drukuj    zapisz    Powrót do listy

6010 Pozwolenie na budowę, użytkowanie obiektu lub jego części,  wykonywanie robót budowlanych innych niż budowa obiektu, prz, Budowlane prawo, Inspektor Nadzoru Budowlanego, Oddalono skargę kasacyjną, II OSK 345/14 - Wyrok NSA z 2015-10-20, Centralna Baza Orzeczeń Naczelnego (NSA) i Wojewódzkich (WSA) Sądów Administracyjnych, Orzecznictwo NSA i WSA

II OSK 345/14 - Wyrok NSA

Data orzeczenia
2015-10-20 orzeczenie prawomocne
Data wpływu
2014-02-07
Sąd
Naczelny Sąd Administracyjny
Sędziowie
Elżbieta Kremer
Jerzy Siegień /sprawozdawca/
Jerzy Stelmasiak /przewodniczący/
Symbol z opisem
6010 Pozwolenie na budowę, użytkowanie obiektu lub jego części,  wykonywanie robót budowlanych innych niż budowa obiektu, prz
Hasła tematyczne
Budowlane prawo
Sygn. powiązane
VII SA/Wa 1386/13 - Wyrok WSA w Warszawie z 2013-10-08
Skarżony organ
Inspektor Nadzoru Budowlanego
Treść wyniku
Oddalono skargę kasacyjną
Powołane przepisy
Dz.U. 2000 nr 98 poz 1071 art. 7, art. 77, art. 156 par. 1 pkt 2
Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r.- Kodeks postępowania administracyjnego - tekst jednolity
Dz.U. 2010 nr 243 poz 1623 art. 3 pkt 20, art. 5 ust. 1 pkt 9, art. 9 ust. 1, art. 28 ust. 2, art. 35 ust. 1
Ustawa z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane - tekst jednolity.
Dz.U. 2002 nr 75 poz 690 par. 13, par. 57, par 60
Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie.
Dz.U. 2012 poz 270 art. 184, art. 204 pkt 2
Ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jednolity.
Sentencja

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: sędzia NSA Jerzy Stelmasiak Sędziowie sędzia NSA Elżbieta Kremer sędzia del. WSA Jerzy Siegień (spr.) Protokolant starszy asystent sędziego Tomasz Godlewski po rozpoznaniu w dniu 20 października 2015 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej sprawy ze skargi kasacyjnej A. sp. z o.o. z siedzibą w W. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 8 października 2013 r. sygn. akt VII SA/Wa 1386/13 w sprawie ze skargi D.G. na decyzję Głównego Inspektora Nadzoru Budowlanego z dnia [...] kwietnia 2013 r. nr [...] w przedmiocie odmowy stwierdzenia nieważności decyzji 1. oddala skargę kasacyjną. 2. zasądza od A. sp. z o.o. z siedzibą w W. na rzecz D.G. kwotę 200 (dwieście) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.

Uzasadnienie

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie wyrokiem z dnia 8 października 2013 r., sygn. akt VII SA/Wa 1386/13, po rozpoznaniu sprawy ze skargi D.G. na decyzję Głównego Inspektora Nadzoru Budowlanego z dnia [...] kwietnia 2013 r., znak [...] w przedmiocie odmowy stwierdzenia nieważności decyzji uchylił zaskarżoną decyzję i stwierdził, że nie podlega ona wykonaniu do czasu uprawomocnienia się wyroku oraz zasądził od organu na rzecz skarżącego kwotę 460 złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowego.

Przedmiotowy wyrok został wydany w następujących okolicznościach sprawy.

Wojewoda Mazowiecki decyzją z dnia 22 listopada 2012 r., po przeprowadzeniu na wniosek D.G., postępowania administracyjnego w sprawie stwierdzenia nieważności decyzji Prezydenta m.st. Warszawy Nr [...] z dnia [...] lutego 2012 r., zmieniającej decyzję Prezydenta m. st. Warszawy Nr [...] z dnia [...] października 2007 r. zatwierdzającą projekt budowlany i zezwalającą C. Sp. z o.o. na budowę budynku mieszkalnego wielorodzinnego z garażem podziemnym, parkingiem zewnętrznym, infrastrukturą techniczną oraz wjazdem na terenie działek nr ew. 7[...] z obrębu 0122 przy ul. [...] w Warszawie (przeniesioną na rzecz D. sp. z o.o. - sp. k. na mocy decyzji Prezydenta m. st. Warszawy z dnia [...] lipca 2008 r., przeniesioną na rzecz E. sp. z o.o. na mocy decyzji Prezydenta m. st. Warszawy z dnia [...] lutego 2010 r., przeniesioną na rzecz A. sp. z o.o. na mocy decyzji Prezydenta m. st. Warszawy z dnia [...] listopada 2011 r.) - odmówił stwierdzenia nieważności decyzji Prezydenta m.st. Warszawy z dnia [...] lutego 2012 r.

W uzasadnieniu organ wskazał, że kwestionowana decyzja nie jest dotknięta żadną z kwalifikowanych wad prawnych przewidzianych w art. 156 § 1 K.p.a. W szczególności nie została wydana z rażącym naruszeniem prawa, ani bez podstawy prawnej. Podniósł, że z analizy materiału dowodowego wynikało, że inwestor wypełnił wszystkie obowiązki nałożone na niego przepisami art. 32 pkt 1 i 2 oraz art. 35 ust. 1 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (Dz.U. z 2010 r. Nr 243, poz. 1623, ze zm.). Projekt zagospodarowania działki został sporządzony zgodnie z art. 34 Prawa budowlanego, spełniając wymagania § 8 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 3 lipca 2003 r. w sprawie szczegółowego zakresu i formy projektu budowlanego (Dz. U. z 2003 r. Nr 120, poz. 1133) i nie narusza w sposób rażący przepisów techniczno-budowlanych. Również projekt budowlany został sporządzony przez osoby posiadające odpowiednie uprawnienia budowlane i jest zgodny z uchwałą Nr LXX/2187/2010 Rady Miasta Stołecznego Warszawy z dnia 14 stycznia 2010 r. w sprawie uchwalenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego rejonu Starego Mokotowa. (Dz. Urz. Woj. Maz. z 2010 r. Nr 38, poz. 525, ze zm.) oraz decyzją Prezydenta m. st. Warszawy z dnia [...] lipca 2003 r., o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu. Ponadto do projektu dołączono oświadczenia projektantów oraz sprawdzających o tym, iż został on sporządzony zgodnie z przepisami prawa budowlanego oraz z zasadami wiedzy technicznej.

Odnosząc się natomiast do zarzutu rażącego naruszenia § 12, § 13, § 60 oraz działu VI rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie (Dz. U. z 2002 r. Nr 75, poz. 690, ze zm.) organ wskazał, że na mocy postanowień Prezydenta m. st. Warszawy z dnia 17 czerwca 2011 r., wydano zgodę na odstępstwo od przepisów § 12 ust. 1 pkt 2 i § 103 ust. 2 ww. rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r., umożliwiające wykonanie na działce budowlanej nr ew. [...] w projektowanym budynku mieszkalnym wielorodzinnym, ściany bez otworów okiennych i drzwiowych bezpośrednio przy granicy z sąsiednią działką budowlaną nr ew. [...] przy ul. [...] w Warszawie w odległości od 1,5 m do 3 m od granicy z tą działką oraz bezpośrednio przy granicy z sąsiednią działką budowlaną nr ew. [...], jak też jednopasmowej pochylni umożliwiającej ruch dwukierunkowy o szerokości 3 m, przy zastosowaniu rozwiązań zamiennych, w tym sygnalizacji świetlnej oraz wydzielenie na zewnątrz miejsc dla oczekujących pojazdów. Zdaniem organu powyższe dowodzi, że projekt zagospodarowania terenu, z uwagi na uzyskanie pozwoleń na odstępstwa od przepisów techniczno-budowlanych, nie narusza w sposób rażący § 12 omawianego rozporządzenia.

Ponadto Wojewoda Mazowiecki stwierdził, że weryfikowana w trybie nadzwyczajnym decyzja nie została również wydana z rażącym naruszeniem § 13 ust. 1 w zw. z § 60 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie. Prawidłowa wykładnia § 13 ust. 1 prowadzi bowiem do wniosku, że dla spełnienia warunków odpowiedniego nasłonecznienia pomieszczeń mieszkalnych wystarczającym jest by zaistniała sytuacja określona w § 13 ust. 1 pkt 1, lub § 13 ust. 1 pkt 2 ww. rozporządzenia. Zauważył, że z przedłożonej przez wnioskodawcę "Analizy nasłonecznienia i przesłaniania dla budynku mieszkalnego ul. [...] m 6 w Warszawie", autorstwa P.Z., wynikało, że pomieszczenia mieszkalne w tym lokalu będą nasłonecznione przez więcej niż 1,5 godziny. Oznacza to, że spełniony został warunek określony w § 13 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r.

Odwołania od powyższej decyzji wnieśli D.G. i M.G. zarzucając naruszenie przepisów określających wymagania techniczno - budowlane odnoszące się do usytuowania projektowanego budynku w stosunku do sąsiednich budynków i niezasadne przyjęcie, że usytuowanie tych budynków umożliwia naturalne oświetlenie pomieszczeń, w sytuacji gdy warunki te nie są spełnione.

Główny Inspektor Nadzoru Budowlanego zaskarżoną decyzją z dnia [...] kwietnia 2013 r. utrzymał w mocy decyzję Wojewody Mazowieckiego z dnia [...] listopada 2012 r. odmawiającą stwierdzenia nieważności decyzji Prezydenta m. st. Warszawy z dnia [...] lutego 2012 r.

W uzasadnieniu organ odwoławczy podał, że wnioskiem z 1 grudnia 2011 r., inwestor - A. - wystąpił o zmianę decyzji Prezydenta m. st. Warszawy z dnia [...] października 2007 r. przedstawiając postanowienia tego organu z dnia 17 czerwca 2011 r. wyrażające zgodę na odstępstwa od przepisów § 12 ust. 1 pkt 2 i § 103 ust. 2 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie

Organ wskazał także, że inwestycja objęta weryfikowaną decyzją jest zgodna z decyzją Prezydenta m. st. Warszawy z dnia 8 lipca 2003 r. ustalającą warunki zabudowy i zagospodarowania terenu dla inwestycji budowlanej polegającej na budowie budynku mieszkalnego wielorodzinnego z garażem podziemnym w Warszawie w Dzielnicy Mokotów, przy ul. [...] 71. Ponadto organ odwoławczy za niezasadny uznał zarzut naruszenia § 13 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r., w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie. Podniósł bowiem, że z projektu budowlanego stanowiącego załącznik do weryfikowanej decyzji Prezydenta m. st. Warszawy z dnia [...] lutego 2012 r., wynika, iż usytuowanie spornej inwestycji nie uchybia rażąco ww. przepisowi. Potwierdza to dokumentacja projektowa (rys. nr 4 "Zapewnienie widoku - bud. [...]). Ponadto w przedłożonej przez wnioskodawcę "Analizie nasłoneczniania i przesłaniania dla lokalu mieszkalnego ul. [...] m. 6 w Warszawie", stwierdzono, że "przy założeniu, iż lokal mieszkalny [...]/6 leży w strefie śródmiejskiej, spełnione są wymagane przepisami (§ 60 rozporządzenia w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie) warunki nasłonecznienia. W analizowanym przypadku nie zostały spełnione wymagane przepisami (§ 13 i § 57 ww. rozporządzenia) warunki naturalnego oświetlenia pomieszczeń lokalu [...]/6. Odległość lokalu mieszkalnego położonego przy ul. [...]/6 od zaprojektowanego i realizowanego obiektu mieszkalnego wielorodzinnego nie umożliwia jego naturalnego oświetlenia". Organ wskazał jednak, że powyższa analiza została sporządzona w dniu 27 sierpnia 2012 r., a więc już po wydaniu kwestionowanej decyzji o pozwoleniu na budowę. Tym samym organ stopnia podstawowego, nie miał wiedzy o ewentualnym naruszeniu przepisu § 13 rozporządzenia z dnia 12 kwietnia 2002 r. Brak było również uzasadnionych podstaw, aby podważyć przedłożoną przez inwestora w projekcie budowlanym analizę. Nie można więc zarzucić organowi stopnia podstawowego, iż wydając pozwolenie budowlane rażąco uchybił przywołanemu wyżej unormowaniu. Tym samym, w ocenie Głównego Inspektora Nadzoru Budowlanego, weryfikowana decyzja Prezydenta m. st. Warszawy z dnia [...] lutego 2012 r. nie jest dotknięta wadą określoną w art. 156 § 1 pkt 2 K.p.a.

Skargę na decyzję z dnia [...] kwietnia 2013 r. do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie wniósł D.G. zarzucając naruszenie przepisów postępowania i przepisów prawa materialnego.

W uzasadnieniu skargi skarżący podniósł, że nieuprawniona była zgoda na odstępstwa, na mocy której odległość miedzy budynkami została zmniejszona. Spowodowała ona znaczne pogorszenie warunków zdrowotno-sanitarnych, gdyż przez większość dnia nie ma światła dziennego w mieszkaniu skarżącego, przez co wartość mieszkania znacznie się obniżyła, a koszty jego utrzymania wzrosły. Tak więc przy założeniach, jakie zostały uwzględnione w projekcie, odległość inwestycji od pomieszczeń przeznaczonych na pobyt ludzi nie umożliwia naturalnego oświetlenia pomieszczeń w lokalu mieszkalnym przy ul. [...]/6. Naruszony został zatem przepis § 13 rozporządzenia w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie, gdyż nie wszystkie wskazane w nim wymogi zostały kumulatywnie spełnione. W przedmiotowej sytuacji nie został bowiem spełniony § 13 oraz § 57 ww. rozporządzenia. Skarżący wskazał więc, że w świetle powyższego oraz przedłożonej do akt sprawy opinii rzeczoznawcy, wykonanej specjalnie dla lokalu mieszkalnego znajdującego się przy ul. [...]/6 w Warszawie, analiza przesłaniania zawarta w projekcie budowlanym inwestycji jest błędna i niepełna. Tym samym projekt budowlany, po sprawdzeniu zgodnym z art. 35 ust. 1 pkt 2 Prawa budowlanego, jako sprzeczny z obowiązującymi przepisami i naruszający interesy osób trzecich nie powinien być zaakceptowany.

Wskazanym na wstępie wyrokiem Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie uchylił zaskarżoną decyzję uznając, że została ona wydana z naruszeniem przepisów postępowania mogącym mieć istotny wpływ na wynik sprawy.

W uzasadnieniu wyroku Sąd wskazał, że kontrolowana decyzja zapadła w nadzwyczajnym postępowaniu, prowadzonym w trybie stwierdzenia nieważności. Takie postępowanie zawiera ograniczenia w stosunku do postępowania toczącego się w trybie zwykłym (które rozstrzyga sprawę co do istoty), bowiem sprowadza się do zbadania przesłanek określonych w art. 156 § 1 K.p.a. Nie oznacza to jednak, iż organ w ogóle nie może prowadzić postępowania dowodowego.

Sąd zwrócił uwagę, że w niniejszej sprawie wnioskodawca przedstawił dowód w postaci opinii rzeczoznawcy budowlanego w specjalności architektonicznej z uprawnieniami do projektowania bez ograniczeń, mgr inż. P.Z., opracowanej 27 sierpnia 2012 r. w Ośrodku Rzeczoznawstwa i Techniki Budowlanej, Oddziału Warszawskiego Polskiego Związku Inżynierów i Techników Budownictwa, który stwierdzał, iż kwestionowane pozwolenie budowlane wydano z naruszeniem przepisów techniczno-budowlanych. Wobec powyższego, szczególnym obowiązkiem organów było odniesienie się do tego dokumentu i ustalenie czy badana decyzja, narusza przywołane w opinii przepisy rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie, czy też nie.

Tymczasem Główny Inspektor Nadzoru Budowlanego stwierdził, że ww. analiza została sporządzona w dniu 27 sierpnia 2012 r., a więc już po wydaniu kwestionowanej decyzji o pozwoleniu na budowę i organ wydając kwestionowaną decyzję, nie miał wiedzy o ewentualnym naruszeniu przepisu § 13 rozporządzenia z dnia 12 kwietnia 2002 r. Okoliczność ta może być zatem traktowana jako przesłanka do wznowienia postępowania, na podstawie art. 145 § 1 pkt 5 K.p.a.

Stanowisko to Sąd uznał za błędne i wskazał, że organ prowadzący postępowanie w trybie nieważności powinien był dokonać szczególnie wnikliwej analizy prawidłowości wykonania przez organ administracji architektoniczno-budowlanej obowiązków wynikających z art. 35 ust. 1 pkt 1 i pkt 2 Prawa budowlanego, czego jednak organ odwoławczy w niniejszej sprawie nie wykonał. Tym samym okoliczność, że przedłożona przez skarżącego analiza sporządzona została w sierpniu 2012 r., po wydaniu kwestionowanej decyzji o pozwoleniu na budowę, nie miała prawnego znaczenia w przedmiotowym postępowaniu.

Sąd stwierdził, że Prezydent m.st. Warszawy rozstrzygając o pozwoleniu na budowę, obowiązany był ocenić na podstawie projektu, czy dojdzie do poszanowania, występujących w obszarze oddziaływania obiektu, uzasadnionych interesów osób trzecich (art. 5 ust. 1 pkt 9 Prawa budowlanego), ze szczególnym uwzględnieniem przepisów dotyczących "przesłaniania i zacieniania" określonych w § 13, § 57 i § 60 rozporządzenia z dnia 12 kwietnia 2002 r. Organ architektoniczno-budowlany miał zatem obowiązek dokonać samodzielnych sprawdzeń przedstawionej w projekcie analizy przesłaniania i zacienienia, uwzględniając parametry wysokościowe projektowanego obiektu i odległość od okien sąsiedniego budynku. Natomiast w ramach postępowania nadzorczego organ powinien skontrolować prawidłowość tej oceny. Projektowana inwestycja powinna bowiem spełniać wymogi oświetlenia i nasłonecznienia tzw. "linijki słońca" zawarte w § 13 i § 57. Natomiast jak wynikało z uzasadnienia decyzji, w ocenie organu odwoławczego, wystarczyło jedynie formalne odniesienie się Prezydenta m.st. Warszawy do przedłożonej w tym zakresie przez inwestora dokumentacji.

Ponadto Sąd wskazał, że należało również zbadać związek pomiędzy podnoszonymi zarzutami niedopuszczalnego zacienienia lokalu mieszkalnego przy ul. [...] m. 6, a wydanymi w sprawie postanowieniami z dnia 17 czerwca 2011 r., wyrażającymi zgodę na odstępstwo od przepisów rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie. Związek ten może bowiem polegać na wydaniu odstępstwa od ww. warunków technicznych, mimo pogorszenia warunków zdrowotno-sanitarnych i użytkowych, obiektu sąsiedniego, na co wskazywał skarżący.

Tym samym za zasadne uznał Sąd zarzuty skargi dotyczące naruszenia przez organ odwoławczy art. 138 § 1 pkt 1 K.p.a. w zw. z art. 7, art. 77 § 1 i art. 107 § 3 K.p.a. poprzez utrzymanie w mocy zaskarżonej decyzji pomimo, niepodjęcia przez organ wszelkich czynności niezbędnych do dokładnego wyjaśnienia stanu faktycznego sprawy, niedokonania wyczerpującego rozpatrzenia materiału dowodowego, a co za tym idzie braku należytego uzasadnienia decyzji.

Sąd wskazał również, że gdyby przeprowadzona ponownie w trybie stwierdzenia nieważności analiza tej sprawy doprowadziła do ustalenia, że nie zostały zachowane przepisy określone w § 13, § 60 ww. rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r., skutkiem czego doszło do niedopuszczalnego (niezgodnego z przepisami) zacienienia lokalu mieszkalnego przy ul. [...] m. 6, to byłoby to podstawą do stwierdzenia nieważności decyzji Prezydenta m.st. Warszawy Nr 89/2012 z dnia [...] lutego 2012 r.

Skargę kasacyjną od powyższego wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 8 października 2013 r. wniósł uczestnik postępowania – A. Sp. z o.o. zaskarżając wyrok w całości i zarzucając mu naruszenie:

1) przepisów postępowania, które to uchybienie mogło mieć istotny wpływ na wynik sprawy, tj.:

a) art. 7 i art. 77 § 1 K.p.a. poprzez błędne uznanie, że Główny Inspektor Nadzoru Budowlanego nie dokonał wyczerpującego rozpatrzenia materiału dowodowego oraz nie podjął wszelkich czynności niezbędnych do dokładnego wyjaśnienia stanu faktycznego sprawy, w sytuacji, w której organ orzekający w postępowaniu nieważnościowym dokonał wyczerpującej oceny dowodów, a ewentualne rozbieżności interpretacyjne w materiale dowodowym nie mogą stanowić o rażącym naruszeniu prawa przez decyzję administracyjną,

b) art. 145 § 1 pkt 1 lit. c ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz.U. z 2012 r. poz. 270, ze zm.), zwanej dalej: "P.p.s.a.", poprzez uchylenie zaskarżonej decyzji pomimo braku zaistnienia w sprawie naruszenia przepisów postępowania mających wpływ na wynik sprawy;

2) przepisów prawa materialnego poprzez jego błędną wykładnię, tj.:

a) art. 156 § 1 pkt 2 K.p.a. poprzez uznanie, że ewentualne naruszenie przepisów rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie, stanowiłoby podstawę do stwierdzenia nieważności decyzji o pozwoleniu na budowę,

b) art. 9 ust. 1 Prawa budowlanego w zw. z art. 156 § 1 pkt 2 K.p.a. poprzez uznanie, że ewentualne nieprawidłowe uznanie przez organ, że w sprawie nastąpił szczególnie uzasadniony przypadek dopuszczający odstępstwo od przepisów techniczno-budowlanych mogłoby stanowić o wydaniu decyzji o pozwoleniu na budowę z rażącym naruszeniem prawa,

c) art. 28 Prawa budowlanego poprzez brak ustalenia, czy uczestnikowi postępowania D.G. jako członkowi Wspólnoty Mieszkaniowej przy ul. [...] w Warszawie, będącej stroną postępowania, przysługuje interes prawny umożliwiający udział w postępowaniu administracyjnym w sprawie stwierdzenia nieważności decyzji o pozwoleniu na budowę wydanej na rzecz spółki A. Sp. z o.o. obok Wspólnoty Mieszkaniowej przy ul. [...] w Warszawie.

W oparciu o powyższe zarzuty A. Sp. z o.o. wniosła o uchylenie zaskarżonego wyroku w całości oraz o zasądzenie od uczestnika postępowania na rzecz skarżącej Spółki kosztów postępowania, w tym kosztów zastępstwa procesowego według norm przepisanych.

Odpowiedź na skargę kasacyjną złożył skarżący D.G. wnosząc o jej oddalenie w całości i zasądzenie kosztów zastępstwa procesowego według norm przepisanych.

Naczelny Sąd Administracyjny zważył, co następuje:

Zgodnie z art. 183 § 1 P.p.s.a. Naczelny Sąd Administracyjny rozpoznaje sprawę w granicach skargi kasacyjnej, bierze jednak z urzędu pod rozwagę nieważność postępowania. W sprawie nie występują, enumeratywnie wyliczone w art. 183 § 2 P.p.s.a., przesłanki nieważności postępowania sądowoadministracyjnego. Z tego względu, przy rozpoznaniu sprawy, Naczelny Sąd Administracyjny związany był granicami skargi kasacyjnej.

Skarga kasacyjna wniesiona w niniejszej sprawie nie posiada usprawiedliwionych podstaw.

Zauważyć należy, że przedmiotem kontroli Sądu pierwszej instancji była decyzja Głównego Inspektora Nadzoru Budowlanego z dnia 10 kwietnia 2013 r. utrzymująca w mocy decyzję Wojewody Mazowieckiego z dnia 22 listopada 2012 r. odmawiającą stwierdzenia nieważności decyzji Prezydenta m. st. Warszawy z dnia [...] lutego 2012 r. zmieniającej decyzję Prezydenta m. st. Warszawy z dnia 21 października 2007 r. zatwierdzającą projekt budowlany i zezwalającą A. Sp. z o.o. (po przeniesieniu praw z tej decyzji na tą Spółkę) na budowę budynku mieszkalnego wielorodzinnego z garażem podziemnym, parkingiem zewnętrznym, infrastrukturą techniczną oraz wjazdem na terenie działek nr ew. [...] z obrębu 0122 przy ul. [...] 71 w Warszawie.

Kontrolowane decyzje zapadły w postępowaniu nieważnościowym, którego celem jest ustalenie czy kontrolowane w tym postępowaniu rozstrzygnięcie jest dotknięte którąś z wad enumeratywnie wymienionych w art. 156 § 1 K.p.a.

Aby stwierdzić nieważność decyzji należy ustalić, że wadą dotknięta jest sama decyzja, np. decyzja została wydana wbrew nakazowi lub zakazowi ustanowionemu w przepisie prawnym tzn. obarczona jest wadą rażącego naruszenia prawa. Podstawą stwierdzenia nieważności decyzji z powodu rażącego naruszenia prawa (art. 156 § 1 pkt 2 K.p.a.) jest stwierdzenie, że decyzja ta pozostaje w oczywistej sprzeczności z treścią przepisu nie budzącego wątpliwości interpretacyjnych a nadto, że skutkiem tego naruszenia jest powstanie - w następstwie wydania tej decyzji - sytuacji niemożliwej do zaakceptowania w praworządnym państwie. O tym, czy miało miejsce rażące naruszenie prawa, decyduje więc przede wszystkim oczywistość tego naruszenia i jego wpływ na sposób załatwienia sprawy. Rażące naruszenie prawa to oczywiste naruszenie jednoznacznego przepisu prawa, a przy tym takie, które koliduje z zasadą praworządnego działania organów administracji publicznej w demokratycznym państwie prawnym, urzeczywistniającym zasady sprawiedliwości społecznej. Przy rażącym naruszeniu prawa chodzi niewątpliwie o tego rodzaju wady, które powodują konieczność eliminacji decyzji z obrotu prawnego z racji istnienia w nich wad o szczególnie dużym ciężarze gatunkowym. Wady te powstają w wyniku naruszenia prawa w toku czynności zmierzających do wydania decyzji lub w wyniku załatwienia sprawy wydaniem decyzji. Naruszenia prawa mają charakter rażący w sytuacji, gdy czynności zmierzające do wydania decyzji administracyjnej oraz treść załatwienia sprawy w niej wyrażona stanowią zaprzeczenie stanu prawnego sprawy w całości lub w części.

Wskazać należy, że rażącym naruszeniem prawa może być również naruszenie przepisów techniczno–budowlanych. Zgodnie bowiem z art. 5 ust. 1 pkt 9 Prawa budowlanego, obiekt budowlany należy projektować i budować w sposób określony w przepisach, w tym techniczno-budowlanych oraz zgodnie z zasadami wiedzy technicznej, zapewniając poszanowanie występujących w obszarze oddziaływania obiektu uzasadnionych interesów osób trzecich. Zawarte w rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietna 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie przepisy określają warunki techniczne, jakim powinny odpowiadać obiekty budowlane. Jak wynika z § 1 wskazanego rozporządzenia, ustala ono warunki techniczne, jakim winny odpowiadać budynki i związane z nimi urządzenia, ich usytuowanie na działce budowlanej oraz zagospodarowanie działek przeznaczonych pod zabudowę, zapewniające spełnienie wymagań określanych m.in. w art. 5 Prawa budowlanego.

W świetle powyższych rozważań Naczelny Sąd Administracyjny w pełni podziela stanowisko Sądu pierwszej instancji, że Główny Inspektor Nadzoru Budowlanego naruszył przepisy art. 138 § 1 pkt 1 w zw. z art. 7 i art. 77 § 1 K.p.a. poprzez utrzymanie w mocy decyzji Wojewody Mazowieckiego, pomimo tego, że organ ten w prowadzonym postępowaniu o stwierdzenie nieważności kwestionowanej decyzji nie dokonał wyczerpującego rozpatrzenia materiału dowodowego oraz nie podjął czynności niezbędnych do dokładnego wyjaśnienia stanu faktycznego sprawy. Obowiązki wynikające z art. 7 i art. 77 § 1 K.p.a., wbrew twierdzeniom wnoszącej skargę kasacyjną Spółki, dotyczą także postępowania nieważnościowego. Obowiązująca w postępowaniu administracyjnym zasada oficjalności (art. 7 i art. 77 K.p.a.) wymaga, by w toku postępowania organy administracji publicznej podejmowały wszelkie kroki niezbędne do wyjaśnienia i załatwienia sprawy i dopuszczały jako dowód wszystko, co może przyczynić się do jej wyjaśnienia, a nie jest sprzeczne z prawem. Postępowanie przeprowadzone wbrew powyższym regułom nabiera cech dowolności i uzasadnia zarzut naruszenia przepisów postępowania administracyjnego.

Organ prowadząc postępowanie o stwierdzenie nieważności decyzji zmieniającej decyzję o pozwoleniu na budowę, obowiązany jest ocenić, na podstawie części opisowej projektu i rysunków projektu, przy uwzględnieniu dowodów składanych przez inwestora jak i przez wnioskodawcę (przedłożonych analiz) czy dojdzie do poszanowania, występujących w obszarze oddziaływania obiektu, uzasadnionych interesów osób trzecich (art. 5 ust. 1 pkt 9 Prawa budowlanego), ze szczególnym uwzględnieniem powoływanych przez wnioskodawcę przepisów dotyczących "przesłaniania i zacieniania" określonych w § 13, § 57 i § 60 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r. Projektowana zabudowa winna bowiem spełniać wymogi oświetlenia i nasłonecznienia tzw. "linijki słońca" zawarte w § 13 i § 57 rozporządzenia, określone dla budynku projektowanego i istniejącej zabudowy w sąsiedztwie. Obowiązkiem właściwego organu, a następnie organu odwoławczego jest nie tylko zbadanie, czy osoby uprawnione uczestniczyły w przygotowaniu projektu, lecz także, czy rzeczywiście załączone rysunki (analizy) mogą posłużyć dla oceny oświetlenia i nasłonecznienia sąsiednich, istniejących budynków, a nadto dokonać stosownych obliczeń, które ewentualne twierdzenia inwestora pozwolą zaaprobować, bądź merytorycznie zakwestionować. Przed wydaniem decyzji strony mają prawo zapoznać się z materiałem dowodowym, w tym wynikami analizy zacienienia, wnieść doń uwagi i zastrzeżenia. W orzecznictwie sądów administracyjnych utrwalony jest pogląd, że obowiązkiem organu administracji przed wydaniem decyzji o pozwoleniu na budowę jest dokonanie sprawdzeń, o których mowa w art. 35 ust. 1 Prawa budowlanego.

Zasadą jest, że projekt budowlany podlega zatwierdzeniu w decyzji o pozwoleniu na budowę, stając się integralną częścią decyzji. Czynności podejmowane na etapie projektowanego obiektu budowlanego muszą być zgodne z prawem, w tym z przepisami techniczno-budowlanymi i zasadami wiedzy technicznej. Przed wydaniem decyzji o pozwoleniu na budowę i o zatwierdzeniu projektu budowlanego, właściwy organ analizuje projekt budowlany w kontekście jego zgodności z ustaleniami miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego albo decyzji o warunkach zabudowy, wymaganiami ochrony środowiska, zgodności z przepisami techniczno-budowlanymi. Dopiero, gdy inwestor spełni przewidziane prawem wymogi, organ wydaje decyzję o pozwoleniu na budowę i zatwierdzeniu projektu budowlanego. Organ architektoniczno-budowlany miał zatem obowiązek dokonać samodzielnych sprawdzeń przedstawionej w projekcie analizy przesłaniania i zacieniania, uwzględniając parametry wysokościowe projektowanego obiektu i odległość od okien sąsiedniego budynku. Organ nadzoru prowadząc natomiast postępowanie nadzorcze powinien skontrolować prawidłowość tej oceny, która wcześniej była obowiązkiem organu architektoniczno-budowlanego.

Tymczasem w niniejszej sprawie ani Wojewoda Mazowiecki, ani tym bardziej Główny Inspektor Nadzoru Budowlanego nie dokonali stosownej kontroli. Wskazali jedynie, że z projektu budowlanego stanowiącego załącznik do weryfikowanej decyzji wynika, że usytuowanie spornej inwestycji nie uchybia rażąco przepisom rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r., co potwierdza dokumentacja projektowa (rys. nr 4 "Zapewnienie widoku – bud. [...]).

Wnioskodawca przedstawił do akt sprawy również dowód w postaci opinii rzeczoznawcy budowlanego: "Analiza nasłoneczniania i przesłaniania dla lokalu mieszkalnego ul. [...] m 6 w Warszawie", opracowanej w dniu 27 sierpnia 2012 r., który stwierdzał, że kwestionowane pozwolenie budowlane wydano z naruszeniem przepisów techniczno-budowlanych. Obowiązkiem organów było zatem odniesienie się do tego dokumentu i ustalenie czy badana decyzja, narusza przywołane w opinii przepisy § 12, § 13, § 60 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r., a co za tym idzie czy organ administracji architektoniczno-budowlanej prawidłowo wykonał obowiązki wynikające z art. 35 ust. 1 pkt 1 i pkt 2 Prawa budowlanego. W postępowaniu administracyjnym strona jest bowiem uprawniona do przedstawiania dowodów, bądź wniosków dowodowych, a organ obowiązany jest je ocenić w kontekście całego zgromadzonego w sprawie materiału dowodowego. Tak więc stanowisko Głównego Inspektora Nadzoru Budowlanego, że przedłożona analiza może być badana jedynie w postępowaniu wznowieniowym, jako nowa okoliczność faktyczna, gdyż nie była znana organowi stopnia podstawowego w dacie wydania kontrolowanej decyzji jest błędne. Ponadto zauważyć należy, że przesłanką wznowienia postępowania, na podstawie art. 145 § 1 pkt 5 K.p.a. mogą być tylko istotne dla sprawy nowe okoliczności faktyczne lub nowe dowody nie znane organowi, który wydał decyzje, ale istniejące w dniu wydania decyzji. Tymczasem przedłożona przez wnioskodawcę analiza opracowana została w dniu 27 sierpnia 2012 r., a zatem już po wydaniu kwestionowanej decyzji. Nie mogłaby ona zatem stanowić nowego dowodu w sprawie będącego podstawą do wznowienia postępowania na postawie art. 145 § 1 pkt 5 K.p.a.

W związku z powyższym obowiązkiem organów orzekających w trybie nieważności było zbadanie, czy w świetle zgromadzonego materiału dowodowego projekt budowlany i dołączone do niego analizy, obiektywnie potwierdzały spełnienie norm oświetlenia i nasłonecznienia sąsiednich budynków, a zwłaszcza lokalu mieszkalnego nr 6 przy ul. [...] w Warszawie.

Nieuzasadnione jest więc zawarte w skardze kasacyjnej stanowisko Spółki, że w rozpoznawanej sprawie doszło jedynie do rozbieżności interpretacyjnych w materiale dowodowym, które nie mogą stanowić o rażącym naruszeniu prawa przez decyzję. Tym samym zarzut naruszenia art. 145 § 1 pkt 1 lit. c P.p.s.a. w zw. z art. 7, art. 77 § 1 K.p.a. poprzez uchylenie zaskarżonej decyzji pomimo braku zaistnienia w sprawie naruszenia przepisów postępowania mających wpływ na wynik sprawy jest nieusprawiedliwiony.

Na uwzględnienie nie zasługuje również zarzut naruszenia art. 9 ust. 1 Prawa budowlanego w zw. z art. 156 § 1 pkt 2 K.p.a.

Ustawodawca w art. 9 Prawa budowlanego dopuścił bowiem możliwość odstąpienia od przepisów techniczno-budowlanych, a więc warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać obiekty budowlane i ich usytuowanie oraz warunków technicznych użytkowania obiektów budowlanych, wprowadzając jednak w ust. 1 tego artykułu przesłanki, które muszą zostać spełnione, aby możliwe było odstąpienie od przepisów techniczno-budowlanych. Po pierwsze, przypadek, w którym ma dojść do odstępstwa, musi być szczególnie uzasadniony. Po wtóre, w odniesieniu do każdego obiektu budowlanego odstępstwo nie może powodować zagrożenia życia ludzi lub bezpieczeństwa mienia. Po trzecie, odstępstwa nie powinny powodować pogorszenia warunków zdrowotno-sanitarnych i użytkowych, a także stanu środowiska. Organ stosujący prawo ma więc obowiązek wyjaśnić okoliczności sprawy i ocenić, czy może je uznać za szczególnie uzasadniony przypadek pozwalający na odstępstwo od obowiązujących przepisów techniczno-budowlanych. Musi przy tym brać pod uwagę, że celem art. 9 jest umożliwienie modyfikacji szczegółowych i bezwzględnie obowiązujących przepisów techniczno-budowlanych w wyjątkowych stanach faktycznych, w których nie jest możliwe zastosowanie do nich, z uwagi na różnego rodzaju okoliczności, tych ogólnie obowiązujących przepisów. Ocena, czy w danej sytuacji ma miejsce taki szczególnie uzasadniony przypadek, należy do organów administracji architektoniczno-budowlanej, które powinny dokonać tego na podstawie analizy materiału sprawy, w tym treści przepisu, od którego ma być udzielone odstępstwo, ukształtowania nieruchomości, na której ma być realizowany obiekt, stanu zagospodarowania nieruchomości sąsiednich, oceny proponowanych rozwiązań w świetle wiedzy technicznej i tym podobnych okoliczności. Organy muszą przy tym mieć na uwadze, że zgodnie z art. 4 Prawa budowlanego każdy ma prawo do zabudowy nieruchomości gruntowej, do której wykaże swoje prawo do dysponowania nią na cele budowlane, pod warunkiem zgodności zamierzenia budowlanego z przepisami. Przy czym zgodność ta polega m.in. na poszanowaniu występujących w obszarze oddziaływania obiektu uzasadnionych interesów osób trzecich, o czym stanowi art. 5 ust. 1 pkt 9 Prawa budowlanego.

Słusznie wskazał zatem Sąd pierwszej instancji, że w ramach postępowania nadzorczego, w świetle zgromadzonego materiału dowodowego, organ powinien skontrolować prawidłowość tej oceny zwłaszcza w zakresie związku zachodzącego pomiędzy podnoszonymi zarzutami niedopuszczalnego zacienienia lokalu mieszkalnego przy ul. [...] m. 6, a wydanymi w sprawie postanowieniami z dnia 17 czerwca 2011 r., wyrażającymi zgodę na odstępstwo od przepisów rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r.

Zaskarżony wyrok nie narusza także art. 28 Prawa budowlanego poprzez brak ustalenia, czy uczestnikowi postępowania D.G. jako członkowi Wspólnoty Mieszkaniowej przy ul. [...] w Warszawie, będącej stroną postępowania, przysługuje interes prawny umożliwiający udział w postępowaniu administracyjnym w sprawie stwierdzenia nieważności decyzji o pozwoleniu na budowę wydanej na rzecz spółki A. Sp. z o.o. obok Wspólnoty Mieszkaniowej przy ul. [...] w Warszawie.

Zauważyć należy, że zarzut ten nie był podnoszony ani w toku postępowania administracyjnego, ani w postępowaniu przed Sądem pierwszej instancji. Niemniej jednak organy oraz Sąd pierwszej instancji nie mieli żadnych wątpliwości, że D.G. przysługuje obok Wspólnoty Mieszkaniowej przy ul. [...] w Warszawie status strony w niniejszym postępowaniu.

Zgodnie bowiem z art. 28 ust. 2 Prawa budowlanego, stronami w postępowaniu w sprawie pozwolenia na budowę są: inwestor oraz właściciele, użytkownicy wieczyści lub zarządcy nieruchomości znajdujących się w obszarze oddziaływania obiektu. W myśl art. 3 pkt 20 Prawa budowlanego przez obszar oddziaływania obiektu należy rozumieć teren wyznaczony w otoczeniu obiektu budowlanego, na podstawie przepisów odrębnych, wprowadzających związane z tym obiektem ograniczenia w zagospodarowaniu terenu. Odesłanie zawarte w tym przepisie wskazuje na wszystkie obowiązujące przepisy prawa, inne niż wynikające z Prawa budowlanego – zawarte w innych ustawach i przepisach aktów wykonawczych, w tym przepisach określających warunki techniczne, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie. W orzecznictwie sądowym przyjmuje się, że w procesie wyznaczania obszaru oddziaływania obiektu nie chodzi o wykazanie negatywnego wpływu inwestycji na znajdujące się w otoczeniu tego obiektu działki (nieruchomości), lecz o możliwość spowodowania szkodliwego oddziaływania inwestycji na otoczenie z uwagi na cechy projektowanego obiektu i sposób zagospodarowania terenu otaczającego działkę inwestora, w związku z czym stwierdzenie tej możliwości jest już równoznaczne z podstawą do uznania za stronę zgodnie z art. 28 ust. 2 Prawa budowlanego. W świetle powyższych przepisów konieczne jest zatem wykazanie, że inwestycja będzie oddziaływała na sąsiednią nieruchomość; zaś w przypadku tytułu prawnego do lokalu mieszkalnego, konieczne jest wykazanie, że inwestycja będzie oddziaływała na taki lokal. Wtedy dopiero można uznać, że właścicielowi lokalu mieszkalnego przysługuje interes prawny do bycia stroną w postępowaniu o udzielenie pozwolenia na budowę, czy też w postępowaniu kwestionującym to pozwolenie.

W niniejszej sprawie D.G. w toku postępowania administracyjnego wykazał, że jest właścicielem lokalu mieszkalnego nr 6 zlokalizowanego w budynku mieszkalnym wielorodzinnym przy ul. [...] w Warszawie znajdującym się w bliskim sąsiedztwie przedmiotowej inwestycji. Ponadto wnosząc wniosek o stwierdzenie nieważności decyzji o pozwoleniu na budowę powoływał się na naruszenie prawa – przepisów techniczno-budowlanych dotyczących "przesłaniania i zacieniania" w odniesieniu do lokalu którego jest właścicielem. Wykazał zatem własny zindywidualizowany interes prawny zapewniający mu obok zarządu wspólnoty udział w postępowaniu na prawach strony.

Trafnie wskazał zatem Sąd w zaskarżonym wyroku, że organ prowadząc ponownie postępowanie powinien ustalić czy uprawnienie D.G. wynikające z przepisów prawa materialnego – § 13, § 57 i § 60 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r. - zostało naruszone decyzją o pozwoleniu na budowę i czy to ewentualne naruszenie ma charakter rażący.

Mając powyższe na względzie, Naczelny Sąd Administracyjny, na podstawie art. 184 P.p.s.a., orzekł jak w sentencji wyroku. O kosztach postępowania kasacyjnego orzeczono w oparciu o art. 204 pkt 2 P.p.s.a.



Powered by SoftProdukt