drukuj    zapisz    Powrót do listy

6153 Warunki zabudowy  terenu, Zagospodarowanie przestrzenne Administracyjne postępowanie, Wójt Gminy, Zobowiązano do wydania aktu, IV SAB/Po 55/09 - Wyrok WSA w Poznaniu z 2010-02-18, Centralna Baza Orzeczeń Naczelnego (NSA) i Wojewódzkich (WSA) Sądów Administracyjnych, Orzecznictwo NSA i WSA

IV SAB/Po 55/09 - Wyrok WSA w Poznaniu

Data orzeczenia
2010-02-18 orzeczenie prawomocne
Data wpływu
2009-10-02
Sąd
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu
Sędziowie
Izabela Kucznerowicz
Jerzy Stankowski /przewodniczący sprawozdawca/
Maciej Dybowski
Symbol z opisem
6153 Warunki zabudowy  terenu
Hasła tematyczne
Zagospodarowanie przestrzenne
Administracyjne postępowanie
Skarżony organ
Wójt Gminy
Treść wyniku
Zobowiązano do wydania aktu
Powołane przepisy
Dz.U. 2003 nr 80 poz 717 art. 62 ust. 2
Ustawa z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym
Dz.U. 2000 nr 98 poz 1071 art. 64 par. 2
Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r.- Kodeks postępowania administracyjnego - tekst jednolity
Sentencja

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu w składzie następującym: Przewodniczący sędzia NSA Jerzy Stankowski (spr.) Sędziowie WSA Maciej Dybowski WSA Izabela Kucznerowicz Protokolant st.sekr.sąd. Krystyna Pietrowska po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 18 lutego 2010 r. sprawy ze skargi S. sp. zo.o. SKA w Poznaniu na bezczynność Wójta Gminy T.P. w przedmiocie wydania decyzji dotyczącej warunków zabudowy 1. zobowiązuje Wójta Gminy T.P. do wydania w terminie 30 dni od uprawomocnienia się niniejszego wyroku decyzji w sprawie zarejestrowanej pod nr [...], rozstrzygającej wniosek S sp. z o.o. SKA w Poznaniu o ustalenie warunków zabudowy dla działki nr [...] w L. złożony w dniu 27 czerwca 2008 r. 2. zasądza na rzecz S. sp. z o.o. SKA w Poznaniu od Wójta Gminy T.P. kwotę [...] ( [...] ) zł tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowego /-/I.Kucznerowicz /-/J.Stankowski /-/M.Dybowski

Uzasadnienie

Wnioskiem z dnia 25 czerwca 2008 r. S. Sp. z o.o. S.K.A., reprezentowana przez adwokata W.M., wystąpiła o ustalenie warunków zabudowy dla działki nr [...] położonej w miejscowości L., Gmina T.P. w zakresie projektowanej zabudowy obejmującej 40 jednorodzinnych budynków mieszkalnych. Inwestor przedłożył kopie map z wyrysowaną lokalizacją projektowanej zabudowy oraz jednocześnie, poprzez zamieszczenie na wniosku odręcznej adnotacji, zobowiązał się do dostarczenia "warunków technicznych" dotyczących inwestycji w trakcie trwania postępowania

o wydania warunków zabudowy.

Pismem z dnia 3 lipca 2008 r. znak [...] Burmistrz Gminy T.P. zawiadomił strony o wszczęciu postępowania.

Dnia 25 sierpnia 2008 r. (pismo z dnia 22 sierpnia 2008 r.) S. Sp. z o.o. S.K.A. uzupełniła wniosek o ustalenie warunków zabudowy przedstawiając oświadczenie o możliwości dostawy paliwa gazowego (G.EN. Gaz Energia S.A.) dla inwestycji oraz opinię techniczną przyłączenia działki do sieci energetycznej (Enea Operator S.A.).

Wraz z kolejnym pismem S. Sp. z o.o. S.K.A. przesłała ponadto oświadczenie przedsiębiorstwa T. Sp. z o.o., w którym stwierdzono, że nie ma możliwości podłączenia działki nr [...] w L. do istniejącej w T.P. sieci wodno-kanalizacyjnej. Jednocześnie poinformowano, że projekt rozbudowy sieci zostanie przygotowany do końca I kwartału 2009 r., stąd dopiero po tym terminie będzie można zająć stanowisko w odniesieniu do inwestycji na działce nr [...].

Postanowieniem z dnia 8 września 2008 r., działając na podstawie art. 123 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2000 r. Nr 98, poz. 1071 ze zm.) oraz art. 62 ust. 1 ustawy z dnia 27 marca 2003 r.

o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz. U. z Nr 80, poz. 717 ze zm.) Wójt Gminy T.P. zawiesił postępowanie w sprawie wydania decyzji

o ustaleniu warunków zabudowy dla działki nr [...] na okres do czasu uchwalenia planu miejscowego obejmującego swym zasięgiem działkę inwestycyjną.

Pismem z dnia 19 lutego 2009 r. S. Sp. z o.o. S.K.A., działając na podstawie art. 37 K.p.a. wniosła zażalenie na niezaławienie sprawy warunków zabudowy w terminie (zob. k. 49 akt adm. znak [...], k. 44 akt sądowych).

Postanowieniem z dnia 29 czerwca 2009 r. podjęto postępowanie w sprawie na podstawie art. 97 § 2 K.p.a.

Pismem z dnia 23 lipca 2009 r. Wójt, wskazując na art. 62 § 2 K.p.a. wezwał spółkę S. do uzupełnienia wniosku o ustalenie warunków zabudowy poprzez przedłożenie danych, o których mowa w art. 52 ust. 2 w zw. z art. 64 ust. 1 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym, to jest:

1. kopii aktualnego dokumentu o zapewnieniu dostawy energii elektrycznej;

2. kopii aktualnego dokumentu o zapewnieniu dostawy paliwa gazowego;

3. kopii dokumentu o zapewnieniu dostawy wody oraz odbioru ścieków sanitarnych wydanego przez T. Sp. z o.o.

Jednocześnie Wójt zastrzegł, że nieusunięcie braków wniosku o ustalenie warunków zabudowy w terminie 7 dni spowoduje pozostawienie go bez rozpoznania.

W odpowiedzi na wezwanie (pismo z dnia 31 lipca 2009 r.) inwestor przedłożył pisma pochodzące od Enea Operator Sp. z o.o., E.EN., GAZ ENERGIA S.A. oraz T.

Sp. z o.o. Jednocześnie wyjaśnił, że trwają uzgodnienia pomiędzy inwestorem a T. Sp. z o.o. dotyczące zapewnienia dostaw wody i odbioru nieczystości płynnych do projektowanych 40 budynków położonych w L. Wskazując na ten fakt inwestor wniósł o przedłużenie terminu do uzupełnienia wniosku w przedmiocie uzgodnień w sprawie zapewnienia dostaw wody i odbioru nieczystości płynnych do dnia uzyskania opinii T. Sp. z o.o.

W kolejnym piśmie z dnia 14 sierpnia 2009 r. (złożonym w dniu 17 sierpnia 2009 r.) S. Sp. z o.o. S.K.A. złożyła dodatkowe wyjaśnienia wskazując, iż jakkolwiek T. SP. z o.o. nie przewiduje w najbliższym czasie budowy sieci wodociągowo-kanalizacyjnej na terenie objętym wnioskiem, to nie stanowi to przeszkody dla uzyskania decyzji o warunkach zabudowy. Inwestor podał, iż zapewni pozyskanie wody pitnej z własnego ujęcia z podziemnych warstw wodonośnych. Będzie ono wystarczające, gdyż planowane maksymalne zapotrzebowanie dobowe w wodę wyniesie 16 m sześciennych. Wnioskodawca rozszerzy ponadto planowaną inwestycję mieszkaniową o własne ujęcie, stację uzdatniania wody oraz szczelne zbiorniki na nieczystości płynne. S. Sp. z o.o. S.K.A. nadmieniła, że zgodnie

z § 26 ust. 1 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r.

w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie działka budowlana, przewidziana pod zabudowę budynkami przeznaczonymi na pobyt ludzi, powinna mieć zapewnioną możliwość przyłączenia uzbrojenia działki lub bezpośrednio budynku do sieci wodociągowej, kanalizacyjnej, elektroenergetycznej i ciepłowniczej. Natomiast stosownie do § 26 ust. 3 rozporządzenia w razie braków warunków przyłączenia sieci wodociągowej

i kanalizacyjnej, działka może być wykorzystana pod zabudowę budynkami przeznaczonymi na pobyt ludzi, pod warunkiem zapewnienia możliwości korzystania z indywidualnego ujęcia wody, a także zastosowania zbiornika bezodpływowego lub przydomowej oczyszczalni ścieków, jeżeli ich ilość nie przekracza 5 m sześciennych na dobę. W konkluzji pisma S. Sp. z o.o. S.K.A. wyraziła przekonanie, że w związku z deklaracją o pozyskaniu wody ze studzien z warstw wodonośnych i wybudowania szczelnych zbiorników na nieczystości płynne, brak jest przeszkód do wydania warunków zabudowy.

Dnia 20 sierpnia 2009 r. Wójt Gminy T.P. poinformował S. Sp. z o.o. S.K.A., że wniosek o ustalenie warunków zabudowy dla działki nr [...] pozostawiono bez rozpoznania. Organ wyjaśnił, że zapewnienie wody z własnego źródła oraz utylizacja ścieków bytowych poprzez gromadzenie ich w bezodpływowych zbiornikach na nieczystości płynne spełnia wymogi z art. 61 ust. 1 pkt 1 ustawy. Jednocześnie jednak wskazał, że w przypadku zamiaru korzystania

z własnego ujęcia wody konieczne jest uzyskanie przewidzianych prawem zezwoleń określonych w ustawie Prawo wodne. Nadto zamiar korzystania ze wskazanego sposobu utylizacji ścieków należy potwierdzić zapewnieniem koncesjonowanej firmy. Na marginesie Wójt poinformował, że ustalenia uchwały Rady Gminy T.P. z dnia 18 marca 1997 r. XL/305/97 w sprawie utworzenia Obszaru Chronionego Krajobrazu w obrębie L., nie zezwalają na realizację zabudowy na nieruchomościach działkach nr [...] i [...].

Postanowieniem z dnia 7 września 2009 r. nr [...] Samorządowe Kolegium Odwoławcze wyznaczyło Wójtowi Gminy T.P. termin do załatwienia sprawy z wniosku S. Sp. z o.o. S.K.A. dotyczącej warunków zabudowy dla działki nr [...] - do dnia 30 października 2009 r. (k. 49 akt sądowych).

Dnia 30 września 2009 r. (pismo z dnia 26 sierpnia 2009 r.) S. Sp. z o.o. S.K.A. złożyła skargę na bezczynność Wójta Gminy T.P. w zakresie rozpoznania wniosków o warunki zabudowy dotyczących działek [...] i [...]. Jednocześnie Spółka wniosła o zobowiązanie Wójta do wydania postanowienia lub decyzji w sprawie pozostawienia wniosków bez rozpoznania albo o wydanie decyzji w warunkach zabudowy. W motywach skargi S. Sp. z o.o. S.K.A. podała, iż jej zdaniem pozostawienie bez rozpoznania wniosku powinno nastąpić w formie postanowienia (art. 35 i art. 123 K.p.a. oraz art. 2 Konstytucji). Nie zgodziła się również z argumentacją, że złożone wnioski nie spełniły warunków określonych w art. 61 i 52 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym. Skarżąca nadmieniła też, że wniosek dotyczący działki nr [...] pozostawiono bez rozpoznania pomimo braku wezwania, o jakim mowa w art. 64 § 2 K.p.a.

W odpowiedzi na skargę z dnia 29 września 2009 r. Wójt Gminy T.P. wniósł o jej oddalenie i podtrzymał dotychczasowe stanowisko. Zaznaczył dodatkowo, że pozostawienie wniosku bez rozpoznania na podstawie art. 64 § 2 K.p.a. ma charakter czynności materialno-technicznej i nie wymaga wydania decyzji ani postanowienia.

W odpowiedzi na wezwanie Sądu do doprecyzowania skargi, pismem z dnia 2 listopada 2009 r. pełnomocnik S. Sp. z o.o. S.K.A. podał, że intencją skargi jest stwierdzenie bezczynności Wójta Gminy T.P. w wydaniu decyzji o warunkach zabudowy dla działek nr [...] i [...].

Zarządzeniem z dnia 18 lutego 2010 r. Sąd, stwierdziwszy, iż w piśmie z dnia 26 sierpnia 2009 r. S. Sp. z o.o. S.K.A. zaskarżyła bezczynność Wójta Gminy T.P. w zakresie wydania dwóch odrębnych decyzji o warunkach zabudowy dla działek:

– nr [...] (nr sprawy adm. [...]) w L.,

– nr [...] (nr sprawy adm. [...]) w L.

zarządził rozdzielenie zawartych w ww. piśmie skarg w trybie art. 57 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.) w ten sposób, że skarga na bezczynność Wójta Gminy T.P. w przedmiocie wydania decyzji o warunkach zabudowy dla działki nr [...] (nr sprawy [...]) została wpisana pod nową sygnaturą.

Wojewódzki Sąd Administracyjny zważył, co następuje:

Skarga na bezczynność Wójta Gminy T. - w zakresie wydania decyzji

w sprawie zarejestrowanej pod nr [...], rozstrzygającej wniosek S. Sp. z o.o. SKA w Poznaniu o ustalenie warunków zabudowy dla działki nr [...] w L. złożony w dniu 27 czerwca 2008 r. - jest zasadna.

Zgodnie z art. 52 w zw. z art. 64 ust. 1 ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz. U. z 2003 r. Nr 80. poz. 717 ze zm.) ustalenie lokalizacji inwestycji celu publicznego następuje na wniosek inwestora. Wniosek o ustalenie lokalizacji inwestycji celu publicznego (warunków zabudowy) powinien zawierać:

1. określenie granic terenu objętego wnioskiem, przedstawionych na kopii mapy zasadniczej lub, w przypadku jej braku, na kopii mapy katastralnej, przyjętych do państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego, obejmujących teren, którego wniosek dotyczy, i obszaru, na który ta inwestycja będzie oddziaływać, w skali 1:500 lub 1:1.000, a w stosunku do inwestycji liniowych również w skali 1:2.000;

2. charakterystykę inwestycji, obejmującą:

a. określenie zapotrzebowania na wodę, energię oraz sposobu odprowadzania lub oczyszczania ścieków, a także innych potrzeb w zakresie infrastruktury technicznej, a w razie potrzeby również sposobu unieszkodliwiania odpadów,

b. określenie planowanego sposobu zagospodarowania terenu oraz charakterystyki zabudowy i zagospodarowania terenu, w tym przeznaczenia i gabarytów projektowanych obiektów budowlanych, przedstawione w formie opisowej i graficznej,

c. określenie charakterystycznych parametrów technicznych inwestycji oraz dane charakteryzujące jej wpływ na środowisko.

Jednocześnie w art. 52 ust. 3 ustawy stwierdzono, iż nie można uzależnić wydania decyzji o ustaleniu lokalizacji inwestycji celu publicznego (warunków zabudowy) od zobowiązania się wnioskodawcy do spełnienia nieprzewidzianych odrębnymi przepisami świadczeń lub warunków.

W tej sprawie, w oparciu o art. 52 ust. 2 ustawy o planowaniu

i zagospodarowaniu przestrzennym Wójt Gminy T.P. pismem z dnia 23 lipca 2009 r. (k. 33 akt adm.) wezwał inwestora do dostarczenia w terminie 7 dni od dnia otrzymania wezwania dokumentów wykazujących, iż zapewniono dla inwestycji dostawy energii elektrycznej, paliwa gazowego oraz dostaw wody i odbioru ścieków sanitarnych. Inwestor odpowiedział na wezwanie przedkładając oświadczenia dostawców energii elektrycznej (Enea Operator Sp. z o.o.) oraz gazu (G.EN. Gaz Energia S.A.) dotyczące znajdujących się w okolicy terenu inwestycyjnego działek nr [...],[...] oraz pismo T. Sp. z o.o., w którym stwierdzono, że przedsiębiorstwo to nie widzi możliwości dostaw wody pitnej i odbioru nieczystości płynnych do działki

nr [...] (przed podziałem). W kolejnym piśmie z dnia 14 sierpnia 2009 r. przedstawił natomiast charakterystykę inwestycji w zakresie planowanego zaopatrzenia w wodę i oczyszczania ścieków.

Zdaniem Sądu, w przedstawionym stanie sprawy nie zachodziły podstawy do pozostawienia bez rozpoznania wniosku S. Sp. z o.o. SKA o ustalenie warunków zabudowy dla działki nr [...] w L..

Art. 64 Kodeksu postępowania administracyjnego stanowi, iż jeżeli w podaniu nie wskazano adresu wnoszącego i nie ma możności ustalenia tego adresu na podstawie posiadanych danych, podanie pozostawia się bez rozpoznania (§ 1). Jeżeli podanie nie czyni zadość innym wymaganiom ustalonym w przepisach prawa, należy wezwać wnoszącego do usunięcia braków w terminie siedmiu dni z pouczeniem, że nieusunięcie tych braków spowoduje pozostawienie podania bez rozpoznania (§ 2). Wykładnia art. 64 K.p.a. (szczególnie w świetle § 1) wskazuje, iż w przepisie tym chodzi jedynie o takie wymagania podania, których brak uniemożliwia organowi merytoryczne rozpoznanie zawartego w nim żądania

(m.in. w postępowaniu jurysdykcyjnym). W orzecznictwie sądowym przyjmuje się,

iż powołanie się przez organ administracyjny na treść art. 64 § 2 K.p.a. powinno służyć wyłącznie usunięciu braków formalnych wynikających ze ściśle określonych przepisów i nie może zmierzać do merytorycznej oceny przedstawionego wniosku oraz jego załączników (wyr. Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 23 stycznia 1996 r., II SA 1473/94, OSP 1997, z. 7-8, poz. 136 oraz z dnia 30 września 1999 r., I SAB 89/99). Oznacza to, że organ może skorzystać z upoważnienia z art. 64 § 2 K.p.a. przykładowo w sytuacjach, gdy wniosek, pomimo wezwania, nie zostanie przez stronę podpisany bądź nie zostanie dołączone do niego pełnomocnictwo.

W tej sprawie S. Sp. z o.o. SKA przedłożyła wniosek zgodnie z art. 52 w zw. z art. 64 ust. 1 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym. Z przepis tego wynika w szczególności, że powinien on zawierać charakterystykę inwestycji, obejmującą określenie zapotrzebowania na wodę, energię oraz sposobu odprowadzania lub oczyszczania ścieków, a także innych potrzeb w zakresie infrastruktury technicznej, a w razie potrzeby również sposobu unieszkodliwiania odpadów (art. 52 ust. 2 pkt 2 lit. a ustawy). Charakterystykę taką inwestor przestawił w piśmie z dnia 14 sierpnia 2009 r. Ponadto złożył oświadczenia dostawców gazu i energii elektrycznej dotyczących obsługi inwestycji. Mając na względzie zgromadzoną w aktach dokumentację organ obowiązany był zatem rozpatrzyć wniosek i ewentualnie, po skorygowaniu dostrzeżonych braków (w tym miejscu zasygnalizować należy, że inwestor - prawdopodobnie omyłkowo - przedłożył oświadczenia dostawców mediów w zakresie działek nr [...],[...], zamiast działki nr [...]), wydać decyzję administracyjną dotyczącą inwestycji.

Z przedstawionych przyczyn Sąd uznał zarzut naruszenia art. 64 § 2 K.p.a. w zw. z art. 52 ust. 2 pkt 2 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym za zasadny.

O ile skarżący ma rację co do istoty zagadnienia objętego skargą, to jest,

że Wójt Gminy T.P. pozostawał w bezczynności w zakresie rozpoznania wniosku o ustalenia warunków zabudowy dla działki nr [...] w L., to jednak część zarzutów skargi okazała się nietrafna. Dotyczy to w przedstawionego stanowiska co do formy rozstrzygnięcia o pozostawieniu podania bez rozpoznania (zdaniem skarżącego powinna to być decyzja lub postanowienie). Podkreślić bowiem należy, że chociaż art. 64 § 2 K.p.a., ani żadne inne przepisy regulujące postępowanie administracyjne nie wyjaśnia charakteru prawnego tej czynności, to na gruncie orzecznictwa Sądu Najwyższego i sądów administracyjnych przyjmuje się, iż pozostawienie bez rozpoznania podania o wszczęcie postępowania, na podstawie art. 64 k.p.a., nie wymaga wydania decyzji administracyjnej, bądź postanowienia. Pozostawienie podania bez rozpoznania ma zatem charakter czynności materialno-technicznej, która nie podlega zaskarżeniu do sądu administracyjnego (por. uchwała Sądu Najwyższego z dnia 8 czerwca 2000 r., III ZP 11/00, OSNP 2000, nr 19, poz. 702, wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego: z dnia 21 października 2008 r., sygn. akt II OSK 1268/07, Lex nr 503717, wyrok z dnia 26 sierpnia 2009 r. sygn. akt II OSK 816/09, wyrok z dnia 23 stycznia 1996 r., sygn. akt II SA 1473/94, publ. ONSA 1997 r. Nr 3, poz. 114, postanowienie z dnia 6 marca 2008 r., sygn. akt II GSK 404/07, publ. Lex 472369).

Mając na względzie że Wójt Gminy T.P. pozostawał w bezczynności, Sąd - na podstawie art. 149 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.) -orzekł jak w sentencji wyroku. O kosztach postępowania orzeczono na podstawie art. 200 ustawy.

/-/ M. Dybowski /-/ J. Stankowski /-/ I. Kucznerowicz

jh



Powered by SoftProdukt