Centralna Baza Orzeczeń Sądów Administracyjnych
|
drukuj zapisz |
6019 Inne, o symbolu podstawowym 601, Odrzucenie skargi, Prezydent Miasta, Odrzucono skargę, VII SA/Wa 717/09 - Postanowienie WSA w Warszawie z 2009-07-28, Centralna Baza Orzeczeń Naczelnego (NSA) i Wojewódzkich (WSA) Sądów Administracyjnych, Orzecznictwo NSA i WSA
VII SA/Wa 717/09 - Postanowienie WSA w Warszawie
|
|
|||
|
2009-04-27 | |||
|
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie | |||
|
Małgorzata Miron /przewodniczący sprawozdawca/ | |||
|
6019 Inne, o symbolu podstawowym 601 | |||
|
Odrzucenie skargi | |||
|
II OSK 1647/09 - Postanowienie NSA z 2009-10-23 | |||
|
Prezydent Miasta | |||
|
Odrzucono skargę | |||
|
Dz.U. 2002 nr 153 poz 1270 art. 58 par. 1 ust. 6 Ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi. |
|||
Sentencja
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w składzie następującym: Przewodniczący - Sędzia WSA Małgorzata Miron po rozpoznaniu w dniu 28 lipca 2009r. na posiedzeniu niejawnym sprawy ze skargi "G." Sp. z o.o. w K. na postanowienie Prezydenta W. z dnia [...] lutego 2009r., nr [...] w przedmiocie odmowy udzielenia zgody na odstępstwo od przepisów rozporządzenia postanawia: 1. odrzucić skargę "G." Sp. z o.o. w K. 2. zwrócić ze środków budżetowych Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie stronie skarżącej - "G. C." Sp. z o.o. w K. kwotę 100 (sto) zł tytułem uiszczonego wpisu sądowego. |
||||
Uzasadnienie
Z treści skargi wynika, iż jej przedmiotem jest postanowienie Prezydenta W z dnia [...] lutego 2009r., nr [...] w przedmiocie odmowy udzielenia zgody na odstępstwo od przepisów rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002r. w sprawie warunków technicznych jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie. Rozpoznając sprawę sąd administracyjny w pierwszej kolejności bada, czy przedmiot skargi podlega kontroli tego sądu. Zakres kontroli sprawowanej przez sądy administracyjne został określony w ustawie z dnia 25 lipca 2002r. - Prawo o ustroju sądów administracyjnych (Dz. U. Nr 153 poz. 1269 ze zm.), zgodnie z którą sądy administracyjne w zakresie swej właściwości sprawują kontrolę pod względem legalności, to jest zgodności z prawem, działań lub zaniechań organów administracji publicznej. Kontrola działalności administracji publicznej, sprawowana przez sądy administracyjne ma charakter ograniczony, co oznacza, że objęte są nią jedynie działania administracyjne wskazane w ustawie. W myśl art. 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz.U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.): § 1. sądy administracyjne sprawują kontrolę działalności administracji publicznej i stosują środki określone w ustawie. § 2. Kontrola działalności administracji publicznej przez sądy administracyjne obejmuje orzekanie w sprawach skarg na: 1) decyzje administracyjne; 2) postanowienia wydane w postępowaniu administracyjnym, na które służy zażalenie albo kończące postępowanie, a także na postanowienia rozstrzygające sprawę co do istoty; 3) postanowienia wydane w postępowaniu egzekucyjnym i zabezpieczającym, na które służy zażalenie; 4) inne niż określone w pkt 1-3 akty lub czynności z zakresu administracji publicznej dotyczące uprawnień lub obowiązków wynikających z przepisów prawa; 4a) (1) pisemne interpretacje przepisów prawa podatkowego wydawane w indywidualnych sprawach; 5) akty prawa miejscowego organów jednostek samorządu terytorialnego i terenowych organów administracji rządowej; 6) akty organów jednostek samorządu terytorialnego i ich związków, inne niż określone w pkt 5, podejmowane w sprawach z zakresu administracji publicznej; 7) akty nadzoru nad działalnością organów jednostek samorządu terytorialnego; 8) (2) bezczynność organów w przypadkach określonych w pkt 1-4a. § 3. Sądy administracyjne orzekają także w sprawach, w których przepisy ustaw szczególnych przewidują sądową kontrolę, i stosują środki określone w tych przepisach. W myśl przepisu art. 141 § 1 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (tj. Dz. U. z 2000 r. Nr 98, poz. 1071 ze zm.) na wydane w toku postępowania postanowienia służy stronie zażalenie, gdy kodeks tak stanowi. Natomiast zgodnie z treścią przepisu art. 142 tejże ustawy postanowienie, na które nie służy zażalenie, strona może zaskarżyć tylko w odwołaniu od decyzji. Zaskarżone w niniejszej sprawie postanowienie odmawiające zgody na odstępstwo od przepisów techniczno - budowlanych zostało wydane na podstawie przepisu art. 9 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane. Ustawa ta nie przewiduje możliwości wniesienia zażalenia na powyższe rozstrzygnięcie w sprawie udzielenia bądź odmowy udzielenia zgody na odstępstwo od przepisów techniczno-budowlanych, jak również nie kończy ono postępowania w przedmiotowej sprawie i nie rozstrzyga jej co do istoty. Oznacza to, że zaskarżone postanowienie nie podlega odrębnemu zaskarżeniu i w przypadku uznania przez zainteresowanych za nieprawidłowe - może być zaskarżone tylko wraz z decyzją w sprawie pozwolenia na budowę. Należy zatem wskazać, iż w przypadku gdy ustawodawca przesądza o braku możliwości kwestionowania w drodze odrębnego środka zaskarżenia w postępowaniu administracyjnym, to nie zachodzi też tym samym możliwość złożenia skargi do sadu administracyjnego. Już na marginesie podnieść należy, iż strona skarżąca prawidłowo została pouczona przez organ o treści art. 142 kpa i braku możliwości zaskarżenia orzeczenia. W związku z powyższym Wojewódzki Sąd Administracyjny, na podstawie art. 58 § 1 pkt 6 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi orzekł jak w sentencji postanowienia. O zwrocie uiszczonego wpisu orzeczono na mocy art. 232 & 1 pkt 1 a cyt. ustawy. |