodę Świętokrzyskiego nieważności decyzji Prezydenta Miasta Kielce z dnia [...] marca 2012 r. znak: [...] w sprawie zatwierdzenia projektu budowlanego i udzielenia pozwolenia na budowę.

W uzasadnieniu wniosku organ wskazał, że T. G. po stwierdzeniu przez Wojewodę Świętokrzyskiego decyzją z dnia [...] czerwca 2012 r. znak: [...] nieważności decyzji Prezydenta Miasta Kielce z dnia [...] marca 2012 r. wystąpił do Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego dla Miasta Kielce z wnioskiem o zatwierdzenie projektu budowlanego zamiennego i wydania pozwolenia na wznowienie robót budowlanych. Powiatowy Inspektor Nadzoru Budowlanego w Kielcach decyzją z dnia [...] października 2012 r. znak: [...] umorzył postępowanie administracyjne jako bezprzedmiotowe na podstawie art. 105 §1 kodeksu postępowania administracyjnego. W ocenie Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego inwestor winien uzyskać decyzję o pozwoleniu na budowę wydaną przez organ architektoniczno - budowlany. Właściwym do załatwienia sprawy jest zatem Prezydent Miasta Kielce. Decyzja Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego została utrzymana w mocy przez Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego w Kielcach decyzją z dnia [...] listopada 2012 r. znak: [...].

T. G. wystąpił do Prezydenta Miasta Kielce o wydanie pozwolenia na budowę. Prezydent Miasta Kielce postanowieniem z dnia [...] listopada 2012 r., wydanym na podstawie art. 61a §1 kodeksu postępowania administracyjnego odmówił wszczęcia postępowania w sprawie uznając, że nie jest właściwy w sprawie oraz przekazał sprawę do Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego w Kielcach. Powiatowy Inspektor Nadzoru Budowlanego w Kielcach uznał się za organ niewłaściwy w sprawie.

Prezydent Miasta Kielce wskazał, że zgodnie z art. 37 ust. 2 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (tj. Dz. U. z 2010 r. nr 243, poz. 1623 ze zm.) wydanie nowej decyzji o pozwoleniu na budowę ma podstawy jedynie wtedy, gdy roboty nie zostały rozpoczęte, natomiast w pozostałych przypadkach wznowienie budowy następuje po wydaniu decyzji o pozwoleniu na wznowienie robót.

Powiatowy Inspektor Nadzoru Budowlanego dla Miasta Kielce w odpowiedzi na wniosek wnosił o wskazanie Prezydenta Miasta Kielce jako organu właściwego do załatwienia sprawy. W uzasadnieniu wniosku wskazał, że Wojewoda Świętokrzyski postanowieniem z dnia [...] czerwca 2012 r. znak: [...] wstrzymał wykonanie decyzji Prezydenta Miasta Kielce z dnia [...] marca 2012 r. o pozwoleniu na budowę. Zwrócił się jednocześnie do Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego dla Miasta Kielce o przeprowadzenie kontroli budowy w zakresie stanu zaawansowania robót budowlanych na dzień ich wstrzymania. W wyniku kontroli budowy stwierdzono wykonanie wykopu szerokoprzestrzennego, wylewki z chudego betonu, izolacji, ułożenia poziomów kanalizacji i częściowej realizacji zbrojenia płyty fundamentowej. Nie stwierdzono jakichkolwiek odstępstw od warunków pozwolenia na budowę z dnia [...] marca 2012 r. Stwierdzono też, że inwestor dostosował się do postanowienia Wojewody z dnia [...] czerwca 2012 r. i całkowicie zaprzestał wykonywania robót budowlanych. Skoro inwestor zastosował się do postanowienia, nie było podstaw do wydania postanowienia o wstrzymaniu robót budowlanych oraz wdrożenia postępowania przez organ nadzoru budowlanego w trybie art. 51 Prawa budowlanego. Brzmienie przepisu art. 37 ust. 2 ustawy – Prawo budowlane jednoznacznie wskazuje, że w takiej sytuacji, niezależnie od etapu robót wymagane jest wydanie nowego pozwolenia na budowę przez organ architektoniczno – budowlany. Jedynie w przypadku, gdy inwestor dopuścił się istotnych odstępstw od zatwierdzonego projektu budowlanego lub innych warunków pozwolenia na budowę, organ nadzoru budowlanego, po wstrzymaniu wykonania robót i wdrożeniu trybu tzw. postępowania naprawczego, byłby właściwy do wydania pozwolenia na wznowienie robót budowlanych, o których mowa w art. 51 ust. 4 Prawa budowlanego. Wywodził, że postanowienie Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 27 stycznia 2011 r. sygn. akt II OW 84/10, na które powołał się Prezydent Miasta Kielc, wydane zostało w odmiennym stanie faktycznym. W sprawie tej wystąpił przypadek istotnych odstępstw od udzielonego pozwolenia na rozbudowę istniejącego budynku. Zatem wobec stwierdzenia istotnych odstępstw od warunków pozwolenia zasadne było wydanie decyzji określonej w art. 51 ust. 4 ustawy – Prawo budowlane.

Powołano też stanowisko Głównego Inspektora Nadzoru Budowlanego, które potwierdza prawidłowość stanowiska Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego.

Naczelny Sąd Administracyjny zważył, co następuje:

Sporem kompetencyjnym jest sytuacja, w której co do zakresu działania organów administracji publicznej zachodzi rozbieżność, którą należy usunąć w drodze zastosowania środków prawnych przez powołany do tego organ. Spór kompetencyjny ma miejsce wtedy, gdy rozbieżność poglądów co do zakresu działania organów administracji zachodzi w odniesieniu do rozpatrywania i rozstrzygania tej samej sprawy, czyli gdy mamy do czynienia z tożsamą sprawą, którą zajmują się lub odmawiają zajęcia co najmniej dwa organy administracji publicznej. A zatem wtedy, gdy w postępowaniu przed organami chodzi o rozstrzygnięcie sprawy dotyczącej tej samej strony (stron), dotyczącej tego samego przedmiotu, przy zastosowaniu tej samej podstawy prawnej.

Spór kompetencyjny pomiędzy Prezydentem Miasta Kielce a Powiatowym Inspektorem Nadzoru Budowlanego dla Miasta Kielce ma podstawy w ustaleniu właściwości organu administracji publicznej w oparciu o art. 37 ust. 2 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. – Prawo budowlane (tj. Dz. U. z 2012 r. nr 243, poz. 1623 ze zm.). Według art. 37 ust. 2 "Rozpoczęcie albo wznowienie budowy, w przypadkach określonych w ust. 1, art. 36a ust. 2 albo w razie stwierdzenia nieważności bądź uchylenia decyzji o pozwoleniu na budowę, może nastąpić po wydaniu nowej decyzji o pozwoleniu na budowę, o której mowa w art. 28, albo decyzji o pozwoleniu na wznowienie robót budowlanych, o których mowa w art. 54 ust.4". Art. 37 ust. 2 ustawy – Prawo budowlane nie dokonuje podziału przedmiotowego kompetencji organów administracji architektoniczno – budowlanej i organów nadzoru budowlanego. W orzecznictwie sądowym przyjęto, że "Przepis art. 37 ust. 2 Prawa budowlanego co prawda nie wskazuje na właściwość organów w poszczególnych rodzajach spraw, ale w tej mierze wolno odwołać się do orzecznictwa sądowoadministracyjnego, a zwłaszcza do uchwały Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 16 listopada 2001 r., sygn. OPS 9/01 (ONSA z 2002 r., nr 2, poz. 59) wydanej wprawdzie przed (...) nowelizacją z 2005 r., ale precyzującą w uzasadnieniu sposób ustalania tej właściwości. W jej uzasadnieniu zwrócono uwagę, że pozornie mogłoby się wydawać, iż skoro uchylono ostateczną decyzję o pozwoleniu na budowę, czy też decyzja o pozwoleniu wygasła, to obowiązkiem inwestora jest poczynienie starań o uzyskanie nowego pozwolenia na budowę. Tak jednak nie jest. Przepis art. 37 ust. 2 Prawa budowlanego przewiduje wydanie nowej decyzji o pozwoleniu na budowę jedynie w przypadku nie rozpoczęcia robót, zaś w pozostałych przypadkach wznowienie budowy następuje po wydaniu decyzji o pozwoleniu na wznowienie robót. Wymaga także podkreślenia, że przewidziana ustawą możliwość wydania decyzji o pozwoleniu na wznowienie robót w żadnym razie nie może być traktowana jako legalizowanie odstępstw od pozwolenia na budowę. Właściwości organów, do wydania decyzji o wznowieniu robót budowlanych, nie normuje przepis art. 37 ust. 1 i 2 Prawa budowlanego. Co więcej powołany przepis art. 37 ust. 1 i 2 ogranicza się wyłącznie do unormowania przedmiotowego /rozróżnienia na decyzję o pozwoleniu na budowę i decyzję o pozwoleniu na wznowienie robót/. Innymi słowy z przepisu art. 37 Prawa budowlanego nie można wyprowadzać jakichkolwiek wniosków dotyczących właściwości organów. O właściwości bowiem tych organów przesądzają unormowania z art. 82 ust. 1 i art. 83 Prawa budowlanego. Jeżeli tak to decyzję o pozwoleniu na wznowienie robót wydaje właściwy organ nadzoru budowlanego.

W konsekwencji NSA stwierdził, że decyzję o pozwoleniu na wznowienie robót budowlanych, na podstawie art. 51 ust. 1a Prawa budowlanego, podejmuje organ nadzoru budowlanego także wówczas gdy organ administracji architektoniczno-budowlanej, na podstawie art. 36a ust. 2 tej ustawy, uchylił ostateczną decyzję o pozwoleniu na budowę.

Powyższe, po nowelizacji z 2005 r., odnosi się także do wypadku stwierdzenia nieważności decyzji o pozwoleniu na budowę, na podstawie której doszło już do wykonania określonych robót budowlanych (postanowienie Naczelnego Sąd Administracyjnego z dnia 27 stycznia 2011 r. sygn. akt II OW 84/10)".

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie orzekającym w postępowaniu podziela w pełni pogląd przyjęty w ww. postanowieniu oraz postanowieniu Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 20 września 2012 r. sygn. akt II OW 92/12.

W sprawie właściwy jest zatem, na podstawie art. 83 ustawy – Prawo budowlane, Powiatowy Inspektor – Nadzoru Budowlanego dla Miasta Kielce. Fakt prowadzenia robót budowlanych zgodnie z pozwoleniem na budowę, jak i brak postanowienia o wstrzymaniu robót budowlanych nie stanowi przeszkody do prowadzenia postępowania na podstawie art. 51 ustawy – Prawa budowlanego przez organ nadzoru budowlanego.

W tym stanie rzeczy, na podstawie art. 15 §2 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (tj. Dz. U. z 2012 r. poz. 270 ze zm.), Naczelny Sąd Administracyjny orzekł jak w sentencji.



Powered by SoftProdukt