drukuj    zapisz    Powrót do listy

6030 Dopuszczenie pojazdu do ruchu, Inne, Samorządowe Kolegium Odwoławcze, Oddalono skargę, III SA/Lu 716/12 - Wyrok WSA w Lublinie z 2013-02-28, Centralna Baza Orzeczeń Naczelnego (NSA) i Wojewódzkich (WSA) Sądów Administracyjnych, Orzecznictwo NSA i WSA

III SA/Lu 716/12 - Wyrok WSA w Lublinie

Data orzeczenia
2013-02-28 orzeczenie prawomocne
Data wpływu
2012-10-10
Sąd
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Lublinie
Sędziowie
Ewa Ibrom
Iwona Tchórzewska
Jerzy Drwal /przewodniczący sprawozdawca/
Symbol z opisem
6030 Dopuszczenie pojazdu do ruchu
Hasła tematyczne
Inne
Skarżony organ
Samorządowe Kolegium Odwoławcze
Treść wyniku
Oddalono skargę
Powołane przepisy
Dz.U. 2005 nr 108 poz 908 art. 71 ust. 1, art. 72 ust. 1 pkt 1,4,5, ust. 4, art. 73 ust. 1, art. 78 ust. 1
Ustawa z dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym - tekst jednolity
Sentencja

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Lublinie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Jerzy Drwal (sprawozdawca), Sędziowie Sędzia WSA Ewa Ibrom,, Sędzia SO del. Iwona Tchórzewska, Protokolant Asystent sędziego Małgorzata Olejowska, po rozpoznaniu w Wydziale III na rozprawie w dniu 28 lutego 2013 r. sprawy ze skargi M. J. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego z dnia (...) września 2012 r. nr SKO.(...) w przedmiocie odmowy rejestracji pojazdu oddala skargę.

Uzasadnienie

Zaskarżoną decyzją z dnia [...] września 2012 r. Samorządowe Kolegium Odwoławcze w L. utrzymało w mocy decyzję Starosty L. z dnia [...] sierpnia 2012 r. nr [...] w przedmiocie odmowy rejestracji ciągnika rolniczego marki [...] o numerze rejestracyjnym [...].

Z uzasadnienia zaskarżonej decyzji oraz akt sprawy wynikało, że odmówiono przerejestrowania (zarejestrowania) w/w ciągnika z uwagi na fakt, że M. J. nie dołączył do wniosku oryginalnego dowodu rejestracyjnego, a tego rodzaju dokument jest nieodzowny w świetle art. 72 ust. 1 ustawy Prawo o ruchu drogowym. Poza tym występuje różnica pomiędzy numerem podwozia (VIN) – [...] – wykazywanym w zaświadczeniu Starosty O. z dnia [...] lipca 2012 r. (ciągnik był zarejestrowany w tamtejszym Starostwie od dnia [...] czerwca 1979 r.), a numerem – [...] – wymienianym w umowie darowizny ciągnika z dnia [...] lipca 2012 r. oraz zaświadczeniu o przeprowadzonym badaniu technicznym z dnia [...] lipca 2012 r. Zdaniem Kolegium, nieprzedłożenie dowodu rejestracyjnego oraz powstające wątpliwości, co do tego, czy fizycznie istniejący pojazd, jaki strona zamierza zarejestrować w Starostwie Powiatowym w L. jest tym samym pojazdem wcześniej zarejestrowanym w Starostwie Powiatowym w O. L. skutkuje tym, że organ nie może zarejestrować (przerejestrować) pojazdu.

W skardze do WSA w Lublinie M. J. podniósł między innymi, że nie posiada starego dowodu rejestracyjnego, rejestracji podlega ten sam ciągnik rolniczy (zarejestrowany wcześniej), badanie techniczne wykonane przez diagnostę wskazuje, że widniejący numer VIN ([...]) jest czytelnym numerem fabrycznym i w związku z tym powstaje pytanie na jakiej podstawie wydział komunikacji wcześniej zarejestrował ciągnik.

W odpowiedzi na skargę Kolegium wniosło o jej oddalenie.

Wojewódzki Sąd Administracyjny zważył, co następuje:

Skarga jest niezasadna bowiem zaskarżona decyzja odpowiada prawu. Z art. 71 ust. 1 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym (t.j. Dz. U. z 2005 r. Nr 108, poz. 908 ze zm.) wynika, że dowód rejestracyjny jest dokumentem stwierdzającym dopuszczenie ciągnika rolniczego do ruchu. W świetle dalszych przepisów tej ustawy, rejestracji dokonuje się między innymi na podstawie: dowodu własności pojazdu, zaświadczenia o pozytywnym wyniku badania technicznego oraz dowodu rejestracyjnego, jeżeli pojazd był zarejestrowany (art. 72 ust. 1 pkt 1, 4 i 5). W myśl art. 73 ust. 1 ustawy, starosta dokonuje rejestracji na wniosek właściciela pojazdu. Z powołanych przepisów wynika, że do wniosku o zarejestrowanie ciągnika rolniczego strona musi dołączyć wymagane przez prawo dokumenty. W sytuacji zagubienia dowodu rejestracyjnego lub karty pojazdu, zamiast tych dokumentów należy przedstawić zaświadczenie wystawione przez organ rejestrujący właściwy ze względu na miejsce ostatniej rejestracji, potwierdzające dane zawarte w zagubionym dokumencie, niezbędne do rejestracji (art. 72 ust. 4 ustawy). W przeciwnym przypadku rejestracja nie jest możliwa.

Przenosząc te uwagi na grunt rozpoznawanej sprawy należy stwierdzić, że do wniosku (z dnia [...] lipca 2012 r.) o zarejestrowanie ciągnika marki [...] skarżący nie dołącza poprzedniego dowodu rejestracyjnego. Przedmiotowy ciągnik jest już zarejestrowany (pod numerem [...] od dnia [...] czerwca 1979 r.), czego dowodzi zaświadczenie Starosty O. z dnia [...] lipca 2012 r. W/w dokument – wydany w trybie przepisów rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 22 lipca 2002 r. w sprawie rejestracji i oznaczania pojazdów (j.t. Dz. U. z 2007 r. Nr 186, poz. 1322 ze zm.) - nie zastępuje jednak poprzedniego dowodu rejestracyjnego. Występuje bowiem oczywista niezgodność pomiędzy numerem podwozia (VIN) – [...] – wykazywanym w zaświadczeniu z dnia [...] lipca 2012 r. a numerem – [...] – wymienianym w umowie darowizny ciągnika z dnia [...] lipca 2012 r. oraz zaświadczeniu diagnosty o przeprowadzonym badaniu technicznym z dnia [...] lipca 2012 r. Brak jest zatem dowodu potwierdzającego dane zawarte w poprzednim dowodzie rejestracyjnym. Zgodnie z art. 78 ust. 1 ustawy Prawo o ruchu drogowym, w razie przeniesienia na inną osobę własności pojazdu zarejestrowanego, dotychczasowy właściciel przekazuje nowemu właścicielowi dowód rejestracyjny i kartę pojazdu, jeżeli była wydana. Skarżący nabył przedmiotowy ciągnik na podstawie umowy darowizny z dnia [...] lipca 2012 r., w której wymienia się numer [...]. Taki sam numer identyfikacyjny skarżący podaje w swoim w swoim wniosku z dnia [...] lipca 2012 r. Stosownie do art. 66 ust. 3 a ustawy, pojazd uczestniczący w ruchu powinien posiadać nadane przez producenta cechy identyfikacyjne (numer VIN albo numer nadwozia, podwozia lub ramy). Zasadą jest, że tego rodzaju cechy identyfikacyjne nadaje i umieszcza producent (art. 66 a ustawy). Istnieje możliwość nadania cech identyfikacyjnych w drodze decyzji starosty - w przypadkach wymienionych w art. 66 a ust. 2 pkt 1 – 7.

Analiza powołanych wyżej przepisów ustawy, w tym jej art. 72 ust. 1 oraz przepisów rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 22 lipca 2002 r. prowadzi do wniosku, że decyzja o odmowie zarejestrowania spornego ciągnika jest rozstrzygnięciem prawidłowym.

Z tych też względów skarga podlega oddaleniu na mocy art. 151 p.p.s.a.



Powered by SoftProdukt