drukuj    zapisz    Powrót do listy

6010 Pozwolenie na budowę, użytkowanie obiektu lub jego części,  wykonywanie robót budowlanych innych niż budowa obiektu, prz, Budowlane prawo Administracyjne postępowanie, Wojewoda, Oddalono skargę kasacyjną, II OSK 1542/08 - Wyrok NSA z 2009-10-09, Centralna Baza Orzeczeń Naczelnego (NSA) i Wojewódzkich (WSA) Sądów Administracyjnych, Orzecznictwo NSA i WSA

II OSK 1542/08 - Wyrok NSA

Data orzeczenia
2009-10-09 orzeczenie prawomocne
Data wpływu
2008-09-26
Sąd
Naczelny Sąd Administracyjny
Sędziowie
Alicja Plucińska- Filipowicz /sprawozdawca/
Jarosław Stopczyński
Wojciech Chróścielewski /przewodniczący/
Symbol z opisem
6010 Pozwolenie na budowę, użytkowanie obiektu lub jego części,  wykonywanie robót budowlanych innych niż budowa obiektu, prz
Hasła tematyczne
Budowlane prawo
Administracyjne postępowanie
Sygn. powiązane
II SA/Gd 79/08 - Wyrok WSA w Gdańsku z 2008-06-04
Skarżony organ
Wojewoda
Treść wyniku
Oddalono skargę kasacyjną
Powołane przepisy
Dz.U. 2002 nr 153 poz 1270 art. 145 par. 1 pkt 1 lit.c
Ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi.
Dz.U. 1960 nr 30 poz 168 art. 145 par. 1 pkt 4
Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego
Sentencja

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: sędzia NSA Wojciech Chróścielewski Sędziowie sędzia NSA Alicja Plucińska-Filipowicz (spr.) sędzia del. WSA Jarosław Stopczyński Protokolant Marcin Sikorski po rozpoznaniu w dniu 9 października 2009 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej sprawy ze skargi kasacyjnej Gminy Miasta S. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku z dnia 4 czerwca 2008 r. sygn. akt II SA/Gd 79/08 w sprawie ze skargi Spółdzielni Mieszkaniowej [...] w G. na decyzję Wojewody Pomorskiego z dnia [...] listopada 2007 r. nr [...] w przedmiocie wznowienia postępowania administracyjnego w sprawie zatwierdzenia projektu budowlanego i udzielenia pozwolenia na budowę oddala skargę kasacyjną

Uzasadnienie

II OSK 1542/08 U z a s a d n i e n i e

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gdańsku po rozpoznaniu skargi Spółdzielni Mieszkaniowej [...] w G. na decyzję Wojewody Pomorskiego z dnia [...] listopada 2007 r. utrzymującą w mocy decyzję Prezydenta Miasta G. z dnia [...] lipca 2007 r. o odmowie wznowienia postępowania administracyjnego zakończonego ostatecznymi decyzjami w sprawie zatwierdzenia projektu budowlanego i udzielenia pozwolenia na budowę - uchylił decyzje organów obu instancji.

W uzasadnieniu wyroku podano, iż w sprawie przedmiotowej budowy została wydana ostateczna decyzja z dnia [...] sierpnia 2004 r., która następnie ostateczną decyzją z dnia [...] października 2006 r. tego samego organu na podstawie art. 36 a ust. 1 Prawa budowlanego została uchylona i został zatwierdzony projekt zamienny i udzielone pozwolenia na budowę odnośnie robót budowlanych objętych tym projektem. Wniosek skarżącej Spółdzielni Mieszkaniowej o wznowienie postępowania wpłynął do organu w dniu [...] maja 2007 r. ze wskazaniem, że o decyzji z dnia [...] sierpnia 2004 r. dowiedziała się ona z chwilą jej doręczenia w dniu [...] maja 2007 r., co powoduje, że został zachowany termin określony w art. 148 ( 2 kpa do złożenia wniosku. Zdaniem skarżącej pozbawiona została ona prawa do udziału w postępowaniu bez swojej winy, pomimo, iż jest właścicielem budynków znajdujących się w obszarze oddziaływania inwestycji. Organ pierwszej instancji orzekł o odmowie wznowienia postępowania twierdząc, że skarżąca nie jest uprawniona do złożenia wniosku o wznowienie, nie przysługiwał jej bowiem przymiot strony, gdyż jej budynki i grunty nie znajdują się wbrew twierdzeniu wniosku, w obszarze oddziaływania przedmiotowej inwestycji. Ponadto skarżąca uchybiła terminowi określonemu w art. 148 ( 2 kpa do złożenia wniosku, bowiem materiał zgromadzony w sprawie wskazuje, że o wydaniu decyzji wiedziała już przed dniem [...] kwietnia 2007 r. a więc przed upływem miesiąca od złożenia wniosku o wznowienie. Świadczy o tym zwłaszcza fakt wniesienia przez skarżącą o wznowienie postępowania w sprawie ustalenia warunków zabudowy i zagospodarowania terenu dla przedmiotowej inwestycji jak też inne, wymienione dokumenty oraz dowody wskazują na niezachowanie terminu do złożenia wniosku. Skarżąca w odwołaniu od tej decyzji zakwestionowała stanowisko organu pierwszej instancji tak w kwestii braku przymiotu strony jak i niezachowania terminu do złożenia wniosku o wznowienie. Organ odwoławczy decyzją z dnia [...] listopada 2007 r. utrzymał w mocy zaskarżoną decyzję podzielając w pełni stanowisko organu pierwszej instancji.

W skardze skierowanej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego skarżąca podniosła argumenty dotyczące kwestionowanego we wniosku o wznowienie rozstrzygnięcia, zaś w pismach uzupełniających skargę podnosiła, że błędnie została potraktowana jako podmiot nie mający w sprawie statusu strony a także niewłaściwie oceniono kwestię terminu do złożenia wniosku o wznowienie. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gdańsku uznał, iż skarga jest zasadna.

W ocenie Sądu w postępowaniu administracyjnym nie została należycie wyjaśniona kwestia niezachowania przez skarżącą terminu do złożenia wniosku, jak też do analizy legitymacji skarżącej jako strony postępowania przystąpiono bez uprzedniego wydania postanowienia o wznowieniu postępowania. W ocenie Sądu ciężar wykazania, czy podmiot wnoszący o wznowienie zachował termin do złożenia wniosku o wznowienie spoczywa na organie, do którego wniosek wpłynął. Badanie legitymacji do złożenia wniosku /czy pochodzi on od strony postępowania, która bez swej winy nie została doń dopuszczona/ powinno mieć miejsce dopiero w fazie następującej po wydaniu postanowienia o wznowieniu postępowania, natomiast w niniejszej sprawie takie postanowienie w ogóle nie zostało wydane. W uzasadnieniu wyroku w związku z tym wskazano, iż ponownie rozpoznając wniosek skarżącej organ powinien wyjaśnić okoliczności związane z powzięciem przez nią wiedzy o kwestionowanych decyzjach i ustalić, czy został on złożony w terminie określonym w art. 148 ( 1 kpa, zaś przystąpić do badania wskazanej we wniosku podstawy wznowienia /art. 145 ( 1 pkt 4 kpa/ dopiero po wydaniu postanowienia o wznowieniu.

Skargę kasacyjną od powyższego wyroku wniósł inwestor, to jest Gmina Miasta S., reprezentowana przez adwokata, zarzucając naruszenie art. 145 ( 1 pkt 1 lit. c ppsa w zw. z art. 148 ( 1 kpa., które miało istotny wpływ na rozstrzygnięcie sprawy, polegające na błędnej wykładni, to jest niezasadnym przyjęciu, że ciężar wykazania daty, w której strona powzięła wiadomość o okoliczności stanowiącej podstawę do wznowienia postępowania, spoczywa na organie administracji, jak też błędne uznanie, wbrew zebranemu w sprawie materiałowi dowodowemu, że organy administracji nie wykazały, jakoby skarżąca powzięła informację o wydaniu spornych decyzji najpóźniej w lipcu 2006 r.

W uzasadnieniu skargi kasacyjnej podkreśla się, że to wnioskodawca powinien wykazać, iż zachował ustawowy termin do złożenia wniosku, zaś w niniejszej sprawie gołosłownie wskazał określoną datę nie przedstawiając żadnych dowodów na okoliczność daty dowiedzenia się o decyzjach. Uzyskanie odpisów decyzji nie jest dowodem, że w danej dacie podmiot powziął wiadomość o nich.

Skarżąca złożyła odpowiedź na skargę kasacyjną, wnosząc o jej oddalenie.

Naczelny Sąd Administracyjny uznał, że skarga kasacyjna nie została oparta na usprawiedliwionych podstawach.

W niniejszej sprawie kwestią sporną jest, czy skarżąca Spółdzielnia Mieszkaniowa wnosząc o wznowienie postępowania zachowała termin określony w art. 148 ( 1 kpa. Przepis ten stanowi, że podanie o wznowienie postępowania wnosi się w terminie jednego miesiąca od dnia, w którym strona dowiedziała się o okoliczności stanowiącej podstawę do wznowienia postępowania, a więc w tym przypadku, o kwestionowanym przez nią rozstrzygnięciu.

Należy podzielić stanowisko wyrażone w uzasadnieniu zaskarżonego wyroku, że powzięcie wiadomości o rozpoczęciu robót budowlanych, czy też zaangażowanie się w sprawę realizacji inwestycji komitetu protestacyjnego składającego się z członków Spółdzielni nie mogą być potraktowane jako wystarczające do przyjęcia, iż strona dowiedziała się o rozstrzygnięciu sprawy administracyjnej bez jej udziału /z naruszeniem praw wynikających z art. 10 kpa/, co stanowi przesłankę wznowieniową określoną w art. 145 ( 1 pkt 4 kpa. Spółdzielnia jako datę, w której powzięła wiadomość o tym rozstrzygnięciu, we wniosku podała dzień, w którym "otrzymała" wspomniane rozstrzygnięcie, nie precyzując bliżej w jakich to nastąpiło okolicznościach. W tym stanie rzeczy do organu administracji należało wezwać stronę, stosownie do wymogów wynikających z zasady określonej w art. 9 kpa, do wyjaśnienia tej kwestii, aby dokonać wnikliwej oceny, czy rzeczywiście od podanej przez stronę daty powinien być liczony termin do złożenia wniosku. To wprawdzie strona, jak to słusznie podnosi się w skardze kasacyjnej, ma obowiązek wykazać, że zachowała ustawowy termin do jego złożenia, jednakże nie zwalnia to organu administracji publicznej, właściwego do załatwienia wniosku, od obowiązku w ramach sprawdzania, czy termin został zachowany, wyjaśnienia wiążących się z tym kwestii, a w tym również zastosowania art. 9 kpa zawierającego zasadę informowania stron o wszelkich okolicznościach faktycznych i prawnych, które mogą mieć wpływ na ustalenie ich praw i obowiązków będących przedmiotem postępowania administracyjnego. Ścisłe ustalenie okoliczności pozyskania przez stronę kwestionowanej w postępowaniu wznowieniowym decyzji ma istotne znaczenie z tej przyczyny, iż faktycznie dopiero w wyniku zapoznania się z jej treścią strona powzięła pełną wiadomość nie tylko o fakcie administracyjnego rozstrzygnięcia sprawy, ale również o jego treści, co ma związek z precyzowaniem zarzutów w nadzwyczajnym postępowaniu. Niezastosowanie w niniejszej sprawie art. 9 kpa i wydanie rozstrzygnięcia bez dokonania w tym zakresie koniecznych sprawdzeń, prawidłowo zostało przez Sąd pierwszej instancji potraktowane jako skutkujące uwzględnieniem skargi.

Mając na uwadze powyższe Naczelny Sąd Administracyjny orzekł na postawie art. 184 ppsa.



Powered by SoftProdukt