drukuj    zapisz    Powrót do listy

6032 Inne z zakresu prawa o ruchu drogowym 643 Spory o właściwość między organami jednostek samorządu terytorialnego (art. 22 § 1 pkt 1 Kpa) oraz między tymi organami, Ruch drogowy, Starosta, Wskazano organ właściwy do rozpoznania sprawy, I OW 123/15 - Postanowienie NSA z 2015-10-15, Centralna Baza Orzeczeń Naczelnego (NSA) i Wojewódzkich (WSA) Sądów Administracyjnych, Orzecznictwo NSA i WSA

I OW 123/15 - Postanowienie NSA

Data orzeczenia
2015-10-15 orzeczenie prawomocne
Data wpływu
2015-06-08
Sąd
Naczelny Sąd Administracyjny
Sędziowie
Jacek Hyla
Małgorzata Borowiec
Monika Nowicka /przewodniczący sprawozdawca/
Symbol z opisem
6032 Inne z zakresu prawa o ruchu drogowym
643 Spory o właściwość między organami jednostek samorządu terytorialnego (art. 22 § 1 pkt 1 Kpa) oraz między tymi organami
Hasła tematyczne
Ruch drogowy
Skarżony organ
Starosta
Treść wyniku
Wskazano organ właściwy do rozpoznania sprawy
Powołane przepisy
Dz.U. 2012 poz 1137 art. 130a ust. 10, art. 130a ust. 10b
Ustawa z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym - tekst jednolity
Sentencja

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Monika Nowicka (spr.) Sędziowie: Sędzia NSA Małgorzata Borowiec Sędzia del. NSA Jacek Hyla po rozpoznaniu w dniu 15 października 2015 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej wniosku Naczelnika Urzędu Celnego w O. o rozstrzygnięcie sporu kompetencyjnego pomiędzy Naczelnikiem Urzędu Celnego w O. a Starostą O. w przedmiocie wskazania organu właściwego do rozpoznania sprawy dotyczącej uregulowania sytuacji prawnej motoroweru [...] o numerze identyfikacyjnym [...] postanawia: wskazać Naczelnika Urzędu Celnego w O. jako organ właściwy w sprawie.

Uzasadnienie

Naczelnik Urzędu Celnego w O. wystąpił do Naczelnego Sądu Administracyjnego z wnioskiem o rozstrzygnięcie negatywnego sporu kompetencyjnego, jaki zaistniał pomiędzy organem wnioskującym a Starostą O., poprzez wskazanie organu właściwego w sprawie dotyczącej uregulowania sytuacji prawnej motoroweru [...] o nr rej.[...], numerze identyfikacyjnym [...].

W uzasadnieniu wniosku podano, że w dniu 2 sierpnia 2014 r. Policja usunęła z drogi motorower marki [...] o nr. rej.[...] i numerze identyfikacyjnym [...], a następnie przekazała ten pojazd na parking dozorowany.

Pismem z dnia [...] listopada 2014 r., Starosta O. został zawiadomiony o nieodebraniu z parkingu przez właściciela lub osobę uprawnioną w/w pojazdu, pomimo upływu 3 miesięcznego terminu, o którym mowa w art.130a ust. 10 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 2012 r. poz. 1137 ze zm.).

Następnie ww. organ, przekazał Naczelnikowi Urzędu Celnego w O., jako organowi właściwemu do załatwienia sprawy, dokumenty dotyczące zatrzymanego pojazdu oraz zawiadomienie o jego nieodebraniu z parkingu strzeżonego, celem uregulowania jego sytuacji prawnej zgodnie z przepisami prawa celnego.

Zdaniem wnioskodawcy powyższe stanowisko było jednak nieprawidłowe, gdyż uwzględniając, dokonane przez Starostę O. w tym zakresie ustalenia, należało przyjąć, że to Starosta O. posiadał kompetencję do załatwienia przedmiotowej sprawy. Usunięty z drogi pojazd był przywieziony z Niemiec a następnie zakupiony przez R. G. w lipcu 2014 r. Motorower nie był wprawdzie zarejestrowany w Republice Federalnej Niemiec ( w której – z uwagi na pojemność silnika i maksymalną prędkość - rejestracji podlegają tylko określone motorowery) ani też na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, ale był dopuszczony do ruchu na terytorium Niemiec na podstawie dokumentów "Allgemeine Betriebserlaubnis" i "Zweirad-Vertbiebs-GmbH" wydanych w 1999 r. i 2000 r., co uzasadniało brak konieczności weryfikowania go w ewidencjach innych państw członkowskich UE. Wskazywano też na brak jakichkolwiek dowodów, wskazujących iż pojazd ten został nielegalnie wprowadzony na obszar celny Unii Europejskiej, a zatem przepis art.130a ust 10b ustawy - Prawo o ruchu drogowym nie znajdował w niniejszym przypadku zastosowania.

Wnioskodawca podkreślił też, że użyte w w/w przepisie pojęcie "uregulowania sytuacji prawnej towaru" odnosi się do mających rangę rozporządzeń przepisów wspólnotowych: Wspólnotowego Kodeksu Celnego (rozporządzenie Rady EWG nr 2913/92 z dnia 12 października 1992r. ustanawiające Wspólnotowy Kodeks Celny - Dz. Urz. UE. L. 302 z dnia 19.10.1992 r. dalej: WKC) oraz przepisów wykonawczych (rozporządzenie Komisji (EWG) nr 2454/93 z dnia 2 lipca 1993 r. ustanawiające przepisy w celu wykonania rozporządzenia Rady (EWG) nr 2913/92 ustanawiającego Wspólnotowy Kodeks Celny - Dz. U. UE.L. 253 z 11.10.1993r. ze zm. - w skrócie: RWKC). We wspólnotowym prawie celnym wymieniono zaś kilka przypadków, w których organy celne z urzędu mają obowiązek podejmować wszelkie niezbędne działania zmierzające do uregulowania sytuacji towaru. Przypadki te wiążą się przy tym przede wszystkim z nieprawidłowym postępowaniem osoby, na której ciążą, obowiązki wynikające z przepisów prawa celnego. Fakt, że towary znajdują się wówczas w nietypowej sytuacji powoduje konieczność podjęcia, niejako z urzędu, działań "zastępczych" przez organ celny. Przypadki te zostały wymienione chociażby w art. 53, 57, 75 i 89 WKC. W szczególności, w art. 57 WKC wskazano, że w sytuacji, gdy organy stwierdzą, że towary zostały wprowadzone na obszar celny Wspólnoty z naruszeniem przepisów lub zostały usunięte spod dozoru celnego, podejmują wszelkie niezbędne działania, łącznie ze sprzedażą towarów, w celu uregulowania ich sytuacji.

Zdaniem organu celnego, z materiału dowodowego zgromadzonego w niniejszej sprawie nie wynikało jednak, aby opisany na wstępie pojazd został sprowadzony z kraju trzeciego ( nienależącego do Wspólnoty). Wynikało natomiast wprost, że przedmiotowy pojazd został przywieziony z terenu Republiki Federalnej Niemiec i tam też był użytkowany. Regulowanie sytuacji prawnej towarów dotyczy zaś wyłącznie towarów posiadających status towarów niewspólnotowych.

Z uwagi zatem na fakt, że żadne dowody nie wskazywały, aby wspomniany pojazd został nielegalnie wprowadzony na obszar celny Wspólnoty z kraju trzeciego i wymagał dopuszczenia do obrotu na obszarze celnym UE – zdaniem Naczelnika Urzędu Celnego w O. - zastosowanie w niniejszym przypadku miał art. 313 ust. 1 RWKC, zgodnie z którym, z zastrzeżeniem art. 180 Kodeksu i wyjątków wymienionych w ust. 2 niniejszego artykułu, wszystkie towary znajdujące się na obszarze celnym Wspólnoty uznaje się za towary wspólnotowe, chyba, że potwierdzono, że nie mają one statusu wspólnotowego.

Naczelnik Urzędu Celnego stwierdził również, że w niniejszej sprawie nie mógł znajdować zastosowania art. 320 lit. a RWKC, w świetle którego, w sytuacji konieczności potwierdzenia wspólnotowego statusu silnikowych pojazdów drogowych zarejestrowanych w Państwie Członkowskim, pojazdy takie uważane są za wspólnotowe pod warunkiem, że posiadają tablice i dowód rejestracyjny, a dane umieszczone w dowodzie rejestracyjnym i na tablicach rejestracyjnych potwierdzają w niezaprzeczalny sposób ich wspólnotowy status. W niniejszym bowiem przypadku oparcie przywołanej regulacji na stwierdzeniu faktu rejestracji pojazdu czyniło ją bezużyteczną w związku z ustaleniem, iż ww. pojazd nie podlegał rejestracji na terenie Republiki Federalnej Niemiec, a przepis ten dotyczył tylko takich pojazdów, które podlegają takiemu obowiązkowi w innych krajach UE.

Organ celny podkreślił jednocześnie, że nawet w sytuacji gdyby uznać, że dokumenty zezwalające na poruszanie się ww. pojazdem w Niemczech posiadają walor dokumentów rejestracyjnych, to - w świetle przywołanej regulacji - pojazd ten również powinien posiadać status towaru wspólnotowego.

W rezultacie organ wnioskujący wnosił o wskazanie Starosty O. jako organu właściwego w sprawie.

Uczestniczący w postępowaniu Starosta O. wnosił natomiast o wskazanie Naczelnika Urzędu Celnego w O. jako organu właściwego do rozpoznania niniejszej sprawy. Uczestnik postępowania wskazywał, że w świetle dokonanych ustaleń faktycznych, to na Naczelniku Urzędu Celnego w O. –zgodnie z art. 130a ust. 10b ustawy - Prawo o ruchu drogowym - ciążył obowiązek uregulowania sytuacji prawnej motoroweru [...] o numerze identyfikacyjnym [...].

Zdaniem Starosty, Allgemeine Betriebserlaubnis oraz Zweirad-Vertbiebs-GmbH stanowiły dokumentami potwierdzające dopuszczenie pojazdu do ruchu na drogach publicznych, co w Republice Federalnej Niemiec nie jest tożsame z rejestracją pojazdu. Allgemeine Betriebserlaubnis czy Zweirad-Vertbiebs-GmbH nie są też dowodem rejestracyjnym, którego określony wzór funkcjonuje na terytorium w/w państwa. Nie można im również hipotetycznie nadać takiego waloru. W świetle zaś przedstawionych przez organ celny okoliczności oraz przywołanego art. 320 lit. a RWKC, ww. pojazdu nie można było uznać za pojazd wspólnotowy.

W sytuacji zatem, gdy przedmiotowy pojazd nie był zarejestrowany ani na terytorium Republiki Federalnej Niemiec (skąd został sprowadzony) ani nie został przerejestrowany na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, to na Naczelniku Urzędu Celnego w O. ciążył obowiązek uregulowania jego sytuacji - zgodnie z przepisami prawa celnego.

Naczelny Sąd Administracyjny zważył, co następuje:

Zgodnie z art. 15 § 1 pkt 4 w związku z art. 4 ustawy z 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.), Naczelny Sąd Administracyjny rozstrzyga spory o właściwość między organami jednostek samorządu terytorialnego i między samorządowymi kolegiami odwoławczymi, o ile odrębna ustawa nie stanowi inaczej, oraz spory kompetencyjne między organami tych jednostek a organami administracji rządowej. W obu przypadkach spór kompetencyjny (i spór o właściwość) może powstać tylko w ramach konkretnej sprawy administracyjnej, która jest przedmiotem prowadzonego postępowania, albo co do której odmówiono nadania biegu postępowaniu.

W rozpatrywanej sprawie zaistniał negatywny spór kompetencyjny pomiędzy Naczelnikiem Urzędu Celnego w O. a Starostą O. w przedmiocie wskazania organu właściwego do załatwienia sprawy związanej z uregulowanej sytuacji prawnej usuniętego z drogi publicznej motoroweru [...] o nr rej.[...], numerze identyfikacyjnym [...].

Wskazać zatem należy, że zgodnie z art. 130a ust. 10b ustawy - Prawo o ruchu drogowym, jeżeli pojazd usunięty z drogi, w przypadkach określonych w ust. 1 lub 2, nie jest zarejestrowany w żadnym z państw członkowskich Unii Europejskiej, przekazuje się go właściwemu miejscowo naczelnikowi urzędu celnego w celu uregulowania jego sytuacji - zgodnie z przepisami prawa celnego.

Zarówno wykładnia językowa, jak i wykładnia celowościowa tego przepisu prowadzą do jednoznacznej konkluzji o właściwości organu celnego w sprawie uregulowania sytuacji prawnej pojazdu usuniętego z drogi, który nie jest zarejestrowany w żadnym z państw Unii Europejskiej.

Stan faktyczny w niniejszej sprawie wypełnia przesłankę powołanego przepisu. Nie budzi bowiem wątpliwości, iż przedmiotowy pojazd nie był zarejestrowany. Okoliczność, zaś że nie podlegał on obowiązkowi rejestracji w państwie członkowskim, z którego został sprowadzony, aktualnie nie ma znaczenia dla oceny konieczności podjęcia stosownych czynności i ustalenia właściwości organu. W niniejszym bowiem przypadku, bez względu na ww. okoliczność, zastosowanie znajduje art. 320 lit. a) RWCK, stanowiący w stosunku do powoływanego przez Naczelnika Urzędu Celnego art. 313 RWCK, normę o charakterze szczególnym. Zgodnie z tym przepisem, jeżeli konieczne jest potwierdzenie statusu silnikowych pojazdów drogowych zarejestrowanych w Państwie Członkowskim, pojazdy takie uważane są za wspólnotowe pod warunkiem, że posiadają tablice i dowód rejestracyjny, a dane umieszczone w dowodzie rejestracyjnym i na tablicach rejestracyjnych potwierdzają w niezaprzeczalny sposób ich wspólnotowy status.

Wspomniany przepis jednoznacznie reguluje więc sporną kwestię, nie wprowadzając od niej wyjątków względem pojazdów nie podlegających obowiązkowi rejestracji w jednym z krajów członkowskich.

Powyższe oznacza zatem, że na gruncie obowiązujących przepisów, motorower [...] o nr rej.[...], numerze identyfikacyjnym [...] nie posiada statusu towaru wspólnotowego. Nie jest zarejestrowany w żadnym państwie unijnym. Jest to zatem sytuacja, którą reguluje art. 130a ust. 10b ustawy - Prawo o ruchu drogowym, który to przepis przewiduje, jako wyjątek od generalnej zasady, właściwość naczelnika urzędu celnego do załatwienia tego rodzaju sprawy.

Z tych przyczyn Naczelny Sąd Administracyjny, na podstawie powołanych wyżej przepisów, postanowił, jak w sentencji.



Powered by SoftProdukt