drukuj    zapisz    Powrót do listy

6120 Ewidencja gruntów i budynków, Ewidencja gruntów, Inspektor Nadzoru Geodezyjnego i Kartograficznego, uchylono zaskarżoną decyzję oraz poprzedzającą decyzję I instancji, III SA/Kr 32/19 - Wyrok WSA w Krakowie z 2019-04-11, Centralna Baza Orzeczeń Naczelnego (NSA) i Wojewódzkich (WSA) Sądów Administracyjnych, Orzecznictwo NSA i WSA

III SA/Kr 32/19 - Wyrok WSA w Krakowie

Data orzeczenia
2019-04-11 orzeczenie prawomocne
Data wpływu
2019-01-15
Sąd
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie
Sędziowie
Bożenna Blitek /przewodniczący/
Hanna Knysiak-Sudyka /sprawozdawca/
Maria Zawadzka
Symbol z opisem
6120 Ewidencja gruntów i budynków
Hasła tematyczne
Ewidencja gruntów
Skarżony organ
Inspektor Nadzoru Geodezyjnego i Kartograficznego
Treść wyniku
uchylono zaskarżoną decyzję oraz poprzedzającą decyzję I instancji
Powołane przepisy
Dz.U. 2018 poz 1302 Art. 134 , art. 135, art. 145, art. 200, art. 215
Ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jednolity
Dz.U. 2017 poz 2101 Art. 2, art. 20, art. 22, art. 24
Ustawa z dnia 17 maja 1989 r. Prawo geodezyjne i kartograficzne - tekst jedn.
Sentencja

|Sygn. akt III SA/Kr 32/19 | [pic] W Y R O K W IMIENIU RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ Dnia 11 kwietnia 2019 r., Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie, w składzie następującym:, Przewodniczący Sędzia: WSA Bożenna Blitek, Sędziowie: WSA Hanna Knysiak-Sudyka (spr.), WSA Maria Zawadzka, , Protokolant: Specjalista Agata Zaręba-Piotrowska, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 11 kwietnia 2019 r., sprawy ze skargi G. P. na decyzję Wojewódzkiego Inspektora Nadzory Geodezyjnego i Kartograficznego z dnia 7 listopada 2018 r. nr [...] w przedmiocie odmowy wydania wypisów z operatu ewidencji gruntów i budynków I. uchyla zaskarżoną decyzję oraz poprzedzającą ją decyzję organu pierwszej instancji; II. zasądza od Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Geodezyjnego i Kartograficznego na rzecz skarżącej G. P. kwotę 680 zł (słownie: sześćset osiemdziesiąt złotych) tytułem zwrotu kosztów postępowania.

Uzasadnienie

Wojewódzki Inspektor Nadzoru Geodezyjnego i Kartograficznego decyzją z dnia 7 listopada 2018 r. znak [...] wydaną na podstawie art. 138 § 1 pkt 1 ustawy z 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego (tekst jedn. Dz.U. z 2017 r., poz. 1257 ze zm.) oraz art. 7b ust. 2 pkt 2 ustawy z 17 maja 1989 r. - Prawo geodezyjne i kartograficzne (tekst jedn. Dz.U. z 2017 r., poz. 2101 ze zm.) po rozpatrzeniu odwołania skarżącej G. P. od decyzji Starosty B z dnia [...] 2018 r., znak: [...], orzekającej o odmowie wydania wypisów z operatu ewidencji gruntów i budynków dla działek nr [...], nr [...], nr [...], nr [...], nr [...], nr [...], nr [...], [...], nr [...], nr [...], nr [...], nr [...], nr [...], i nr [...], położonych w obrębie Z gmina S utrzymał w mocy decyzję Starosty B z dnia [...] 2018 r., znak: [...].

Powyższa decyzja została wydana w następujących okolicznościach faktycznych i prawnych: wnioskiem z dnia 6.04.2018 r. skarżąca zwróciła się do Starosty B o wydanie z ewidencji gruntów i budynków, wypisów oraz wyrysów z mapy ewidencyjnej dla działek nr [...], nr [...], nr [...], nr [...], nr [...], nr [...], nr [...], [...], nr [...], nr [...], nr [...], nr [...], nr [...], i nr [...], położonych w obrębie Z, gmina S. Jako uzasadnienie wniosku skarżąca wskazała zamiar sprawdzenia stanu prawnego i wglądu w księgi wieczyste ww. nieruchomości, stanowiących własność rodziców skarżącej, E. D. zmarłego w dniu 30.01.2018 r. oraz Z. D. zmarłej w dniu 1.10.2015 r. Do wniosku skarżąca dołączyła odpisy aktu urodzenia oraz aktu zgonu E. D., Z. D. (nazwisko panieńskie S.), aktu małżeństwa E. D. i Z. S., aktu urodzenia G. P. (nazwisko panieńskie D.) oraz aktu małżeństwa E. P. i G. D.

Starosta B pismem z dnia 16.05.2018 r., znak: [...], wezwał skarżącą do złożenia wniosku o wydanie żądanych informacji na poprawnym formularzu. Poinformował także o treści art. 24 ust. 5 ustawy Prawo geodezyjne i kartograficzne i wezwał ją do wykazania istnienia po jej stronie interesu prawnego do uzyskania żądanych informacji, gdyż nie jest ona właścicielem wskazanych we wniosku nieruchomości.

W odpowiedzi, w piśmie z dnia 28.05.2018 r., skarżąca wskazała, że w związku ze śmiercią rodziców, jako osoba zainteresowana, chce przeprowadzić postępowanie spadkowe i dział majątku spadkowego po zmarłych rodzicach. Zatem zasadne jest uznanie, że ma interes prawny w uzyskaniu przedmiotowych wypisów.

Starosta B pismem z dnia 28.06.2018 r., znak: [...], ponownie wezwał skarżącą do wykazania interesu prawnego do uzyskania żądanych informacji. Organ I instancji wskazał, iż z treści pisma wynika, iż postępowanie spadkowe nie zostało przeprowadzone, stąd brak jest podstaw do przyjęcia, iż skarżąca jest spadkobiercą po E. D. i Z. D., lub też że przysługuje jej jakiekolwiek prawo do nieruchomości. Wskazał również, iż wypis i wyrys z ewidencji gruntów i budynków nie jest niezbędny do postępowania o stwierdzenie nabycia spadku.

W odpowiedzi, w piśmie z 4.07.2018 r., skarżąca wskazała m.in., iż żądanie wykazania przez nią interesu prawnego jest całkowicie bezzasadne. Jest ona bowiem współwłaścicielką nieruchomości oraz następcą prawnym E. i Z. D. Postanowienie sądu o stwierdzeniu nabycia spadku czy poświadczenie dziedziczenia przez notariusza nie mają charakteru konstytutywnego, spadek nabywa się z chwilą śmierci spadkodawcy. Udokumentowanie aktami stanu cywilnego następstwa prawnego po zmarłym stanowi podstawę do wydania wypisu z ewidencji gruntów. Odmowa jego wydania jest bezprawna i stanowi naruszenie art. 24 ust. 5 Prawa geodezyjnego i kartograficznego. Skarżąca wskazała, iż ma ona interes prawny w uzyskaniu przedmiotowych wypisów.

Starosta B w dniu [...] 2018 r. wydał decyzję znak: [...] orzekającą o odmowie wydania wypisów z operatu ewidencji gruntów i budynków dla działek nr [...], nr [...], nr [...], nr [...], nr [...], nr [...], nr [...], [...], nr [...], nr [...], nr [...], nr [...], nr [...], i nr [...], położonych w obrębie Z, gmina S, z uwagi na niewykazanie przez skarżącą interesu prawnego koniecznego do ich udostępnienia. Organ I instancji wskazał, iż w przypadku dostępu do ewidencji gruntów i budynków interesu prawnego nie można bezpośrednio wywodzić z zamiaru zainicjowania postępowania przed sądem powszechnym. Powołane przez skarżącą przepisy kodeksu cywilnego nie przesądzają o posiadaniu przez nią interesu prawnego.

Pismem z dnia 20.08.2018 r. skarżąca wniosła odwołanie od ww. decyzji Starosty z dnia [...] 2018 r. W treści odwołania powtórzono argumenty zawarte w piśmie z dnia 4.07.2018 r.

Wojewódzki Inspektor Nadzoru Geodezyjnego i Kartograficznego wskazał, że udostępnianie danych zawartych w ewidencji gruntów budynków, jest unormowane w przepisach ustawy z dnia 17 maja 1989 r., Prawo geodezyjne i kartograficzne. Organ powołał treść art. 20 i art. 24 ustawy. Organ podniósł, iż dane ewidencji gruntów i budynków zawierające dane właścicieli i władających, czyli podmiotów wskazanych w art. 20 ust. 2 pkt 1, tej ustawy oraz wypisy z operatu ewidencyjnego zawierające takie dane starosta udostępnia tylko na żądanie podmiotów wskazanych w art. 24 ust. 5 pkt 1-2a, a na żądanie innych podmiotów - tylko w przypadku wykazania się w tym zakresie interesem prawnym.

Organ odwoławczy, uznając decyzję organu I instancji za prawidłową wskazał, iż zasadnie uznał on argumentację skarżącej za niewystarczającą. W pierwszej kolejności podnosiła ona bowiem, iż żądany wypis powinien być jej wydany z uwagi na prawo własności, przysługujące jej w stosunku do objętych nim działek. Prawo to wywodziła ona z faktu bycia następcą prawnym po swoich zmarłych rodzicach, będących właścicielami przedmiotowych nieruchomości. Zdaniem organu same akty stanu cywilnego nie są wystarczające do wykazania prawa własności po zmarłym spadkodawcy i nie mogą stanowić podstawy do wydania żądanych wypisów z ewidencji gruntów i budynków na podstawie art. 24 ust. 5 pkt 1 ustawy.

W ocenie organu wydanie skarżącej żądanego wypisu było możliwe jedynie w wypadku wykazania przez nią interesu prawnego. Organ podniósł, że wynikające z powołanych przez skarżącą przepisów uprawnienie może zostać zrealizowane bez konieczności pozyskiwania wypisu z ewidencji gruntów i budynków. Pomimo kumulacji roszczeń w jednym wniosku, dział spadku i związane z nim zniesienie współwłasności, może nastąpić dopiero po uprawomocnieniu się orzeczenia o stwierdzeniu nabycia spadku. Po rozstrzygnięciu w postanowieniu częściowym o stwierdzeniu nabycia spadku, skarżąca będzie mogła na jego podstawie uzyskać z ewidencji gruntów żądany wypis z danymi podmiotowymi.

W ocenie organu przedmiot, którego współwłasność ma zostać zniesiona, może zostać precyzyjnie opisany, gdyż skarżąca zna położenie oraz numery działek, których ma dotyczyć wniosek. Sam wypis z ewidencji gruntów nie stanowi natomiast samodzielnego dowodu na przysługiwanie prawa własności, gdyż jego treść odzwierciedla jedynie stan prawny, wynikający z innych dokumentów.

Skargę na powyższą decyzję wniosła do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie skarżąca G. P. Zaskarżonej decyzji zarzuciła ona :

1. naruszenie art. 24 ust. 5 pkt 1 ustawy Prawo geodezyjne i kartograficzne, poprzez bezzasadne niewydanie wnioskowanych dokumentów pomimo, że skarżąca aktami stanu cywilnego wykazała następstwo prawne, bowiem zgodnie z art. 922 kodeksu cywilnego z chwilą śmierci rodziców, a więc z chwilą otwarcia spadku, G. P. i jej siostra B. C. weszły w ogół praw i obowiązków majątkowych zmarłych rodziców, a więc stały się następcami prawnymi E. i Z. D., a w konsekwencji współwłaścicielkami oraz osobami władającymi wskazanymi nieruchomościami;

2. naruszenie przepisów prawa materialnego, to jest art. 24 ust. 5 pkt 3 ustawy Prawo geodezyjne i kartograficzne w zw. z art. 681 kodeksu cywilnego w zw. z art. 688 k.c. w zw. z art. 618 § 2 i 3 k.c. polegającego na przyjęciu, że wynikające z powołanych przepisów uprawnienie może zostać zrealizowane bez konieczności pozyskiwania wypisów z ewidencji gruntów i budynków, a w konsekwencji uznając za właściwe ustalenia organu I instancji, że skarżąca odwołując się do norm prawa materialnego nie wykazała interesu prawnego w uzyskaniu wypisów i wyrysów z ewidencji gruntów i budynków dla działek ewidencyjnych nr [...], [...], [...], [...], [...], [...], [...], [...], [...], [...], [...], [...], [...], [...] położonych w obrębie Z, gmina S, w sytuacji gdy jednoznacznie wskazała, iż w z związku ze śmiercią rodziców jako osoba zainteresowana chce w ramach jednego postępowania przeprowadzić postępowanie spadkowe i dział spadku po zmarłych rodzicach, a kwestią niezbędną jest pozyskanie wskazanych dokumentów;

3. naruszenie art. 7 k.p.a., 11 k.p.a., art. 77 k.p.a., art. 80 k.p.a. poprzez brak wszechstronnego zbadania sprawy i nieuwzględnienie faktu posiadania przez skarżącą interesu w uzyskaniu wskazanych dokumentów, a nadto uznanie, że zna położenie oraz numery działek których dotyczy wniosek, co jest wystarczające w ocenie organu, w sytuacji gdy skarżąca nie zna powierzchni wskazanych działek, rodzaju gruntów i klasy tych gruntów, a ustalenie tych informacji jest niezbędne do wszczęciem postępowania działowego.

Skarżąca wniosła o uchylenie zaskarżonej decyzji oraz poprzedzającej jej decyzji organu pierwszej instancji. W jej ocenie organ II instancji bezzasadnie powtórzył twierdzenia organu I instancji uznając, iż słusznie odmówił on wydania wypisów z operatu ewidencji gruntów i budynków uznając, iż skarżąca nie jest jednym z podmiotów, o których mowa w art. 24 ust. 5 pkt 1-2a Ustawy Prawo geodezyjne i kartograficzne. Z pkt 1 powyższego przepisu jednoznacznie wynika, że właściciel oraz osoba, która włada gruntami, budynkami lub lokalami ma prawo żądać wypisów z operatu ewidencyjnego. W niniejszej sytuacji skarżąca na podstawie art. 922 k.c. z chwilą śmierci rodziców jako ich następca prawny weszła w prawa i obowiązki majątkowe zmarłych. Zatem z chwilą śmierci rodziców wspólnie ze swoją siostrą B. C. skarżąca stała się współwłaścicielką nieruchomości należących do zmarłych rodziców. Ponadto skarżącą i jej siostrę należy zaliczyć do kategorii osób, które obecnie władają gruntami, budynkami lub lokalami, których dotyczy udostępniany wypis. Zatem organ bezpodstawnie odmówił jej jako współwłaścicielce i osobie, która w chwili obecnej faktycznie włada wskazanymi nieruchomościami, wydania przedmiotowych wypisów.

W ocenie skarżącej pogląd organu II instancji odnośnie braku interesu prawnego w uzyskaniu wnioskowanych wypisów jest także błędny. Została wskazana konkretna norma prawa materialnego, z którego skarżąca wywodziła swoje racje. W piśmie tym zostało wskazane, że skarżąca jako osoba zainteresowana chce w ramach jednego postępowania przeprowadzić postępowanie spadkowe i dział spadku po zmarłych rodzicach na podstawie art. 681 k.c. w zw. z art. 688 i art. 618 § 2 i 3 k.c.

Skarżąca nie zgadza się z organem, że uprawnienie do wszczęcia postępowania stwierdzenia nabycia spadku, jego działu oraz zniesienia współwłasności może zostać zrealizowane bez konieczności pozyskiwania wypisu z ewidencji gruntów i budynków.

Uzasadniając w piśmie z dnia 7 lipca 2018 r. posiadanie interesu prawnego w uzyskaniu wypisu z ewidencji gruntów skarżąca jednoznacznie wyjaśniła, że o wydanie przedmiotowych wypisów zwróciła się w związku z potrzebą przeprowadzenia postępowania spadkowego i działkowego po zmarłych rodzicach. Zatem błędna jest argumentacja organu, iż skarżąca posiada tylko interes faktyczny w sytuacji, gdy jako bezpośrednio zainteresowana podjęciem przez organ określonej czynności lub wydaniem określonego rozstrzygnięcia wskazała przepis prawa materialnego przesądzający o jej uprawnieniu. Skarżąca nie zna danych, które pozwolą na określenie wartości tych działek, co jest niezbędne do wszczęcia postępowania działowego. Zatem uzyskanie przez skarżącą wskazanych dokumentów jest w pełni uzasadnione.

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie zważył, co następuje:

Przepis art. 1 § 1 i 2 ustawy z dnia 25 lipca 2002 r. - Prawo o ustroju sądów administracyjnych (tekst jedn. Dz. U. z 2018 r., poz. 2107) stanowi, że sądy administracyjne sprawują wymiar sprawiedliwości przez kontrolę działalności administracji publicznej, przy czym kontrola ta sprawowana jest pod względem zgodności z prawem, jeżeli ustawy nie stanowią inaczej. W świetle powołanego przepisu ustawy Wojewódzki Sąd Administracyjny w zakresie swojej właściwości ocenia zaskarżony akt administracyjny według kryterium zgodności z prawem materialnym i przepisami postępowania administracyjnego, według stanu faktycznego i prawnego obowiązującego w dacie jego wydania. Zgodnie z treścią art. 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (tekst jedn. Dz. U. z 2018 r., poz. 1302 ze zm.; zwanej dalej "p.p.s.a.") sądy administracyjne sprawują kontrolę działalności administracji publicznej i stosują środki określone w ustawie, nie będąc przy tym związanymi granicami skargi (art. 134 p.p.s.a.).

Z brzmienia art. 145 § 1 p.p.s.a. wynika natomiast, że w przypadku, gdy Sąd stwierdzi bądź to naruszenie prawa materialnego, które miało wpływ na wynik sprawy, bądź to naruszenie prawa dające podstawę do wznowienia postępowania administracyjnego, bądź wreszcie inne naruszenie przepisów postępowania, jeśli mogło ono mieć istotny wpływ na wynik sprawy, wówczas - w zależności od rodzaju naruszenia - uchyla decyzję lub postanowienie w całości lub w części albo stwierdza ich nieważność bądź niezgodność z prawem. Powołana regulacja prawna nie pozostawia zatem wątpliwości co do tego, że zaskarżona decyzja lub postanowienie mogą ulec uchyleniu tylko wtedy, gdy organom administracji publicznej można postawić uzasadniony zarzut naruszenia prawa, czy to materialnego, czy to procesowego, jeżeli naruszenie to miało, bądź mogło mieć wpływ na wynik sprawy.

Skarga zasługuje na uwzględnienie.

Przedmiotem kontroli Sądu w obecnie rozpoznawanej sprawie jest decyzja Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Geodezyjnego i Kartograficznego z dnia 7 listopada 2018 r. znak [...] utrzymująca w mocy decyzję Starosty B z [...] 2018 r. znak: [...] orzekającej o odmowie wydania wypisów z operatu ewidencji gruntów i budynków dla działek nr [...], nr [...], nr [...], nr [...], nr [...], nr [...], nr [...], [...], nr [...], nr [...], nr [...], nr [...], nr [...], i nr [...], położonych w obrębie Z, gmina S.

Zgodnie z art. 2 pkt 8 ustawy z dnia 17 maja 1989 r. Prawo geodezyjne i kartograficzne (tekst jedn. Dz. U. z 2017 r. poz. 2101 ze zm.; zwanej dalej ustawą) przez ewidencję gruntów i budynków (kataster nieruchomości) rozumie się system informacyjny zapewniający gromadzenie, aktualizację oraz udostępnianie, w sposób jednolity dla kraju, informacji o gruntach, budynkach i lokalach, ich właścicielach oraz o innych podmiotach władających lub gospodarujących tymi gruntami, budynkami lub lokalami. Zgodnie z treścią art. 22 ust. 1 ustawy, ewidencję gruntów i budynków oraz gleboznawczą klasyfikację gruntów prowadzą starostowie.

Ponadto art. 20 ustawy określa rodzaje informacji o gruntach (ust. 1 pkt 1) oraz ich właścicielach (ust. 2), które obejmuje ewidencja gruntów. Informacje te mają charakter zarówno przedmiotowy, jak i podmiotowy. W odniesieniu do gruntów informacje o charakterze przedmiotowym dotyczą ich położenia, granic, powierzchni, rodzajów użytków gruntowych oraz ich klas bonitacyjnych, oznaczenia ksiąg wieczystych lub zbiorów dokumentów, jeżeli zostały założone dla nieruchomości, w skład której wchodzą grunty (art. 20 ust. 1 pkt 1), budynków - ich położenia, przeznaczenia, funkcji użytkowych i ogólnych danych technicznych (art. 20 ust. 1 pkt 2), lokali - ich położenia, funkcji użytkowych oraz powierzchni użytkowej (art. 20 ust. 1 pkt 2).

Informacje podmiotowe (art. 20 ust. 2 pkt 1) dotyczą wskazania właściciela nieruchomości, a w odniesieniu do gruntów państwowych i samorządowych - innych osób fizycznych lub prawnych, w których władaniu znajdują się grunty, budynki lub ich części.

Jak stanowią przepisy art. 20 ust. 1 i ust. 2 pkt 1, art. 24 ust. 3, ust. 4 i ust. 5 ustawy, ze skutecznym żądaniem wydania między innymi wypisów z rejestrów operatu ewidencyjnego może wystąpić właściciel gruntu, władający gruntem, operator sieci, o którym mowa w art. 24 ust. 5 pkt 2a ustawy, lub inny podmiot, który wykaże interes prawny w tym zakresie.

Z akt sprawy wynika, że skarżąca wystąpiła z wnioskiem do Starosty B o wydanie wypisu z rejestru gruntów dotyczącego wskazanych działek, uzasadniając swój wniosek faktem, iż w związku ze śmiercią rodziców jako osoba zainteresowana, chce przeprowadzić postępowanie spadkowe i dział majątku spadkowego po zmarłych rodzicach.

Jak wskazał Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z dnia 8 września 2015 r., sygn. akt I OSK 2889/13, interes prawny definiuje się w judykaturze jako osobisty, konkretny i aktualny oraz prawnie chroniony interes, który może być realizowany na podstawie określonego przepisu, bezpośrednio wiążący się z indywidualnie i prawnie chronioną sytuacją strony; istnieje on wówczas, gdy istnieje związek o charakterze materialnoprawnym między obowiązującą normą prawa (administracyjnego), a sytuacją prawną konkretnego podmiotu prawa, polegający na tym, że akt stosowania tej normy może mieć wpływ na sytuację tego podmiotu na gruncie administracyjnym (...) nie obejmuje więc okoliczności faktycznych, a tylko prawne, jak też obiektywne i aktualnie występujące.

Należy przy tym wyjaśnić, że pojęcie "interes prawny", użyte w art. 24 ust. 5 pkt 3 ustawy nie zostało zdefiniowane w tej ustawie, a także nie zostało zdefiniowane w Kodeksie postępowania administracyjnego. Z uwagi na brak definicji legalnej tego pojęcia, uzasadnione jest przyjęcie jego rozumienia w znaczeniu bezpośrednim, zgodnie z którym jest to interes oparty na prawie lub chroniony przez prawo. Cechami tego interesu będzie to, że jest on indywidualny, konkretny, aktualny i sprawdzalny obiektywnie, a jego istnienie znajduje potwierdzenie w okolicznościach faktycznych, będących przesłankami zastosowania przepisu prawa materialnego, jakim w tym przypadku jest przepis art. 24 ust. 3 ustawy.

Należy podkreślić, że skarżąca w toku postępowania wielokrotnie wskazywała, że żądany dokument jest jej niezbędny w postępowaniu spadkowym. Skarżąca w jednym postepowaniu chce uregulować sprawy spadkowe. Nie jest rolą organów ewidencyjnych narzucanie skarżącej kilkuetapowego sposobu załatwienia spraw spadkowych. Jeżeli wolą skarżącej jest łączne rozpoznanie jej żądań, tj. stwierdzenie nabycia spadku, jego dział i zniesienie współwłasności, to ma ona do tego prawo. Odmowa wydania wypisów i wyrysów zmusza skarżącą do przeprowadzenia postępowania co najmniej dwuetapowo, tzn. najpierw powinna ona przeprowadzić postępowanie o stwierdzenie nabycia spadku, następnie z odpowiednim dokumentem tj. postanowieniem o stwierdzeniu nabycia spadku lub aktem poświadczenia dziedziczenia udać się do starosty i dopiero po uzyskaniu wypisów i wyrysów przeprowadzić dział spadku i zniesienie współwłasności.

Zdaniem Sądu skarżąca wskazała przepisy stanowiące podstawę jej interesu prawnego w żądaniu uzyskaniu wypisów i wyrysów z ewidencji gruntów. Jest ona następcą prawnym swoich rodziców będących właścicielami wymienionych we wniosku działek, a więc z chwilą ich śmierci sama stała się wraz z siostrą współwłaścicielką ww. nieruchomości. W toku całego postępowania administracyjnego nie pojawiły się żadne przesłanki mogące świadczyć o odmiennym stanie faktycznym, tj. o tym, że nie jest ona wraz z siostrą następcą prawnym swoich rodziców. Udokumentowanie aktami stanu cywilnego następstwa prawnego po zmarłych stanowi podstawę do wydania wypisu z ewidencji gruntów.

Sąd uchylił zaskarżoną decyzję oraz poprzedzającą ją decyzję Starosty B z dnia [...] 2018 r., mając na uwadze treść art. 135 p.p.s.a., zgodnie z którym sąd stosuje przewidziane ustawą środki w celu usunięcia naruszenia prawa w stosunku do aktów lub czynności wydanych lub podjętych we wszystkich postępowaniach prowadzonych w granicach sprawy, której dotyczy skarga, jeżeli jest to niezbędne dla końcowego jej załatwienia.

W tym stanie rzeczy, na podstawie art. 145 § 1 pkt 1a p.p.s.a., w związku z art. 135 p.p.s.a. Sąd orzekł jak w sentencji wyroku.

O kosztach postępowania orzeczono na zasadzie art. 200 w związku z art. 205 § 2 p.p.s.a.



Powered by SoftProdukt