drukuj    zapisz    Powrót do listy

6039 Inne, o symbolu podstawowym 603, Ruch drogowy, Samorządowe Kolegium Odwoławcze, Uchylono decyzję I i II instancji, II SA/Go 915/14 - Wyrok WSA w Gorzowie Wlkp. z 2015-03-05, Centralna Baza Orzeczeń Naczelnego (NSA) i Wojewódzkich (WSA) Sądów Administracyjnych, Orzecznictwo NSA i WSA

II SA/Go 915/14 - Wyrok WSA w Gorzowie Wlkp.

Data orzeczenia
2015-03-05 orzeczenie prawomocne
Data wpływu
2014-12-30
Sąd
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gorzowie Wlkp.
Sędziowie
Grażyna Staniszewska
Marek Szumilas
Maria Bohdanowicz /przewodniczący sprawozdawca/
Symbol z opisem
6039 Inne, o symbolu podstawowym 603
Hasła tematyczne
Ruch drogowy
Skarżony organ
Samorządowe Kolegium Odwoławcze
Treść wyniku
Uchylono decyzję I i II instancji
Powołane przepisy
Dz.U. 2012 poz 270 art. 145 § 1 pkt 1 lit c, art. 152, art. 200, art. 134
Ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jednolity.
Dz.U. 2013 poz 267 art. 7, art. 77 § 1, art. 80, art. 107 § 3
Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego - tekst jednolity
Sentencja

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gorzowie Wielkopolskim w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Maria Bohdanowicz (spr.) Sędziowie Sędzia WSA Marek Szumilas Sędzia WSA Grażyna Staniszewska Protokolant st. sekr. sąd. Monika Walentynowicz po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 5 marca 2015 r. sprawy ze skargi Skarbu Państwa – Państwowego Gospodarstwa Leśnego Lasów Państwowych Ośrodka Transportu Leśnego na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego z dnia [...] r. nr [...] w przedmiocie odmowy zmiany stanu faktycznego I. uchyla zaskarżoną decyzję oraz poprzedzającą ją decyzję Prezydenta Miasta z dnia [...] r. nr [...], II. stwierdza, że zaskarżona decyzja nie podlega wykonaniu, III. zasądza od Samorządowego Kolegium Odwoławczego na rzecz skarżącego Skarbu Państwa – Państwowego Gospodarstwa Leśnego Lasów Państwowych Ośrodka Transportu Leśnego kwotę 440 (czterysta czterdzieści) złotych, tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowego.

Uzasadnienie

Decyzją z dnia [...] lipca 2014r. nr [...] Prezydent Miasta, po rozpatrzeniu wniosku z dnia [...] marca 2014r. ([...]) Ośrodka Transportu Leśnego odmówił zmiany stanu faktycznego polegającej na zmianie rodzaju pojazdu w dowodzie rejestracyjnym marki [...] oznaczonego numerem identyfikacyjnym [...] oraz numerem rejestracyjnym [...].

W uzasadnieniu podjętego rozstrzygnięcia organ I instancji wskazał,

że zgodnie z § 3 ust. 2 Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 27 września 2003r. w sprawie szczegółowych czynności organów w sprawach związanych

z dopuszczeniem pojazdu do ruchu oraz wzorów dokumentów w tych sprawach (Dz.U. z 2007r. Nr 137 poz. 968 z późn. zm.) dane i informacje dotyczące pojazdu organ rejestrujący zamieścił w bazie danych na podstawie dokumentów wymaganych do rejestracji pojazdów, w tym przede wszystkim dowodu rejestracyjnego nr [...] wydanego przez Starostę. Organ gminy zaznaczył, że stanem rzeczywistym na którego podstawie organy powinny dokonywać ustaleń, są dane wynikające z decyzji administracyjnej o zarejestrowaniu pojazdu i korespondującą z nią treścią dowodu rejestracyjnego, będącego dokumentem urzędowym. Ponadto organ wskazał, iż zebranych w sprawie danych, dokumentów i właściwych przepisów prawa materialnego stwierdzono, że kwalifikacja rodzaju pojazdu została ustalona prawidłowo, zgodnie z przedłożoną przez wnioskodawcę dokumentacją, co zostało równie potwierdzone w trakcie późniejszych okresowych badań technicznych pojazdu.

Organ zaznaczył, że zgodnie z art. 78 ust. 2 ustawy z dnia 20 czerwca 1997r. Prawo o ruchu drogowym (Dz.U. z 2012r., poz. 1137 z późn. zm.) właściciel pojazdu zarejestrowanego jest obowiązany zawiadomić w terminie nieprzekraczającym 30 dni starostę o zmianie stanu faktycznego wymagającej zmiany danych zamieszczonych w dowodzie rejestracyjnym. Prezydent Miasta zaznaczył, że dodatkowo przepis § 14 ust. 1 pkt 5 Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 22 lipca 2002r. w sprawie rejestracji i oznaczenia pojazdów (Dz.U. z 2007r., Nr 186, poz. 1322 z późn. zm.) stanowi, iż w przypadku zawiadomienia o zmianie stanu faktycznego wymagającej zmiany danych zamieszczonych w dowodzie rejestracyjnym, wynikającej z wprowadzenia w pojeździe zarejestrowanym zmian konstrukcyjnych zmieniających rodzaj pojazd, do zawiadomienia dołącza się dokument potwierdzający, że dokonane zmiany konstrukcyjne zmieniające rodzaj pojazdu wykonane zostały przez przedsiębiorcę, o którym mowa w art. 66 ust. 4 pkt 6 lit. b ustawy z dnia 20 czerwca 1997r, Prawo o ruchu drogowym (Dz.U. z 2012, poz. 1137 z późn. zm.) oraz zaświadczenie o pozytywnym wyniku badania technicznego potwierdzające, że dokonane zmiany są zgodne z przepisami określającymi warunki techniczne pojazdów. Organ wskazał, że do wniosku z dnia [...] marca 2014r. nie dołączono dokumentu potwierdzającego, że dokonane zmiany konstrukcyjne zmieniające rodzaj pojazdu z "ciągnika samochodowego" na "samochód ciężarowy" wykonane zostały przez przedsiębiorcę, prowadzącego działalność gospodarczą w tym zakresie oraz nie dołączono zaświadczenia o pozytywnym wyniku badania technicznego potwierdzające, że dokonane zmiany są zgodne z przepisami określającymi warunki techniczne pojazdów.

Konkludując organ wskazał, iż jest związany orzeczeniem Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gorzowie Wlkp. sygn. akt II SA/go 386/14 z dnia 30 czerwca 2014r., który wskazał, iż w tym przypadku Prezydent Miasta powinien rozstrzygnąć sprawę w formie decyzji administracyjnej stosując przepisy § 14 ust. 1 pkt 5 Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 22 lipca 2002r. w sprawie rejestracji i oznaczania pojazdów (Dz.U. z 2007r., Nr 186, poz. 1322 z póżn. zm.) dotyczące zmiany stanu faktycznego wymagającej zmiany danych zamieszczonych w dowodzie rejestracyjnym, wynikającej z wprowadzenia w pojeździe zarejestrowanym zmian konstrukcyjnych zmieniających rodzaj pojazdu.

Odwołanie na powyższą decyzję złożył do Samorządowego Kolegium Odwoławczego Ośrodek Transportu Leśnego.

W uzasadnieniu podniósł, że strona od dnia rejestracji pojazdu nie dokonała

w pojeździe żadnych zmian w stosunku do pierwotnej zabudowy wykonanej w 2004r. i wnioskuje o zmianę pierwotnej decyzji o rejestracji tego pojazdu w zakresie jego oznaczenia z uwagi na błąd jaki został popełniony przez wykonawcę zabudowy, diagnostów dokonujących przeglądów jak i samą stronę, która błędu wykonawcy zabudowy i diagnosty nie wychwyciła i we wniosku o rejestrację oznaczyła pojazd jako ciągnik siodłowy i w takiej sytuacji dokumentu rejestracyjnego nie zakwestionowała.

Ponadto odwołujący wskazał, iż organ powinien ewentualnie wyjaśnić, jakich zmian w pojeździe dokonał podmiot dokonujący zabudowy podwozia, jaki rzeczywiście powstał w wyniku zabudowy i czy od tego czasu w pojeździe dokonywano jakichkolwiek zmian. Ponadto podał, iż organ administracji publicznej działając zgodnie z art. 7 k.p.a. powinien również rozważyć możliwość zmiany pierwotnej decyzji o rejestracji pojazdu w oparciu o art. 155 k.p.a.

Decyzją z dnia [...] października 2014 r. nr [...] Samorządowe Kolegium Odwoławcze, na podstawie art. 138 § 1 pkt 1 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz.U. z 2013 r. poz. 267), § 14 ust. 1 pkt 5 Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 22 lipca 2002r. w sprawie rejestracji i oznaczenia pojazdów (Dz.U. z 2007r., nr 186, poz. 1322 z późn. zm.) oraz art. 1, art. 2 i art. 2a ustawy z dnia 12 października 1994 r. o samorządowych kolegiach odwoławczych (Dz.U. z 2001 r. Nr 79, poz. 856 ze zm.) i § 1 pkt 4 a) rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 17 listopada 2003 r. w sprawie obszarów właściwości miejscowej samorządowych kolegiów odwoławczych (Dz.U. Nr 198, poz. 1925), utrzymało w mocy zaskarżoną decyzję organu I instancji.

W uzasadnieniu swojego rozstrzygnięcia Kolegium przytoczyło przepisy mające zastosowanie w sprawie oraz wskazało, iż skarżący stosownie do treści § 14 ust. 1 pkt 5a Ministra Infrastruktury z dnia 22 lipca 2002 r. w sprawie rejestracji i oznaczenia pojazdów, gdzie ustawodawca wyraźnie wskazał, że w przypadku wprowadzenia

w pojeździe zarejestrowanym zmian konstrukcyjnych zmieniających rodzaj pojazdu do zawiadomienia dołącza się dokument potwierdzający, że dokonane zmiany konstrukcyjne zmieniające rodzaj pojazdu wykonane zostały przez przedsiębiorcę,

o którym mowa w art. 66 ust. 4 pkt 6 lit. b ustawy, oraz zaświadczenie o pozytywnym wyniku badania technicznego potwierdzającego, że dokonane zmiany są zgodne

z przepisami określającymi warunki techniczne pojazdów nie dołączył do wniosku wymaganych treścią ww. przepisu dokumentów. Ponadto skarżący zgodnie

z dyspozycją zawartą w art. 78 ust. 2 pkt 2 ustawy Prawo o ruchu drogowym nie powiadomił organu I instancji o zmianach dotyczących spornego pojazdu, gdzie zgodnie z ww. przepisem właściciel pojazdu zarejestrowanego jest obowiązany zawiadomić w terminie nieprzekraczającym 30 dni starostę o zmianę stanu faktycznego wymagającej zmiany danych zamieszczonych w dowodzie rejestracyjnym. W przedmiotowej sprawie skarżący domagał się zmiany decyzji o rejestracji pojazdu, a w sentencji wniosku wniósł o zmianę wpisu w dowodzie rejestracyjnym i w karcie pojazdu poprzez zmianę zapisu rodzaju pojazdu marki [...] z ciągnika samochodowego na samochód ciężarowy.

SKO podkreśliło, iż dowód rejestracyjny pojazdu jest dokumentem, który zawiera określone dane identyfikujące pojazd i jest wydawany w następstwie podjęcia decyzji o zarejestrowaniu danego pojazdu.

W ocenie organu odwoławczego nie bez znaczenia dla sprawy pozostaje fakt,

iż dane m.in. dotyczące rodzaju pojazdu nie znajdują się w decyzji o rejestracji pojazdu, a co za tym idzie nie zachodzi możliwość dokonania jej zmiany. Zdaniem Kolegium w przedmiotowym przypadku zmiany rodzaju pojazdu można jedynie dokonać w dowodzie rejestracyjnym w drodze czynności materialno-technicznej, które w żaden sposób nie wymagają wszczęcia i prowadzenia postępowania administracyjnego oraz wydania decyzji administracyjnej. Wobec powyższego SKO uznało zarzut naruszenia art. 155 k.p.a. w związku z art. 2 pkt 42a ustawy Prawo

o ruchu drogowym, poprzez ich niezastosowanie za chybiony.

Kolegium podało, iż z ustaleń poczynionych w trakcie postępowania odwoławczego w organie I instancji wynika, że nadal istnieją przesłanki do odmowy zmiany stanu faktycznego polegającej na zmianie rodzaju pojazdu marki [...] oznaczonego numerem identyfikacyjnym [...] oraz numerem rejestracyjnym [...] z ciągnika samochodowego na samochód ciężarowy.

Organ II instancji podkreślił, iż pomimo wezwania strony do uzupełnienia wniosku poprzez przedłożenie dokumentu potwierdzającego, że dokonane zmiany konstrukcyjne zmieniające rodzaj pojazdu z ciągnika samochodowego na samochód ciężarowy wykonane zostały przez przedsiębiorcę, prowadzącego działalność gospodarczą w tym zakresie oraz zaświadczenie o pozytywnym wyniku badania technicznego potwierdzające, że dokonane zmiany są zgodne z przepisami określającymi warunki techniczne pojazdów, strona skarżąca nie załączyła dokumentów, które potwierdziłyby aktualny stan faktyczny pojazdu,

a które są wymagane przepisami prawa.

Skargę na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego złożył Ośrodek Transportu Leśnego, wnosząc o jej uchylenie. Strona skarżąca podniosła między innymi, iż literalne zastosowanie § 14 ust. 1 pkt 5 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 22 lipca 2002r. w sprawie rejestracji i oznaczenia pojazdów (Dz.U. z 2007 , Nr 186, poz. 1322 z późn. zm.) nie jest możliwe, gdyż strona od dnia rejestracji nie dokonała w spornym pojeździe żadnych zmian w stosunku do pierwotnej zabudowy. Ponadto strona skarżąca wskazała, że pojazd marki [...] nie służy wyłącznie do ciągnięcia przyczepy, ale jest również przystosowany do przewozu ładunku bezpośrednio na swoim nadwoziu.

W odpowiedzi na skargę organ odwoławczy wniósł o jej oddalenie, podtrzymując swoje stanowisko w sprawie.

Wojewódzki Sąd Administracyjny zważył, co następuje:

Skarga zasługuje na uwzględnienie.

Zgodnie z art. 1 i art. 2 ustawy z dnia 25 lipca 2002 r. - Prawo o ustroju sądów administracyjnych (Dz. U. Nr 153, poz. 1269 ze zm.) sądy administracyjne sprawują wymiar sprawiedliwości przez kontrolę działalności administracji publicznej. Kontrola ta sprawowana jest pod względem zgodności z prawem. Oznacza to, iż przedmiotem sprawy jest ocena przez Sąd prawidłowości prowadzonego przez organ administracji publicznej postępowania administracyjnego oraz wydanego w tym postępowaniu rozstrzygnięcia.

Wyjaśnić również należy, iż zgodnie z art. 134 § 1 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz.U, z 2012r. poz. 270 ze zm.), sąd rozstrzyga w granicach danej sprawy nie będąc jednak związany zarzutami i wnioskami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Przedmiotem niniejszego postępowania były decyzje wydane w przedmiocie odmowy zmiany stanu faktycznego polegającego na zmianie w dowodzie rejestracyjnym rodzaju pojazdu marki [...] oznaczonego numerem identyfikacyjnym [...] oraz numerem rejestracyjnym [...] z "ciągnika samochodowego" na "samochód ciężarowy".

W pierwszej kolejności podkreślić należy, iż pismem z dnia [...] maja 2004r. Ośrodek Transportu Drogowego (OTL) wniósł o rejestrację ww. pojazdu, określając jego rodzaj i przeznaczenie jako samochód ciężarowy. Co prawda OTL kupił przedmiotowy samochód jako ciągnik samochodowy, co wynika z karty pojazdu, faktury zakupu pojazdu nr [...], z karty informacyjnej czy z dowodu rejestracyjnego wystawionego na poprzedniego właściciela (k. 4-6 i 8 akt administracyjnych), ale ww. wniosek zobowiązywał organ rejestrujący do wyjaśnienia dlaczego wnioskodawca zmienił rodzaj pojazdu określonego we wniosku o rejestrację. Takie postępowanie organu doprowadziło do sytuacji, w której organ wydał decyzję niezgodnie z wnioskiem.

W kontrolowanym w niniejszej sprawie postępowaniu administracyjnym organ, mimo, że miał taką możliwość, nie zażądał pierwotnego, niemieckiego dowodu rejestracyjnego, po to aby sprawdzić czy nie nastąpił błąd w tłumaczeniu tego dokumentu i czy faktycznie przeznaczenie oznaczonego powyżej pojazdu zostało ustalone w sposób prawidłowy.

W przypadku, gdyby taki dokument się nie zachował, organ winien dopuścić dowód

z opinii rzeczoznawcy przedłożonej organowi przez stronę skarżącą na okoliczność ustalenia rodzaju spornego pojazdu. Z załączonej do akt ww. opinii z dnia [...] maja 2014r. wynika, że wszystkie pojazdy objęte opinią, w tym pojazd marki [...] nie spełniają definicji ciągnika samochodowego, a przy ustalaniu ich rodzaju pomyłkowo przyjęto dane zawarte w fakturach zakupu samochodów, zamiast z wyciągów ze świadectw homologacji.

Organy prowadzące w niniejszej sprawie postępowanie administracyjne

w ogóle nie odnoszą się do ww. zapisu we wniosku o rejestrację, do opinii biegłego, ani tym bardziej do twierdzeń strony, iż nie dokonano w spornym pojeździe żadnych zmian konstrukcyjnych, żądając dokumentów dotyczących takich zmian. Organy natomiast uporczywie przytaczają treść przepisów dotyczących zmiany danych pojazdu wynikających ze zmian konstrukcyjnych nie dopuszczając takiej możliwości, że popełniono błąd w ustaleniach rodzaju pojazdu przy jego pierwszej rejestracji w Polsce.

Organ I instancji podał, a organ odwoławczy podtrzymał jego stanowisko,

że na podstawie danych, dokumentów i właściwych przepisów prawa materialnego stwierdzono, że kwalifikacja rodzaju pojazdu została ustalona prawidłowo. Niestety jakie konkretnie były to dane i dokumenty nie do końca wiadomo. A przecież organ prowadzący postępowanie, na podstawie art. 7, art. 11, art. 77 § 1, art. 80, art. 107 § 1 i 3 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2013 r., poz. 267 z późn. zm.) – "k.p.a.", obowiązany jest w postępowaniu wyjaśniającym podejmować wszelkie kroki niezbędne do dokładnego wyjaśnienia stanu faktycznego oraz dokładnego wyjaśnienia sprawy, mając na względzie interes społeczny i słuszny interes obywatela, w szczególności do zebrania i rozpatrzenia w sposób wyczerpujący całego materiału dowodowego oraz oceny na podstawie całokształtu materiału dowodowego, czy dana okoliczność została udowodniona. Jedynie ustalone w taki sposób fakty mogą być uznane za udowodnione i stanowić materiał dowodowy będący niezbędną podstawą do wydania decyzji administracyjnej oraz jej uzasadnienia. W samej decyzji organ administracyjny jest zobowiązany do wyjaśnienia stronie zasadności przesłanek, którymi kierował się przy załatwieniu sprawy oraz wskazania faktów, które uznał za udowodnione, dowody na których się oparł oraz przyczyny, dla których innym dowodom odmówił wiarygodności i mocy dowodowej.

Taka analiza w niniejszej sprawie winna obejmować wskazane powyżej przez Sąd wątpliwości dotyczące m.in. wniosku OTL o rejestrację przedmiotowego pojazdu, opinii rzeczoznawcy czy tłumaczenia oryginalnych, niemieckich dokumentów. Samo przytaczanie przepisów i twierdzenie, że strona nie przedłożyła właściwych dokumentów umożliwiających wnioskowaną zmianę stoi w sprzeczności

z przywołanymi powyżej podstawowymi zasadami postępowania administracyjnego.

Pozostaje jeszcze do wyjaśnienia kwestia charakteru prawnego rozstrzygnięcia w przedmiocie rejestracji pojazdu wobec twierdzeń organu,

iż "stanem rzeczywistym, na którego podstawie organy powinny dokonywać ustaleń, są dane wynikające z decyzji administracyjnej o zarejestrowaniu pojazdu

i korespondującą z nią treścią dowodu rejestracyjnego, będącego dokumentem urzędowym".

Rejestracja pojazdu następuje w drodze rozstrzygnięcia sprawy administracyjnej w formie decyzji administracyjnej po przeprowadzeniu postępowania w celu ustalenia okoliczności faktycznych i prawnych, od których ustawa i przepisy wykonawcze do niej uzależniają dokonanie rejestracji. Postępowanie w sprawie rejestracji pojazdu kończy się wydaniem decyzji administracyjnej i decyzja ta poprzedza czynność materialno-techniczną wydania dowodu rejestracyjnego i tablic.

Kwestia charakteru prawnego dowodu rejestracyjnego została wyjaśniona

w uzasadnieniu uchwały składu siedmiu sędziów Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 24 września 2001r. (sygn. akt OPS 6/01, Jur 2001, nr 12,

s. 34), w którym określono dowód rejestracyjny, jako zewnętrzny przejaw oświadczenia woli organu administracji rozstrzygającego sprawę rejestracji pojazdu, co z jednej strony potwierdza wydanie decyzji o zarejestrowaniu pojazdu, a z drugiej strony jest dokumentem stwierdzającym dopuszczenie zarejestrowanego pojazdu do ruchu. Jako dokument urzędowy sporządzony w przepisanej formie przez powołane do tego organy administracji publicznej w ich zakresie działania, dowód rejestracyjny stanowi potwierdzenie wcześniejszego uzyskania pozytywnej decyzji o rejestracji pojazdu. Naczelny Sąd Administracyjny przyjął, że sam dowód rejestracyjny nie jest decyzją administracyjną w rozumieniu art. 104 k.p.a.

Przepisy rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 22 lipca 2002 r. w sprawie rejestracji i oznaczania pojazdów (Dz.U. Nr 133, poz. 1123 ze zm.) - obowiązującego w chwili wydania skarżącemu dowodu rejestracyjnego - określające przesłanki ubiegania się o wydanie wtórnika dowodu rejestracyjnego w razie jego zgubienia lub zniszczenia, zagadnienia dotyczące zawiadomienia o nabyciu

lub zbyciu pojazdu a także o zmianie stanu faktycznego wymagającej zmiany danych w dowodzie rejestracyjnym świadczą o tym, że los dowodu rejestracyjnego jak również zmiany danych w nim zawartych nie wpływa na byt prawny decyzji o rejestracji pojazdu. Zmiana danych zawartych w dowodzie rejestracyjnym, nie objętych decyzją o rejestracji, jest dopuszczalna bez konieczności zmiany decyzji rejestracyjnej.

Dowód rejestracyjny danego pojazdu zawiera określone dane identyfikujące pojazd samochodowy, jego właściciela oraz "wystawcę" i jest dokumentem wydawanym

w następstwie podjęcia decyzji o zarejestrowaniu pojazdu określonego (opisanego)

w złożonym wniosku. Niewątpliwie należy przyjąć, że jedynie zmiana takiego elementu treści tegoż dowodu winna być poprzedzona stosownym rozstrzygnięciem tj. decyzją zmieniającą uprzednią decyzję o rejestracji lub też uchyleniem tej uprzedniej decyzji i wydaniem "nowej" decyzji na co zezwala (stawiając warunek zgody strony) art. 155 kpa albo też wykorzystaniem trybu przewidzianego w art. 162 kpa (w przypadku zaistnienia jednej z enumeratywnie wymienionych w tym przepisie sytuacji) tj. stwierdzenia wygaśnięcia decyzji o rejestracji i wydanie następnie innej decyzji dotyczącej tego pojazdu, gdy zmiany wymaga to, co było treścią decyzji

o rejestracji pojazdu. W przypadku zmiany danych zawartych wyłącznie w dowodzie rejestracyjnym (wydanym w drodze czynności materialno-technicznej) nie ma potrzeby zmiany decyzji o rejestracji pojazdu.

W przedmiotowej sprawie skarżący domagał się zmiany wpisu w dowodzie rejestracyjnym poprzez zmianę rodzaju i przeznaczenia pojazdu z ciągnika samochodowego na samochód ciężarowy.

Poza sporem jest, że przedmiotowy samochód skarżącego został zarejestrowany decyzją Prezydenta Miasta wydaną dnia [...] lipca 2004r. i na tej podstawie zostały skarżącemu wydane: dowód rejestracyjny, nalepka kontrolna i karta pojazdu (k. 18 akt administracyjnych). W dowodzie rejestracyjnym w rubryce rodzaj i przeznaczenie pojazdu wpisano "ciągnik samochodowy".

Skoro dane dotyczące rodzaju i przeznaczenia pojazdu nie znajdują się w decyzji

o rejestracji pojazdu, to nie zachodzi konieczność jej zmiany. W takiej sytuacji zmian należy dokonywać tylko w dowodzie rejestracyjnym w drodze czynności materialno-technicznej, które nie wymagają wszczęcia i prowadzenia postępowania administracyjnego oraz wydania decyzji administracyjnej w trybie k.p.a. (por. wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu z dnia 11 lipca 2007r., sygn. akt IV SA/Po 999/06, publ. Legalis nr 435022, Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gorzowie Wlkp. z dnia 20 listopada 2008r., sygn. akt II SA/Go 570/08, publ. Legalis nr 259075).

Podsumowując zmiana wpisu o rodzaju pojazdu może się dokonać tylko

i wyłącznie poprzez zmianę czynności materialno-technicznej, nie zaś poprzez zmianę decyzji o rejestracji pojazdu. Czynność materialno-techniczna nie ma cech ostateczności ani prawomocności, a właściwy organ ma obowiązek skorygowania błędnego wpisu, oczywiście po ustaleniu, że taki błąd ma miejsce, czego

w rozpatrywanej sprawie organy nie uczyniły.

W świetle powyższych okoliczności, na podstawie art. 145 § 1 pkt 1 lit. c ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi należało orzec jak w sentencji. Rozstrzygnięcie zawarte w pkt II wyroku znajduje natomiast oparcie w art. 152 p.p.s.a. O kosztach postępowania Sąd orzekł na podstawie art. 200 p.p.s.a.



Powered by SoftProdukt