drukuj    zapisz    Powrót do listy

6010 Pozwolenie na budowę, użytkowanie obiektu lub jego części,  wykonywanie robót budowlanych innych niż budowa obiektu, prz, Administracyjne postępowanie Budowlane prawo, Wojewoda, Oddalono skargę kasacyjną, II OSK 3353/18 - Wyrok NSA z 2021-11-17, Centralna Baza Orzeczeń Naczelnego (NSA) i Wojewódzkich (WSA) Sądów Administracyjnych, Orzecznictwo NSA i WSA

II OSK 3353/18 - Wyrok NSA

Data orzeczenia
2021-11-17 orzeczenie prawomocne
Data wpływu
2018-11-15
Sąd
Naczelny Sąd Administracyjny
Sędziowie
Arkadiusz Despot - Mładanowicz /przewodniczący/
Paweł Miładowski /sprawozdawca/
Tomasz Stawecki
Symbol z opisem
6010 Pozwolenie na budowę, użytkowanie obiektu lub jego części,  wykonywanie robót budowlanych innych niż budowa obiektu, prz
Hasła tematyczne
Administracyjne postępowanie
Budowlane prawo
Sygn. powiązane
VII SA/Wa 1317/17 - Wyrok WSA w Warszawie z 2018-03-16
Skarżony organ
Wojewoda
Treść wyniku
Oddalono skargę kasacyjną
Powołane przepisy
Dz.U. 2016 poz 23 art. 50 par. 1, art. 145 par. 1 pkt 4, art. 149 par. 2, art. 151 par. 1
Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego - tekst jednolity
Dz.U. 2016 poz 290 art. 35 ust. 1 i 3
Ustawa z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane - tekst jednolity
Sentencja

Dnia 17 listopada 2021 r. Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Arkadiusz Despot-Mładanowicz Sędziowie: Sędzia NSA Paweł Miładowski (spr.) Sędzia del. WSA Tomasz Stawecki po rozpoznaniu w dniu 17 listopada 2021 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej A. G. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 16 marca 2018 r., sygn. akt VII SA/Wa 1317/17 w sprawie ze skargi A. Z. na decyzję Wojewody [...] z dnia [...] kwietnia 2017 r., nr [...] w przedmiocie odmowy zatwierdzenia projektu budowlanego i udzielenia pozwolenia na budowę we wznowionym postępowaniu I. oddala skargę kasacyjną; II. odstępuje od zasądzenia zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego w całości.

Uzasadnienie

Wyrokiem z dnia 16 marca 2018 r., sygn. akt VII SA/Wa 1317/17, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie uchylił zaskarżoną decyzję Wojewody [...] w przedmiocie odmowy zatwierdzenia projektu budowlanego i udzielenia pozwolenia na budowę we wznowionym postępowaniu. Stan faktyczny i prawny sprawy przedstawia się następująco.

Decyzją z dnia [...] października 2012 r., Nr [...], Prezydent [...] zatwierdził projekt budowlany i udzielił pozwolenia na budowę dla inwestycji polegającej na przebudowie budynku mieszkalnego jednorodzinnego na działkach nr ew. [...] i [...] z obrębu [...], położonych przy ul. [...] w W.

Z wnioskiem o wznowienie postępowania w sprawie ww. pozwolenia na budowę wystąpiła skarżąca.

W administracyjnym toku instancji prowadzonego postępowania wznowieniowego (po dwukrotnym wydaniu przez Wojewodę [...] decyzji kasatoryjnych z [...] września 2013 r. i [...] listopada 2014 r.) Prezydent [...] wydał w dniu [...] maja 2015 r. decyzję Nr [...], którą orzekł, że ww. ostateczna decyzja Prezydenta z 2012 r., została wydana z naruszeniem prawa oraz wskazał okoliczność, z powodu których decyzji nie można uchylić.

Jako okoliczności, z powodu których decyzji nie można uchylić organ I instancji wskazał, że inwestor spełnił wymagania określone w art. 35 ust. 1 oraz art. 32 ust. 4 Prawa budowlanego oraz że z załączonego projektu budowlanego wynika, iż zamierzona inwestycja: nie pogorszy możliwości użytkowania działki nr [...] z obrębu [...] przy ul. [...] w W.; nie ograniczy korzystania z niej ponad przeciętną miarę; została zaprojektowana zgodnie z zasadami wiedzy technicznej, zapewniając m.in. poszanowanie występujących w obszarze oddziaływania obiektu uzasadnionych interesów osób trzecich.

Odwołanie od ww. decyzji wniosła A. G..

Wojewoda [...] ponownie wydał w dniu [...] lipca 2015 r. decyzję kasatoryjną, która została uchylona przez Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie wyrokiem z dnia 21 września 2016 r., sygn. akt VII SA/Wa 2095/15.

Zaskarżoną decyzją Wojewoda [...], na podstawie art. 138 § 1 pkt 2 K.p.a. w zw. z art. 151 § 1 pkt 2 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. – Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2016 r. poz. 23 ze zm.), uchylił decyzję Prezydenta [...] Nr [...] z dnia [...] maja 2015 r. i poprzedzającą ją decyzję Prezydenta [...] Nr [...] z dnia [...] października 2012 r. oraz odmówił zatwierdzenia projektu budowlanego i udzielenia pozwolenia na budowę dla przedmiotowej inwestycji.

W ocenie Wojewody, analiza materiału dowodowego zgromadzonego w sprawie wskazała na niezgodność projektu budowlanego z treścią wniosku o pozwolenie na budowę. Przedmiotowy wniosek o pozwolenie na budowę został złożony dla inwestycji polegającej na "przebudowie budynku mieszkalnego jednorodzinnego (...)". Jednak analiza projektu budowlanego przedmiotowej inwestycji wskazuje, iż w sprawie nie może być mowy o przebudowie (w rozumieniu art. 3 pkt 7a Prawa budowlanego) z uwagi chociażby na zmianę kubatury budynku będącego przedmiotem inwestycji

(z 425 m3 do 505 m3). Ponadto "wstawienie lukarny w połać dachową" spowoduje znaczną zmianę trzeciej kondygnacji budynku prowadzącą do zmiany całej bryły budynku. Odnosząc się do powyższego Wojewoda wskazał, że "przebudowę" stanowią takie roboty budowlane, których wynik w żaden sposób nie zmienia bryły obiektu budowlanego, natomiast w sytuacji, gdy nastąpi nawet nieznaczna zmiana tej bryły, będziemy mieć do czynienia z "rozbudową" lub "nadbudową" obiektu. Zatem z projektu budowlanego przedmiotowej inwestycji wynika, że zamiarem inwestora jest rozbudowa budynku nie zaś jego przebudowa. W związku z powyższym inwestor został wezwany do uzupełnienia dokumentacji (pismo z 23 marca 2017 r) poprzez doprowadzenie do zgodności projektu budowlanego z wnioskiem o pozwolenie na budowę, jednak nie dokonał stosownego uzupełnienia dokumentacji. W tych warunkach Wojewoda uznał, że ww. decyzja Prezydenta [...] z 2015 r. została wydana z naruszeniem prawa materialnego i procesowego, a zatem zasługuje na uchylenie. Z uwagi na naruszenie prawa materialnego, zasadnym było również uchylenie ww. decyzji Prezydenta [...] z 2012 r. i orzeczenie o odmowie zatwierdzenia projektu budowlanego i udzielenia pozwolenia na budowę dla przedmiotowej inwestycji.

Powyższą decyzję zaskarżył do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie A. Z., podnosząc, że użyte w sprawie nazewnictwo dotyczące robót budowlanych nie zmienia faktu, iż projekt budowlanych dotyczy nadbudowy, a nie rozbudowy. Dlatego ewentualna zmiana nazewnictwa nie wniosłaby nic nowego do sprawy, a poza tym budowa jest faktycznie i nawet formalnie zakończona. Dlatego w ocenie skarżącego, rozpatrywanie jego wniosku o pozwolenie na budowę jest bezprzedmiotowe i powinno podlegać umorzeniu. Ponadto Wojewoda uchylił pozwolenie z innej przyczyny niż wynikająca z art. 145 § 1 pkt 4 K.p.a., tj. w związku ze złą kwalifikacją zamierzonych robót, a właściwie z przyczyny niedbałej redakcji okładki projektu i niezachowania przez organ I instancji należytej staranności przy rozpatrywaniu wniosku o wydanie pozwolenia na budowę. Przesłanki, jakimi organ kierował się, wydając zaskarżoną decyzję, nie wynikają z racjonalnych powodów i z oparcia o przepisy obowiązującego prawa, dlatego organ jest stronniczy. A zatem Wojewoda nie dokonał wszechstronnej analizy okoliczności sprawy na podstawie znajdującego się w aktach materiału dowodowego ani nie uzasadnił należycie, zgodnie z wymogami K.p.a., stanowiska wyrażonego w zaskarżonej decyzji, przez co dopuścił się naruszenia art. 6, art. 7, art. 8, art. 9, art. 11, art. 77 § 1, art. 80, art. 107 § 3 i art. 138 § 1 pkt 2 K.p.a. Ponadto zaskarżone rozstrzygnięcie delegalizuje zrealizowaną inwestycję, przez co wywołuje niemożliwe do zaakceptowania z punktu widzenia wymagań praworządności skutki gospodarcze i społeczne, tym samym jest nie do zaakceptowania, jako akt organu praworządnego państwa.

W odpowiedzi na skargę Wojewoda [...] wniósł o jej oddalenie.

W trakcie rozprawy przed Sądem I instancji w dniu 16 marca 2018 r. pełnomocnik skarżącego złożyła do akt sądowych decyzję PINB [...] z dnia [...] listopada 2015 r. o pozwoleniu na użytkowanie, jak również decyzję tego organu z dnia [...] czerwca 2017 r. o uchyleniu ww. decyzji PINB.

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie wyrokiem z dnia 16 marca 2018 r., sygn. akt VII SA/Wa 1317/17, uwzględniając skargę, wskazał na istotę postępowania administracyjnego wynikającą z zasad tego postępowania, w tym postępowania wznowieniowego. Jeżeli zaistniała przesłanka z art. 145 § 1 pkt 4 K.p.a., to zasadnym było uchylenie ww. decyzji o pozwoleniu na budowę z 2012 r., z uwagi na naruszenie prawa, tj. nieuwzględnienie w postępowaniu pierwotnym A. G., jako strony postępowania o pozwolenia na budowę. Dlatego organ I instancji trafnie rozpoznał sprawę w jej granicach wyznaczonych podstawą wznowieniową. Natomiast w odniesieniu do badania kwestii dotyczących udzielenia pozwolenia na budowę Sąd wyjaśnił, że Wojewoda przekroczył granice rozpoznania sprawy, które wyznacza art. 35 ust. 1 i 2 Prawa budowlanego, a w konsekwencji naruszył bezwzględny obowiązek w zakresie treści swej decyzji, wynikający z art. 35 ust. 4 tej ustawy. W art. 35 ww. ustawy określony bowiem został zakres działania organu administracji architektoniczno-budowlanej w postępowaniu w sprawie udzielenia pozwolenia na budowę. Organ ten został pozbawiony możliwości ingerencji w zawartość merytoryczną projektu. Tym samym ocenie podlega wyłącznie zgodność przyjętych rozwiązań z prawem i to w zakresie ściśle określonym w ustawie. W tej zaś sprawie cały projekt budowalny dotyczył "przebudowy", więc skarżący nie mógł wystąpić o pozwolenie na rozbudowę lub nadbudowę budynku w oparciu o ten projekt. Żądanie organu II instancji od skarżącego, nie tylko z tej przyczyny, że wywiedzione błędnie z art. 50 § 1 K.p.a., a dotyczące "uzupełnienia dokumentacji poprzez doprowadzenie do zgodności projektu budowlanego z wnioskiem o pozwolenie na budowę", było więc zupełnie pozbawione podstaw. Skarżący wnosił o pozwolenie na przebudowę, bo taki też zakres robót określał właśnie projekt budowlany.

Następnie Sąd stwierdził, że z akt sprawy nie wynikają wnioski przeciwne do dokonanego przez organ I instancji ustalenia, aby z projektu budowlanego wynikało negatywne oddziaływanie budowy na nieruchomość uczestniczki, lub by projekt ten sporządzony był z naruszeniem uzasadnionych interesów A. G., występujących w obszarze oddziaływania inwestycji (brak dowodu na to, że obiekt obrysem przekroczył granicę działki).

Natomiast to czy organ I instancji mógł wydać decyzję pozytywną w zakresie pozwolenia na przebudowę w sytuacji, gdy analiza projektu budowlanego nakazywałaby odmienną kwalifikację przedmiotu robót budowlanych, wymyka się natomiast spod kognicji zarówno Wojewody [...], jak i Sądu meriti w niniejszej sprawie. Jak bowiem Sąd już wyjaśnił, nadzwyczajne postępowanie w sprawie o wznowienie ograniczone jest zakresem podstawy wznowieniowej. Ewentualna sprzeczność ostatecznego orzeczenia administracyjnego z prawem może być przedmiotem postępowania nadzwyczajnego, o ile jest rażąca, ale nie w trybie art. 145 § 1 K.p.a.

W ocenie Sądu, prawidłowo orzekł więc Prezydent, odmawiając uchylenia swej pierwotnej decyzji, gdyż analiza sprawy wprost wskazuje, że zachodzą przesłanki z art. 151 § 2 K.p.a. w zw. z art. 146 § 2 K.p.a., o których mowa była w poprzedzającej części uzasadnienia.

Wadliwie zaś – z ww. przyczyn – orzekł Wojewoda, czym naruszył art. 138 § 1 pkt 2 w zw. z art. 151 § 1 pkt 2 K.p.a., gdyż ustalony stan sprawy nie dawał podstaw do uchylenia decyzji organu I instancji i odmowy zatwierdzenia projektu budowlanego i udzielenia pozwolenia na budowę.

Sąd jako niezasadne ocenił zarzuty skargi w zakresie tego, że po zakończeniu budowy następuje "bezprzedmiotowość postępowania wywołanego wnioskiem o wydanie pozwolenia na budowę".

Ponadto Wojewoda prawidłowo i zgodnie z art. 153 p.p.s.a. podjął nakazane mu wyrokiem WSA w Warszawie o sygn. akt VII SA/Wa 2095/15 rozstrzygnięcie merytoryczne, ale orzekł wadliwie.

W wytycznych dla organu odwoławczego Sąd wskazał, że przy ponownym rozpatrywaniu sprawy Wojewoda będzie związany ww. oceną prawną, dokona stosownych ustaleń w zakresie wynikającym z dyspozycji art. 35 ust. 1 Prawa budowlanego. Jeżeli wynik tych ustaleń potwierdzi spełnienie wymagań enumeratywnie i precyzyjnie określonych w art. 35 ust. 1 i art. 32 ust. 4 Prawa budowlanego, wówczas Wojewoda względni treść art. 35 ust. 4 ww. ustawy, wydając stosowne orzeczenie w przedmiocie decyzji organu I instancji, wydanej na podstawie art. 151 § 2 w zw. z art. 146 § 2 K.p.a. Ponadto, Wojewoda ograniczy postępowanie i rozważania do ram omówionych przez Sąd i wynikającego ze wskazanych przepisów charakteru postępowania wznowieniowego, odnosząc je do przyczyny wznowienia, a więc tej okoliczności, że A. G. nie brała udziału w postępowaniu zakończonym decyzją ostateczną oraz do tego, jaki ten właśnie fakt miał wpływ na wynik sprawy.

Skargę kasacyjną od powyższego wyroku opartą na przesłankach z art. 174 pkt 1 i 2 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. z 2017 r., poz. 1369), zwanej dalej "p.p.s.a.", złożyła A. G., wnosząc o uchylenie zaskarżonego wyroku w całości oraz rozpoznanie skargi poprzez jej oddalenie, w przypadku uznania, że istota sprawy jest dostatecznie wyjaśniona; ewentualnie – przekazanie sprawy do ponownego rozpoznania Wojewódzkiemu Sądowi Administracyjnemu w Warszawie; oraz zasądzenie od skarżącego na rzecz skarżącej kasacyjnie kosztów postępowania przed NSA, w tym kosztów zastępstwa prawnego wg norm przepisanych oraz uiszczonej opłaty skarbowej od pełnomocnictwa.

Zaskarżonemu wyrokowi zarzucono naruszenie prawa procesowego, które mogło mieć istotny wpływ na wynik sprawy, tj.

- art. 145 § 1 p.p.s.a. przez niezasadne uwzględnienie skargi na decyzję Wojewody i uchylenie tej decyzji przy przyjęciu za podstawę do uwzględnienia skargi pkt 1 lit. a i c powyższego przepisu, podczas gdy w ustalonych okolicznościach sprawy skargę należało oddalić z uwagi na to, że organ II instancji w sposób prawidłowy zinterpretował przepisy art. 149 § 2 K.p.a. oraz art. 151 § 1 K.p.a. orzekając co do istoty sprawy, w oparciu o aktualny stan faktyczny i prawny, a także nie naruszył przepisów art. 35 ust. 1 Prawa budowlanego;

- art. 145 § 1 pkt 1 lit. c p.p.s.a. w zw. z art. 146 § 2 K.p.a. i art. 151 § 2 K.p.a. przez bezpodstawne uznanie, że w wyniku wznowienia postępowania zakończonego ww. decyzją Prezydenta z 2012 r. o pozwoleniu na budowę mogłaby zapaść wyłącznie decyzja odpowiadająca w swej istocie decyzji dotychczasowej, podczas gdy faza badania sprawy co do istoty w postępowaniu wznowieniowym prowadzić powinna do wniosku przeciwnego.

Ponadto zarzucono naruszenie prawa materialnego, tj.

- art. 32 ust. 4 pkt 1 Prawa budowlanego poprzez jego niezastosowanie i bezpodstawne uznanie, że inwestor wykonał obowiązki wynikające z tego przepisu, podczas gdy w rzeczywistości nie została wydana decyzja o warunkach zabudowy, w okresie ważności której dopuszczalne było złożenie wniosku o pozwolenie na budowę;

- art. 35 ust. 3 w zw. z art. 35 ust. 1 pkt 1 Prawa budowlanego poprzez zaniechanie jego zastosowania w postępowaniu dotyczącym wznowienia postępowania w sprawie wydania pozwolenia na budowę i wezwania do usunięcia naruszeń, w sytuacji gdy na przedmiotową inwestycję wymagane było uzyskanie ostatecznej decyzji o warunkach zabudowy i weryfikacja zgodności inwestycji z tą decyzją przez organ administracji architektoniczno-budowlanej.

W odpowiedzi na skargę kasacyjną (wniesiona w terminie, o jakim mowa w art. 179 p.p.s.a.) A. Z. wniósł o jej oddalenie i zasądzenie kosztów postępowania wg norm przepisanych.

W związku z zarządzeniem z dnia 10 września 2021 r. Naczelny Sąd Administracyjny, na podstawie art. 15zzs4 ust. 3 ustawy z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (Dz. U. z 2020 r. poz. 1842 ze zm.), poinformował strony postępowania o skierowaniu sprawy ze skargi kasacyjnej na posiedzenie niejawne z uwagi na brak stanowiska (wszystkich) stron w zakresie możliwości technicznych uczestniczenia w rozprawie na odległość z jednoczesnym bezpośrednim przekazem obrazu i dźwięku. Ponadto poinformowano strony / pełnomocników stron o możliwości przedstawienia na piśmie stanowiska w sprawie, w terminie 7 dni.

Naczelny Sąd Administracyjny zważył, co następuje.

Skarga kasacyjna nie zasługiwała na uwzględnienie. Zaskarżony wyrok odpowiada prawu choć z innych względów niż w nim podniesione.

Stosownie do treści art. 183 § 1 p.p.s.a., Naczelny Sąd Administracyjny rozpoznaje sprawę w granicach skargi kasacyjnej z urzędu biorąc pod rozwagę jedynie nieważność postępowania.

Wobec tego, że w rozpoznawanej sprawie nie zachodzi żadna z okoliczności skutkujących nieważnością postępowania, o jakich mowa w art. 183 § 2 p.p.s.a., a nadto nie zachodzi również żadna z przesłanek, o których mowa w art. 189 p.p.s.a., które Naczelny Sąd Administracyjny rozważa z urzędu dokonując kontroli zaskarżonego skargą kasacyjną wyroku Sądu pierwszej instancji, Naczelny Sąd Administracyjny dokonał takiej kontroli zaskarżonego wyroku jedynie w zakresie wyznaczonym podstawami skargi kasacyjnej.

W pierwszej kolejności wskazania wymaga, że Sąd I instancji zasadniczo prawidłowo wyłożył istotę postępowania wznowieniowego. Mamy bowiem do czynienia z postępowaniem nadzwyczajnym, które tylko w przypadku spełnienia ściśle określonych wymagań proceduralnych może prowadzić do wzruszenia decyzji ostatecznej, która korzysta z zasady trwałości decyzji administracyjnej (art. 16 § 1 K.p.a.), tak istotnej z punktu widzenia stabilności obrotu społeczno-gospodarczego. A zatem wznowienie postępowania administracyjnego możliwe jest w przypadku spełnienia określonych przesłanek. To strona postępowania decyduje o jego zakresie przez wskazanie we wniosku, na której z ustawowych podstaw opiera swój wniosek. Tym zaś zakresem są związane organy administracyjne. Jednak zaistnienie przesłanki z art. 145 § 1 pkt 4 K.p.a., co zostało w sprawie potwierdzone, może oznaczać, że przedmiotem postępowania wznowieniowego będą określone kwestie merytoryczne w sprawie o udzielenie pozwolenia na budowę, ponieważ uwzględniając charakter przesłanki, że "strona bez własnej winy nie brała udziału w postępowaniu" merytoryczny zakres badania sprawy o pozwoleniu na budowę w postępowaniu wznowieniowym wyznaczy argumentacja strony, co może końcowo prowadzić do ponownego zbadania sprawy w jej całokształcie. Zresztą istota postępowania wznowieniowego powinna polegać, po zaistnieniu przesłanki wznowieniowej (z art. 145 § 1 K.p.a.) na możliwości ponownego zbadania sprawy w jej całokształcie (art. 151 § 1 w zw. z art. 149 § 2 K.p.a. umożliwia przeprowadzenie przez właściwy organ postępowania co do przyczyn wznowienia oraz co do rozstrzygnięcia istoty sprawy). Skład orzekający Naczelnego Sądu Administracyjnego w pełni akceptuje tezę, zgodnie z którą ograniczenie postępowania w sprawie wznowienia postępowania tylko do ustalenia podstaw wznowienia postępowania, z wyłączeniem rozpoznania sprawy administracyjnej, pomimo ustalenia istnienia podstaw wznowienia postępowania, stanowi znaczące naruszenie prawa. Postępowanie wznowieniowe nie jest tylko postępowaniem weryfikacyjnym, ale obejmuje również rozpoznanie i rozstrzygnięcie sprawy administracyjnej (art. 149 § 2 k.p.a.). Decyzja kończąca postępowanie w sprawie wznowionej rozstrzyga ją zarówno co do podstaw wznowienia, jak i co do istoty sprawy administracyjnej (por. wyrok NSA z 13 października 2016 r., II OSK 3365/14). Jest to jeden z poglądów prezentowanych w doktrynie i orzecznictwie sądowoadministracyjnym, a mianowicie, co do możliwości przeprowadzenia w postępowaniu wznowieniowym ponownego postępowania w sprawie w jej całokształcie (patrz: B. Adamiak, J. Borkowski, Kodeks postępowania administracyjnego, Komentarz, Wyd. C.H. Beck, W-wa 1996, str. 658-659; wyrok NSA z 28 czerwca 1984 r., I SA 86/84, ONSA 1984/1/59; wyrok z glosą aprobującą J. Borkowskiego, OSPiKA 1885/5/95; wyrok NSA z 22 maja 2007 r., I GSK 1614/06). Ponadto w orzecznictwie był też prezentowany drugi pogląd – co do możliwości przeprowadzenia postępowania wznowieniowego wyznaczonego przez zakres przesłanki wznowieniowej (patrz: wyroki NSA: z 18 sierpnia 2011 r., II OSK 487/11; z 4 lutego 2014 r., II OSK 2111/12). Jednak w okolicznościach tej sprawy właśnie z uwagi na charakter przesłanki wznowieniowej z art. 145 § 1 pkt 4 K.p.a. – dla możliwości poddania ocenie legalności projektu budowlanego, tj. kwalifikacji robót budowlanych, których dotyczy wniosek o pozwolenie na budowę oraz okoliczność, czy tego rodzaju roboty budowlane wymagały uzyskania decyzji o warunkach zabudowy – możliwym było objęcie zakresem postępowania wznowieniowego wskazywanych kwestii merytorycznych. Ocena ww. kwestii merytorycznych (tj. kwalifikacji robót budowlanych i wymogu uzyskania decyzji o warunkach zabudowy) jest istotna z punktu widzenia obowiązku dokonania przez organ architektoniczno-budowlany (także we wznowionym postępowaniu) stosownych sprawdzeń projektu budowlanego na podstawie art. 35 ust. 1 Prawa budowlanego. Błędna kwalifikacja robót budowlanych może bowiem prowadzić do obejścia prawa, np. co do braku konieczności uzyskania merytorycznej decyzji o warunkach zabudowy, ponieważ zgodnie z art. 50 ust. 2 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym roboty budowlane polegające na "przebudowie" nie wymagają uzyskania decyzji o warunkach zabudowy. A więc "rozbudowa", "nadbudowa" budynku, zmieniająca warunki przestrzenne zgodnie z ogólną zasadą (art. 32 ust. 4 pkt 1 Prawa budowlanego) wymaga uzyskania decyzji o warunkach zabudowy. W tym zakresie Sąd I instancji błędnie zatem stanął na stanowisku, że ocena kwalifikacji przedmiotu robót budowlanych wymyka się spod kognicji zarówno Wojewody, jak i Sądu meriti w niniejszej sprawie. Zresztą ocena Sądu I instancji nie jest w tym zakresie przekonująca skoro w wytycznych Sąd wskazał, że organ dokona stosownych ustaleń w zakresie wynikającym z dyspozycji art. 35 ust. 1 Prawa budowlanego i jeżeli wynik tych ustaleń potwierdzi spełnienie wymagań enumeratywnie i precyzyjnie określonych w art. 35 ust. 1 i art. 32 ust. 4 Prawa budowlanego; co wskazywałoby właśnie na możliwość poddania ocenie ww. kwestii merytorycznych w postępowaniu wznowieniowym. Ponadto wskazania wymaga, że wbrew stanowisku Sądu I instancji ocena organu w tym zakresie nie oznacza "ingerencji w zawartość merytoryczną projektu". Przecież właśnie w ramach art. 35 ust. 1 Prawa budowlanego tego rodzaju kwestie, jak: (1) kwalifikacja robót budowlanych" i (2) wymóg uzyskania decyzji o warunkach zabudowy z uwagi na konieczność sprawdzenia projektu pod względem zgodności z decyzją o warunkach zabudowy, polega właśnie na ocenie zgodność przyjętych rozwiązań z prawem i to w zakresie ściśle określonym w ustawie (art. 35 ust. 1 Prawa budowlanego). W tej zaś sprawie jeżeli projekt budowalny dotyczył de facto i de iure "rozbudowy", bo taki zakres robót wynika z projektu budowlanego i należało go kwalifikować prawnie jako "rozbudowę", to ocenie organów powinien podlegać stan istniejący, a nie niejako związany z wadliwym nazewnictwem robót w projekcie budowlanym i we wniosku inwestora. Tym bardziej w sytuacji gdy kwestie semantyki użytych sformułowań (tu: "przebudowy") mogłoby prowadzić do obejścia prawa z uwagi na okoliczność, np. że przedstawiony organowi w projekcie budowlanym zakres robót budowlanych ("rozbudowa") wymagał uprzednio uzyskania decyzji o warunkach zabudowy. W niniejszej sprawie tej oceny nie niweczy okoliczność, że przed udzieleniem pozwolenia na budowę inwestor uzyskał decyzję z dnia [...] lipca 2012 r., nr [...], którą [organ planistyczny] w związku z treścią art. 50 ust. 2 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym umorzył postępowanie administracyjne, ale właśnie dotyczące "przebudowy" wnętrza (przez podział poziomy części kondygnacji poddasza, dobudowa balkonu od frontu, budowa lukarny w dachu oraz zmiana pokrycia dachu), a nie "rozbudowy" (przez zmianę kubatury budynku będącego przedmiotem inwestycji z 425 m3 do 505 m3).

W ocenie Naczelnego Sądu Administracyjnego, z przedstawionej powyżej oceny wynika, że w związku z koniecznością przeprowadzenia postępowania wyjaśniającego w zakresie kwalifikacji robót budowlanych i ewentualnego wymogu poprzedzenia pozwolenia na budowę merytoryczną decyzją o warunkach zabudowy, jeżeli zaistniał w sprawie stan niezgodności w zakresie określonym w art. 35 ust. 1 Prawa budowlanego, to organ administracji architektoniczno-budowlanej powinien zastosować art. 35 ust. 3 tej ustawy i nałożyć na inwestora postanowieniem stosowny obowiązek ze wskazaniem dokładnych motywów (a więc dlaczego) usunięcia wskazanych nieprawidłowości, określając termin ich usunięcia i ze wskazaniem wszystkich konsekwencji (skutków) niewykonania takiego obowiązku. W okolicznościach tej sprawy Wojewoda wydał zaś na podstawie art. 50 § 1 K.p.a. "wezwanie", które w żaden sposób nie koresponduje z treścią art. 35 ust. 3 Prawa budowlanego, ponieważ przepis K.p.a. dotyczy możliwości wezwania osoby do udziału w podejmowanych czynnościach i do złożenia wyjaśnień lub zeznań osobiście, przez pełnomocnika, na piśmie, jeżeli jest to niezbędne dla rozstrzygnięcia sprawy lub dla wykonywania czynności urzędowych; zaś przepis Prawa budowlanego dotyczy stricte procedury budowlanej, a więc konkretnych działań organu celem usunięcia stwierdzonych nieprawidłowości. Ponadto na uwagę zasługuje, że ww. pismem wezwano inwestora do uzupełnienia dokumentacji przez doprowadzenie do zgodności projektu budowlanego z wnioskiem o pozwolenie na budowę bez określenia żadnych konkretów jedynie poprzez wskazanie na kwestie kwalifikacji robót budowlanych oraz zwiększenie kubatury i zmianę całej bryły budynku. Jednak nałożenie przez organ na inwestora stosownego obowiązku powinno dotyczyć stanu istniejącego jaki aktualnie wynika z projektu budowlanego, tj. "rozbudowy", ponieważ w tym zakresie nie ma przesądzającego znaczenia nazewnictwo użyte we wniosku lub na stronie tytułowej projektu budowlanego, o czym już wyżej była mowa. Oznacza to, że inwestor został pozbawiony swoich praw, na dodatek co do okoliczności, które zostały podjęte i były oceniane tylko w postępowaniu odwoławczym, a więc z naruszeniem zasady dwuinstancyjności postępowania.

Przedstawiona powyżej ocena nie ma jednak znaczenia dla treści wydanego przez Sąd I instancji rozstrzygnięcia o uchyleniu zaskarżonej decyzji. Dlatego zarzuty skargi kasacyjnej naruszenia prawa procesowego, tj. art. 145 § 1 p.p.s.a. oraz art. 145 § 1 pkt 1 lit. c p.p.s.a. w zw. z art. 146 § 2 K.p.a. i art. 151 § 2 K.p.a., jak i zarzuty naruszenia prawa materialnego, tj. art. 32 ust. 4 pkt 1 Prawa budowlanego oraz art. 35 ust. 3 w zw. z art. 35 ust. 1 pkt 1 Prawa budowlanego – należało uznać jako pozbawione usprawiedliwionych podstaw.

Wynika z powyższego, że pomimo wadliwego uzasadnienia, rozstrzygnięcie zawarte w zaskarżonym wyroku odpowiada prawu, ponieważ zaskarżona decyzja zasługiwała na uchylenie przez Sąd Administracyjny, choć z innych względów niż wywodzonych przez Sąd I instancji.

Z tych względów, na podstawie art. 184 p.p.s.a., Naczelny Sąd Administracyjny orzekł jak w sentencji wyroku. O kosztach orzeczono na podstawie art. 207 § 2 p.p.s.a.



Powered by SoftProdukt