drukuj    zapisz    Powrót do listy

6144 Szkoły i placówki oświatowo-wychowawcze 6391 Skargi na uchwały rady gminy w przedmiocie ... (art. 100 i 101a ustawy o samorządzie gminnym), Inne, Rada Gminy, Oddalono skargę, II SA/Wa 365/13 - Wyrok WSA w Warszawie z 2013-04-22, Centralna Baza Orzeczeń Naczelnego (NSA) i Wojewódzkich (WSA) Sądów Administracyjnych, Orzecznictwo NSA i WSA

II SA/Wa 365/13 - Wyrok WSA w Warszawie

Data orzeczenia
2013-04-22 orzeczenie prawomocne
Data wpływu
2013-02-18
Sąd
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie
Sędziowie
Danuta Kania
Eugeniusz Wasilewski /sprawozdawca/
Janusz Walawski /przewodniczący/
Symbol z opisem
6144 Szkoły i placówki oświatowo-wychowawcze
6391 Skargi na uchwały rady gminy w przedmiocie ... (art. 100 i 101a ustawy o samorządzie gminnym)
Hasła tematyczne
Inne
Sygn. powiązane
I OSK 1863/13 - Postanowienie NSA z 2013-11-25
Skarżony organ
Rada Gminy
Treść wyniku
Oddalono skargę
Powołane przepisy
Dz.U. 1996 nr 67 poz 329 art. 14 ust. 5 art. 6 ust. 1 pkt 2
Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty - tekst jedn.
Sentencja

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Janusz Walawski, Sędziowie WSA Danuta Kania, Eugeniusz Wasilewski (sprawozdawca), Protokolant spec. Marek Kozłowski, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 22 kwietnia 2013 r. sprawy ze skargi Prokuratora Rejonowego w [...] na uchwałę Rady Gminy [...] z dnia [...] czerwca 2011 r. nr [...] w przedmiocie opłaty za świadczenia udzielane przez Przedszkole Samorządowe w [...] prowadzone przez Gminę [...] – oddala skargę –

Uzasadnienie

W dniu [...] czerwca 2011 r. Rada Gminy [...] podjęła uchwałę

nr [...] w sprawie opłat za świadczenia udzielane przez Przedszkole Samorządowe w [...] prowadzone przez Gminę [...]. W podstawie prawnej ww. uchwały powołano art. 14 ust. 5 pkt 1 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. nr 256, poz. 2572 ze zm.).

W § 1 ww. uchwały wskazano, iż świadczenia udzielane przez przedszkole prowadzone przez Gminę [...] wykraczające poza podstawę programową wychowania przedszkolnego są odpłatne.

W § 2 ust. 1 określono, że opłacie podlegają usługi opiekuńczo – wychowawcze wykraczające poza podstawę programową wychowania przedszkolnego realizowane w czasie przekraczającym 5 godzin dziennie, które obejmują:

1) gry i zabawy edukacyjne wspomagające rozwój psychofizyczny, emocjonalny

i społeczny dziecka,

2) zabawy plastyczne, muzyczne i inne rozwijające zdolności dzieci oraz zaspakajające ich potrzebę aktywności i zainteresowania,

3) nadzór nad dzieckiem w czasie jego samodzielnych, indywidualnych grupowych zabaw w pomieszczeniach przedszkolnych oraz na placu zabaw,

4) zajęcia przygotowujące dzieci do udziału w przedszkolnych oraz środowiskowych imprezach artystycznych i okolicznościowych,

5) zajęcia relaksacyjno – wyciszające,

6) zajęcia edukacyjne – zabawa z językiem angielskim.

W § 2 ust. 2 uchwały ustalono, że opłata za świadczenia wymienione w § 2 ust. 1 wynosi 2,50 zł za 1 godzinę realizacji tych zajęć i nalicza się ją za każdą rozpoczętą godzinę ponad czas realizacji programowej.

Zgodnie z § 3 traci moc uchwała nr [...] Rady Gminy [...] z dnia

[...] lipca 2008 r. w sprawie ustalenia wysokości i zasad opłat za świadczenia Przedszkola Samorządowego w [...]ie, prowadzonego przez gminę [...].

Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy [...] (§ 4). Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia jej ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa [...] z mocą obowiązującą od 1 września 2011 r. (§ 5).

Powyższa uchwała stała się przedmiotem skargi Prokuratora Rejonowego w [...].

Zaskarżonej uchwale Prokurator zarzucił istotne naruszenie prawa materialnego, a mianowicie:

- art. 14 ust. 5 w zw. z art. 6 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty poprzez ustalenie w § 2 ust. 2 tej uchwały stałej opłaty za każdą rozpoczętą godzinę korzystania przez dziecko ze świadczeń realizowanych ponad podstawę programową w czasie przekraczającym 5 godzin dziennie, o których mowa w § 2 uchwały, która nie odnosi się do kosztów ponoszonych przez przedszkola na rzecz dziecka i rzeczywistego czasu korzystania ze świadczeń, a w konsekwencji narusza zasadę ekwiwalentności świadczeń;

- art. 2 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej poprzez zawarcie w § 2 uchwały sprzecznych postanowień co do odpłatności za świadczenia określone w § 2 ust. 1 pkt 2 – 4, co narusza zasadę demokratycznego państwa prawnego.

W związku z powyższymi zarzutami, na podstawie art. 147 § 1 ustawy Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi w zw. z art. 91 ust. 1 i art. 94 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r., Nr 142, poz. 1591 ze zm.) wniósł o stwierdzenie nieważności zaskarżonej uchwały w całości jako wydanej z istotnym naruszeniem prawa.

W uzasadnieniu skargi Prokurator wskazał, iż zgodnie z art. 6 ust. 1 pkt 2 publiczne przedszkole zapewnia bezpłatne nauczanie, wychowanie i opiekę w czasie ustalonym przez organ prowadzący, nie krótszym niż 5 godzin dziennie.

W ocenie skarżącego uchwała powinna szczegółowo określać, jakie świadczenia i w jakiej wysokości wchodzą w zakres wskazanej w art. 14 ust. 5 ustawy opłaty. Nadto wysokość kwoty pobieranej od rodziców lub opiekunów prawnych dziecka musi odnosić się wprost do czasu korzystania z nich przez uprawnionego. Takiego charakteru nie ma zaś opłata o charakterze stałym, niezależna od realnego czasu pozostawania dziecka w przedszkolu lub faktycznego korzystania przez nie z oferowanych zajęć.

Skarżący wskazał, iż zaskarżona uchwała w § 2 ust. 2 pozornie spełnia te wymogi. Jednakże dokładna analiza treści zaskarżonego aktu prowadzi do wniosku, że istnienie przesłanki ekwiwalentności świadczeń jest wątpliwe. Realna wysokość opłat uzależniona została bowiem od czasu przebywania dziecka w przedszkolu, jednakże w "zaokrągleniu" do pełnej godziny. Pobieranie kwoty 2,50 zł (następnie 2 zł) za każdą rozpoczętą dodatkową godzinę świadczenia prowadzi w efekcie do jednolitego traktowania dzieci przebywających w przedszkolu jedynie kilka minut ponad wymiar bezpłatnego czasu zajęć z tymi, które korzystają ze świadczeń przez pełnych 6 godzin. Świadczy to o łamaniu zasady ekwiwalentności świadczeń i ustaleniu wysokości opłaty nie mającej żadnego związku z rzeczywistymi ich kosztami. Wymogom stawianym przez ustawę zadośćuczynić może jedynie wprowadzenie przepisu o proporcjonalnym zmniejszeniu kwoty świadczenia w zależności od czasu spędzanego przez dziecko w przedszkolu.

Wątpliwości budzi również to, czy na gruncie obecnie obwiązujących przepisów możliwe jest odwoływanie się w uchwale do podstawy programowej, skoro art. 14 ust. 5 ustawy o systemie oświaty odnosi się wyłącznie do świadczeń realizowanych w czasie przekraczającym 5 godzin. Oznacza to, że w świetle przepisów ustawy przedszkole ma obowiązek realizacji podstawy programowej, ale nie musi czynić tego bezpłatnie. Może realizować podstawę programową również w czasie przekraczającym 5 godzin bezpłatnego pobytu dziecka w przedszkolu.

Jednakże Rada Gminy [...] zaskarżoną uchwałą sama nałożyła na siebie obowiązek bezpłatnego realizowania podstawy programowej w § 1 i § 2 ust. 1. Tym samym winna pobierać opłatę wyłącznie za te świadczenia, które poza tę podstawę wykraczają. Z analizy treści § 2 ust. 1-6 wynika zaś, że część wskazanych w nim zajęć mieści się w podstawie programowej wskazanej w załączniku nr 1 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 23 grudnia 2008 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół (Dz. U. z 2009 r., nr 4,1 poz. 17) oraz z dnia 27 sierpnia 2012 r. sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół (Dz. U. z 2012 roku poz. 977). Prowadzi to do wniosku, że zaskarżona uchwała jest sprzeczna wewnętrznie i powoduje pobieranie opłaty za świadczenia, które przedszkole zgodnie z deklaracją Rady Gminy powinno zapewniać bezpłatnie. To z kolei godzi w wyrażoną w art. 2 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej zasadą demokratycznego państwa prawnego, której konsekwencją jest pewność i niesprzeczność stanowionego prawa.

Prokurator podniósł jednocześnie, iż istotnymi naruszeniami prawa są: podjęcie uchwały przez organ niewłaściwy, brak podstawy do podjęcia uchwały określonej treści, niewłaściwe zastosowanie przepisu prawnego będącego podstawą podjęcia uchwały, naruszenie procedury podjęcia uchwały. W niniejszym przypadku mamy natomiast do czynienia z trzecią sytuacją, z uwagi na obrazę art. 14 ust. 5 ustawy o systemie oświaty, będącego podstawą do wydania zaskarżonej uchwały. Wobec tego zasadny jest wniosek o stwierdzenie jej nieważności. Jednocześnie skarżący wskazał, że zgodnie z ustaloną linią orzeczniczą uchwały wydawane na podstawie art. 14 ust. 5 ustawy o systemie oświaty są aktami prawa miejscowego z uwagi na to, że adresowane są do każdego, w określonym w normie stanie hipotetycznym, zaś adresatem tych norm jest nieokreślona grupa rodziców lub opiekunów prawnych dzieci objętych wychowaniem przedszkolnym. Z tego względu możliwe jest stwierdzenie ich nieważności pomimo upływu rocznego terminu od dnia ich podjęcia.

Rada Gminy [...] w odpowiedzi na skargę wniosła o jej oddalenie wskazując iż podniesione w niej zarzuty są bezpodstawne. Opłata za każdą godzinę korzystania ze świadczeń przedszkola ustalona została na podstawie kalkulacji kosztów wynagrodzeń nauczycieli przedszkola, które nie są uzależnione od rodzaju realizowanych zajęć z dziećmi. Nauczyciele zatrudnieni w przedszkolach publicznych, wynagradzani są wg przepisów Ustawy Karta Nauczyciela, Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 31 stycznia 2005 r. w sprawie wysokości minimalnych stawek wynagrodzenia zasadniczego nauczycieli, ogólnych warunków przyznawania dodatków do wynagrodzenia zasadniczego oraz wynagrodzenia za pracę w dniu wolnym od pracy (Dz. U Nr 22, poz. 181 z późn. zm.) oraz uchwały organu prowadzącego, a w gminie [...] - Uchwały Rady Gminy [...] Nr [...] z dnia [...] marca 2009 r. sprawie ustalenia regulaminu wynagradzania nauczycieli. Powyższe przepisy nie określają odmiennych stawek wynagrodzenia nauczyciela w zależności od realizowanych zajęć. Praca nauczyciela prowadzącego zajęcia z języka angielskiego jest tak samo wynagradzana jak nadzór nad samodzielnymi zabawami dziecka. Wynagrodzenie nauczyciela przedszkola zależy od jego stopnia awansu zawodowego, stażu pracy, wykształcenia.

Rada Gminy [...] nie zgodziła się ze stanowiskiem, iż obciążenie rodzica opłatą za każdą rozpoczętą godzinę zajęć przeczy zasadzie ekwiwalentności.

Zdaniem Rady powyższe, nie narusza przepisów prawa, w tym również delegacji ustawowej. Powołując się na wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu z dnia 31 sierpnia 2011 r., sygn. akt II SA/ Po 500/11 wskazano, iż w przypadku ograniczenia bezpłatnego pobytu dziecka w przedszkolu publicznym do określonego czasookresu (który zgodnie z ustawą nie może być krótszy niż pięć godzin) rada gminy jest uprawniona ustalić wysokość opłaty przyjmując jako podstawę czas pobytu dziecka w przedszkolu przekraczający ustawowe minimum.

Ponadto podniesiono, iż NSA w wyroku z 24 stycznia 2013r., sygn. akt I OSK 1581/12 stwierdził, iż gminy mogą pobierać stałą opłatę za pobyt dziecka w przedszkolu, gdy przebywa ono w nim dłużej niż pięć godzin, które są ustawowo bezpłatne. Nie muszą określać, za jakie konkretne zajęcia pobiera tę opłatę. Podstawowym kryterium decydującym o możliwości pobierania opłat jest czas pobytu dziecka w przedszkolu.

W świetle przedstawionego wyżej najnowszego orzecznictwa NSA, jak i literalnego brzmienia omawianych przepisów tj. art. 6 ust. 1 pkt 2 w związku z art.14 ust. 5 pkt 1 ustawy o systemie oświaty za nietrafny należy uznać przedstawiany przez skarżącego główny zarzut naruszenia zasady ekwiwalentności świadczeń poprzez ustalenie w § 2 ust. 2 zaskarżonej uchwały stałej opłaty za każdą godzinę świadczeń przekraczającą nieodpłatne ustawowe 5 godzin dziennie bez jednoczesnego sprecyzowania w zaskarżonej uchwale kwot poszczególnych świadczeń wchodzących w skład opłaty za każdą godzinę świadczeń jak również bez wskazania jasnej i precyzyjnej kalkulacji kosztów przedmiotowej opłaty.

Zarzut dotyczący zawarcia w § 2 uchwały sprzecznych postanowień, co do odpłatności za świadczenia określone w § 2 ust. 1 pkt 2-4, a tym samym naruszenia zasady demokratycznego państwa- art. 2 Konstytucji również w ocenie organu jest bezzasadny, gdyż w świetle omawianych przepisów przedszkole ma obowiązek realizacji podstawy programowej, ale nie musi tego czynić bezpłatnie. Może realizować podstawę programową również w czasie przekraczającym 5 godzin bezpłatnego pobytu dziecka w przedszkolu.

Organu stwierdził, iż zgodnie z zaskarżoną uchwałą realizacja podstawy programowej w przedszkolu prowadzonym przez Gminę [...] następuje w godzinach nieodpłatnego pobytu dziecka w przedszkolu, nie ma jednak żadnych przeszkód, aby zadania te, należące do typowych zadań opiekuńczo - wychowawczych, pomimo ich zrealizowania w ramach podstawy programowej, nie mogły być realizowane również w ramach innych odpłatnych godzin funkcjonowania przedszkola. Wówczas zadania te pomimo ich tożsamości nie mogą być traktowane w dalszym ciągu jako zadania wchodzące w skład podstawy programowej, bo te zostały zrealizowane, a wskazane u uchwale zadania stanowią zadania dodatkowe wykraczające poza podstawę programową. Podkreślił przy tym, że zajęcia realizowane w ramach podstawy programowej muszą być prowadzone z zachowaniem proporcji zagospodarowania czasu przebywania w przedszkolu w rozliczeniu tygodniowym tj.: co najmniej 1/5 czasu przeznaczona na zabawę, 1/5 zajęcia na boisku, w ogrodzie, w parku. 1/5 zajęcia dydaktyczne wg programu wychowania przedszkolnego, 2/5 czas na czynności opiekuńcze, organizacyjne, samoobsługowe i inne.

Zapis § 1 reguluje objęcie odpłatnością świadczeń realizowanych przez przedszkola poza podstawę programową, z czego skarżący wysuwa błędny wniosek, że Gmina nałożyła na siebie obowiązek realizacji świadczeń wchodzących w skład podstawy programowej w sposób nieodpłatny bez względu na czas, kiedy zajęcia się odbywają.

Rada Gminy wskazała ponadto, że podstawa programowa przedszkola nie precyzuje jakiegokolwiek zajęcia, które ma realizować Gmina. Podstawa programowa Wychowania przedszkolnego opisuje cele wychowania przedszkolnego, które ma realizować placówka w ramach funkcji opiekuńczych, wychowawczych i kształcących w określonym rozbiciu tygodniowym zmierzające do wspomożenia rozwoju psychofizycznego dziecka. Cele wychowania przedszkolnego są realizowane w wymienionych obszarach edukacyjnych przedszkola (zawierają umiejętności i wiadomości, którymi powinny się wykazywać dzieci pod koniec wychowania przedszkolnego). Sam fakt pozostawania usług w danym obszarze edukacyjnym nie świadczy o realizacji podstawy programowej.

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie zważył, co następuje:

Zgodnie z art. 1 § 1 ustawy z dnia 25 lipca 2002 r. – Prawo o ustroju sądów administracyjnych (Dz. U. Nr 153, poz. 1269 ze zm.), sądy administracyjne sprawują wymiar sprawiedliwości przez kontrolę działalności administracji publicznej, przy czym w świetle § 2 powołanego wyżej artykułu kontrola ta sprawowana jest pod względem zgodności z prawem, jeżeli ustawy nie stanowią inaczej.

Stosownie natomiast do treści art. 3 § 2 pkt 5 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.), kontrola działalności administracji publicznej przez sądy administracyjne obejmuje orzekanie m. in. w sprawach skarg na akty prawa miejscowego organów jednostek samorządu terytorialnego i terenowych organów administracji rządowej.

Legitymowanym do wniesienia skargi na akt prawa miejscowego jest m. in. prokurator (art. 50 § 1 P.p.s.a.), który nie jest w tym wypadku ograniczony żadnym terminem (art. 54 § 3 P.p.s.a.).

Zaskarżona uchwała Rady Gminy [...] należy do kategorii aktów prawa miejscowego o charakterze wykonawczym. Została bowiem wydana w wykonaniu upoważnienia ustawowego zawartego w art. 14 ust. 5 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.).

W pierwszej kolejności wskazać należy, że art. 14 ust. 5 ww. ustawy zawierający delegację do ustalenia przez organ prowadzący wysokości opłat za świadczenia udzielane przez przedszkole publiczne odwołuje się do art. 6 ust. 1 pkt 2 tej ustawy. Przepis ten określa bowiem ramy tych świadczeń. W aktualnym, od 1 września 2010 r., stanie prawnym opłaty te ustalane są za czas przekraczający bezpłatne nauczanie, wychowanie i opiekę określony przez organ prowadzący. Przy czym czas bezpłatnych świadczeń nie może być krótszy niż 5 godzin dziennie.

W stanie prawnym obowiązującym do 1 września 2010 r. zakres bezpłatnych świadczeń udzielanych przez przedszkole publiczne odwoływał się natomiast do bezpłatnego nauczania i wychowania w zakresie co najmniej podstaw programowych wychowania przedszkolnego (pierwotnie minimum programowego wychowania przedszkolnego). Przy czym, w przepisie § 10 ust. 2 pkt 1 załącznika Nr 1 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 21 maja 2001 r. w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół (Dz. U. Nr 61 poz. 624) określono, że czas przeznaczony na realizację podstawy programowej wychowania przedszkolnego jest nie krótszy niż 5 godzin dziennie. Na tle ówcześnie regulowanej kwestii bezpłatności świadczeń udzielanych przez przedszkola publiczne wypracowane zostało w orzecznictwie sądów administracyjnych stanowisko o konieczności wskazania zarówno konkretnych świadczeń, które podlegają opłacie, jak i starannej kalkulacji ekonomicznej. Obowiązek precyzowania przez rady gmin świadczeń udzielanych przez przedszkola ponad podstawę programową i wysokość tych opłat odpowiadających każdemu z tych świadczeń był niezbędny, bowiem tylko tak istniała możliwość weryfikacji, czy faktycznie opłatą nie są objęte świadczenia, które ustawowo są bezpłatne. Natomiast dokonana ustawą z dnia 5 sierpnia 2010 r. o zmianie ustawy o systemie oświaty (dz. U. Nr 148, poz. 991) nowelizacja m. in. art. 6 i art. 14 ust. 5 wprowadziła zasadę, że co najmniej 5 godzin dziennie przedszkole świadczy swoje usługi bezpłatnie. W tym czasie powinno realizować podstawy programowe wychowania przedszkolnego. Jednakże w pozostałym czasie też może ten program realizować, ale podlega on już opłacie. Porównując te dwa rozwiązania prawne można skrótowo ująć, iż do 1 września 2010 r. bezpłatne były świadczenia związane z realizacją przez przedszkole publiczne podstawy programowej wychowania przedszkolnego, a po tym dniu – świadczenia udzielane w określonym przez organ czasie, nie mniej niż 5 godzin dziennie.

W związku z tym stwierdzić należy, że w aktualnym stanie prawnym przy ustalaniu opłat w trybie art. 14 ust. 5 ustawy nie ma już znaczenia jakie świadczenie, czy to związane z realizacją podstawy programowej, czy też z nią nie związane będą realizowane w czasie nieobjętym bezpłatnym pobytem w przedszkolu. Stanowisko Prokuratora w tym zakresie wyrażone w skardze nie jest zasadne. Należy bowiem zwrócić uwagę, że zakres świadczeń przedszkola publicznego jest określony ustawowo i dotyczy wychowania i opieki nad dziećmi. Natomiast szczegółowy zakres pracy wychowawczo-dydaktycznej i opiekuńczej danego przedszkola określa jego statut (art. 60 ust. 1 ustawy). Statut przedszkola stanowi podstawę do opracowania programu wychowawczego, a także ramowego rozkładu dnia, który obliguje nauczyciela danego oddziału do ustalenia szczegółowego rozkładu dnia, z uwzględnieniem potrzeb i zainteresowań dzieci oraz oczekiwań rodziców (załącznik Nr 1 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 21 maja 2001 r. w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół (Dz. U. Nr 61, poz. 624 z późn. zm.).

Wbrew stanowisku skarżącego zaskarżona uchwała nie wprowadza też opłaty stałej za uczęszczanie dziecka do przedszkola. Opłata ta naliczana jest bowiem za każdą rozpoczętą godzinę pobytu dziecka w przedszkolu. Uzależniona jest więc od czasu przez jaki udzielane są świadczenia w zakresie wychowania i opieki nad dzieckiem. O opłacie stałej można mówić w sytuacji, gdy jest ona ustalona nieadekwatnie do czasu w jakim udzielane są świadczenia.

Nie jest również trafny pogląd skarżącego dotyczący konieczności przeprowadzenia stosownej kalkulacji ekonomicznej i ustalania rzeczywistych kosztów oferowanych świadczeń, co pozwoliłoby skontrolować ich adekwatność do rodzaju, jakości i czasu trwania świadczeń. Stanowisko takie byłoby zasadne w sytuacji gdyby opłaty pokrywały koszty związane z realizacją świadczeń wychowawczo-dydaktycznych i opiekuńczych udzielanych przez dane przedszkole. Oczywistym jest, że realizacja świadczeń wiąże się z określonymi kosztami m. in. osobowymi (wynagrodzenie nauczycieli, personelu pomocniczego) czy rzeczowymi (koszty utrzymania i eksploatacji budynku, wyposażenia itp.). Fakt, że zakładanie i prowadzenie publicznych przedszkoli, stosownie do art. 5 ust. 5 ustawy, należy do zadań własnych gmin nie oznacza, że koszty te zobligowana jest w całości ponosić gmina. Gmina może podjąć taką uchwałę i zapewnić bezpłatne nauczanie, wychowanie i opiekę przez cały czas funkcjonowania przedszkola, ale może też ustalić opłaty stosownie do art. 14 ust. 5 ustawy.

Jeżeli opłaty te, jak to wskazano wyżej, pokrywałyby koszty udzielanych świadczeń, to gmina zobligowana byłaby przedstawić stosowną kalkulację. Natomiast w sytuacji gdy opłaty te, ustalone przez Radę Gminy [...] w zaskarżonej uchwale w wysokości 2,50 zł za każdą rozpoczętą ponadprogramową godzinę pobytu dziecka w przedszkolu i stanowią tylko niewielki procent ponoszonych przez gminę kosztów udzielonych świadczeń, przeprowadzenie takiej kalkulacji nie jest uzasadnione, bowiem takie opłaty w żaden sposób nie mogą naruszać zasady ekwiwalentności.

W związku z tym stwierdzić należy, iż zaskarżona uchwała nie narusza wskazanych w skardze przepisów prawa materialnego stanowiących podstawę jej podjęcia.

Mając powyższe na uwadze, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie, na podstawie art. 151 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi, orzekł, jak w sentencji wyroku.



Powered by SoftProdukt