Centralna Baza Orzeczeń Sądów Administracyjnych
|
drukuj zapisz |
6150 Miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego
6391 Skargi na uchwały rady gminy w przedmiocie ... (art. 100 i 101a ustawy o samorządzie gminnym),
Odrzucenie skargi,
Rada Miasta,
Odrzucono skargę
Zasądzono zwrot wpisu sądowego,
II SA/Op 148/13 - Postanowienie WSA w Opolu z 2013-05-13,
Centralna Baza Orzeczeń Naczelnego (NSA) i Wojewódzkich (WSA) Sądów Administracyjnych, Orzecznictwo NSA i WSA
II SA/Op 148/13 - Postanowienie WSA w Opolu
|
|
|||
|
2013-04-02 | |||
|
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Opolu | |||
|
Daria Sachanbińska /przewodniczący sprawozdawca/ | |||
|
6150 Miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego 6391 Skargi na uchwały rady gminy w przedmiocie ... (art. 100 i 101a ustawy o samorządzie gminnym) |
|||
|
Odrzucenie skargi | |||
|
Rada Miasta | |||
|
Odrzucono skargę Zasądzono zwrot wpisu sądowego |
|||
|
Dz.U. 2012 poz 270 art. 53 par. 2, art. 58 par.1 pkt 2, art. 232 par. 1 pkt 1 Ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jednolity. Dz.U. 2001 nr 142 poz 1591 art. 101 Ustawa z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym - t. jedn. |
|||
Sentencja
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Opolu w składzie następującym: Przewodniczący: Sędzia WSA Daria Sachanbińska po rozpoznaniu w dniu 13 maja 2013 r. na posiedzeniu niejawnym sprawy ze skargi S. P., B. P. i K. P. na uchwałę Rady Miejskiej w Strzelcach Opolskich z dnia 25 maja 2011 r., Nr X/43/2011, w przedmiocie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego postanawia: 1) odrzucić skargę, 2) zwrócić skarżącym solidarnie kwotę 300 (trzysta) złotych, tytułem uiszczonego wpisu od skargi. |
||||
Uzasadnienie
W dniu 25 maja 2011 r. Rada Miejska w Strzelcach Opolskich podjęła, na podstawie art. 20 ust. 1 ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz. U. nr 80, poz. 717 z późn. zm.) oraz art. 18 ust. 2 pkt 5 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) uchwałę Nr X/43/2011 w sprawie uchwalenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego gminy Strzelce Opolskie dla wsi Rożniątów. Pismem z dnia 29 grudnia 2012 r., skierowanym do Rady Miejskiej w Strzelcach Opolskich za pośrednictwem platformy ePUAP, które wpłynęło do organu w tym samym dniu, S. P., B. P. i K. P. wezwali Radę do usunięcia naruszenia prawa przez usunięcie zapisu w uchwale Nr X/43/11 dotyczącego podziału działki [...] w [...]. W uzasadnieniu wezwania wskazali, że podział ww. działki został dokonany z naruszeniem ich interesu prawnego oraz przepisów art. 6-9 Kodeksu postępowania administracyjnego. Pismem z dnia 4 marca 2013 r. (wpływ do organu w tej samej dacie - k. 4 akt sąd.), S. P., B. P. i K. P. złożyli za pośrednictwem Rady Miejskiej w Strzelcach Opolskich do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Opolu skargę na uchwałę Rady z dnia 25 maja 2011 r., Nr X/43/11, w sprawie uchwalenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego. W skardze wnieśli o stwierdzenie nieważności ww. uchwały i wykreślenie zapisów o podziale działki nr [...] na działkę usługową oraz zasądzenie kosztów postępowania. W uzasadnieniu skarżący przedstawili przebieg dotychczasowego postępowania, wskazując m.in., że do dnia wniesienia skargi nie otrzymali odpowiedzi na wezwanie z dnia 29 grudnia 2012 r. W dniu 15 kwietnia 2013 r. skarżący uiścili wpis od skargi w wysokości 300 zł. W odpowiedzi na skargę Gmina Strzelce Opolskie wniosła o uznanie skargi za bezzasadną. Wojewódzki Sąd Administracyjny zważył, co następuje: Skargę należało odrzucić. Przed przystąpieniem do merytorycznego rozpoznania sprawy sąd administracyjny zobligowany jest zbadać, czy spełnione zostały niezbędne warunki dopuszczalności skargi. Jednym z nich jest wniesienie skargi z zachowaniem wymaganego terminu. Dokonując oceny dopuszczalności skargi S. P., B. P. i K. P. pod wyżej wskazanym kątem należało mieć na uwadze, że w niniejszej sprawie uchwała Rady Miejskiej w Strzelcach Opolskich z dnia 25 maja 2011 r., Nr X/43/11, w sprawie uchwalenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego skarżona jest w trybie art. 101 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. nr 142, poz. 1591 z późn. zm.). Zgodnie z ust. 1 tej regulacji każdy, czyj interes prawny lub uprawnienie zostały naruszone uchwałą podjętą przez organ gminy w sprawie z zakresu administracji publicznej, może - po bezskutecznym wezwaniu do usunięcia naruszenia - zaskarżyć uchwałę do sądu administracyjnego. Natomiast w myśl art. 54 § 1 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. z 2012 r., poz. 270 z późn. zm.), zwanej dalej P.p.s.a., skargę do sądu administracyjnego wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi. Z kolei, kwestię terminu wnoszenia skarg na uchwały organów samorządowych reguluje przepis art. 53 § 2 P.p.s.a., stanowiący, że w przypadkach, o których mowa w art. 52 § 3 i 4 P.p.s.a., skargę wnosi się w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia wezwania o usunięcie naruszenia prawa. Dokonując oceny w zakresie dochowania przez skarżących terminu do wniesienia skargi należy wskazać stanowisko wyrażone w uchwale składu siedmiu sędziów Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 2 kwietnia 2007 r. (sygn. akt II OPS 2/07, opubl. ONSAiwsa z 2007 r. Nr 3, poz. 60 oraz ZNSA z 2007 r. Nr 2, poz. 83), zgodnie z którym przepis art. 53 § 2 P.p.s.a. ma zastosowanie do skargi wnoszonej do sądu administracyjnego na podstawie art. 101 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym i skarga ta jest wniesiona po bezskutecznym wezwaniu organu do usunięcia naruszenia interesu prawnego lub uprawnienia, także wówczas, gdy skargę wniesiono w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wezwania przed upływem terminu załatwienia wezwania (art. 35 § 3 K.p.a. w związku z art. 101 ust. 3 ustawy o samorządzie gminnym), jeżeli organ nie uwzględnił wezwania. W uzasadnieniu powołanej wyżej uchwały wyrażony został pogląd, który należy podzielić, że z dniem wniesienia wezwania do usunięcia naruszenia prawa rozpoczyna bieg termin sześćdziesięciu dni na wniesienie skargi, mimo że sprawa udzielenia odpowiedzi na to wezwanie jest otwarta. W okresie biegu tego terminu organ może udzielić odpowiedzi na wezwanie i wówczas dalszy bieg terminu staje się bezprzedmiotowy, ponieważ od dnia doręczenia odpowiedzi na wezwanie rozpoczyna bieg termin trzydziestu dni. Jeśli natomiast w okresie sześćdziesięciu dni (liczonych od daty wezwania) organ nie udzieli odpowiedzi na wezwanie, to wskazany 60-dniowy termin biegnie nieprzerwanie. Reasumując, termin wniesienia skargi do sądu administracyjnego na podstawie art. 101 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym jest terminem, którego ustalenie zależy od tego, czy i kiedy doręczono skarżącym odpowiedź na wezwanie do usunięcia naruszenia jego interesu prawnego lub uprawnienia. W sytuacji, gdy organ nie udzieli odpowiedzi na wezwanie do usunięcia naruszenia interesu prawnego lub uprawnienia, to skarżący winni wnieść skargę w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania. Upływ 60-niowego terminu powoduje brak możliwości zainicjowania postępowania sądowoadministracyjnego. Taka sytuacja zaistniała w rozpoznawanej sprawie. Wymagane przed wniesieniem skargi wezwanie, o jakim mowa w art. 101 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, zawarte zostało w piśmie skarżących z dnia 29 grudnia 2012 r., doręczonym organowi w tym samym dniu. Wobec nieudzielania przez organ odpowiedzi na powyższe wezwanie, 60-dniowy termin liczony od dnia doręczenia wezwania dotyczącego usunięcia naruszenia prawa rozpoczął bieg w dniu 30 grudnia 2012 r. i upływał z dniem 27 lutego 2013 r. (środa). Tymczasem skarżący złożyli skargę za pośrednictwem Rady Miejskiej w Strzelcach Opolskich dopiero w dniu 4 marca 2013 r., a więc z uchybieniem ustawowego terminu do jej wniesienia. W tym stanie rzeczy, na podstawie art. 58 § 1 pkt 2 P.p.s.a., wedle którego Sąd odrzuca skargę wniesioną po upływie terminu do jej wniesienia, orzeczono jak w pkt 1 sentencji. Orzeczenie o kosztach postępowania, zawarte w pkt 2 sentencji, uzasadnia przepis art. 232 § 1 pkt 1 P.p.s.a., zgodnie z którym sąd z urzędu zwraca stronie cały uiszczony wpis od pisma odrzuconego lub cofniętego. |