drukuj    zapisz    Powrót do listy

6090 Budownictwo wodne, pozwolenie wodnoprawne, Administracyjne postępowanie, Minister Środowiska, Oddalono skargę, IV SA/Wa 933/11 - Wyrok WSA w Warszawie z 2011-10-13, Centralna Baza Orzeczeń Naczelnego (NSA) i Wojewódzkich (WSA) Sądów Administracyjnych, Orzecznictwo NSA i WSA

IV SA/Wa 933/11 - Wyrok WSA w Warszawie

Data orzeczenia
2011-10-13 orzeczenie prawomocne
Data wpływu
2011-06-06
Sąd
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie
Sędziowie
Agnieszka Łąpieś-Rosińska
Alina Balicka
Anna Szymańska /przewodniczący sprawozdawca/
Symbol z opisem
6090 Budownictwo wodne, pozwolenie wodnoprawne
Hasła tematyczne
Administracyjne postępowanie
Skarżony organ
Minister Środowiska
Treść wyniku
Oddalono skargę
Powołane przepisy
Dz.U. 2000 nr 98 poz 1071 art.97 par 1 pkt 4, art 64 par 2
Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r.- Kodeks postępowania administracyjnego - tekst jednolity
Sentencja

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Anna Szymańska (spr.), Sędziowie Sędzia WSA Alina Balicka, Sędzia WSA Agnieszka Łąpieś-Rosińska, Protokolant sekr. sąd. Agnieszka Olszewska, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 13 października 2011 r. sprawy ze skargi Okręgu Polskiego Związku Wędkarskiego z siedzibą w [...] na postanowienie Prezesa Krajowego Zarządu Gospodarki Wodnej z dnia [...] marca 2011 r. nr [...] w przedmiocie zawieszenia postępowania - oddala skargę -

Uzasadnienie

Postanowieniem z dnia [...] marca 2011r. Prezes Krajowego Zarządu Gospodarki Wodnej po rozpatrzeniu zażalenia Okręgu Polskiego Związku Wędkarskiego w N. utrzymał w mocy postanowienie Marszałka Województwa [...] z dnia [...] sierpnia 2010r. zawieszające postępowanie w sprawie udzielenia pozwolenia wodnoprawnego na korzystanie z wód rz. D. do celów energetycznych oraz na wykonanie urządzeń wodnych i innych robót na obszarze bezpośredniego zagrożenia powodzią.

W uzasadnieniu rozstrzygnięcia wskazano, że Wojewoda [...] zawieszając postępowanie w sprawie udzielenia pozwolenia wodnoprawnego przywołał decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w N. z dnia [...] czerwca 2010r., którą stwierdzono nieważność decyzji Burmistrza Miasta N. z dnia [...] lipca 2008r. o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację inwestycji. Z uwagi, że posiadanie przez wnioskodawcę decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach warunkuje możliwość wydania pozwolenia wodnoprawnego, jest zagadnieniem wstępnym i uzasadnia zawieszenie postępowania na zasadzie art. 97 § 1 pkt 4 kpa.

Składając zażalenie na powyższe rozstrzygnięcie Okręg Polskiego Związku Wędkarskiego w N. podniósł, że organ winien w trybie art. 64 § 2 kpa wezwać wnioskodawcę o dostarczenie wykonalnej decyzji środowiskowej, a nie wykonanie wezwania powinno skutkować pozostawieniem wniosku bez rozpoznania.

Rozpoznając zażalenie organ II instancji podniósł, że prowadzone przez Marszałka Województwa [...] postępowanie w sprawie udzielenia pozwolenia wodnoprawnego na korzystanie z wód rz. D. jest postępowaniem prowadzonym ponownie przez organ I instancji, gdyż pierwotna decyzja w tym przedmiocie (z dnia [...] marca 2009r.) została uchylona przez organ odwoławczy. Przy prowadzonym pierwotnie postępowaniu obowiązywała decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację przedsięwzięcia z dnia [...] lipca 2008r., która została wycofana z obrotu prawnego wskutek stwierdzenia jej nieważności przez Samorządowe Kolegium Odwoławcze w N.

Organ zgadza się ze stanowiskiem żalącego, że brak ostatecznej decyzji środowiskowej stanowi brak formalny, jednakże, gdy postępowanie jest już prowadzone przez organ, byłoby niemożliwe zastosowanie trybu z art. 62 § 2 kpa i pozostawienie w konsekwencji wniosku bez rozpoznania. Przepis powyższy ma zastosowanie wyłącznie w fazie wstępnej przed rozpoczęciem postępowania administracyjnego. Wnioskodawca pierwotnie dysponował decyzją, a jej aktualny brak spowodowany został stwierdzeniem jej nieważności.

Dalej wskazano, że bezzasadne jest twierdzenie żalącego, że na organie spoczywał obowiązek dostarczenia decyzji środowiskowej, co wynika z art. 100kpa. Przepis ten nie znajduje zastosowania w tej sprawie, gdyż zawieszenie postępowania w przedmiocie udzielenia pozwolenia wodnoprawnego nie spowoduje niebezpieczeństwa, o którym mowa w przywołanym przepisie.

Na powyższe postanowienie skargę do sądu administracyjnego wniósł Okręg Polskiego Związku Wędkarskiego w N. wnosząc o uchylenie zaskarżonego postanowienia oraz postanowienia organu pierwszej instancji. Zaskarżonemu aktowi zarzucono naruszenie art. 97 § 1 pkt 4 kpa w zw. z art. 64 § 2 kpa poprzez wydanie postanowienia bez podstawy prawnej. Przyczyną zawieszenia jest brak formalny wniosku, który nie może zostać uznany za zagadnienie wstępne w rozumieniu art. 97 § 1 pkt 4 kpa.

W uzasadnieniu skargi podniesiono, że do wniosku o wydanie pozwolenia wodnoprawnego załącza się decyzję środowiskową. Decyzja ta musi być załącznikiem do wniosku o wydanie pozwolenia wodnoprawnego. Nie załączenie ważnej, ostatecznej i wykonalnej decyzji stanowi brak formalny wniosku, który winien zostać uzupełniony w trybie art. 64 § 2 kpa. W ocenie skarżącego nie znajduje uzasadnienie rozróżnianie etapów postępowania i od tego uzależnianie zastosowania art. 64 § 2 kpa. Niedopuszczalne jest stosowanie art. 97 § 1 pkt 4 kpa do jakiegokolwiek braku formalnego. Dalej skarżący podnosi, że nieważność decyzji zachodzi od samego początku jej wydania, a decyzja stwierdzająca nieważność ma moc wsteczną. Tym samym brak formalny wniosku w postaci nie dołączenia do wniosku ważnej decyzji środowiskowej istniał de facto od samego początku, a ujawnił się w późniejszym czasie.

W odpowiedzi na skargę Prezes Krajowego Zarządu Gospodarki Wodnej wniósł o jej oddalenie, zajmując stanowisko jak w zaskarżonym postanowieniu.

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie zważył, co następuje.

Zgodnie z art. 1 § 1 ustawy z dnia 25 lipca 2002 r. - Prawo o ustroju sądów administracyjnych (Dz. U. Nr 153, poz. 1269) sądy administracyjne sprawują wymiar sprawiedliwości przez kontrolę działalności administracji publicznej, przy czym w świetle paragrafu drugiego powołanego wyżej artykułu kontrola ta sprawowana jest pod względem zgodności z prawem, jeżeli ustawy nie stanowią inaczej. Wchodzi więc tutaj w grę kontrola aktów lub czynności z zakresu administracji publicznej, dokonywana pod względem ich zgodności z prawem materialnym i przepisami procesowymi, nie zaś według kryteriów słusznościowych. Innymi słowy, sąd administracyjny nie rozważa kwestii, czy decyzja organu administracji publicznej jest słuszna, lecz czy mieści się w granicach obowiązującego prawa materialnego i procesowego.

Z art. 134 § 1 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.), cytowanej dalej jako p.p.s.a., wynika, iż sąd rozstrzyga w granicach danej sprawy, nie będąc jednak związany zarzutami i wnioskami skargi oraz powołaną w skardze podstawą prawną. Oznacza to, że sąd dokonuje oceny zaskarżonego aktu mając na uwadze wszelkie aspekty sprawy, nie zaś jedynie argumentację podniesioną przez stronę skarżącą.

Rozważając zatem zgodność zaskarżonego orzeczenia z przepisami prawa materialnego, Sąd doszedł do przekonania, że nie zostały te normy naruszone.

Bezspornym jest, na co zwrócił uwagę skarżący, że zarówno według poprzednio obowiązującego art. 46 ust. 4 b ustawy z dnia 27 kwietnia 2001r. Prawo ochrony środowiska (tj. Dz. U. 2008r, Nr 25, poz. 150 ze zm.), jak i obecnie obowiązującej normy art. 72 ust. 3 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. Nr 199, poz. 1227 ze zm.) do wniosku o wydanie pozwolenia wodnoprawnego dołącza się decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację przedsięwzięcia. Zatem znaczenia wtórnego nabrała kwestia, jakie przepisy organ winien zastosować, czy ustawę Prawo ochrony środowiska, czy o udostępnianiu informacji o środowisku (...). Dokument taki, co wynika z powołanych przepisów, musi zostać złożony na etapie wszczęcia postępowania administracyjnego. Zgodnie z art. 64 § 2 kpa jeżeli podanie nie czyni zadość innym wymaganiom ustalonym w przepisach prawa, należy wezwać wnoszącego podanie do usunięcia braków w terminie siedmiu dni z pouczeniem, że nieusunięcie tych braków spowoduje pozostawienie podania bez rozpoznania. Należy stwierdzić, że przy wszczęciu postępowania o wydanie pozwolenia wodnoprawnego wszystkie braki formalne wniosku zostały usunięte, co uniemożliwiało pozostawienie podania bez rozpoznania, w tym została złożona wymagana przez przepisy decyzja środowiskowa. Postępowanie toczyło się, została wydana decyzja merytoryczna, która na skutek kontroli instancyjnej została uchylona decyzją Prezesa Krajowego Zarządu Gospodarki Wodnej z dnia [...] października 2009r., a sprawa wróciła do ponownego rozpatrzenia. Dopiero w toku postępowania wynikły kwestie, na początku wszczęcia postępowania nieważnościowego wobec decyzji środowiskowej, a potem wyeliminowania tej decyzji z obrotu prawnego poprzez stwierdzenie jej nieważności. W konsekwencji powstał stan, że prowadzone jest postępowanie o wydanie pozwolenia wodnoprawnego, w którym nie została przedłożona decyzja środowiskowa.

Jak trafnie wskazał organ w zaskarżonym postanowieniu, na etapie kiedy już toczy się postępowanie administracyjne, nie jest dopuszczalne zastosowanie art. 64 § 2 kpa i pozostawienie wniosku bez rozpoznania. Jak wskazał WSA we Wrocławiu przepis art. 64 § 2 k.p.a. nie ma zastosowania w sytuacji skutecznego wszczęcia postępowania. Nie może też być stosowany na etapie uzupełniania materiału dowodowego w sprawie, gdyż ten etap wkracza już w fazę merytoryczną rozpoznania wniosku (vide wyrok WSA we Wrocławiu z dnia 21 października 2010r., sygn. akt II SA/Wr 246/10, Lex 755543). Sąd orzekający podziela koncepcję, że na etapie prowadzenia postępowania administracyjnego i podejmowania czynności przez organ nie jest możliwe zastosowanie instytucji pozostawienia wniosku bez rozpoznania. Nie ma przy tym znaczenia kwestia, że stwierdzenie nieważności decyzji (decyzja środowiskowa) odnosi skutek od samego początku (z mocą wsteczną). Decydujące bowiem znaczenie ma okoliczność, że postępowanie o wydanie pozwolenia wodnoprawnego zostało skutecznie wszczęte. To stanowi przeszkodę do stosowania przez organ normy art. 64 § 2 kpa.

Nie mniej jednak na obecnym etapie Marszałek Województwa [...] nie dysponuje ostateczną decyzją środowiskową. Skoro nie jest władny pozostawić wniosku o wydanie pozwolenia wodnoprawnego bez rozpoznania, pozostaje otwartą kwestia jak dalej powinno przebiegać to postępowanie.

W ocenie Sądu zawieszenie postępowania do czasu uzyskania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację przedsięwzięcia znajduje uzasadnienie w przepisie, bowiem bez tego rozstrzygnięcia Marszałek nie jest władny orzekać merytorycznie. Ustalenia bowiem zawarte w decyzji środowiskowej będą wpływać na rozstrzygnięcie, które winien podjąć w niniejszej sprawie. Tym samym rozpatrzenie tej sprawy i wydanie decyzji uzależnione jest od treści decyzji środowiskowej, której obowiązek uzyskania przez inwestora nie podlega sporom, ani wątpliwościom. Wypełnia taki stan rzeczy dyspozycję przywołanego w zaskarżonym postanowieniu art. 97 § 1 pkt 4 kpa.

Mając powyższe na uwadze, Sąd na zasadzie art. 151 p.p.s.a., orzekł jak na wstępie.



Powered by SoftProdukt