drukuj    zapisz    Powrót do listy

6014 Rozbiórka budowli lub innego obiektu budowlanego, dokonanie oceny stanu technicznego obiektu, doprowadzenie obiektu do s, Budowlane prawo, Inspektor Nadzoru Budowlanego, uchylono zaskarżoną decyzję i poprzedzającą decyzję I instancji
określono, że zaskarżona decyzja nie może być wykonywana, II SA/Kr 1294/11 - Wyrok WSA w Krakowie z 2011-12-19, Centralna Baza Orzeczeń Naczelnego (NSA) i Wojewódzkich (WSA) Sądów Administracyjnych, Orzecznictwo NSA i WSA

II SA/Kr 1294/11 - Wyrok WSA w Krakowie

Data orzeczenia
2011-12-19 orzeczenie prawomocne
Data wpływu
2011-08-08
Sąd
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie
Sędziowie
Ewa Rynczak /sprawozdawca/
Krystyna Daniel
Wojciech Jakimowicz /przewodniczący/
Symbol z opisem
6014 Rozbiórka budowli lub innego obiektu budowlanego, dokonanie oceny stanu technicznego obiektu, doprowadzenie obiektu do s
Hasła tematyczne
Budowlane prawo
Skarżony organ
Inspektor Nadzoru Budowlanego
Treść wyniku
uchylono zaskarżoną decyzję i poprzedzającą decyzję I instancji
określono, że zaskarżona decyzja nie może być wykonywana
Powołane przepisy
Dz.U. 2000 nr 98 poz 1071 art. 7 , art. 77 par 1 i art. 107 par 3
Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r.- Kodeks postępowania administracyjnego - tekst jednolity
Sentencja

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie w składzie następującym: Przewodniczący: Sędzia WSA Wojciech Jakimowicz Sędziowie: WSA Krystyna Daniel WSA Ewa Rynczak (spr.) Protokolant: Katarzyna Zbylut po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 19 grudnia 2011 r. sprawy ze skargi J.W. na decyzję Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego w K. z dnia 11 kwietnia 2011 r., nr [...] w przedmiocie nakazu usunięcia stwierdzonych nieprawidłowości obiektu budowlanego I. uchyla zaskarżoną decyzję i poprzedzającą ją decyzję organu I instancji; II. określa, że zaskarżona decyzja nie może być wykonywana; III. zasądza od Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego w K. na rzecz skarżącej J.W. kwotę 500,00 zł (pięćset złotych) tytułem zwrotu kosztów postępowania.

Uzasadnienie

Decyzją Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego w K. Powiat Grodzki nr [...] z dnia [...]kwietnia 2010r. znak: [...] wydaną na podstawie art. 66 ust. 1 pkt 3 oraz art. 80 ust. 2 pkt 1 i art. 83 ust. 1 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (Dz. U. z 2006 r. Nr 156, póz. 1118 ze zm.) oraz art. 104 k.p.a. którą nakazano Związkowej Spółdzielni Mieszkaniowej w K. - zarządcy budynku mieszkalno-usługowego przy ul. [...] w K. usunięcie stwierdzonych nieprawidłowości stanu technicznego budynku przy ul. [...] w zakresie zakłócania ciągów w przewodach wentylacyjnych poprzez:

1. zastosowanie nasad kominowych na wylotach kanałów spalinowych i wentylacyjnych, wspomagających ciągi grawitacyjne oraz przeciwdziałających zjawisku zadmuchiwania wiatrem;

2. wyłączenie okapu mechanicznego z przewodów wentylacyjnych w kuchni lokalu mieszkalnego numer [...]

3. wykonanie odprowadzenia spalin z podgrzewacza gazowego mieszkania numer [....] - przewodem dostosowanym do króćca wylotu spalin urządzenia to jest o średnicy 110 mm

4. wykonanie kratki nawiewnej o łącznej minimalnej powierzchni 220 cm2, w drzwiach łazienki mieszkania numer 1

5. wyposażenie stolarki okiennej lokali użytkowych i lokali mieszkalnych, zgodnie z normą, w otwory nawiewne (nawiewniki) powietrza wentylacyjnego o odpowiednio zbilansowanej indywidualnie dla każdego lokalu wydajności,

6. zapewnienie odpowiednich strumieni powietrza wentylacyjnego w lokalach mieszkalnych poprzez zainstalowanie nawiewników powietrza wentylacyjnego o odpowiedniej (zbilansowanej indywidualnie dla każdego lokali) wydajności,

7. zdemontować obniżone sufity pomieszczenia zaplecza sklepu oraz pomieszczenia uniemożliwiające dostęp do otworów wywiewnych wentylacji

8. zamontować drzwiczki rewizyjne poniżej wlotów od piecy gazowych

9. uzupełnienie ubytków tynków na pionach kominowych ponad dachem,

10. wyprowadzenie z komina nr 3 odpowietrzenia kanalizacji

11. podłączenie wentylacyjne pomieszczeń lokalu użytkowego tj. magazynu i pomieszczenia biurowego zgodnie z projektem - nadzorem autorskim Nr [...] z dnia 23.05.1995r. w terminie do 30.04.2010r. .

W uzasadnieniu decyzji organ l instancji wskazał, że prowadząc z urzędu postępowanie wyjaśniające w sprawie nieprawidłowego stanu technicznego budynku przy ul. [...] w K. w zakresie zakłócenia ciągów w przewodach wentylacyjnych zebrał materiał dowodowy w postaci protokołów z okresowej kontroli przewodów kominowych, Ekspertyzy Technicznej Nr [...] pn. "Ekspertyza przewodów kominowych w budynkach przy ul. [...] i [...] " opracowanej przez mgr inż. K.M. i mgr inż. T.K. w K. , w października 2007 r. wykonanej na zlecenie MWINB w K. a także projektu i nadzoru autorskiego Nr [...] z dnia 23.05.1995r. sporządzonego przez mgr inż. arch. R.K. .

W aktach sprawy znajduje się kserokopia projektu technicznego opracowanego przez Agencję Projektową [...] przedłożona w dniu 26.06.2008r. (Nr rej.[...]) przez Związkową Spółdzielnię Mieszkaniową - na rysunku rzutu parteru, wg tabeli zestawienia pomieszczeń, wyszczególniono, iż w skład powierzchni sklepu wchodzą pomieszczenia o następujących funkcjach: sala sprzedaży- Ip. 8, magazyn - Ip. 9, pokój personelu - Ip. 10, komunikacja - Ip.ll, sanitariat - Ip. 12 gdzie wskazano także przewody kominowe przynależne dla tej części obiektu. W trakcie prowadzonego postępowania administracyjnego Związkowa Spółdzielnia Mieszkaniowa przedłożyła projekt dobudowy dwóch przewodów wentylacyjnych w budynku mieszkalnym wielorodzinnym z lokalem usługowym na parterze" opracowany w maju 2009r. przez Pracownię Projektową "[...] R.W. Kompleksowe Usługi Budowlane. Autorzy projektu mgr inż. R.W. (nr upr. [...]), mgr inż. B.K. (nr. upr. [...], mgr inż. A.W. ( nr upr.[...] ) oraz mgr inż. J.M. w pkt. 5 (str. [...] dotyczącym "Stanu projektowanego" stwierdzają m.in. cyt. " Zakres projektu obejmuje przywrócenie istniejącego a obecnie wentylującego klatkę schodową na trzecim piętrze, czwartego przewodu wentylacyjnego do pomieszczenia nr [...] lokalu usługowego - sklepu na parterze budynku poprzez wybicie (istniejącego w poprzednich latach) otworu w ścianie a następnie odgruzowanie i oczyszczenie przewodu i zamontowanie kratki wentylacyjnej. Istniejący otwór wentylacyjny w ścianie na piętrze trzecim klatki schodowej zamurować. Wentylację klatki schodowej zaprojektowano poprzez wybicie otworu w stropie nad piętrem trzecim oraz w dachu i zamontowanie rury stalowej nierdzewnej od- 130mm, termoizolowanej. Zamontowanie kratki wentylacyjnej. Wentylację pomieszczenia magazynowego nr [...] lokalu usługowego - sklepu zaprojektowano poprzez dobudowanie na zewnątrz budynku, pomiędzy oknami przewodu wentylacyjnego z rury stalowej nierdzewnej, termoizolowanej o d = 150mm. Wybicie otworu w ścianie zewnętrznej i zamontowanie kratki wentylacyjnej wewnątrz pomieszczenia". Związkowa Spółdzielnia Mieszkaniowa wystąpiła do Wydziału Architektury i Urbanistyki Urzędu Miasta K. w sprawie uzyskania decyzji o pozwoleniu na budowę dla inwestycji pn. Dobudowa dwóch przewodów wentylacyjnych w budynku mieszkalnym, wielorodzinnym z usługami w parterze przy ul. [...], na terenie działki nr 1 obr.[...]. Jak wynika z pisma WAiU UMK z dnia 31.08.2009r. powyższy wniosek, z uwagi na nieusunięcie braków, pozostał bez rozpoznania.

Aby wykonać zakres robót objętych w/w projektem Związkowa Spółdzielnia Mieszkaniowa winna ponownie wystąpić z wnioskiem, do organu administracji architektoniczne - budowlanej, celem uzyskania decyzji o pozwoleniu na budowę.

Biorąc powyższe pod uwagę, po ponownym rozpatrzeniu sprawy nieprawidłowego stanu technicznego budynku przy ul. [...] w K. w zakresie zakłócenia ciągów w przewodach wentylacyjnych PINB w K. - Powiat Grodzki ustalił, że występuje przesłanka, o której mowa w art. 66 ust. 1 pkt 3 ustawy - Prawo budowlane uzasadniająca wydanie decyzji w oparciu o powołany wyżej przepis Prawa budowlanego. Art. 66 ust. 1 pkt 1-4 ustawy wskazuje, iż decyzje podejmowane na jego podstawie mają charakter związany. Oznacza to, że jeżeli wystąpi choćby jedna z przesłanek, określonych w art. 66 ust. 1 pkt 1-4 powołanej wyżej ustawy, to organ nadzoru budowlanego jest nie tylko uprawniony, lecz ponadto zobowiązany do wydania decyzji nakazującej usunięcie stwierdzonych nieprawidłowości.

Odwołanie od powyższej decyzji złożyli W. i K.B. Związkowa Spółdzielnia Mieszkaniowa z siedzibą w K. oraz J.W. i W.W. , J. i W.W. zarzucili, że wykonanie czynności w pkt 11 decyzji jest fizycznie niemożliwe z powodu braku wolnego ciągu w budynku do jakiego można by podłączyć magazyn sklepu spożywczego. Zarzuciła, że Spółdzielnia samowolnie odłączyła 2 przewody kominowe z 8 przewodów zaprojektowanych i wybudowanych dla sklepu spożywczego i przeznaczyła je do mieszkań na wyższych piętrach oraz nie wybudowała ich we właściwej ilości zgodnie z projektem budowlanym. Podniosła też, że PINB nie wydał nakazu wykonania robót zgodnie z projektem w zakresie ilości ciągów wentylacji grawitacyjnej oraz nie odniósł się do protokołu nr [...] z dnia 14.11. 2009r. a także oparł się o niewiarygodne protokoły p. F. z 2005r. i z 2008r.

Decyzją z dnia [...] kwietnia 2011 r. znak: [...] Wojewódzki Inspektor Nadzoru Budowlanego w K. , na podstawie art. 138 § 1 pkt 2 i art. 104 k.p.a. oraz art. 80 ust. 2 pkt 2 i art. 83 ust 2 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r.- Prawo budowlane (Dz. U. z 2010r. Nr 243 póz. 1623), uchylił zaskarżoną decyzję w całości i nakazał Związkowej Spółdzielni Mieszkaniowej zarządcy budynku mieszkalno-usługowego przy ul. [...] w K. , na podstawie art. 66 ust. 1 pkt 3 ustawy Prawo budowlane, usunięcie stwierdzonych nieprawidłowości stanu technicznego budynku przy ul. [...] w K. w zakresie zakłócania ciągów w przewodach wentylacyjnych poprzez:

1. zastosowanie nasad kominowych na wylotach kanałów spalinowych i

wentylacyjnych, wspomagających ciągi grawitacyjne oraz przeciwdziałających zjawisku zadmuchiwania wiatrem,

2. wyłączenie okapu mechanicznego z przewodów wentylacyjnych w .kuchni lokalu mieszkalnego numer 2,

3. wykonanie odprowadzenia spalin z podgrzewacza gazowego mieszkania numer 2 - przewodem dostosowanym do króćca wylotu spalin urządzenia to jest o średnicy 110 mm,

4. wykonanie kratki nawiewnej o łącznej minimalnej powierzchni 220 cm2, w drzwiach łazienki mieszkania numer 1,

5. wyposażenie stolarki okiennej lokali użytkowych i lokali mieszkalnych, zgodnie z normą, w otwory nawiewne (nawiewniki) powietrza wentylacyjnego o odpowiednio zbilansowanej indywidualnie dla każdego lokalu wydajności,

6. zapewnienie odpowiednich strumieni powietrza wentylacyjnego w lokalach mieszkalnych poprzez zainstalowanie nawiewników powietrza wentylacyjnego o odpowiedniej (zbilansowanej indywidualnie dla każdego lokali) wydajności,

7. zdemontować obniżone sufity pomieszczenia zaplecza sklepu oraz pomieszczenia we, uniemożliwiające dostęp do otworów wywiewnych wentylacji,

8. zamontować drzwiczki rewizyjne poniżej wlotów od piecy gazowych,

9. uzupełnienie ubytków tynków na pionach kominowych ponad dachem,

10. wyprowadzenie z komina nr 3 odpowietrzenia kanalizacji, w terminie do dnia 31 .05.2011 r.

W uzasadnieniu organ odwoławczy wskazał, że organ l instancji niewłaściwie orzekł jedynie w części dotyczącej pkt 11 zaskarżonej decyzji t.j. o podłączeniu wentylacyjnym pomieszczeń lokalu użytkowego tj. magazynu i pomieszczenia biurowego zgodnie z projektem - nadzorem autorskim Nr [...] z dnia 23.05.1995r. Przed Powiatowym Inspektorem Nadzoru Budowlanego w K. Powiat Grodzki toczy się bowiem odrębne postępowanie (zarejestrowane pod znakiem: [...]) wszczęte na wniosek J.W. z dnia 30 kwietnia 1999r. (data wpływu do PINB: 05.07.1999r.), dotyczące cyt.: "niewybudowania przewidzianych projektem ciągów wentylacyjnych przeznaczonych dla dwu z pomieszczeń, pozbawiając w ten sposób możliwości wentylacji te pomieszczenia (...)" w budynku przy ul. [...] w K. Postępowanie którego celem jest wyjaśnienie czy wystąpiły odstępstwa od zatwierdzonego projektu budowlanego, ma zdaniem WINB w K. pierwszeństwo przed postępowaniem prowadzonym na podstawie przepisów rozdziału 6 Prawa budowlanego dotyczących utrzymania obiektów budowlanych. Organ odwoławczy przychylił się w tym zakresie do linii orzeczniczej prezentowanej w wyroku Wojewódzkiego Sądu- Administracyjnego siedzibą w Szczecinie z dnia 10 stycznia 2008 sygn. akt II SA/Sz 932/07 (Opubl: Legalis) cyt.: "W sytuacji realizacji obiektu budowlanego w oparciu o pozwolenie na budowę, jednakże z istotnymi odstępstwami od tego pozwolenia, niedopuszczalne jest orzekanie, w oparciu o art. 66 ust. 1, o usunięciu stwierdzonych nieprawidłowości. Istotne odstępstwa od pozwolenia na budowę wymagają bowiem przeprowadzenia przez organy nadzoru budowlanego postępowania przewidzianego w art. 51 ust. 1 pkt 3 w związku z art. 51 ust. 7 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane".

W niniejszej sprawie pomocna jest linia orzecznicza prezentowana w wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie z dnia 30 listopada 2010r. sygn. akt II SA/Kr 1668/09 w sprawie ze skargi J.W. w postępowaniu dotyczącym sąsiedniego budynku nr [...] w K. WSA w K. w powyższym wyroku wskazał, że cyt.: "Z treści pisma skarżącej z (...) wynika natomiast, iż kwestionuje ona nie tylko stan techniczny tego obiektu, ale zgłasza dokonanie w nim samowolnych zmian przed przekazaniem go do użytkowania oraz " wyłudzenie pozwolenia na użytkowanie samowolnie powstałego niezgodnie zatwierdzonym projektem". Zdaniem sądu tak sformułowany wniosek powinien przez organ być odczytany jako wniosek o wszczęcie postępowania dotyczącego stanu technicznego budynku przy ul, [...] w K. a także zbadania czy obiekt ten nie został wybudowany ze znacznymi odstępstwami od zatwierdzonego projektu - co obligowało by organ do wszczęcia postępowania naprawczego o którym mowa w art. 51 ust. 1 pkt 3 w zw. z art. 51 ust 3 pkt 7 ustawy Prawo budowlane".

Zdaniem MWINB nałożony w pkt 11 zaskarżonej decyzji obowiązek podłączenia wentylacyjnego pomieszczeń lokalu użytkowego tj. magazynu i pomieszczenia biurowego zgodnie z projektem - nadzorem autorskim Nr [...] z dnia 23.05.1995r. jest niewłaściwy również ze względu na to, iż proponowane rozwiązanie, w którym pozbawia się wentylacji pomieszczenia komunikacyjnego (pom. nr 11) narusza przepis § 147 ust. 2 Rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie (Dz. U. z 2002r. Nr 75 póz. 690 z późn. zm.) zgodnie z którym "Wentylację mechaniczną lub grawitacyjną należy zapewnić w pomieszczeniach przeznaczonych na pobyt ludzi, w pomieszczeniach bez otwieranych okien, a także w innych pomieszczeniach, w których ze wzglądów zdrowotnych, technologicznych lub bezpieczeństwa konieczne jest zapewnienie wymiany powietrza". Na niedopuszczalność proponowanego przez PINB w K. Powiat Grodzki rozwiązania polegającego na zapewnieniu wentylacji w jednym pomieszczeniu kosztem pozostawienia drugiego pomieszczenia bez wentylacji, MWINB w K. wskazywał także w decyzji z dnia [...] października 2002r. znak: [...]. Na marginesie należy wskazać, iż także obowiązujący w trakcie budowy budynku przy ul. [...] w K. § 147 ust 2 Rozporządzenia Ministra Gospodarki Przestrzennej i Budownictwa z dnia 14 grudnia 1994 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie (Dz.U. z 1995r. Nr 10 póz. 46) wskazywał cyt: "W pomieszczeniu przeznaczonym na pobyt ludzi, a także w innych pomieszczeniach, które nie mają okien otwieranych, należy zapewnić wentylację".

Co do pozostałych zarzutów zawartych w odwołaniach organ wskazał, że wzajemne rozliczenia pomiędzy współwłaścicielami budynku przy ul. [...] w K. oraz Związkową Spółdzielnią Mieszkaniową nie leżą w gestii przepisów Prawa budowlanego i Kpa, a dla dochodzenia swych roszczeń właściwa jest droga cywilnoprawna przed sądami powszechnymi.

Skargę do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie na powyższą decyzję w zakresie rozstrzygnięcia w pkt 5 i 7 złożyła J.W. , zarzucając naruszenie;

- art. 1, 6, 7, 8, 9, 10, 73, 77, 80,107,136,138 k.p.a. poprzez przyjęcie stanu faktycznego nie znajdującego uzasadnienia w zebranym w sprawie materiale dowodowym, braku dokładnego wyjaśnienia stanu faktycznego sprawy oraz nie załatwienia sprawy zgodnie z interesem społecznym i słusznym interesem obywateli

- art. 5, 61, 62, 66 pkt 1 ustawy prawo budowlane przez przyjęcie, że liczba ciągów wentylacji grawitacyjnej w budynku nie spełniająca norm i wymagań wynikających z przywołanych przepisów nie wpływa na stan sprawności budynku, jako całości oraz przyjęcie, że nieodpowiedni stan techniczny odnosi się tylko do sprawności tych ciągów w jakie budynek jest zaopatrzony

- art. 9, 17, 18 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej - poprzez

utrzymywanie stanu technicznego budynku ograniczającego zakres działalności gospodarczej

- art. 32 rozporządzenia ministra Pracy i Polityki Socjalnej w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy

- art. 2 i 20 Konstytucji - Zasada praworządności wynikająca z art. 2 Konstytucji wymaga zapewnienia stronom postępowania minimum środków obrony,

- art. 153 p.p.s.a. poprzez lekceważenie stanowiska NSA oraz WSA w Krakowie, których składy orzekające w treści wyroków pouczały organy nadzoru, aby nie tworzyły odrębnych postępowań dla elementów budynku: jak odrębne postępowanie dla brakującego ciągu pomieszczenia magazynowego, odrębne dla brakującego ciągu na sali sprzedaży, a jeszcze odrębnie dla stanu technicznego tych ciągów, w jakie budynek jest zaopatrzony - stanowisko WSA w Krakowie w sprawie II SA/ Kr 735/06, grzywna wymierzona przez WSA w Krakowie II SA/Kr 444/08 następnie stanowisko w sprawie tożsamości postępowań dotyczących nieodpowiedniego stanu technicznego budynku zarówno co do ilości ciągów, w jakie budynek nie został zaopatrzony, jak i nieodpowiedniego stanu tych, w jakie został zaopatrzony II SAB/Kr 84/08, potwierdzone przez NSA IIOSK 647/09 oraz uwag zawartych w treści wyroków II SA/Kr 898/07, II SA/Kr 259/08, II SAB/Kr 03/04

- naruszenie przepisu 156 § 1 pkt 3 k.p.a. poprzez lekceważenie treści prawomocnych decyzji wydanych przez MWINB w decyzji z [...] lutego 2009r. W oparciu o powyższe wniosła o uchylenie zaskarżonej decyzji w pkt 5 i 7 oraz uzupełnienie w/w decyzji uchylającej stanowisko PINB wyrażone w pkt 11 decyzji PINB nr [...], poprzez zajęcie stanowiska i wydania nakazu dotyczącego doprowadzenia do poprawnego stanu technicznego budynku nr [...] w zakresie brakującej ilości ciągów wentylacji grawitacyjnej stosownie do przepisów prawa, według zawartej w aktach ekspertyzy nr [...] zarządzonej przez WINB 15.10.2007r wykazującej nieodpowiedni stan techniczny budynku w związku z brakiem ilości ciągów wentylacji grawitacyjnej - str. [...]. Skarżąca wniosła o zasądzenie kosztów postępowania wg norm przepisanych.

W odpowiedzi na skargę skarżony organ wniósł o jej oddalenie, podtrzymując argumenty zawarte w uzasadnieniu zaskarżonej decyzji.

Wojewódzki Sąd Administracyjny zważył co następuje:

Uprawnienia wojewódzkich sądów administracyjnych, określone przepisami m.. In. art. 1 § 1 i § 2 ustawy z dnia 25 lipca 2QD2r

-Prawo o ustroju sądów, administracyjnych (Dz. U. Nr 153, póz. 1269) oraz art. 3 § 1 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi- zwanej dalej p.p.s.a. (Dz. U. Nr 153, póz. 1270 ze zm.) sprowadzają się do kontroli działalności administracji publicznej pod względem zgodności z prawem tj. zgodności zaskarżonego aktu z przepisami postępowania administracyjnego, a także prawidłowości zastosowania i wykładni norm prawa materialnego obowiązujących w dacie wydania zaskarżonego aktu. Wady postępowania administracyjnego, skutkujące koniecznością: uchylenia decyzji, stwierdzenia jej nieważności bądź wydania decyzji z naruszeniem prawa, przewidziane są w przepisie art. 145 § 1 p.p.s.a. Natomiast w wypadku nieuwzględnienia skargi sąd w myśl art. 151 p.p.s.a. skargę oddala.

Skarga jest częściowo uzasadniona.

Sąd dokonując oceny legalności zaskarżonej decyzji z dnia [...] kwietnia 2011 r. znak: [...] Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego w K. , jak też decyzji organu l instancji Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego w K. Powiat Grodzki nr [...] z dnia 6 kwietnia 2010r. znak: [...] uznał, że decyzje te naruszają prawo w stopniu powodującym konieczność wyeliminowania ich z obrotu prawnego. Stosownie do przepisu art. 134 §1 p.p.s.a sąd rozstrzyga w granicach danej sprawy nie będąc jednak związany z zarzutami i wnioskami skargi oraz powołaną podstawą prawną. Oznacza to, że sąd zobowiązany jest do wzięcia pod uwagę z urzędu okoliczności faktyczne mogące mieć wpływ na wynik sprawy.

W ocenie sądu organy obu instancji nie zebrały i nie rozpatrzyły całego materiału dowodowego w sprawie. Poza tym organ odwoławczy uchybił obowiązkowi odniesienia się do wszystkich zarzutów odwołujących się J.W. i W.W. podniesionych w odwołaniu od decyzji organu l instancji oraz uzasadnienie zaskarżonej decyzji jest wadliwe, gdyż jest sprzeczne samo w sobie.

Przede wszystkim należy podkreślić, że organ l instancji nakładając na Związkową Spółdzielnie Mieszkaniową w K. - zarządcę budynku mieszkalno-usługowego przy ulicy [...] w K. usunięcie stwierdzonych nieprawidłowości stanu technicznego tego budynku w zakresie zakłócania ciągów w przewodach wentylacyjnych, w trybie art. 66 ust.1 pkt 3 ustawy z dnia 7.07.1994r. Prawo budowlane, nie ustalił czy te przewody wentylacyjne zostały wybudowane zgodnie z prawem tj. zgodnie z zatwierdzonym projektem budowlanym i udzielonym pozwoleniem na budowę, czy też nie. Wynik prowadzonego ewentualnie postępowania naprawczego w trybie art. 50-51 Prawo budowlane mógłby mieć istotny wpływ na wynik sprawy, gdyż mogłoby to zdeterminować wydanie przez organ innej decyzji.

Natomiast organ odwoławczy w uzasadnieniu zaskarżonej decyzji w kwestii odstępstw od zatwierdzonego projektu stwierdził że, stan istniejących przewodów kominowych jest niewłaściwy, podał że przed PINB w K. Powiat Grodzki toczy się odrębne postępowanie pod znakiem: [...] wszczęte na wniosek J.W. z dnia 30.04.1999r. dot. "niewybudowania przewidzianych projektem ciągów wentylacyjnych przeznaczonych dla dwu pomieszczeń (...) oraz ustalił też, że wyjaśnienie wystąpienia odstępstw od zatwierdzonego projektu budowlanego ma pierwszeństwo przed postępowaniem prowadzonym na podstawie rozdziału 6 Prawo budowlane. Organ odwoławczy na tę okoliczność przytoczył treść wyroku WSA w Szczecinie z dnia 10.01.2008r. sygn. IISA/Sz932/07(OpubL Legalis) podając, że przychyla się w całości do tej linii orzeczniczej. W wyroku tym WSA w Szczecinie stwierdził m.in. że w sytuacji realizacji obiektu budowlanego w oparciu o pozwolenie na budowę, jednakże z istotnymi odstępstwami od tego pozwolenia, niedopuszczalne jest orzekanie w oparciu o art. 66 ust.1, o usunięciu stwierdzonych nieprawidłowości. Sąd orzekający w niniejszej sprawie w całości podziela stanowisko WSA w Szczecinie wyrażone w cytowanym wyżej wyroku. Organ odwoławczy w uzasadnieniu zaskarżonej decyzji z jednej strony stwierdza, że postępowanie dotyczące istotnych odstępstw od zatwierdzonego projektu budowlanego ma pierwszeństwo przed postępowaniem dotyczącym usunięcia stwierdzonych nieprawidłowości w budynku (rozdział 6 Prawo budowlane), a z drugiej strony rozstrzygając niniejszą sprawę wydaje decyzje w trybie art. 138 §1 pkt. 2 kpa, nie uznając powyższych okoliczności jako istotnych w sprawie i mogących mieć wpływ na jej wynik. Zatem uzasadnienie to jest sprzeczne samo w sobie.

W ocenie sądu, jak już wspomniano wyżej, postępowanie naprawcze prowadzone przez organ administracji publicznej w trybie art. 50-51 Prawo budowlane, ma pierwszeństwo przed postępowaniem prowadzonym w sprawie usunięcia stwierdzonych nieprawidłowości stanu technicznego przedmiotowego obiektu budowlanego - art. 66 ust 1 Prawo budowlane, czego organy obu instancji

nie uwzględniły, tym bardziej, że z uzasadnienia zaskarżonej decyzji wynika iż postępowanie dot. istotnych odstępstw od zatwierdzonego projektu budowlanego prowadzone jest od 1999r., a więc trwa już ponad 10 lat.

Niezależnie od powyższych uchybień organów obu instancji należy też stwierdzić, że organ odwoławczy WINB w K. nie odniósł się do uwag i zastrzeżeń odwołujących się wskazanych w ich odwołaniu od decyzji organu l instancji. Odwołujący się J.W. i W.W. (w dość chaotycznym) odwołaniu od decyzji organu l instancji zarzucili m.in., że Spółdzielnia Mieszkaniowa samowolnie odłączyła dwa przewody kominowe z ośmiu przewodów zaprojektowanych i wybudowanych dla sklepu spożywczego, którego są oni właścicielami i przeznaczono je do mieszkań na wyższych piętrach. Zarzucili też że Spółdzielnia nie wybudowała ich we właściwej ilości zgodnie z projektem budowlanych. Podnieśli też że organ l instancji nie odniósł się do protokołu nr [...] z dn. 14.11.2009 a także, że organ ten oparł się na niewiarygodnych protokołach pana F. z 2005 r. i 2008r. Organ odwoławczy do tych zarzutów w ogóle się nie odniósł i nie ustosunkował. Dlatego też w sposób dostateczny nie wyjaśnił sprawy. Organ odwoławczy ma obowiązek rozpoznania i rozstrzygnięcia sprawy w granicach zakreślonych postępowaniem l-szo instancyjnym.

W związku z powyższym, zarzuty skargi J.W. odnoszące się do braku dokładnego wyjaśnienia stanu faktycznego sprawy są uzasadnione.

Odnosząc się do dalszych zarzutów skargi (również chaotycznie wypowiedzianych), to zarzuty te są trafne w zakresie wyżej przedstawionych i omówionych przez Sąd okoliczności sprawy i dostrzeżonych z urzędu uchybień.

Sąd nie ma obowiązku badania zarzutów i wniosków nie mających znaczenia dla oceny legalności zaskarżonego aktu (por: wyrok NSA z dnia 11.10.2005r., sygn. Akt FSK 2326/04).

Reasumując należy stwierdzić, że organy w sposób nieprawidłowy przeprowadziły postępowanie wyjaśniające, gdyż nie zebrały i nie rozpatrzyły wszystkich okoliczności faktycznych sprawy, co mogło mieć istotny wpływ na jej wynik - art. 77§1 kpa. Organy naruszyły również podstawowe zasady postępowania określone w przepisach art. 7 kpa i art. 107 §3 kpa. Zgodnie z art. 7 kpa w toku postępowania organy administracji publicznej stoją na straży praworządności, z urzędu lub na wniosek stron podejmują wszelki czynności niezbędne do dokładnego wyjaśnienia stanu faktycznego oraz załatwienia sprawy, mając na względzie interes społeczny i słuszny interes obywateli. W myśl art. 107 §3 kpa uzasadnienie faktyczne decyzji powinno w szczególności zawierać wskazanie faktów, które organ uznał za udowodnione, dowodów, na których się oparł oraz przyczyn, z powodu których innym dowodom odmówił wiarygodności i mocy dowodowej, zaś uzasadnienie prawne -wyjaśnienie podstawy prawnej decyzji z przytoczeniem decyzji prawa.

Uzasadnienie zaskarżonej decyzji nie spełnia tych wymogów, jest ono wadliwe, gdyż postępowanie wymaga uzupełnienia i nie może odzwierciedlać pełnego i rzeczywistego stanu fatycznego sprawy w odniesieniu do którego mają znaleźć zastosowanie normy prawa materialnego w niewadliwie przeprowadzonym postępowaniu administracyjnym.

Organy przy ponownym rozpatrzeniu sprawy winny wziąć pod uwagę wyżej naprowadzone okoliczności sprawy, w szczególności w zakresie podstaw do prowadzenia postępowania naprawczego w trybie art. 50-51 ustawy Prawo budowlane i w zależności od wyników, podjąć dalsze postępowanie w przedmiotowej sprawie.

Mając powyższe na uwadze, Wojewódzki Sąd Administracyjny orzekł jak w pkt l sentencji wyroku na podstawie art. 145 § 1 pkt 1 lit. "c" ustawy z dnia 30. Sierpnia .2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ( Dz. U. 2002 r. Nr 153, póz. 1270 z póz. zm. ) w myśl którego Sąd uwzględniając skargę na decyzję lub postanowienie uchyla decyzję lub postanowienie w całości lub w części, jeżeli stwierdzi inne naruszenie przepisów postępowania, jeżeli mogło ono mieć istotny wpływ na wynik sprawy.

Orzeczenie w pkt. II wyroku wydano na podstawie art. 152 p.p.s.a.

12

O kosztach orzeczono na mocy art. 200 p.p.s.a. w zw. z art. 205 § 1 p.p.s.a.



Powered by SoftProdukt