drukuj    zapisz    Powrót do listy

6560 6110 Podatek od towarów i usług, Interpretacje podatkowe Podatek od towarów i usług, Minister Finansów, Uchylono zaskarżoną decyzję, I SA/Bd 1003/10 - Wyrok WSA w Bydgoszczy z 2011-01-11, Centralna Baza Orzeczeń Naczelnego (NSA) i Wojewódzkich (WSA) Sądów Administracyjnych, Orzecznictwo NSA i WSA

I SA/Bd 1003/10 - Wyrok WSA w Bydgoszczy

Data orzeczenia
2011-01-11 orzeczenie nieprawomocne
Data wpływu
2010-12-03
Sąd
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Bydgoszczy
Sędziowie
Ewa Kruppik-Świetlicka /sprawozdawca/
Halina Adamczewska-Wasilewicz
Zdzisław Pietrasik /przewodniczący/
Symbol z opisem
6560
6110 Podatek od towarów i usług
Hasła tematyczne
Interpretacje podatkowe
Podatek od towarów i usług
Sygn. powiązane
I FSK 735/11 - Wyrok NSA z 2012-01-27
Skarżony organ
Minister Finansów
Treść wyniku
Uchylono zaskarżoną decyzję
Powołane przepisy
Dz.U. 2004 nr 54 poz 535 art. 86 ust.3, art. 86 ust. 5, art. 91 ust. 4, art. 91 ust. 5, art. 91 ust. 6, art. 90 ust. 5
Ustawa z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług
Dz.U. 2008 nr 212 poz 1336 par. 13 ust. 1 pkt 5
Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.
Sentencja

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Bydgoszczy w składzie następującym: Przewodniczący: Sędzia NSA Zdzisław Pietrasik Sędziowie: Sędzia WSA Halina Adamczewska-Wasilewicz Sędzia WSA Ewa Kruppik-Świetlicka (spr.) Protokolant: Asystent sędziego Daniel Łuczon po rozpoznaniu w Wydziale I na rozprawie w dniu 11 stycznia 2011 r. sprawy ze skargi T. B. na interpretację indywidualną Ministra Finansów z dnia [...] nr [...] w przedmiocie podatku od towarów i usług 1. uchyla zaskarżoną interpretację indywidualną 2. określa, że zaskarżona interpretacja indywidualna nie może być wykonana w całości 3. zasądza od Ministra Finansów na rzecz T. B. kwotę [...] zł tytułem zwrotu kosztów postępowania

Uzasadnienie

W dniu 02 czerwca 2010 r. do Izby Skarbowej w B., Biura Krajowej Informacji Podatkowej w T. - wpłynął wniosek T. B. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie korekty odliczonego uprzednio podatku naliczonego, w związku ze sprzedażą samochodu osobowego.

Strona podała, że prowadzi działalność gospodarczą w formie zakładu ogólnobudowlanego. W związku z czym, w dniu 08 lutego 2007 r. zakupiła samochód

i z tytułu jego nabycia odliczyła podatek w wysokości 6.000 zł. na podstawie art. 86 ust. 3 w zw. z art. 43 ust. 2, w zw. z art. 90 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) – dalej ustawa o VAT.

Samochód został następnie sprzedany w dniu 27 sierpnia 2009 r.,

a wnioskodawca przy jego sprzedaży skorzystał ze zwolnienia podatkowego, określonego w § 13 ust. 1 pkt 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów

i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336).Strona podała, że nabyty w 2007r. samochód osobowy był wykorzystywany na potrzeby prowadzonej działalności ponad pół roku, a w dacie nabycie jego wartość przekraczała 15.000 zł.

Mając na uwadze przedstawiony powyżej stan faktyczny, skarżący zadał pytanie: czy jest konieczny zwrot podatku VAT w związku ze sprzedażą samochodu osobowego?

Zdaniem wnioskodawcy takiego obowiązku nie ma, gdyż w ramach działalności wykonywał wyłącznie czynności opodatkowane, stąd podatek powstały przy zakupie samochodu podlegał odliczeniu na podstawie art. 86 ust. 3 a w związku ze sprzedażą auta i uznaniu go za towar używany (art. 43 ust. 2 ) w sprawie ma zastosowanie art. 90 ust. 1 cyt. ustawy o VAT a nie przepis art. 91 ust. 4 - 6.

Według strony z uwagi na fakt, że samochód był używany ponad pół roku czynność ta była zwolniona od podatku w oparciu o ww. przepis w § 13 ust. 1 pkt 5 cyt. rozporządzenia z dnia 28 listopada 2008r.

Zdaniem strony ze sprzedażą auta nie był związany żaden koszt zawierający podatek. W podsumowaniu strona uznała, że w przedstawionej sytuacji faktycznej nie musi zwracać podatku od towarów i usług nawet w części.

Interpretacją indywidualną z dnia [...] nr [...] Minister Finansów uznał stanowisko podatnika za nieprawidłowe.

W uzasadnieniu organ wskazał, że pomimo użycia przez stronę pojęcia " zwrot podatku" przedmiotem sporu jest korekta naliczonego podatku od towarów i usług , w związku ze zwolnioną od ww. podatku sprzedażą samochodu jako używanego środka trwałego.

Organ, mając na uwadze stan faktyczny przedstawiony przez stronę jak i wyrażone przez nią stanowisko, wskazał, że sprzedaż przedmiotowego samochodu, jako korzystająca ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie ww. § 13 ust. 1 pkt 5 powołanego rozporządzenia Ministra Finansów powoduje, że dalsze jego wykorzystanie związane jest wyłącznie z czynnościami zwolnionymi od podatku.

Organ uznał, że sprzedaż auta jest zmianą przeznaczenia tego środka trwałego, w związku z czym w sprawie ma zastosowanie przepis art. 91 ustawy o VAT, w którym Ustawodawca określił zasady dotyczące sposobu i terminu dokonywania korekty podatku naliczonego oraz wskazał podmiot zobowiązany do ich dokonania.

Według organu skoro sprzedaż auta nastąpiła w ciągu 5 lat od roku jego nabycia to fakt ten miał miejsce w okresie korekty ww. podatku. W konsekwencji zgodnie z dyspozycją zawartą w art. 91 ust. 4-6 cyt. ustawy o VAT wnioskodawca był zobowiązany do odpowiedniego skorygowania "in minus" odliczonego podatku naliczonego.

Strona nie zgodziła się z takim stanowiskiem organu i w wezwaniu do usunięcia naruszenia prawa wniosła o zmianę wydanej interpretacji indywidualnej, której zarzuciła naruszenie art. 90 cyt. ustawy o VAT poprzez jego niewłaściwe zastosowanie, podtrzymując jednocześnie swoje dotychczasowe stanowisko w sprawie.

Minister Finansów, pismem z dnia [...] nr [...] w odpowiedzi na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa stwierdził brak podstaw do zmiany zaskarżonej interpretacji indywidualnej.

W związku z czym skarżący złożył skargę do tut. sądu wnosząc o uchylenie zaskarżonej interpretacji indywidualnej w całości i uznanie stanowiska wyrażonego we wniosku za prawidłowe. Wydanej interpretacji skarżący zarzucił naruszenie art. 90 ustawy o podatku od towarów i usług. W uzasadnieniu skargi powtórzył argumentację zawartą we wniosku o interpretację oraz w wezwaniu do usunięcia naruszenia prawa. Skarżący wskazał, że spełnił warunki wskazane w art. 86 ust. 3, art. 43 ust. 2 cyt. ustawy o VAT jak również w § 13 ust. 1 pkt 5 cyt. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r., które uprawniały go do zastosowania zwolnienia przy dostawie samochodu. Podał, przytaczając treść art. 90 ust. 1 cyt. ustawy, że wykonuje wyłącznie czynności opodatkowane, wobec czego podatek powstały w związku z zakupem samochodu był związany z czynnościami opodatkowanymi, dlatego też przysługiwało mu prawo do odliczenia podatku.

Natomiast sprzedaż używanego środka trwałego w postaci auta była zwolniona od podatku. To w opinii strony oznaczało, że wskazany przez organ przepis art. 91 ustawy o podatku od towarów i usług nie będzie miał zastosowania w przedmiotowej sprawie. Z kolei przywołując art. 90 ust. 5 ww. ustawy skarżący wskazał również, że jeśli w trakcie prowadzonej działalności podatnik oprócz dokonywania sprzedaży opodatkowanej wykazuje sprzedaż zwolnioną, której przedmiotem są wyłącznie używane przez niego środki trwałe, wówczas nie ma zastosowania obowiązek rozliczania proporcjonalnego, a podatnik zarówno w rozliczeniu wstępnym, jak i po zakończeniu tego roku powinien dokonać 100% odliczenia podatku naliczonego. Podatnik w tym miejscu powołał się na pogląd wyrażony w Poradniku VAT Nr 24 (264)

z dnia 20 grudnia 2009r. (Wydawnictwo Podatkowe GOFIN, str. 59).

Zdaniem podatnika, jest on zwolniony przy sprzedaży samochodu, zatem nie musi dokonywać zwrotu podatku od towarów i usług nawet w części.

Ponadto wskazał, że intencją złożonego wniosku było uzyskanie interpretacji co do zasadności rozliczenia zwrotu odliczonego podatku przy zakupie samochodu dlatego nie zgodził się z organem, że interpretacja sprowadza się do kwestii związanej z korektą podatku w związku ze zwolnioną od podatku sprzedażą samochodu osobowego.

W odpowiedzi na skargę Minister Finansów wniósł o oddalenie skargi podtrzymując argumentację zawartą w uzasadnieniu zaskarżonej interpretacji indywidualnej.

Wojewódzki Sąd Administracyjny, zważył, co następuje :

Skarga zasługuje na uwzględnienie.

Zgodnie z art. 1 § 2 ustawy z dnia 25 lipca 2002 r. Prawo o ustroju sądów administracyjnych ( Dz. U. Nr 153, poz. 1269 ze zm. ) kontrola sądowa zaskarżonych aktów i czynności administracji publicznej sprawowana jest w oparciu o kryterium legalności tj. zgodności z prawem.

Sąd tylko w przypadku naruszenia prawa materialnego w stopniu, który miał wpływ na wynik sprawy albo prawa procesowego w stopniu, który mógłby mieć wpływ na wynik sprawy eliminuje zaskarżone rozstrzygnięcie z obrotu prawnego - art. 145 § 1 lit. a i c ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm. ).

Przedmiotem skargi jest indywidualna interpretacja przepisów prawa podatkowego w podatku od towarów i usług w zakresie korekty podatku( jak twierdzi organ, czy zwrotu jak wskazuje strona) tj. odliczonego uprzednio podatku naliczonego przy zakupie auta, w związku z jego sprzedażą po 1,5 rocznej eksploatacji w ramach działalności gospodarczej.

Na wstępie należy wskazać, że Interpretacje, o których mowa w art. 14 a i n. ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa ( Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) – dalej zwaną w skrócie Op.- wydawane są przez Ministra Finansów na wniosek podatnika i dzielą się na ogólne oraz indywidualne. Podatnik składając wniosek wnosi o interpretację prawa podatkowego co do zakresu i sposobu stosowania prawa podatkowego. Wniosek może dotyczyć zaistniałego stanu faktycznego lub zdarzeń przyszłych (art. 14 b § 2 Op.) i może obejmować stan faktyczny w sprawie, która nie toczy się jeszcze w ramach postępowania podatkowego lub kontroli podatkowej albo postępowania przed sądem administracyjnym art. 14 b § 4 Op. Wniosek musi zawierać wyczerpujący stan faktyczny sprawy lub opisywać zdarzenie przyszłe wraz ze stanowiskiem wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej na podstawie przytoczonych przepisów prawa.

Należy zaznaczyć, że interpretacja co do zakresu i sposobu stosowania prawa podatkowego jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej tylko w zakresie stanu faktycznego, na tle którego, dana interpretacja została wydana. Interpretacja musi zawierać ocenę stanowiska wnioskodawcy wraz z uzasadnieniem prawnym. Organ w sytuacji, gdy uznana stanowisko wnioskodawcy za nieprawidłowe musi wskazać prawidłowe stanowisko wraz z uzasadnieniem prawnym ( art. 14 c § 1 i § 2 Op.).

Jak wynika z akt sprawy skarżący we wniosku o wydanie interpretacji wskazał, że w dniu 8 lutego 2007r. nabył do działalności gospodarczej środek trwały w postaci samochodu osobowego, który był wykorzystywany w trakcie prowadzenia działalności w zakresie usług ogólnobudowlanych, w okresie od 7 lutego 2007r. do 27 sierpnia 2008r.

W dacie zakupu nowego auta, którego wartość początkowa przekraczała 15.000 zł. podatnik odliczył podatek VAT w wysokości 6.000 zł. na podstawie art. 86 ust. 3 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług.

Zdaniem Sądu odliczenie to było w pełni zasadne jako, że podatnik prowadził działalność gospodarczą a zakupiony samochód służył mu do wykonywania czynności opodatkowanych.

Sprzedaż auta nastąpiła w dniu 27 sierpnia 2008r. a więc po upływie 1,5 roku wykorzystywania go w działalności gospodarczej. Podatnik w tej sytuacji na mocy § 13 ust. 1 pkt 5 wskazanego wyżej rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008r. prawidłowo skorzystał ze zwolnienia z opodatkowania.

Zgodnie bowiem z treścią § 13 ust. 1 pkt 5 - zwalnia się od podatku dostawę samochodów osobowych i innych pojazdów samochodowych, przez podatników, którym przy ich nabyciu przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego, o których mowa w art. 86 ust. 3 i 5 ustawy, jeżeli te samochody i pojazdy są towarami używanymi w rozumieniu art. 43 ust. 2 ustawy.

Jak wynika z powyższego zwolnienie to przysługuje w sytuacji, gdy zostaną spełnione dwie przesłanki, a mianowicie podatnik w dacie kupna samochodu miał prawo do odliczenia podatku naliczonego na warunkach określonych w art. 86 ust. 3, a po drugie w dacie dostawy auto, używane w działalności opodatkowanej stanowiło towar używany, w rozumieniu art. 43 ust. 2 cyt. ustawy.

Według Sądu te dwie przesłanki zostały przez skarżącego spełnione a zatem skarżący miał prawo do zwolnienia, o którym mowa w § 13 ust. 1 pkt 5 wskazanego wyżej rozporządzenia.

Kwestią sporną w sprawie jest to, czy podatnik w związku ze sprzedażą auta przed upływem 5 lat od roku jego nabycia winien dokonać korekty podatku naliczonego w związku z faktem, iż sprzedaż auta nastąpiła w okresie korekty podatku.

Zdaniem organu na skarżącym taki obowiązek ciąży, gdyż sprzedaż należy traktować jako zmianę przeznaczenia auta, co skutkuje zastosowaniem art. 91 ust. 4-6 cyt. ustawy o VAT w myśl, którego :

ust. 4. W przypadku gdy w okresie korekty, o której mowa w ust. 2 nastąpi sprzedaż towarów, o których mowa w ust. 2, uważa się, że towary te są nadal używane na potrzeby czynności podlegających opodatkowaniu u tego podatnika, aż do końca korekty".

Ust. 5 . Korekta po sprzedaży, o której mowa w ust. 4, powinna być dokonana jednorazowo w odniesieniu do całego okresu korekty. Korekty dokonuje się w deklaracji podatkowej za okres rozliczeniowy, w którym nastąpiła sprzedaż "

Ust. 6.

W przypadku gdy towary lub usługi, o których mowa w ust. 4, zostaną :

1. opodatkowane – w celu dokonania korekty przyjmuje się, że dalsze wykorzystywanie tego towaru związane jest z czynnościami opodatkowanymi;

2. zwolnione lub nie podlegały opodatkowaniu – do obliczenia korekty przyjmuje się, że dalsze wykorzystanie tego towaru jest związane wyłącznie z czynnościami zwolnionymi lub nie podlegającymi opodatkowaniu".

W tym miejscu należy zaznaczyć, że znany jest tut. Sądowi pogląd NSA wyrażony w wyroku z dnia 3 listopada 2010 r. w sprawie o sygn. akt I FSK 1837/09, jak również pogląd WSA w Lublinie (wyrok z dnia 3 października 2007r. I SA/Lu 333/07). W tym miejscu Sąd stwierdza, że organ nie może powoływać się na dyrektywy UE zwłaszcza, gdy jest to niekorzystne dla podatnika.

Zdaniem Sądu przez sprzedaż nie nastąpiła zmiana przeznaczenia przedmiotowego samochodu a w konsekwencji nie ma zastosowania w sprawie wskazany przez organ przepis art. 91 ust. 4 – 6 ustawy o VAT.

Należy w tym zakresie podzielić stanowisko strony, że w sprawie należy zastosować przepis art. 90 a zwłaszcza ust. 5 ww. przepisu w myśl, którego: " do obrotu, o którym mowa w ust. 3, nie wlicza się obrotu uzyskanego z dostawy towarów, o których mowa w art. 87 ust. 3, używanych przez podatnika na potrzeby działalności".

Reasumując należy wskazać, że podatnikowi przysługiwało zarówno odliczenie podatku naliczonego w kwocie 6.000 zł. ( art. 86 ust. 3 cyt. ustawy ) jak i zwolnienie od opodatkowania w dacie sprzedaży towaru używanego, na podstawie § 13 ust. 1 pkt 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008r.

Osobną kwestią zatem jest korekta podatku w związku ze sprzedażą środka trwałego przed upływem 5 lat od roku nabycia w okresie korekty podatku i w tym zakresie ta interpretacja nie jest odpowiedzią organu na zadane przez podatnika pytanie, czy jest konieczny zwrot podatku VAT w związku ze sprzedaża samochodu osobowego?. W dalszym postępowaniu Organ uwzględni zaprezentowany pogląd tut. Sądu.

Mając powyższe na uwadze , na podstawie art. 146 § 1 Prawa o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Sąd uchylił zaskarżoną interpretację. O wykonalności orzekł na podstawie art. 152, o kosztach postępowania w oparciu o art. 200 cyt. ustawy.



Powered by SoftProdukt