Centralna Baza Orzeczeń Sądów Administracyjnych
|
drukuj zapisz |
601 Budownictwo, nadzór architektoniczno-budowlany i specjalistyczny, ochrona przeciwpożarowa, , , , IV SA 364/97 - Wyrok NSA z 1999-03-05, Centralna Baza Orzeczeń Naczelnego (NSA) i Wojewódzkich (WSA) Sądów Administracyjnych, Orzecznictwo NSA i WSA
IV SA 364/97 - Wyrok NSA
|
|
|||
|
NSA w Warszawie (przed reformą) | |||
|
Gorczycka-Muszyńska Barbara /przewodniczący/ Walentynowicz Bożena Warzocha Edward /sprawozdawca/ |
|||
|
601 Budownictwo, nadzór architektoniczno-budowlany i specjalistyczny, ochrona przeciwpożarowa | |||
|
Dz.U. 1994 nr 89 poz. 414 art. 14 ust. 3 pkt 3-4 Ustawa z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane. Dz.U. 1995 nr 8 poz. 38 par. 8 Rozporządzenie Ministra Gospodarki Przestrzennej i Budownictwa z dnia 30 grudnia 1994 r. w sprawie samodzielnych funkcji technicznych w budownictwie. |
|||
Tezy
Prowadzenie prac budowlanych z udziałem inspektorów nadzoru budowlanego nie może spełniać wymogów odbywania praktyki budowlanej pod kierunkiem osoby mającej odpowiednie uprawnienia budowlane, natomiast nie można wykluczyć odbycia praktyki zawodowej we własnym przedsiębiorstwie budowlanym, o ile oczywiście praktyka ta odbywa się pod kierunkiem osoby mającej odpowiednie uprawnienia budowlane. |
||||
Sentencja
Naczelny Sąd Administracyjny po rozpoznaniu sprawy ze skargi Szymona R. na decyzję Głównego Inspektora Nadzoru Budowlanego z dnia 15 stycznia 1997 r. (...) w przedmiocie nadania uprawnień budowlanych - uchyla zaskarżoną decyzję i poprzedzającą ją decyzję organu I instancji. (...). |
||||
Uzasadnienie
Naczelny Sąd Administracyjny zważył, co następuje: Niezależnie od zarzutów podniesionych w skardze, działając w mocy art. 51 ustawy o NSA należy stwierdzić, iż wydana decyzja organu II instancji, jak i poprzedzająca ją decyzja organu I instancji wydane zostały w zakresie nie przewidzianym ani przez przepisy art. 12-14 Prawa budowlanego, ani przez przepisy rozporządzenia Ministra Gospodarki Przestrzennej i Budownictwa z dnia 30 grudnia 1994 r. w sprawie samodzielnych funkcji technicznych w budownictwie. Otóż zaskarżonymi decyzjami odmówiono skarżącemu nadania uprawnień do kierownika robotami budowlanymi w specjalności konstrukcyjno-budowlanej bez przeprowadzenia egzaminu. Tymczasem w art. 12 ust. 3 Prawa budowlanego stwierdza się w sposób jednoznaczny, iż warunkiem uzyskania uprawnień budowlanych jest złożenie egzaminu ze znajomości przepisów prawnych dotyczących procesu budowlanego i jest to warunek, który w żadnym wypadku nie może być pominięty w procesie przyznawania uprawnień budowlanych. Rozpatrywanie więc wniosku skarżącego w aspekcie nadania mu uprawnień budowlanych bez składania egzaminu było postępowaniem wadliwym, a rozstrzygnięcie nie znajduje podstawy w cytowanych przepisach prawa. Ustosunkowując się natomiast do wyrażonych w zaskarżonych decyzjach poglądów prawnych Naczelny Sąd Administracyjny podziela opinię, iż prowadzenie prac budowlanych z udziałem inspektorów nadzoru budowlanego nie może spełniać wymogów odbywania praktyki budowlanej pod kierunkiem osoby mającej odpowiednie uprawnienia budowlane, natomiast nie można wykluczyć odbycia praktyki zawodowej we własnym przedsiębiorstwie budowlanym, o ile oczywiście praktyka ta odbywa się pod kierunkiem osoby mającej odpowiednie uprawnienia budowlane. Z powyższych względów z mocy art. 22 ust. 1 pkt 1i ust. 2 oraz art. 55 ust 1 ustawy z dnia 11 maja 1995 r. o NSA orzeczono jak w sentencji. |