drukuj    zapisz    Powrót do listy

6010 Pozwolenie na budowę, użytkowanie obiektu lub jego części,  wykonywanie robót budowlanych innych niż budowa obiektu, prz, Administracyjne postępowanie, Wojewoda, uchylono zaskarżoną decyzję i poprzedzającą decyzję I instancji, II SA/Kr 1210/10 - Wyrok WSA w Krakowie z 2011-02-08, Centralna Baza Orzeczeń Naczelnego (NSA) i Wojewódzkich (WSA) Sądów Administracyjnych, Orzecznictwo NSA i WSA

II SA/Kr 1210/10 - Wyrok WSA w Krakowie

Data orzeczenia
2011-02-08 orzeczenie prawomocne
Data wpływu
2010-10-18
Sąd
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie
Sędziowie
Aldona Gąsecka-Duda
Kazimierz Bandarzewski
Mariusz Kotulski /przewodniczący sprawozdawca/
Symbol z opisem
6010 Pozwolenie na budowę, użytkowanie obiektu lub jego części,  wykonywanie robót budowlanych innych niż budowa obiektu, prz
Hasła tematyczne
Administracyjne postępowanie
Skarżony organ
Wojewoda
Treść wyniku
uchylono zaskarżoną decyzję i poprzedzającą decyzję I instancji
Powołane przepisy
Dz.U. 2000 nr 98 poz 1071 art. 10 par 1 , art. 30 par 4
Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r.- Kodeks postępowania administracyjnego - tekst jednolity
Sentencja

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie w składzie następującym: Przewodniczący: Sędzia WSA Mariusz Kotulski (spr.) Sędziowie: WSA Aldona Gąsecka-Duda WSA Kazimierz Bandarzewski Protokolant: Katarzyna Zbylut po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 8 lutego 2011 r. sprawy ze skargi [...] Telefonii Cyfrowej Sp. z o.o. w W. na decyzję Wojewody [...] z dnia 25 sierpnia 2010 r., nr [...] w przedmiocie odmowy zatwierdzenia projektu budowlanego i udzielenia pozwolenia na budowę I. uchyla zaskarżoną decyzję i poprzedzającą ją decyzję organu I instancji; II. zasądza od Wojewody [...] na rzecz skarżącej [...] Telefonii Cyfrowej Sp. z o.o. w K. kwotę 757,00 zł (siedemset pięćdziesiąt siedem złotych), tytułem zwrotu kosztów postępowania.

Uzasadnienie

Ponownie rozpatrując wniosek [...] Telefonii Cyfrowej Sp. z o.o. z dnia 20 sierpnia 2009r. o wydanie pozwolenia na budowę stacji bazowej telefonii komórkowej sieci [...] nr [...] na działkach nr 1, 2 i 3 w miejscowości S. , Starosta B. postanowieniem z dnia [...] czerwca 2010r., w oparciu o art. 35 ust. 1 i 3 Prawa budowlanego, nałożył na wnioskodawcę obowiązek usunięcia w terminie 7 dni nieprawidłowości polegających na doprowadzeniu przedłożonego projektu budowlanego do zgodności z obowiązującym Planem Zagospodarowania Przestrzennego Gminy S.

W dniu 21 czerwca 2010r. do Starostwa Powiatowego w B. wpłynęło pismo [...] Telefonii Cyfrowej Sp. z o.o., reprezentowanej przez radcę prawnego M.M. , z wnioskiem o zatwierdzenie projektu budowlanego i udzielenie pozwolenia na budowę stacji bazowej telefonii komórkowej sieci [...] nr [...] W piśmie tym wskazano, że przedmiotowa stacja należy do urządzeń infrastruktury technicznej, przedłożony projekt budowlany nie pozostaje w sprzeczności z treścią uchwały w sprawie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego gminy, a celem inwestora nie jest zabudowa terenu rolniczego. Według strony również położenie inwestycji w granicach [...] Obszaru Chronionego Krajobrazu (wg [...] nie przesądza o jej niedopuszczalności.

Starosta B. decyzją z dnia [...] czerwca 2010r., znak [...] w oparciu o m. in. art. 35 ust. 3 ustawy z dnia 7 lipca 1994r. -Prawo budowlane (tekst jednolity - Dz. U. Nr 156 z 2006 r., póz. 1118 z późn. zm.), odmówił zatwierdzenia projektu budowlanego i wydania pozwolenia na budowę przedmiotowej stacji bazowej telefonii komórkowej na powyższych działkach w S.

W uzasadnieniu podniesiono, iż opinia inwestora pozostaje w sprzeczności z opinią Wójta Gminy S. z dnia 22 lutego 2010r. Z opinii Wójta wynika, iż działka nr 1 położona jest w terenach rolniczych oznaczonych symbolem 134-s.Rp bez prawa zabudowy, a obszar inwestycji znajduje się w terenie chronionego krajobrazu – [...] Obszaru Chronionego Krajobrazu.

Od decyzji tej odwołanie złożyła [...] Telefonia Cyfrowa Spółka z o.o., wnosząc o jej uchylenie i wydanie decyzji o zatwierdzeniu projektu budowlanego i udzieleniu pozwolenia na budowę stacji bazowej telefonii komórkowej, ewentualnie o uchylenie zaskarżonej decyzji i przekazanie sprawy do ponownego rozpatrzenia.

Zdaniem strony odwołującej się projekt budowlany nie pozostaje w sprzeczności z treścią miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, co uzasadniałoby zastosowanie art. 35 ust.1 pkt 1 w związku z art. 35 ust. 3 ustawy Prawo budowlane.

Zdaniem strony odwołującej, fakt, że na działce nr 1 w S. położonej w terenach rolniczych nie przewidziano prawa zabudowy, nie przesądza o niezgodności inwestycji w miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego - aktem prawa miejscowego, stanowiącym podstawę do wydania decyzji administracyjnej, przy zastosowaniu wszystkich metod interpretacyjnych. Okoliczność, że omawiany obszar projektowanej inwestycji znajduje się w terenie [...] Obszaru Chronionego Krajobrazu nie przesądza niedopuszczalności inwestycji, ponieważ żadne z postanowień rozporządzenia nr [...] z dnia 27 grudnia 2005r. w sprawie [...] Obszaru Chronionego Krajobrazu nie stanowi przeszkody do jej realizacji.

Zarzucono także, iż uzasadnienie decyzji nie spełnia wymogów stawianych przez przepis art. 107 § 3 k.p.a., a samo przywołanie treści przepisu w uzasadnieniu decyzji, bez jakiegokolwiek odniesienia się do stanu faktycznego sprawy, nie spełnia warunków jej uzasadnienia prawnego.

Wojewoda decyzją z [...].08.2010r., nr [...] , w oparciu o art. 138 § 1 pkt 1 ustawy z dnia 14 czerwca 1960r. - Kodeks Postępowania Administracyjnego (jednolity tekst z 2000r. - Dz.U. Nr 98, poz. 1071 z późn. zm.) oraz art. 81 ust.1 i art. 82 ust. 3 ustawy z dnia 7 lipca 1994r. - Prawo Budowlane (tekst jednolity z 2006r., Dz. U. Nr 156, poz. 1118 z późn. zm.) utrzymał w/w decyzję w mocy.

W uzasadnieniu decyzji organ odwoławczy stwierdził, że przedmiotowa stacja bazowa telefonii komórkowej nie jest urządzeniem budowlanym jak twierdzi strona odwołująca się, lecz jest budowlą o pokaźnych rozmiarach. Zgodnie z projektem budowlanym trzon wieży o prefabrykowanej żelbetowej konstrukcji sprężonej o długości 52,3 m jest zamocowany w fundamencie kielichowym o wym. 5,6 x 5,6 m i objętości ok. 50 m3, a pod nim ze względu na występujące warunki geotechniczne przewidziano oczep na 16 palach wierconych o średnicy 40 cm, posadowionych na głębokości 11,5 m pod poziomem terenu.

Wskazano, że w toku postępowania administracyjnego w sprawie wniosku o wydanie pozwolenia na budowę w/w inwestycji, organ I instancji nie dostrzegł niezgodność projektu budowlanego z ustaleniami miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego gminy S. uchwalonego uchwałą Nr [...] Rady Gminy w S. z dnia 29 grudnia 2006 r. (Dziennik Urzędowy Województwa o Nr [...] ), którą potwierdził Wójt Gminy S.

Według Wojewody ustalenia planu zagospodarowania przestrzennego o braku uprawnienia do zabudowy działki nr 1 , położonej w terenach rolniczych, są jednoznaczne i nie wymagają dokonywania specjalistycznych wywodów interpretacyjnych, sugerowanych przez stronę odwołującą się.

Inwestor zobowiązany do doprowadzenia projektu budowlanego do zgodności z ustaleniami miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego w określonym terminie nie usunął nieprawidłowości. Tryb postępowania określony w art. 35 ust. 3 Prawa budowlanego został więc wyczerpany. W takich okolicznościach organ obowiązany był do wydania decyzji o odmowie zatwierdzenia projektu i udzielenia pozwolenia na budowę.

Postępowanie sądowoadministracyjne w niniejszej sprawie zostało wszczęte na skutek skierowanej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie skargi [...] Telefonii Cyfrowej Spółka z o.o., w imieniu której występuje pełnomocnik - radca prawny M. M.

Zaskarżonej decyzji zarzucono:

- naruszenie prawa materialnego, które miało wpływ na wynik sprawy poprzez jego wykładnię i niewłaściwe zastosowanie, a w szczególności błędną wykładnię art. 35 ust. 1 pkt 1w zw. z art. 4 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (Dz. U. z 2006 r., Nr 156, póz. 1118) poprzez przyjęcie, że postanowienia uchwały Nr [...] Rady Gminy w S. z dnia 29 grudnia 2006 r. w sprawie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego (Dz. Urz. Woj. [...] stanowią o niedopuszczalności realizacji inwestycji;

- naruszenie przepisów postępowania, które miało istotny wpływ na wynik sprawy, art. 7 i art. 77 k.p.a. w zakresie wszechstronnej oceny zgromadzonego materiału dowodowego poprzez uznanie, że zachodzi niezgodność z postanowieniami miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego. Strona skarżąca wniosła o uchylenie zaskarżonej decyzji i poprzedzającej ją decyzji Starosty B. z [...].06.2010 r.

W odpowiedzi na skargę organ odwoławczy podtrzymał swoje wcześniejsze stanowisko w sprawie i wniósł o oddalenie skargi.

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie zważył, co następuje:

Zgodnie z treścią art. 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. (Dz.U. nr 153 poz.1271) sądy administracyjne sprawują kontrolę działalności administracji publicznej i stosują środki określone w ustawie. Sąd rozstrzyga w granicach danej sprawy nie będąc jednak związany granicami skargi oraz powołaną podstawą prawną. W oparciu o art. 134 p.o.p.s.a Sąd jest zobowiązany do wzięcia pod uwagę z urzędu wszelkich naruszeń prawa, a także przepisów, które powinny znaleźć zastosowanie w sprawie.

W przedmiotowej sprawie Sąd dopatrzył się naruszenia prawa, skutkującego koniecznością uchylenia zaskarżonych decyzji.

W kontrolowanym postępowaniu administracyjnym organy naruszyły zasadę czynnego udziału stron, o której stanowi art. 10 § 1 kpa, a w związku z tym także zasadę prawdy obiektywnej (art. 7 kpa), zasadę prawdy materialnej w postępowaniu dowodowym (art. 81 kpa) oraz zasadę obowiązku pogłębiania zaufania obywateli do organów państwa (art. 8 kpa).

W myśl art. 10 § 1 kpa organy administracji publicznej obowiązane są zapewnić stronom czynny udział w każdym stadium postępowania, a przed wydaniem decyzji umożliwić im wypowiedzenie się co do zebranych dowodów i materiałów oraz zgłoszonych żądań.

W rozpatrywanej sprawie postępowanie administracyjne zostało wszczęte na wniosek [...] Telefonii Cyfrowej Sp. z o.o. w przedmiocie wydania pozwolenia na budowę stacji bazowej telefonii komórkowej sieci [...] nr [...] na działkach nr 1 , 2 i 3 w miejscowości S.

Organ administracji architektoniczno - budowlanej zobowiązany jest do ustalenia w pierwszej kolejności kręgu stron postępowania wszczętego wnioskiem o wydanie pozwolenia na budowę, co łączy się z koniecznością ustalenia dla każdej inwestycji związanego z nią obszaru oddziaływania obiektu. Stronami postępowania zmierzającego do wydania pozwolenia na budowę będą właściciele, użytkownicy wieczyści i zarządcy nieruchomości położonych w zasięgu takiego oddziaływania inwestycji, które ma określony wpływ na nieruchomości w otoczeniu inwestycji, przy czym oddziaływanie winno wynikać z przepisów prawa – przepisów odrębnych. Do przepisów tych należy zaliczyć przepisy innych ustaw, oraz przepisy wykonawcze do ustawy Prawo budowlane. W sytuacji, jeśli istnieje możliwość spowodowania negatywnego oddziaływania inwestycji na inne nieruchomości, podmioty legitymujące się tytułem prawnym do działek położonych na wyznaczonym "obszarze oddziaływania obiektu" mają przymiot stron w postępowaniu w sprawie o pozwolenie na budowę.

Ze znajdującego się w aktach administracyjnych wypisu z rejestru gruntów wynika, że właścicielem działki nr 4 , bezpośrednio graniczącej z działką inwestycyjną jest W.J. .

Jak wynika z akt sprawy zarówno postanowienie z dnia [...] czerwca 2010 r. jak i decyzję wydaną w I instancji skierowano do W.J. Również organ odwoławczy doręczył zaskarżoną decyzję w/w stronie. Z adnotacji poczty na zwrotnym potwierdzeniu odbioru w/w przesyłek widnieje adnotacja, że adresat zmarł.

Należy podkreślić, iż w zaistniałej sytuacji obowiązkiem organów było podjęcie czynności zmierzających do ustalenia aktualnego kręgu stron postępowania. Stosownie bowiem do treści art. 30 § 4 kpa w sprawach dotyczących praw zbywalnych lub dziedzicznych w razie zbycia prawa lub śmierci strony w toku postępowania na miejsce dotychczasowej strony wstępują jej następcy prawni. Niedopuszczenie następców prawnych, stanowi naruszenie zasady czynnego w nim udziału stron - art. 10 § 1 kpa i jest przesłanką do wznowienia postępowania z art. 145 § 1 pkt 4 kpa. Przy czym wznowienie postępowania na tej podstawie następuje niezależnie od tego, czy kwalifikowane naruszenie norm prawa procesowego miało wpływ na treść rozstrzygnięcia, czy też takiego wpływu nie można stwierdzić. Ta okoliczność ma charakter formalny, tj. sam fakt braku udziału strony w postępowaniu lub jego fragmencie bez jej winy stanowi dostateczny powód do wznowienia postępowania, a przepis art. 145 § 1 pkt 4 Kpa nie żąda stwierdzenia, że brak udziału spowodował szkodę dla strony lub stwierdzenia, że udział strony spowodowałby inne załatwienie sprawy (B. Adamiak, J. Borkowski, Kodeks postępowania administracyjnego. Komentarz, C.H. Beck 1996).

W razie bowiem ustalenia, iż jedna ze stron zmarła obowiązkiem organu jest poszukiwanie i ustalenie następców prawnych, którym przysługiwałoby prawo wstąpienia do postępowania na prawach stron, gdyż wówczas to ich interesu prawnego będzie dotyczyło postępowanie. W sytuacji natomiast, gdy następcy prawni zmarłej strony zbyli prawo do nieruchomości, które wcześniej odziedziczyli, obowiązkiem organu jest ustalenie podmiotu, który aktualnie legitymuje się prawem własności ( użytkowania wieczystego) do danego terenu. Dopiero po ustaleniu aktualnego kręgu stron postępowania organ administracji publicznej może prowadzić dalsze czynności w sprawie.

Wobec powyższego oraz mając na uwadze treść art. 30 §4 kpa należy uznać, iż następcy prawni zmarłej strony postępowania administracyjnego – W.J. nie brali udziału w postępowaniu, które dotyczyło ich prawa, co stanowi naruszenie zasady czynnego udziału stron w postępowaniu - art. 10 § 1 kpa i jest przesłanką do wznowienia postępowania z art. 145 § 1 pkt 4 kpa.

Jednocześnie wobec wskazanych powyżej uchybień nie jest aktualnie możliwe ustosunkowanie się Sądu do zarzutów podniesionych w skardze, gdyż kontrola w tym względzie będzie mogła nastąpić dopiero po niewadliwie przeprowadzonym postępowaniu administracyjnym.

Rozpoznając sprawę ponownie organy podejmą kroki mające na celu ustalenie aktualnego kręgu podmiotów uprawnionych do wzięcia udziału w postępowaniu, zapewniając im następnie czynny udział w nim.

W tym stanie rzeczy, wobec uznania, iż zaskarżona decyzja oraz poprzedzająca ją decyzja zostały wydane z naruszeniem powołanych przepisów regulujących postępowanie administracyjne, na podstawie art. 145 § 1 pkt 1 lit. b P.p.s.a. w zw. z art. 135 P.p.s.a orzeczono jak w sentencji. O kosztach postępowania orzeczono na podstawie art. 200 i art. 205 p.p.s.a.



Powered by SoftProdukt