drukuj    zapisz    Powrót do listy

6030 Dopuszczenie pojazdu do ruchu, Ruch drogowy, Samorządowe Kolegium Odwoławcze, Oddalono skargę, III SA/Gd 542/19 - Wyrok WSA w Gdańsku z 2020-01-09, Centralna Baza Orzeczeń Naczelnego (NSA) i Wojewódzkich (WSA) Sądów Administracyjnych, Orzecznictwo NSA i WSA

III SA/Gd 542/19 - Wyrok WSA w Gdańsku

Data orzeczenia
2020-01-09 orzeczenie prawomocne
Data wpływu
2019-08-28
Sąd
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gdańsku
Sędziowie
Alina Dominiak /sprawozdawca/
Janina Guść
Paweł Mierzejewski /przewodniczący/
Symbol z opisem
6030 Dopuszczenie pojazdu do ruchu
Hasła tematyczne
Ruch drogowy
Skarżony organ
Samorządowe Kolegium Odwoławcze
Treść wyniku
Oddalono skargę
Powołane przepisy
Dz.U. 2018 poz 1990 art. 78a ust. 4
Ustawa z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym - tekst jedn.
Dz.U. 2018 poz 1302 art. 151
Ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jednolity
Sentencja

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gdańsku w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Paweł Mierzejewski, Sędziowie Sędzia WSA Alina Dominiak (spr.), Sędzia WSA Janina Guść, Protokolant Asystent sędziego Krzysztof Pobojewski, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 9 stycznia 2020 r. sprawy ze skargi M. P. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego z dnia 24 czerwca 2019 r. nr [...] w przedmiocie czasowego wycofania z ruchu ciągnika samochodowego oddala skargę.

Uzasadnienie

Decyzją z dnia 12 marca 2019 r. nr [...], wydaną na podstawie art. 78a ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. – Prawo o ruchu drogowym (tj. Dz. U. z 2018 r., poz. 2096 ze zm. ), Prezydent Miasta odmówił M. P. dalszego czasowego wycofania z ruchu ciągnika samochodowego marki S. o numerze rejestracyjnym [...], numerze [...].

Organ wskazał, że decyzją własną z dnia 17 lutego 2015 r. orzekł o czasowym wycofaniu ww. pojazdu z ruchu. Następnie kolejnymi decyzjami z dnia 12 lutego 2016 r. i z dnia 10 lutego 2017 r. okres czasowego wycofania pojazdu z ruchu był wydłużany na wniosek strony. Wskazując na treść art. 78a ust. 4 ustawy organ I instancji stwierdził, że fakt wycofania pojazdu z ruchu od dnia 17 lutego 2015 r. do dnia 16 lutego 2019 r., czyli przez okres 48 miesięcy, obliguje organ, niezależnie od jego uznania, do wydania rozstrzygnięcia jak w osnowie decyzji.

W odwołaniu od powyższej decyzji M. P. wskazał, że podczas przygotowywania pojazdu do przywrócenia do eksploatacji , w dniu 29 stycznia 2019 r. doznał zawału serca, został hospitalizowany i szpital opuścił w dniu 4 lutego 2019 r. Obecnie nie jest w stanie przygotować pojazdu do eksploatacji.

Decyzją z dnia 24 czerwca 2019 r., nr [...], Samorządowe Kolegium Odwoławcze utrzymało w mocy decyzję organu I instancji.

Organ odwoławczy wskazał, że przedmiotowego pojazdu nie można wycofać z ruchu na przyszłość, albowiem upłynął już maksymalny ustawowy okres, na jaki pojazd można wycofać z ruchu. W świetle art. 78a ust. 4 ustawy pojazd może być czasowo wycofany z ruchu na okres od 2 do 24 miesięcy. Okres ten może być przedłużony, jednak łączny okres wycofania pojazdu z ruchu nie może przekraczać 48 miesięcy. W niniejszej sprawie pojazd był wycofany z ruchu przez 48 miesięcy.

M. P. wniósł skargę do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku na powyższą decyzję, wnosząc o ponowne rozpatrzenie sprawy. Wskazał, że pojazdy wyrejestrował z uwagi na brak zapłaty za budowę dróg i stadionów. Złożył wniosek o wydłużenie czasowego wycofania pojazdu z ruchu, bowiem brak wycofania wiąże się z bardzo dużymi opłatami, których nie jest w stanie uiścić. Przygotowywał pojazd do rejestracji, jednak w dniu 29 stycznia 2019 r. przebył zawał serca i przebywa na zwolnieniu lekarskim.

W odpowiedzi na skargę Samorządowe Kolegium Odwoławcze wniosło o jej oddalenie, podtrzymując dotychczasowe stanowisko.

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gdańsku zważył, co następuje:

W myśl art. 1 § 1 i § 2 ustawy z dnia 25 lipca 2002 r. Prawo o ustroju sądów administracyjnych (tekst jednolity: Dz. U. z 2019 r., poz.2167) sądy administracyjne sprawują wymiar sprawiedliwości przez kontrolę działalności publicznej pod względem zgodności z prawem, jeżeli ustawy nie stanowią inaczej.

Z kolei zgodnie z art. 134 § 1 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (tekst jednolity Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, dalej jako "p.p.s.a.") sąd rozstrzyga w granicach danej sprawy nie będąc jednak związany zarzutami i wnioskami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skarga nie mogła być uwzględniona.

Stan faktyczny sprawy był niesporny. Przedmiotowy pojazd - ciągnik samochodowy marki Scania - był wycofany z ruchu nieprzerwanie przez 48 miesięcy kolejnymi decyzjami Prezydenta Miasta Gdańska, czego skarżący nie kwestionował.

Zgodnie z art. 78a ust. 4 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym ( tj. Dz.U. z 2018r. poz.1990 ze zm. ), pojazd może być czasowo wycofany z ruchu na okres od 2 do 24 miesięcy. Okres ten może być przedłużony, jednak łączny okres wycofania pojazdu z ruchu nie może przekraczać 48 miesięcy, licząc od dnia wydania decyzji o jego czasowym wycofaniu z ruchu.

W niniejszej sprawie przedmiotowy pojazd był wycofany z ruchu przez maksymalny, dopuszczalny okres - 48 miesięcy.

Organy w tej sytuacji nie mogły uwzględnić wniosku skarżącego o dalsze wycofanie pojazdu z ruchu ( wydłużenie wycofania pojazdu z ruchu).

Ani ustawa Prawo o ruchu drogowym, ani też przepisy innych aktów prawnych nie pozwalały organom administracji na uwzględnienie okoliczności podnoszonych przez skarżącego, dotyczących jego sytuacji zdrowotnej i finansowej, przy rozpoznawaniu wniosku o wycofanie pojazdu z ruchu.

Przepisy prawa administracyjnego nie przewidują możliwości kierowania się przez organy przy wydawaniu decyzji w sprawie wycofania pojazdu z ruchu zasadami słuszności, celowości czy zasadami współżycia społecznego. Także sądy administracyjne nie dysponują żadnymi instrumentami prawnymi do dokonywania oceny takich decyzji według wskazanych kryteriów. Jedynym kryterium kontroli przez sąd zaskarżonych decyzji jest ich zgodność z prawem.

Skoro przedmiotowy pojazd był wycofany z ruchu przez maksymalny przewidziany przepisami okres, wniosek skarżącego nie mógł być uwzględniony.

Nadmienić jedynie należy, odnosząc się do twierdzeń skarżącego, że w innych krajach - Niemczech, Szwecji istnieje możliwość wycofania pojazdu z ruchu przez okres dłuższy niż 48 miesięcy , że kwestia długości okresu wycofania pojazdu z ruchu normowana jest na poziomie prawa krajowego, wobec czego jego twierdzenia nie miały wpływu na ocenę prawidłowości wydanych w niniejszej sprawie decyzji.

Wobec powyższego Sąd na podstawie art. 151 p.p.s.a. oddalił skargę jako bezzasadną.



Powered by SoftProdukt