![]() |
Centralna Baza Orzeczeń Sądów Administracyjnych
|
drukuj zapisz |
6262 Radni 6411 Rozstrzygnięcia nadzorcze dotyczące gminy; skargi organów gminy na czynności nadzorcze, Samorząd terytorialny, Wojewoda, Uchylono zaskarżony wyrok i przekazano sprawę do ponownego rozpoznania przez Wojewódzki Sąd Administracyjny, II OSK 1524/08 - Wyrok NSA z 2009-01-27, Centralna Baza Orzeczeń Naczelnego (NSA) i Wojewódzkich (WSA) Sądów Administracyjnych, Orzecznictwo NSA i WSA
II OSK 1524/08 - Wyrok NSA
|
|
|||
|
2008-09-25 | |||
|
Naczelny Sąd Administracyjny | |||
|
Jarosław Stopczyński Małgorzata Stahl /sprawozdawca/ Włodzimierz Ryms /przewodniczący/ |
|||
|
6262 Radni 6411 Rozstrzygnięcia nadzorcze dotyczące gminy; skargi organów gminy na czynności nadzorcze |
|||
|
Samorząd terytorialny | |||
|
III SA/Wr 55/08 - Wyrok WSA we Wrocławiu z 2008-06-12 | |||
|
Wojewoda | |||
|
Uchylono zaskarżony wyrok i przekazano sprawę do ponownego rozpoznania przez Wojewódzki Sąd Administracyjny | |||
|
Dz.U. 2002 nr 153 poz 1270 art. 183 par. 1,2, art. 185 par. 1, art. 67 par. 5, art. 34 i art. 109 Ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi. |
|||
Sentencja
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: sędzia NSA Włodzimierz Ryms Sędziowie sędzia NSA Małgorzata Stahl /spr./ sędzia del. WSA Jarosław Stopczyński Protokolant Marcin Sikorski po rozpoznaniu w dniu 27 stycznia 2009 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej sprawy ze skargi kasacyjnej Gminy Głogów od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu z dnia 12 czerwca 2008 r., sygn. akt III SA/Wr 55/08 w sprawie ze skargi Gminy Głogów na zarządzenie zastępcze Wojewody Dolnośląskiego z dnia [...] listopada 2007 r., nr [...] w przedmiocie wygaśnięcia mandatu radnego 1. uchyla zaskarżony wyrok i przekazuje sprawę do ponownego rozpoznania do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, 2. zasądza od Wojewody Dolnośląskiego na rzecz Gminy Głogów kwotę 240 (dwieście czterdzieści) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego. |
||||
Uzasadnienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu wyrokiem z dnia 12 czerwca 2008 r. oddalił skargę Gminy Głogów na zarządzenie zastępcze Wojewody Dolnośląskiego z dnia [...] listopada 2007 r., zn. [...] w przedmiocie wygaśnięcia mandatu radnego. W uzasadnieniu Sąd wyjaśnił, że Wojewoda Dolnośląski wobec bezskutecznego upływu terminu do podjęcia przez Radę Miejską Głogowa uchwały w sprawie wygaśnięcia mandatu radnego M. Ś. wydał w dniu [...] listopada 2007 r. zarządzenie zastępcze, w którym stwierdził wygaśnięcie mandatu radnego Rady Miejskiej w Głogowie M. Ś. w związku z zawarciem przez radnego w dniu [...] grudnia 2006 r. umowy z Gminą Miejską Głogów Nr [...], której przedmiotem były "prace porządkowe wynajętym ciągnikiem na terenie miasta Głogowa". Zawarcie umowy naruszało zakazy, o których mowa w art. 24d i 24f ust 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2001 r., Nr 142, poz. 1591 ze zm.). Gmina Miejska Głogów na powyższe zarządzenie zastępcze złożyła skargę do sądu administracyjnego, wnosząc o uchylenie w całości zarządzenia zastępczego Wojewody z dnia [...] listopada 2007 r. z uwagi na naruszenia art. 24d i art. 24f ustawy o samorządzie gminnym. W odpowiedzi na skargę Wojewoda Dolnośląski wniósł o jej oddalenie. Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu skargę rozpoznał w dniu 12 czerwca 2008 r. W trakcie rozprawy osoba zasiadająca w charakterze publiczności chciała złożyć pismo procesowe autorstwa pełnomocnika skarżącej. Pouczona przez Sąd o trybie składania pism procesowych przedłożyła je bezpośrednio do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu w biurze podawczym tego Sądu. Pismo zostało doręczone na salę sadową po zamknięciu rozprawy. Przedmiotowe pismo procesowe zawierało wniosek o odroczenie rozprawy z powodu choroby pełnomocnika skarżącej. Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu skargę oddalił, stwierdzając, że wbrew zarzutom skargi kwestionowane zarządzenie zastępcze nie budzi zastrzeżeń z punktu widzenia jego legalności, gdyż jest zgodne z obowiązującą regulacją prawną, powołaną w podstawie prawnej tego zarządzenia. Następnie Sąd wskazał, że nie rozpatrzył wniosku pełnomocnika skarżącego, w którym domagał się on odroczenia rozprawy z powodu swojej choroby. Pismo procesowe zawierające powyższy wniosek wpłynęło po zamknięciu rozprawy. Ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.) nie dawała podstaw do otwarcia na nowo rozprawy w zaistniałym przypadku, bowiem warunkiem zamknięcia rozprawy jest stwierdzenie przez sąd, że wszystkie okoliczności faktyczne i prawne sprawy zostały ustalone i wyjaśnione, co w niniejszej sprawie miało miejsce. W literaturze prawniczej przyjmuje się, że otwarcie rozprawy na nowo jest uzasadnione, jeżeli w toku narady okaże się, że nie wszystkie okoliczności istotne dla rozstrzygnięcia sprawy zostały wyjaśnione lub jeżeli sędzia, który brał udział w zamkniętej rozprawie nie może uczestniczyć w wydaniu wyroku, a w rozpatrywanej sprawie żadna z powyższych okoliczności nie wystąpiła. W skardze kasacyjnej od tego wyroku pełnomocnik Gminy wniósł o uchylenie orzeczenia w całości i przekazanie sprawy do ponownego rozpoznania Wojewódzkiemu Sądowi Administracyjnemu, a ewentualnie o rozstrzygnięcie co do istoty i uchylenie zarządzenia zastępczego Wojewody Dolnośląskiego z dnia [...] listopada 2007 r. oraz o zasądzenie kosztów postępowania, w tym kosztów zastępstwa procesowego. Wyrokowi Sądu I instancji w skardze kasacyjnej przede wszystkim postawiono zarzut nieważności postępowania, wobec pozbawienia skarżącego możności obrony swych praw (art. 193 § 2 pkt 5 P.p.s.a) przez pominięcie przez Sąd rozpoznania wniosku pełnomocnika skarżącej o odroczenie rozprawy i merytoryczne rozstrzygnięcie sprawy. W razie nieuwzględnienia tego zarzutu orzeczeniu zarzucono naruszenie prawa materialnego przez błędną wykładnię art. 24d ustawy o samorządzie gminnym a w konsekwencji naruszenie art. 190 ust. 1 pkt 2a ustawy z dnia 16 lipca 1998 r. Ordynacja wyborcza do rad gmin, rad powiatów i sejmików województw (t.j. Dz. U. z 2003 r. Nr 159, poz. 1547 ze zm.) przez jego błędne zastosowanie oraz niezastosowanie dla oceny skuteczności umowy nr [...] art. 58 § 1 k.c. Naczelny Sąd Administracyjny zważył, co następuje. Stosownie do treści art. 183 § 1 Prawa o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Naczelny Sąd Administracyjny rozpoznaje sprawę w granicach skargi kasacyjnej, bierze jednak z urzędu pod rozwagę nieważność postępowania. Przesłanki nieważnościowe są enumeratywnie wskazane w § 2 art. 183 powołanej ustawy. Przepis art. 183 § 2 pkt 5 stanowi, iż nieważność postępowania zachodzi w sytuacji, gdy strona została pozbawiona możności obrony swych praw. W niniejszej sprawie zaistniała powyższa przesłanka, powodująca nieważność postępowania przed Sądem I instancji. Taki też zarzut postawiono w pierwszej kolejności we wniesionej skardze kasacyjnej i w takiej kolejności należało go rozważyć. Należy zgodzić się z argumentacją skargi kasacyjnej, iż w przypadku, w którym skład orzekający miał wiedzę o tym, że do Sądu wpłynął wniosek o odroczenie rozprawy, Sąd nie powinien był rozprawy zamykać. Nie można podzielić stanowiska Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego iż po zamknięciu rozprawy niedopuszczalne jest złożenie wniosku o odroczenie rozprawy skoro w okolicznościach rozpoznawanej sprawy Sąd, przed jej zamknięciem , dysponował wiedzą o treści wniosku i o tym, że - po odmowie przyjęcia go na rozprawie – będzie on natychmiast złożony za pośrednictwem biura podawczego. Odmowa przyjęcia bezpośrednio na rozprawie wniosku o odroczenie rozprawy , skutkująca jego nierozpatrzeniem, z argumentacją że wpłynął on za pośrednictwem biura podawczego już po zamknięciu rozprawy , pozbawiła stronę możności obrony swych praw. W obowiązujących regulacjach prawnych brak przepisu który stanowiłby o niedopuszczalności przyjęcia pisma, z pominięciem biura podawczego na rozprawie , ani od posłańca strony jak w rozpoznawanej sprawie ani od pełnomocnika strony .W rozpoznawanej sprawie pełnomocnik dołożył należytej staranności by wniosek o odroczenie rozprawy z powodu jego nagłej choroby wpłynął do sądu przed rozpoznaniem sprawy. Pełnomocnik chciał złożyć wniosek przez poproszonego o to posłańca - radcę prawnego który najpierw próbował złożyć wniosek za pośrednictwem biura podawczego a w sytuacji gdy pracownik nie mógł tego biura opuścić chciał go złożyć bezpośrednio na rozprawie .Następnie ,po odmowie przyjęcia ,radca ten natychmiast złożył wniosek ponownie za pośrednictwem tegoż biura. W zaistniałej sytuacji ocena ,że Sąd pozbawił stronę , reprezentowaną przez pełnomocnika możliwości obrony jej praw, nie budzi wątpliwości. Nieuwzględnienie wniosku o odroczenie rozprawy w sytuacji gdy pełnomocnik skarżącej wnosił o odroczenie rozprawy i wykazał że jest chory – pozbawiało stronę możności obrony jej praw. Sąd naruszył swoim działaniem przepisy art. 67 § 5, art. 34 i art. 109 P.p.s.a. – gwarantujące stronie prawo do korzystania z pełnomocnika, prawo do obrony jej interesów i zaprezentowania istotnego stanowiska przez Sądem. Okoliczności te wyczerpują przesłankę z art. 183 § 2 pkt 5 P.p.s.a. W praktyce sądowej w toku postępowania sądowego strony i ich pełnomocnicy niejednokrotnie dopiero na rozprawie, a nie za pośrednictwem biura podawczego, składają pisma i wnioski procesowe. Osoba która próbowała bezpośrednio złożyć wniosek na rozprawie, informowała o jego treści. Zignorowanie tej informacji w sytuacji, gdy z uwagi na splot okoliczności faktycznych, osobie tej nie udało się przed rozprawą złożyć wniosek za pośrednictwem biura podawczego wywołuje skutek w postaci nieważności postępowania sądowego. W sytuacji gdy żaden przepis nie reguluje trybu doręczania pism na rozprawie, także za pośrednictwem posłańca a nieprzyjęcie pisma może pozbawić stronę możności obrony jej praw, należy kierować się nadrzędną konstytucyjną zasadą prawa do sądu. Kierując się tą zasadą sąd administracyjny może , w kwestiach proceduralnych nieunormowanych w sposób jasny i pełny, uczynić dla poszanowania tego prawa nawet więcej niż mogłoby wynikać z litery prawa. Zasada ta zaliczana jest do podstawowych , fundamentalnych praw jednostki, chronionych nie tylko w krajowym porządku prawnym ale i na płaszczyźnie prawa europejskiego i w razie wątpliwości na gruncie przepisów proceduralnych powinna stanowić podstawową wskazówkę interpretacyjną . Zważywszy , że zarzut nieważności był uzasadniony, rozważanie dalszych zarzutów było zbędne. W tej sytuacji , na podstawie art. 183 § 2 pkt 5 w zw. z art. 185 § 1 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi( Dz.U. Nr 153,poz. 1270 ze zm.), zaskarżony wyrok należało uchylić .Na marginesie należy przypomnieć że skargi na akty nadzoru są wolne od opłat sądowych ( dotyczy to także wpisów od skarg kasacyjnych ) a uiszczone kwoty podlegają zwrotowi. |