drukuj    zapisz    Powrót do listy

648 Sprawy z zakresu informacji publicznej i prawa prasowego 658, Dostęp do informacji publicznej, Inne, Oddalono skargę, II SAB/Wa 64/11 - Wyrok WSA w Warszawie z 2011-06-13, Centralna Baza Orzeczeń Naczelnego (NSA) i Wojewódzkich (WSA) Sądów Administracyjnych, Orzecznictwo NSA i WSA

II SAB/Wa 64/11 - Wyrok WSA w Warszawie

Data orzeczenia
2011-06-13 orzeczenie prawomocne
Data wpływu
2011-02-09
Sąd
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie
Sędziowie
Adam Lipiński
Anna Mierzejewska /przewodniczący/
Ewa Marcinkowska /sprawozdawca/
Symbol z opisem
648 Sprawy z zakresu informacji publicznej i prawa prasowego
658
Hasła tematyczne
Dostęp do informacji publicznej
Sygn. powiązane
I OSK 1845/11 - Wyrok NSA z 2011-12-29
Skarżony organ
Inne
Treść wyniku
Oddalono skargę
Powołane przepisy
Dz.U. 2002 nr 153 poz 1270 art. 151
Ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi.
Sentencja

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Anna Mierzejewska Sędziowie WSA Adam Lipiński Ewa Marcinkowska (spr.) Protokolant sekretarz sądowy Sylwia Mikuła po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 13 czerwca 2011 r. sprawy ze skargi T. G. na bezczynność Aeroklubu Polskiego w przedmiocie wniosku o udostępnienie informacji publicznej oddala skargę

Uzasadnienie

Pismem z dnia 8 grudnia 2010 r. T.G., powołując się na art. 2 ust. 1 i art. 10 ust. 1 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej oraz art. 13 Konstytucji RP, zwrócił się z wnioskiem do Aeroklubu Polskiego o udostępnienie informacji publicznej w zakresie imiennej listy członków stowarzyszenia Aeroklub Polski, z rozbiciem na poszczególne aerokluby regionalne, z podaniem statusu członka (zwyczajny, nadzwyczajny, wspierający).

Jednocześnie na podstawie art. 14 ust. 1 ww. ustawy wniósł o udzielenie powyższych informacji poprzez ich przesłanie pocztą elektroniczną na wskazany adres lub na dysku CD.

W odpowiedzi na powyższy wniosek Aeroklub Polski w piśmie z dnia 19 stycznia 2011 r. poinformował wnioskodawcę, że żądana przez niego informacja nie jest informacją o sprawach publicznych w rozumieniu ustawy z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej. Jest to informacja o sprawach członkowskich stowarzyszenia Aeroklub Polski, dotycząca danych osobowych członków Stowarzyszenia.

Dlatego też wniosek ten nie podlega rozpatrzeniu w oparciu o przepisy ustawy z dnia 6 września 2001 r., na którą powołał się wnioskodawca.

Niezależnie od powyższego podniesiono w ww. piśmie, że Aeroklub Polski jest podmiotem obowiązanym do ujawniania informacji publicznej tylko w ograniczonym zakresie, jako "jednostka organizacyjna dysponująca majątkiem publicznym" (art. 4 ust. 1 pkt 5 ustawy o dostępie do informacji publicznej).

W dniu 26 stycznia 2011 r. T.G. wniósł, za pośrednictwem organu, skargę na bezczynność Aeroklubu Polskiego w zakresie udostępnienia informacji publicznej.

W skardze zaznaczył, że jest członkiem zwyczajnym Aeroklubu [...]. Zarzucił, że organ w pisemnej odpowiedzi na jego wniosek o udostępnienie informacji publicznej dokonał wykładni prawa sprzecznej z Konstytucją oraz z ustawą o dostępie do informacji publicznej.

Wniósł w związku z tym o nakazanie organowi ujawnienie wnioskowanej informacji w terminie 14 dni, a także o ustalenie przez Sąd, że członkami Stowarzyszenia są wyłącznie osoby znane władzom tego Stowarzyszenia z imienia i nazwiska, jako członkowie regionalnych struktur Aeroklubu Polskiego.

W uzasadnieniu skargi podniósł, że Aeroklub Polski wykonuje zadania publiczne w zakresie:

uczestnictwa w stanowieniu prawa,

wykonywania zadań związku sportowego - monopol na międzynarodowe reprezentowanie sportów lotniczych, przypisany w Statucie,

dysponowania dotacjami Ministra Sportu na działalność związku sportowego,

prowadzenia działalności szkoleniowej do uprawnień państwowych,

realizacji zadań z zakresu podstawowej opieki zdrowotnej przez niepubliczne zakłady opieki zdrowotnej – GOBLL,

utrzymywania lotnisk i zarządzanie nimi.

Podkreślił jednocześnie, że wnioskowana informacja dotyczy wyłącznie niezbędnych danych osobowych, jawnych na podstawie zapisu w Konstytucji, które nie pozwalają na ich użycie sprzeczne z celami ustawy. Zaznaczył, że członkostwo w Aeroklubie Polskim musi być jawne, ponieważ art. 13 Konstytucji zabrania utajniania członkostwa w organizacji.

Oświadczył jednocześnie, że zgadza się na wycofanie skargi, jeśli Aeroklub Polski załatwi jego wniosek pozytywnie.

Aeroklub Polski w odpowiedzi na skargę wniósł o jej oddalenie podtrzymując stanowisko, że żądana przez skarżącego informacja nie jest informacją publiczną w rozumieniu ustawy o dostępie do informacji publicznej, lecz informacją o wewnętrznych sprawach członkowskich Stowarzyszenia. Ponadto zawiera dane osobowe członków Stowarzyszenia (imię, nazwisko, przynależność do aeroklubu regionalnego).

Organ ponownie podkreślił, że Aeroklub Polski jako podmiot niebędący organem władzy publicznej (stowarzyszenie, polski związek sportowy), podlega obowiązkowi ujawniania informacji publicznej w ograniczonym zakresie, wyłącznie jako "jednostka organizacyjna dysponująca majątkiem publicznym". Dlatego też - w ocenie Aeroklubu Polskiego - obowiązek udostępniania informacji publicznej dotyczy Aeroklubu Polskiego wyłącznie co do informacji, jakie wiążą się z dysponowaniem majątkiem publicznym (np. dotacje Ministerstwa Sportu na działalność sportową Aeroklubu Polskiego jako Polskiego Związku Sportowego).

Z ostrożności procesowej organ dodatkowo podniósł, że w zaistniałej sytuacji brak było podstaw do wydania decyzji na podstawie art. 16 i 17 ustawy o dostępie do informacji publicznej. Jak się bowiem przyjmuje w orzecznictwie sądowym, jeżeli żądana informacja nie stanowi informacji publicznej, to nie ma podstaw do wydawania decyzji na podstawie art. 16 ust. 1 ustawy, lecz należy jedynie wnioskodawcę poinformować pismem, że sprawa nie dotyczy informacji publicznej.

Skarżący w piśmie procesowym z dnia 22 marca 2011 r. podtrzymał zarzuty skargi podkreślając, że organ pozostaje nadal w bezczynności, ponieważ nie udzielił mu informacji, do udzielenia której jest zobowiązany.

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie zważył, co następuje:

Zgodnie z art. 1 § 1 ustawy z dnia 25 lipca 2002 r. - Prawo o ustroju sądów administracyjnych (Dz. U. Nr 153, poz. 1269 ze zm.), sądy administracyjne sprawują wymiar sprawiedliwości przez kontrolę działalności administracji publicznej, przy czym w świetle § 2 powołanego wyżej artykułu kontrola ta sprawowana jest pod względem zgodności z prawem, jeżeli ustawy nie stanowią inaczej.

Kontrola ta, zgodnie z art. 3 § 2 pkt 8 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. -Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.), obejmuje także orzekanie w sprawach skarg na bezczynność organów.

W ocenie Sądu skarga na bezczynność Aeroklubu Polskiego w niniejszej sprawie nie zasługuje na uwzględnienie.

Z bezczynnością organu administracji publicznej mamy do czynienia wówczas, gdy w prawnie ustalonym terminie organ nie podjął żadnych czynności w sprawie lub wprawdzie prowadził postępowanie w sprawie, ale - mimo istnienia ustawowego obowiązku - nie zakończył go wydaniem w terminie decyzji, postanowienia lub innego aktu, lub nie podjął stosownej czynności (vide: T. Woś /w:/ T. Woś (red.), H. Knysiak-Molczyk, M. Romańska, Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi. Komentarz, Wydawnictwo Prawnicze LexisNexis, Warszawa 2005, s. 86).

Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej w art. 61 ust. 1 stanowi, że obywatel ma prawo do uzyskiwania informacji o działalności organów władzy publicznej oraz osób pełniących funkcje publiczne. Prawo to obejmuje również uzyskiwanie informacji o działalności organów samorządu gospodarczego i zawodowego, a także innych osób oraz jednostek organizacyjnych w zakresie, w jakim wykonują one zadania władzy publicznej i gospodarują mieniem komunalnym lub majątkiem Skarbu Państwa. Prawo do uzyskiwania informacji obejmuje dostęp do dokumentów oraz wstęp na posiedzenia kolegialnych organów władzy publicznej pochodzących z powszechnych wyborów, z możliwością rejestracji dźwięku lub obrazu (ust. 2). Ograniczenie prawa, o którym mowa w ust. 1 i 2, może nastąpić wyłącznie ze względu na określone w ustawach ochronę wolności i praw innych osób i podmiotów gospodarczych oraz ochronę porządku publicznego, bezpieczeństwa lub ważnego interesu gospodarczego państwa (ust. 3).

Ustawa z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (Dz. U. Nr 112, poz. 1198 ze zm.), będąca rozwinięciem konstytucyjnego prawa do informacji publicznej, reguluje zasady i tryb dostępu do informacji, mających walor informacji publicznych, wskazuje, w jakich przypadkach dostęp do informacji publicznej podlega ograniczeniu, i kiedy żądane przez wnioskodawcę informacje nie mogą zostać udostępnione.

Artykuł 4 ust. 1 ustawy stanowi, że obowiązane do udostępniania informacji publicznej są władze publiczne oraz inne podmioty wykonujące zadania publiczne, w szczególności: organy władzy publicznej, organy samorządów gospodarczych i zawodowych, podmioty reprezentujące zgodnie z odrębnymi przepisami Skarb Państwa, podmioty reprezentujące państwowe osoby prawne albo osoby prawne samorządu terytorialnego oraz podmioty reprezentujące inne państwowe jednostki organizacyjne albo jednostki organizacyjne samorządu terytorialnego, podmioty reprezentujące inne osoby lub jednostki organizacyjne, które wykonują zadania publiczne lub dysponują majątkiem publicznym oraz osoby prawne, w których Skarb Państwa, jednostki samorządu terytorialnego lub samorządu gospodarczego albo zawodowego mają pozycję dominującą w rozumieniu przepisów o ochronie konkurencji i konsumentów.

W ocenie Sądu nie ulega wątpliwości, że Aeroklub Polski, który ma status polskiego związku sportowego w zakresie sportów lotniczych i który realizuje w związku z tym określone zadania publiczne określone ustawą z dnia 25 czerwca 2010 r. o sporcie (Dz. U. Nr 127, poz. 857), na które otrzymuje dotacje z budżetu Państwa, a także dysponuje określonym majątkiem publicznym, jest podmiotem zobowiązanym na gruncie ustawy o dostępie do informacji publicznej do udostępnienia informacji, mającej walor informacji publicznej, będącej w jego posiadaniu.

Zgodnie z art. 1 ustawy o dostępie do informacji publicznej, każda informacja o sprawach publicznych stanowi informację publiczną w rozumieniu ustawy i podlega udostępnieniu na zasadach i w trybie określonym w ustawie. Informację publiczną, w świetle ugruntowanego orzecznictwa Naczelnego Sądu Administracyjnego, stanowi każda wiadomość wytworzona przez szeroko rozumiane władze publiczne oraz osoby pełniące funkcje publiczne, a także inne podmioty, które tę władzę realizują, bądź gospodarują mieniem komunalnym lub majątkiem Skarbu Państwa, w zakresie swych kompetencji. Informację publiczną stanowi treść wszelkiego rodzaju dokumentów, odnoszących się do organu władzy publicznej, związanych z nim bądź w jakikolwiek sposób go dotyczących. Są nią zarówno treści dokumentów bezpośrednio przez organ wytworzone, jak i te, które używa się przy realizacji przewidzianych prawem zadań (także te, które tylko w części go dotyczą) nawet, gdy nie pochodzą wprost od niego. W art. 6 ust. 1 cytowanej ustawy zamieszczony został przykładowy katalog informacji i dokumentów stanowiących informację publiczną.

Należy w tym miejscu zaznaczyć, że udostępnienie informacji publicznej następuje w formie czynności materialno - technicznej. Obowiązek wydania decyzji administracyjnej ustawodawca przewidział natomiast tylko w takim wypadku, gdy informacja, której udostępnienia żąda określony podmiot jest informacją publiczną, lecz organ odmawia jej udostępnienia. Jeżeli żądanie nie dotyczy informacji publicznej, organ powinien jedynie powiadomić pismem podmiot żądający udostępnienia informacji, że jego wniosek nie znajduje podstaw w przepisach prawa (por. wyrok WSA z dnia 5 lipca 2007 r. sygn. II SAB/Wa 19/07, Lex nr 368235, wyrok NSA z dnia 11 grudnia 2002 r. sygn. II SA 2867/02, publ. Wokanda 2003/6/33).

Z bezczynnością organu w sprawie udostępnienia informacji publicznej będziemy mieli zatem do czynienia wówczas, gdy organ zobowiązany do podjęcia czynności materialno - technicznej w przedmiocie udostępnienia żądanej informacji publicznej, takiej czynności nie podejmuje.

Kwestią zasadniczą, która wymagała rozstrzygnięcia w niniejszej sprawie jest to, czy żądana przez T.G. informacja dotycząca imiennej listy członków stowarzyszenia Aeroklub Polski, z rozbiciem na poszczególne aerokluby regionalne, z podaniem statusu członka (zwyczajny, nadzwyczajny, wspierający), stanowi informację publiczną w rozumieniu ustawy o dostępie do informacji publicznej.

W ocenie Sądu żądana przez skarżącego informacja o członkach stowarzyszenia Aeroklub Polski, mimo że Stowarzyszenie to realizuje zadania publiczne, nie ma waloru informacji publicznej. Taki walor mają tylko te informacje, które dotyczą realizacji przez stowarzyszenie Aeroklub Polski zadań publicznych określonych ustawą z dnia 25 czerwca 2010 r. o sporcie. Nie można jednocześnie zgodzić się ze skarżącym, iż z art. 13 Konstytucji RP, który zakazuje istnienia organizacji, które przewidują utajnienie członkostwa w nich należy wywieść, że informacja o członkach jakiegokolwiek stowarzyszenia, jest informacją publiczną.

Z uwagi na powyższe zarzut bezczynności organu w zakresie rozpoznania wniosku T.G. o udostępnienie informacji publicznej dotyczącej imiennej listy członków stowarzyszenia Aeroklub Polski, należy uznać za nieuzasadniony.

Wniosek nie dotyczył bowiem udzielenia informacji publicznej w rozumieniu ustawy z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej, a to wykluczało uznanie bezczynności organu. Prawidłowa była zatem forma, w jakiej organ udzielił stronie odpowiedzi, a mianowicie forma pisma z dnia 19 stycznia 2011 r., a nie decyzji, w którym poinformował wnioskodawcę, że żądana informacja nie stanowi informacji publicznej.

Mając powyższe na uwadze, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie, na podstawie art. 151 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi orzekł, jak w sentencji wyroku.



Powered by SoftProdukt