drukuj    zapisz    Powrót do listy

6113 Podatek dochodowy od osób prawnych, Inne, Dyrektor Izby Skarbowej, oddalono skargę, I SA/Kr 1534/09 - Wyrok WSA w Krakowie z 2010-05-04, Centralna Baza Orzeczeń Naczelnego (NSA) i Wojewódzkich (WSA) Sądów Administracyjnych, Orzecznictwo NSA i WSA

I SA/Kr 1534/09 - Wyrok WSA w Krakowie

Data orzeczenia
2010-05-04 orzeczenie prawomocne
Data wpływu
2009-10-26
Sąd
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie
Sędziowie
Maria Zawadzka /przewodniczący sprawozdawca/
Symbol z opisem
6113 Podatek dochodowy od osób prawnych
Hasła tematyczne
Inne
Skarżony organ
Dyrektor Izby Skarbowej
Treść wyniku
oddalono skargę
Powołane przepisy
Dz.U. 2002 nr 153 poz 1270 art. 17 ust. 1 pkt 44
Ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi.
Sentencja

Sygn. akt I SA/Kr 1534/09 | | W Y R O K W IMIENIU RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ Dnia 4 maja 2010 r., Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie, w składzie następującym:, Przewodniczący Sędzia: WSA Maria Zawadzka (spr.), Sędzia: WSA Stanisław Grzeszek, Sędzia: WSA Urszula Zięba, Protokolant: Anna Boczkowska, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 20 kwietnia 2010 r., sprawy ze skargi Wspólnoty Mieszkaniowej "K " w K., na decyzję Dyrektora Izby Skarbowej, z dnia 24 sierpnia 2009 r. Nr [...], w przedmiocie podatku dochodowego od osób prawnych za 2007 r., - skargę oddala -

Uzasadnienie

Zaskarżoną decyzją z dnia 24.08.2009 r. Dyrektor Izby Skarbowej utrzymał w mocy decyzję Naczelnika Urzędu Skarbowego z dnia 04.06.2009 r. Nr [...] określającą stronie skarżącej - Wspólnocie Mieszkaniowej "K" wysokość zobowiązania podatkowego tytułu podatku dochodowego od osób prawnych za 2007r. w kwocie 7.942,00 zł.

Powyższe rozstrzygnięcie zapadło w następującym stanie faktycznym i prawnym.

Wspólnota Mieszkaniowa "K " składa się z działki gruntu o pow. 1161 m2 zabudowanej domem mieszkalnym, w którym łączna powierzchnia lokali i pomieszczeń do nich przynależnych wynosi 7056 m2. W zeznaniu rocznym CIT-8 Wspólnota wykazała przychody w wysokości 441.776,57 zł, koszty uzyskania przychodów w kwocie 258.048,95zł, dochód 183.727,62zł w tym dochody wolne i odliczenia 183.727,62 zł, podstawę opodatkowania 0 zł.

Po przeprowadzeniu postępowania podatkowego Naczelnik Urzędu Skarbowego stwierdził, że Wspólnota Mieszkaniowa w zeznaniu rocznym CIT-8 nie wykazała do opodatkowania dochodów uzyskanych z działalności gospodarczej innej niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi tj. z wynajmu powierzchni budynku pod reklamę, wynajmu lokali użytkowych, przychodów finansowych z tytułu odsetek od lokaty bankowej, przychodów z tytułu zwrotu wydatków ponoszonych przez Wspólnotę na utrzymanie nieruchomości w zakresie wykraczającym poza zawartą umowę użyczenia. Z tych względów Naczelnik Urzędu Skarbowego decyzją z dnia 04 czerwca 2009 roku Nr [...] określono Wspólnocie Mieszkaniowej "K" wysokość zobowiązania podatkowego w podatku dochodowym od osób prawnych za 2007r. w kwocie 7.942,00 zł.

W odwołaniu Wspólnota Mieszkaniowa "K" domagała się anulowania powyższej decyzji, podnosząc, że Wspólnota nie prowadzi działalności gospodarczej, z której musiałaby płacić podatek, a dochody, które uzyskuje przeznacza na utrzymanie zasobów mieszkaniowych. Zdaniem Strony Skarżącej ściany, które wynajmuje pod reklamę są związane z zasobami mieszkaniowymi, stąd dochód uzyskany z tego tytułu podlega zwolnieniu od podatku.

Decyzją z dnia 4 sierpnia 2009 roku Nr [...] Dyrektor Izby Skarbowej utrzymał w mocy zaskarżoną decyzję. W ocenie organu odwoławczego dokonana przez organ podatkowy l instancji ocena, z której wynika, że dochody uzyskane z działalności gospodarczej innej niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi tj. z wynajmu powierzchni budynku pod reklamę, wynajmu lokali użytkowych, przychodów finansowych z tytułu odsetek od lokaty bankowej, przychodów z tytułu zwrotu wydatków ponoszonych przez Wspólnotę na utrzymanie nieruchomości w zakresie wykraczającym poza zawartą umowę użyczenia podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych.

W uzasadnieniu decyzji Dyrektor Izby Skarbowej wskazał, że z dniem 1 stycznia 2007 roku, przepisem art. 1 pkt 18 ustawy z dnia 16.11.2006r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2006r. Nr 217, poz. 1589) został dodany do art. 17 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U. z 2000r Nr 54 poz. 654 ze zm.) pkt 44, w brzmieniu "wolne od podatku są dochody spółdzielni mieszkaniowych, wspólnot mieszkaniowych, towarzystw budownictwa społecznego oraz samorządowych jednostek organizacyjnych prowadzących działalność w zakresie gospodarki mieszkaniowej uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi - w części przeznaczonej na cele związane z utrzymaniem tych zasobów, z wyłączeniem dochodów uzyskanych z innej działalności gospodarczej niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi". Jak wynika z treści powołanego artykułu, aby dochód podmiotów, o których mowa w tym przepisie korzystał ze zwolnienia muszą być spełnione dwa warunki, a mianowicie; dochody muszą być uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi, a także dochody te muszą być przeznaczone na utrzymanie zasobów mieszkaniowych. Do dnia 31.12.2006r. wspólnoty mieszkaniowe korzystały ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art.17 ust. 1 pkt 4 m cyt. ustawy. Zgodnie z tym przepisem wolne od podatku były dochody wspólnot mieszkaniowych utworzonych zgodnie z odrębnymi przepisami - w części przeznaczonej na cele związane z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych oraz wydatkowanej na rzecz członków wspólnoty. A zatem do końca 2006r. wszelkie dochody uzyskane przez wspólnotę mieszkaniową były wolne od podatku - w części przeznaczonej na cele związane z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych. Od 1 stycznia 2007 roku, powołaną powyżej nowelizacją ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych zawężono zwolnienie od podatku, w konsekwencji zwolnione od podatku są dochody wspólnot mieszkaniowych uzyskane tylko z gospodarki zasobami mieszkaniowymi, w części przeznaczonej na cele związane z utrzymaniem tych zasobów.

Organ II instancji wskazał także, iż słuszna jest dokonana przez organ I instancji interpretacja pojęcia "zasoby mieszkaniowe". Wobec faktu, iż w przepisach ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, brak jest ustawowej definicji "zasobów mieszkaniowych", zwrot ten należy interpretować zgodnie z regułami wykładni systemowej poprzez przyjęcie takiego znaczenia, jakie nadają mu przepisy innych ustaw. Definicję zasobów mieszkaniowych zawierają przepisy ustawy z dnia 21.06.2001 r. o ochronie praw lokatorów, mieszkaniowym zasobie gminy i o zmianie Kodeksu cywilnego (tekst jedn. Dz.U. z 2005r. Nr 31, poz. 266). Zgodnie z art. 2 ust.1 pkt 10 w/w ustawy ilekroć w ustawie jest mowa o mieszkaniowym zasobie gminy - należy przez to rozumieć lokale stanowiące własność gminy albo gminnych osób prawnych lub spółek handlowych utworzonych z udziałem gminy, z wyjątkiem towarzystw budownictwa społecznego, a także lokale pozostające, w posiadaniu samoistnym tych podmiotów. Natomiast w myśl art. 2 ust. l pkt. 4 tej ustawy pod pojęciem lokalu należy rozumieć lokal służący do zaspokajania potrzeb mieszkaniowych, a także lokal będący pracownią służącą twórcy do prowadzenia działalności w dziedzinie kultury i sztuki. W ocenie organu odwoławczego przytoczona definicja, mimo że dotyczy zasobów mieszkaniowych należących do gminy, ma także zastosowanie do zasobów mieszkaniowych, stanowiących własność innych jednostek organizacyjnych. Zasadne jest także przyjęcie określenia zasobów mieszkaniowych zgodnie z pismem Ministerstwa Finansów Znak: DD6-8213 438/WK/06/339/391 z dnia 22.12.2006 r. (Biuletyn Skarbowy z 2007r. Nr 1 s.19 - 20), Pojęcie to zawarte w w/w piśmie jest zbieżne z definicją słownikową oraz definicją zawartą w powołanej ustawie o ochronie praw lokatorów i obejmuje;

- budynki mieszkalne wraz z wyposażeniem technicznym oraz przynależnymi do nich pomieszczeniami, jak w szczególności: dźwigi osobowe i towarowe, aparaty do wymiany ciepła, kotłownie i hydrofornie wbudowane, klatki schodowe, strychy, piwnice, komórki, garaże,

- pomieszczenia znajdujące się w budynku mieszkalnym lub poza nim, związane z administrowaniem i zapewnieniem bezawaryjnego funkcjonowania osiedlowych budynków mieszkalnych, tj: budynki (pomieszczenia) administracji osiedlowej, kotłownie i hydrofornie wolnostojące, osiedlowe warsztaty (zakłady) konserwacyjno-remontowe,

- uzbrojenie terenów, na których znajdują się budynki wyżej wymienione jak: zbiorniki-doły gnilne, szamba, rurociągi i przewody sieci wodociągowo-kanalizacyjnej, gazowej i ciepłowniczej, sieci elektroenergetyczne i telefoniczne, budowle inżynieryjne (studnie itp.) budowle komunikacyjne, jak: drogi/osiedlowe, ulice, chodniki, inne budowle i urządzenia związane z ukształtowaniem i zagospodarowaniem terenu, mające wpływ na prawidłowe funkcjonowanie osiedlowych budynków mieszkalnych, jak np. latarnie oświetleniowe, ogrodzenia.

Zatem w świetle powyższego przez zasoby mieszkaniowe należy rozumieć lokale mieszkalne oraz pozostałe pomieszczenia i urządzenia wchodzące w skład budynku mieszkalnego lub znajdujące się poza nim, których istnienie jest niezbędne dla prawidłowego korzystania z mieszkań przez mieszkańców, jak również ułatwiające im dostęp do budynku mieszkalnego oraz zapewniające sprawne jego funkcjonowanie i administrowanie. Związane z wyżej wymienionymi budowlami (pomieszczeniami), obiektami i urządzeniami opłaty (czynsze) oraz sfinansowane z nich koszty, stanowią przychody i koszty gospodarki zasobami mieszkaniowymi. Stanowią one jednocześnie przychody i koszty podatkowe w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Dochód powstały z tego tytułu, w myśl art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, wolny będzie od podatku dochodowego, o ile przeznaczony zostanie na cele związane z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych.

Zdaniem Dyrektora Izby Skarbowej nie można się zgodzić z poglądem Wspólnoty, że przymiotnik mieszkaniowy, określa rzeczy związane z mieszkaniem, stąd do zasobów mieszkaniowych należy zaliczyć również ściany związane z budynkiem mieszkalnym.

W konsekwencji Dyrektor Izby Skarbowej podzielił także stanowisko organu pierwszej instancji, zgodnie z którym, ze zwolnienia nie korzystają dochody Wspólnoty Mieszkaniowej "K" z wynajmu powierzchni budynku pod reklamy, z wynajmu lokali użytkowych oraz dochody z tytułu odsetek od lokaty bankowej, bowiem są to dochody otrzymane z innych źródeł niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi. Dla poparcia stanowiska organ powołał się na wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego z dnia 12.06.2008r. sygn. akt I SA/Kr 1256/07 oraz wyrok z dnia 17.06.2009r. sygn. akt I SA/Kr 581/09.

Dodatkowo Dyrektor Izby Skarbowej wskazał, że zgodnie z art. 84 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej, każdy jest obowiązany do ponoszenia ciężarów i świadczeń publicznych, w tym podatków określonych w ustawie. Powołany przepis ustanawia zasadę powszechności opodatkowania. Wszelkie ulgi i zwolnienia przedmiotowe stanowią odstępstwo od zasady powszechności opodatkowania. Dlatego też zawierające je przepisy muszą być interpretowane w sposób precyzyjny i ścisły. Stąd nie można stosować wykładni rozszerzającej, a od 1 stycznia 2007r. zakres zwolnienia wynikający z art. 17 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych został ograniczony tylko do dochodów z gospodarki zasobami mieszkaniowymi.

W skardze do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie Wspólnota Mieszkaniowa "K" ponownie zakwestionowała dokonaną przez organy interpretację art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Swoje stanowisko o zwolnieniu z opodatkowania odsetek Strona skarżąca poparła powołaniem się na pismo Urzędu Skarbowego z dnia 19.07.2007 r. Nr [...] w którym organ stwierdził, że opłaty /czynsze/ wraz z odsetkami za zwlokę w razie nieterminowych wpłat oraz sfinansowane z nich koszty stanowią przychody i koszty gospodarki zasobami mieszkaniowymi, w związku z tym dochód uzyskany z gospodarki zasobami mieszkaniowymi będzie wolny od podatku zgodnie z art. 17. Ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Nadto Urząd Skarbowy w piśmie z dnia 14.03.07 r. Nr [...] zauważył, że skoro należność główna należy do gospodarki zasobem mieszkaniowym to również wynikające z niej odsetki do niej należą. Biorąc pod uwagę fakt, że przedmiotowe odsetki od zaległości są związane z nieterminowym uiszczaniem opłat obligatoryjnie wnoszonych przez członków spółdzielni mieszkaniowych, nieterminowo wpłacane ww. opłaty i odsetki od zaległości czynszowych są przychodami z gospodarki zasobami mieszkaniowymi. Dodatkowo Wspólnota Mieszkaniowa "K" powołała się na wyroki Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu: z dnia 21.10.2008r. sygn. akt I SA/Wr 342/08 oraz z dnia 12.08.2008 r sygn. akt I SA/Wr 352/08, w których Sąd stwierdził iż przychody z odsetek od środków pieniężnych na rachunku bankowym wspólnoty pochodzących z wpłat właścicieli oraz wprowadzenie rozwiązań dyscyplinujących ich dla zapewnienia płynności finansowej wspólnoty, wchodzą w zakres gospodarki zasobami mieszkaniowymi. Skarżąca Wspólnota Mieszkaniowa argumentowała nadto, że dochody z udostępniania powierzchni wspólnej na różne cele traktować należy, jako pochodzące z gospodarowania zasobami mieszkaniowymi, gdyż tak wskazuje dosłowne brzmienie tych słów, a także stwierdziła, że jest to zgodne ze stanowiskiem Izby Skarbowej wyrażonym na 4 stronie decyzji w słowach: "a zatem w świetle powyższego przez zasoby mieszkaniowe należy rozumieć lokale mieszkalne oraz pozostałe urządzenia wchodzące w skład budynku mieszkalnego lub znajdujące się poza nim, których istnienie niezbędne dla prawidłowego korzystania z mieszkańców". Zatem jeżeli te elementy są niezbędne dla prawidłowego korzystania z mieszkań to stanowią one zasób mieszkaniowy, bowiem nie mogą istnieć mieszkania bez ścian i dachów. Skarżąca podniosła, że przy rygorystycznym rozumieniu pojęcia "niezbędne dla prawidłowego korzystania z mieszkań" także w przypadku wynajmu pomieszczeń socjalnych dla MPEC-u Wspólnota powinna płacić podatek. W konkluzji Wspólnota wskazała iż, nie prowadzi działalności gospodarczej polegającej na wynajmie różnych obcych powierzchni, a jedynie gospodaruje swoimi zasobami, a wszelkie dochody przeznaczane są cele związane z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych.

W odpowiedzi na skargę Dyrektor Izby Skarbowej całości podtrzymał swoje dotychczasowe stanowisko i wniósł o jej oddalenie.

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie zważył, co następuje:

Zgodnie z art. 1 ustawy z dnia 25 lipca 2002 r. - Prawo o ustroju sądów administracyjnych (Dz. U. Nr 153, poz. 1269 ze zm.) kontrola sądowa zaskarżonych decyzji, postanowień bądź innych aktów lub czynności wymienionych w art. 3 § 2 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.; dalej "p.p.s.a."), sprawowana jest w oparciu o kryterium zgodności z prawem. W związku z tym, aby wyeliminować z obrotu prawnego akt wydany przez organ administracyjny konieczne jest stwierdzenie, że doszło w nim do naruszenia bądź prawa materialnego w stopniu mającym wpływ na wynik sprawy, bądź przepisów postępowania w stopniu mogącym mieć istotny wpływ na rozstrzygnięcie, albo też naruszenia prawa dającego podstawę do wznowienia postępowania administracyjnego (art. 145 § 1 pkt 1 lit. a -c p.p.s.a.), a także, gdy decyzja lub postanowienie organu dotknięte są wadą nieważności (art. 145 § 1 pkt 2 p.p.s.a.). Ocena ta jest dokonywana według stanu prawnego i na podstawie akt sprawy istniejących w dniu wydania zaskarżonego aktu. Stosownie do art. 134 § 1 p.p.s.a. Sąd rozstrzyga w granicach danej sprawy nie będąc jednak związany zarzutami i wnioskami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skarga nie jest zasadna, gdyż dokonana przez organ podatkowy wykładnia i rozumienie przepisu art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (dalej "u.p.d.o.p.") jest prawidłowa.

Zgodnie z treścią powołanego przepisu wolne od podatku są dochody spółdzielni mieszkaniowych, wspólnot mieszkaniowych, towarzystw budownictwa społecznego oraz samorządowych jednostek organizacyjnych prowadzących działalność w zakresie gospodarki mieszkaniowej uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi - w części przeznaczonej na cele związane z utrzymaniem tych zasobów, z wyłączeniem dochodów uzyskanych z innej działalności gospodarczej niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi. Przepis ten, został dodany przez art. 1 pkt 18 lit. a) tiret czwarte ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. Nr 217 poz.1589) i wszedł w życie w dniu 1 stycznia 2007 roku. Jak słusznie stwierdziły organy podatkowe, od dnia 1 stycznia 2007r, dochód otrzymany przez spółdzielnię z tytułu "innej działalności gospodarczej" podlega opodatkowaniu, bez względu na jego przeznaczenie. Zwolnieniem została objęta tylko ta część dochodów wspólnoty mieszkaniowej, która została uzyskana z gospodarki zasobami mieszkaniowymi i będzie przeznaczona na cele związane z utrzymaniem tych zasobów. Zwolnienie nie dotyczy natomiast dochodów uzyskanych z innej działalności gospodarczej niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi, co w konsekwencji oznacza, że nawet gdyby dochody z takiej innej działalności zostały przeznaczone na cele związane z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych to i tak będą podlegały opodatkowaniu. Podkreślić należy, że zasadnicze znaczenie dla prawidłowej wykładni powołanego przepisu ma wyjaśnienie, dla potrzeb ustawy podatkowej, pojęcia "zasoby mieszkaniowe" i "gospodarka zasobami mieszkaniowymi". Ponieważ ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych nie zawiera definicji tych pojęć, organy podatkowe prawidłowo dokonały ich wykładni, przyjmując, że przez "zasoby mieszkaniowe" należy rozumieć nie tylko lokale mieszkalne, ale również pozostałe pomieszczenia i urządzenia wchodzące w skład budynku mieszkalnego, lub znajdujące się poza nim, których istnienie jest niezbędne dla prawidłowego korzystania z mieszkań przez mieszkańców, jak również ułatwiające im dostęp do budynku mieszkalnego oraz zapewniające sprawne jego funkcjonowanie oraz administrowanie. Przedmiotem zaś zwolnienia mogą być jedynie dochody z "gospodarki" ww. zasobami mieszkaniowymi. Pogląd taki znajduje oparcie w utrwalonym orzecznictwie sądów administracyjnych - por. wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie z dnia 17 czerwca 2009 roku sygn. akt I SA/Kr 581/09.

Konsekwencją takiego, literalnego pojmowania "zasobów mieszkaniowych" jest uznanie, że prowadzenie gospodarki zasobami mieszkaniowymi odnosi się tylko do tych działań wspólnoty mieszkaniowej, które polegają na realizacji zadań mieszkaniowych. Z tego względu - dochodami z prowadzenia gospodarki zasobami mieszkaniowymi są przychody uzyskane bezpośrednio z tytułu korzystania z zasobów mieszkaniowych przez właścicieli lokali mieszkalnych, czyli opłaty (czynsze), pomniejszone o koszty związane z utrzymaniem tych zasobów. Taki dochód korzysta ze zwolnienia podatkowego, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 44 u.p.d.o.p., o ile zostanie przeznaczony na cele związane z utrzymaniem zasobu mieszkaniowego (por. wyroki WSA w Gliwicach z dnia 21 listopada 2007 r., sygn. akt I SA/Gl 523/07 oraz z dnia 22 stycznia 2008 r., sygn. akt I SA/Gl 737/07 oraz wyrok WSA w Bydgoszczy z dnia 13 listopada 2007 r., sygn. akt I SA/Bd 641/07).

Zasadnie zatem organy podatkowe uznały, że wynagrodzenie (czynsz) z tytułu wynajmu powierzchni budynku mieszkalnego pod reklamę, wynajmu lokali użytkowych, przychodów z tytułu zwrotu wydatków ponoszonych przez Wspólnotę na utrzymanie nieruchomości w zakresie wykraczającym poza zawartą umowę użyczenia oraz przychody finansowe z tytułu odsetek od lokaty bankowej - nie są wynikiem prowadzenia gospodarki zasobami mieszkaniowymi, chociaż z reguły dochody te przeznaczane są na utrzymanie zasobów mieszkaniowych. Uznać bowiem należy, że dochody, uzyskane z tytułu wynajęcia ściany budynku Wspólnoty na cele reklamowe, nie mogą być uznane za dochody uzyskane z gospodarki tymi zasobami, gdyż nie stanowi to realizacji zadań mieszkaniowych ciążących na wspólnocie mieszkaniowej. Dochody takie są zatem dochodami z innej działalności gospodarczej niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi.

Podzielając w całości wyrok WSA w Krakowie z dnia 17 czerwca 2009 roku sygn. akt I SA/Kr 581/09 Sąd uznał również, że art. 17 ust. 1 pkt 44 u.p.d.o.p. nie stanowi podstawy do zwolnienia od podatku dochodowego od osób prawnych dochodów wspólnoty mieszkaniowej pochodzących z odsetek od środków pieniężnych ulokowanych na rachunku bankowym, ponieważ dochód ten jest dochodem z kapitału, a nie z gospodarki zasobami mieszkaniowymi. Nie ma przy tym znaczenia, czy odsetki te pochodzą z oprocentowania środków gromadzonych na bieżącym, rozliczeniowym rachunku bankowym, czy też stanowią wynagrodzenie z tytułu ulokowania środków nie wykorzystywanych w rozliczeniach bieżących na terminowej lokacie. W jednym, i w drugim wypadku źródłem dochodów jest kapitał pieniężny, a nie gospodarka zasobami mieszkaniowymi. Jakkolwiek kapitał ten pochodzić może z tej gospodarki, niemniej rozszerzanie zakresu zwolnienia podatkowego, określonego w art. 17 ust. 1 pkt 44 powołanej ustawy nie tylko na dochody z gospodarki zasobami mieszkaniowymi, ale także na dochody z kapitału pochodzącego z dochodów z gospodarki zasobami mieszkaniowymi, prowadziłoby do nieuprawnionego i nie przewidzianego przepisami ustawy podatkowej rozszerzenia zakresu zwolnienia od podatku. Pogląd ten zgodny jest z ukształtowaną linią orzecznictwa innych sądów administracyjnych (por. wyrok WSA w Opolu z dnia 13 lutego 2008r. sygn. akt I SA/Op 366/07, wyrok WSA w Poznaniu z dnia 22 maja 2009r., sygn. akt I SA/Po 330/09 – orzeczenia te dostępne na stronie www.orzeczenia.nsa.gov.pl).

Reasumując stwierdzić należy, że zarzuty skargi nie zasługują na uwzględnienie gdyż Sąd nie stwierdził, by zaskarżona decyzja naruszała przepisy prawa w stopniu mającym wpływ na wynik sprawy. Z uwagi na powyższe, na podstawie art. 151 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 roku Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.), orzeczono jak w sentencji.



Powered by SoftProdukt