drukuj    zapisz    Powrót do listy

6155 Uzgodnienia w sprawach z zakresu zagospodarowania przestrzennego, , Samorządowe Kolegium Odwoławcze, Uchylono decyzję I i II instancji, II SA/Po 965/09 - Wyrok WSA w Poznaniu z 2010-05-12, Centralna Baza Orzeczeń Naczelnego (NSA) i Wojewódzkich (WSA) Sądów Administracyjnych, Orzecznictwo NSA i WSA

II SA/Po 965/09 - Wyrok WSA w Poznaniu

Data orzeczenia
2010-05-12 orzeczenie prawomocne
Data wpływu
2009-12-30
Sąd
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu
Sędziowie
Elwira Brychcy /przewodniczący sprawozdawca/
Symbol z opisem
6155 Uzgodnienia w sprawach z zakresu zagospodarowania przestrzennego
Sygn. powiązane
II OSK 1791/10 - Wyrok NSA z 2011-12-09
Skarżony organ
Samorządowe Kolegium Odwoławcze
Treść wyniku
Uchylono decyzję I i II instancji
Sentencja

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Barbara Drzazga Sędziowie Sędzia WSA Elwira Brychcy (spr.) Sędzia WSA Danuta Rzyminiak-Owczarczak Protokolant st. sekr. sąd. Ewa Wąsik po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 28 kwietnia 2010 r. sprawy ze skargi A Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w W. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Poznaniu z dnia [...] października 2009r. Nr [...] w przedmiocie środowiskowych uwarunkowań zgody na realizację przedsięwzięcia; I. uchyla zaskarżoną decyzję oraz poprzedzającą ją decyzję Prezydenta Miasta P. z dnia [...] lipca 2009r. Nr [...], II. zasądza od Samorządowego Kolegium Odwoławczego w P. na rzecz skarżącej spółki kwotę [...] zł. ([...] złotych) tytułem zwrotu kosztów sądowych, III. określa, że zaskarżona decyzja nie może być wykonana. /-/ E. Brychcy /-/B. Drzazga /-/ D. Rzyminiak-Owczarczak

Uzasadnienie

Prezydent Miasta Poznania decyzją z [...] lipca 2009r. na podstawie art. 71 ust. 2 pkt 2, art. 75 ust. 1 pkt 4, art. 82 ust. 1, art. 84, art. 85 ust. 1 i ust. 2 pkt. 2 w zw. z art. 156 ustawy z dnia 3 października 2008r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz ocenach oddziaływania na środowisko (t.j. Dz .U. 2008 Nr 199 poz. 1227 ze zm.), a także na podstawie §3 ust. 1 pkt 53 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2004r. w sprawie określenia rodzajów przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko oraz szczegółowych uwarunkowań związanych z kwalifikowaniem przedsięwzięcia do sporządzenia raportu o oddziaływaniu na środowisko (Dz. U. Nr 257, poz. 2573 ze zm.) ustalił dla spółki A Sp. z o.o. z siedzibą w W. środowiskowe uwarunkowania dla realizacji przedsięwzięcia polegającego na budowie zespołu mieszkaniowego w zabudowie wielorodzinnej przy ul. [...] w P. ([...],[...],[...],[...],[...],.[...],[...],[...],[...],[...], ark. [...], obręb: [...]).

Prezydent wskazał, że "Charakterystyka przedsięwzięcia" i "Karta informacyjna przedsięwzięcia" stanowią załączniki do powyższej decyzji.

Prezydent określił rodzaj i miejsce realizacji planowanej przedsięwzięcia oraz warunki wykorzystania terenu w fazie realizacji i eksploatacji, ze szczególnym uwzględnieniem konieczności ochrony wartości przyrodniczych, zasobów naturalnych i zabytków oraz ograniczenia uciążliwości dla terenów sąsiednich. Nadto, Prezydent określił wymagania dotyczące ochrony środowiska konieczne do uwzględnienia w dokumentacji wymaganej do wydania decyzji, o których mowa w art. 72 ust. 1 pkt 1-13 ustawy, a w szczególności w projekcie budowlanym. Nie stwierdził także potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko.

Odwołanie od powyższej decyzji do Samorządowego Kolegium Odwoławczego wniosła spółka B – J. L. sp. j. z siedzibą w P. wnosząc o jej uchylenie w całości i przekazanie sprawy do ponownego rozpatrzenia. Skarżąca podniosła, że Prezydent Miasta nie uwzględnił faktu, że w przypadku lokalizacji zabudowy mieszkaniowej w sąsiedztwie zakładu produkcyjnego należącego do odwołującej, spółka będzie musiała ponieść bardzo duże nakłady finansowe na spełnienie norm obowiązujących dla zabudowy mieszkaniowej. Ponadto odwołująca prowadzi zakład przemysłowy na tym terenie od 1996 r. i jest to związane z ruchem pojazdów ciężarowych i wskazała, że będzie musiała zabezpieczyć sobie drogę pożarową, która przebiegać będzie przez teren inwestycji.

Samorządowe Kolegium Odwoławcze w Poznaniu decyzją z [...]października 2009r. na podstawie art. 17 kpa, art. 104 kpa, art. 127§2 kpa i art. 138 §2 kpa oraz art. 71 ust. 1 i ust. 2 pkt 2, art. 75 ust. 1 pkt 4, art. 82 ust. 1, art. 84, art. 85 ust. 1 i ust. 2 pkt. 2 ustawy z dnia 3 października 2008r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz ocenach oddziaływania na środowisko (Dz.U. 2008 Nr 199 poz. 1227 ze zm.) uchyliło zaskarżoną decyzję Prezydenta w całości i przekazało sprawę do ponownego rozpatrzenia przez organ I instancji.

W motywach rozstrzygnięcia Kolegium przytoczyło obszerną część uzasadnienia decyzji Prezydenta Miasta i wskazało, że przedmiotowe przedsięwzięcie zostało wymienione w §3 ust. 1 pkt 53 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2004r. w sprawie określenia rodzajów przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko oraz szczegółowych uwarunkowań związanych z kwalifikowaniem przedsięwzięcia do sporządzenia raportu o oddziaływaniu na środowisko (Dz. U. Nr 257, poz. 2573 ze zm.), jako przedsięwzięcie, dla którego może być wymagane sporządzenie raportu o oddziaływaniu na środowisko. W toku prowadzonego postępowania w sprawie oceny oddziaływania na środowisko - po zapoznaniu się ze złożonym wnioskiem wraz z kartą informacyjną przedsięwzięcia i jej uzupełnieniem oraz po zasięgnięciu opinii Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w P. oraz w związku z §5 powyższego rozporządzenia w sprawie określenia rodzajów przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko - organ I instancji stwierdził, że przedmiotowe przedsięwzięcie ze względu na rodzaj, skalę, charakterystykę i usytuowanie przedsięwzięcia nie spowoduje znacznych przekształceń czy zmian zagospodarowania terenu mogących stwarzać zagrożenie dla środowiska.

W szczególności wskazano, że projektowane budynki posiadają od dwóch do pięciu nadziemnych kondygnacji mieszkalnych oraz zagłębioną w gruncie jedną kondygnację parkingów dla samochodów osobowych. Wysokość kondygnacji naziemnych brutto wynosi 2,95 m (wysokość lokali mieszkalnych - 2,6 m). Projektowany poziom fundamentów nie narusza istniejącego poziomu wód gruntowych. Wysokość lokali mieszkalnych, na parterze przeznaczonych na studia mieszkalne - 3,0 m. Zaprojektowano parkingi podziemne pod całym kompleksem budynków na około 494 miejsc postojowych. Poza tym w rejonie projektowanych budynków mieszkalnych zlokalizowano parkingi naziemne na łączną ilość około 42 miejsc postojowych. Łącznie przewiduje się około 536 miejsc postojowych. Na terenie zespołu mieszkaniowego odbywać się będzie ruch pojazdów osobowych mieszkańców korzystających z parkingów podziemnych. Na terenie osiedla nie będzie ruchu wewnątrz osiedla (będą tylko drogi p. poż. i miejsca parkingowe dla osób niepełnosprawnych i gości). Wykorzystanie parkingów naziemnych będzie znikome w porównaniu do ruchu w parkingach podziemnych, ponieważ osiedle będzie niedostępne dla ruchu. Natomiast wody deszczowe z terenu projektowanego zespołu mieszkalnego z usługami odprowadzane będą z powierzchni dachowych oraz dróg i miejsc postojowych.

Prezydent stwierdził, iż przedsięwzięcie polegające na budowie zespołu mieszkaniowego w zabudowie wielorodzinnej nie będzie powodować przekroczeń dopuszczalnych poziomów w zakresie emisji hałasu i emisji zanieczyszczeń powietrza, ponieważ w wyniku obliczeń nie stwierdzono żadnych przekroczeń stężeń substancji, a analiza akustyczna wykazała, że nie będą przekroczone dopuszczalne normy i uciążliwość zamknie się w granicach terenu objętego planowaną inwestycją zgodnie z §4 rozporządzenia w sprawie określenia rodzajów przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko

W związku z powyższym postanowieniem z [...] marca 2009r. odstąpiono od obowiązku przeprowadzenia raportu oddziaływania na środowisko dla planowanego przedsięwzięcia.

W toku postępowania w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla planowanego przedsięwzięcia organ I instancji stwierdził, iż działki, na których planowana jest inwestycja położone są na obszarze, dla którego obowiązuje miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego "obszar [...]" w P. część A, uchwała nr Nr LII/693/V/2009 Rady Miasta P. z 7 kwietnia 2009r. Wydział Urbanistyki i Architektury Urzędu Miasta P. wydał opinię, iż zgodnie z zapisami tego planu miejscowego działki, na których planowana jest inwestycja znajdują się na terenie oznaczonym na rysunku planu symbolem 4MW — teren zabudowy mieszkaniowej wielorodzinnej. Biorąc zatem pod uwagę przeznaczenie, jak również sposób zagospodarowania przedmiotowego terenu, lokalizacja planowanego przedsięwzięcia polegającego na budowie zespołu mieszkaniowego w zabudowie wielorodzinnej jest zgodna z ustaleniami powyższego planu miejscowego zagospodarowania przestrzennego "obszaru [...]" w P. część A.

Następnie Kolegium przytoczyło istotne dla rozpatrzenia sprawy przepisy ustawy z dnia 3 października 2008r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz ocenach oddziaływania na środowisko (Dz.U. 2008 Nr 199 poz.1227 ze zm.) oraz rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2004r. w sprawie określenia rodzajów przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko oraz szczegółowych uwarunkowań związanych z kwalifikowaniem przedsięwzięcia do sporządzenia raportu o oddziaływaniu na środowisko (Dz.U. Nr 257, poz. 2573 ze zm.). Kolegium stwierdziło, że sporządzenia raportu o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko mogą wymagać, jako przedsięwzięcia mogące znacząco oddziaływać na środowisko, jak garaże lub parkingi samochodowe, lub zespoły parkingów, dla nie mniej niż 100 samochodów ciężarowych lub 300 samochodów osobowych.

W dalszej części Kolegium stwierdziło, że brak jest podstaw do odmowy uznania skarżącej za stronę postępowania, a więc za nieuprawnioną do zaskarżenia przedmiotowej decyzji. Powołując się na sądowoadministracyjną interpretację przepisów kodeksu postępowania administracyjnego wskazano, że za stronę postępowania w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację przedsięwzięcia uznać należy tylko te osoby, których nieruchomości bezpośrednio przylegają do terenu, na którym ma być realizowane planowane przedsięwzięcie (wyrok NSA z dnia 20.04.1998 r., sygn. IV SA 1106/97, a dni 5.02.1998 r. I SA/Po 1242/97, wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku z dnia 13.01.2009 r., sygn. II SA/Bk 842/07), przy czym bezpośrednie sąsiedztwo należy rozumieć szeroko, a więc - właścicieli wszystkich nieruchomości, na które może oddziaływać planowane przedsięwzięcie.

Kolegium uznało, iż zarzuty podnoszone przez skarżącą w odwołaniu nie zasługują na uwzględnienie. Działki, na których planowana jest inwestycja, położone są na obszarze, dla którego obowiązuje miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego, dopuszczający zabudowę mieszkaniową. Twierdzenia skarżącej o możliwym negatywnym wpływie prowadzonej przez nią działalności gospodarczej na mieszkańców tych terenów nie mogą być uwzględnione w postępowaniu dotyczącym środowiskowej zgody na realizację przedsięwzięcia polegającego na budowie budynków mieszkalnych.

Pomimo bezzasadności zarzutów zawartych w odwołaniu Kolegium musiało uchylić zaskarżoną decyzję i przekazać sprawę do ponownego rozpatrzenia z uwagi na rażące błędy proceduralne.

Zgoda na realizację przedmiotowej inwestycji nie została oparta na wynikach postępowania w sprawie oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko, a więc zastosowanie znajduje przepis art. 85 ust. 2 pkt 2 w zw. z art. 63 ust. 1 ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie. Tymczasem zaskarżona decyzja opiera się na przesłankach z przepisu art. 82 ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie - przepis ten dotyczy decyzji środowiskowej wydanej po przeprowadzeniu oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko i nie spełnia wszystkich kryteriów z przepisu art. 63 ust. 1 powyższej ustawy. Ustalić przede wszystkim należy zgodność inwestycji z postanowieniami miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego. Kolegium wskazało, że redakcja postanowień art. 80 ust. 1 i 2 ustawy powoduje, że w zasadzie poza zgodnością z postanowieniami planu zagospodarowania przestrzennego nie wiadomo, jakimi kryteriami powinien kierować się organ przy wydawaniu decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach, które nie musiały być poprzedzone przeprowadzeniem oceny oddziaływania na środowisko. Wydanie na podstawie art. 63 ust. 1 ustawy postanowienia stwierdzającego brak konieczności przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko w zasadzie przesądza o tym, że przedsięwzięcie nie będzie wywierało znaczącego oddziaływania na środowisko, a zatem brak jest przeciwwskazań do jego realizacji. W przeciwieństwie do postanowień art. 82 ust. 1 ustawy, w art. 84 ust. 1 tego aktu prawnego znalazło się jedynie stwierdzenie o konieczności wskazania na brak potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko (co zostało zresztą już stwierdzone w postanowieniu wydanym na podstawie art. 63 ust. 1 ustawy). Natomiast w ust. 2 tego przepisu wskazano na konieczność dołączenia do decyzji charakterystyki przedsięwzięcia oraz karty informacyjnej przedsięwzięcia. Nie oznacza to jednak, że nie ma ona określać żadnych innych kwestii. Decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach wydawana bez przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko nadal jest orzeczeniem merytorycznym, dającym podstawę do ubiegania się o wydanie jednej z decyzji wymienionych w art. 72 ust. 1 ustawy i powinna spełniać warunki wynikające z art. 107 k.p.a. Oznacza to, że powinno z niej precyzyjnie wynikać, do jakiego przedsięwzięcia się ona odnosi oraz w jakim miejscu ma być to przedsięwzięcie zlokalizowane (tylko wówczas można dokonać oceny zgodności lokalizacji przedsięwzięcia z postanowieniami miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego).

Nadto Kolegium wskazało, że w art. 84 ust. 2 ustawy określono, że jako załączniki do decyzji powinny być do niej dołączone: charakterystyka przedsięwzięcia oraz karta informacyjna przedsięwzięcia w znaczeniu, jakie temu pojęciu nadano w art. 3 ust. 1 pkt 5 ustawy. Zaskarżona decyzja natomiast nie posiada jako załącznika podpisanej przez organ wydający decyzję, karty informacyjnej przedsięwzięcia.

Zwrócono uwagę, iż Prezydent miał jedynie kompetencję do wydania środowiskowej zgody na realizację przedsięwzięcia polegającego na budowie garaży lub parkingów samochodowych, lub zespołów parkingów, dla nie mniej niż 100 samochodów ciężarowych lub 300 samochodów osobowych. Przepisy rozporządzenia w sprawie określenia rodzajów przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko jednoznacznie wskazują, że tylko budowa takich garaży czy parkingów będzie wymagała decyzji o środowiskowej zgodzie na realizację przedsięwzięcia. Organ tymczasem orzekł o budowie kompleksu mieszkaniowego, który nie jest wymieniony w powyższym rozporządzeniu jako przedsięwzięcie mogące potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko. Tym samym organ może wydać decyzję środowiskową tylko i wyłącznie co do budowy garaży lub parkingów spełniających kryteria z przepisu §3 ust. 1 pkt 53 powyższego rozporządzenia.

Biorąc powyższe pod uwagę Kolegium stwierdziło, że przedmiotowa decyzja nie została wydana w oparciu o obowiązujące przepisy prawa, a tym samym należało ją uchylić celem wydania prawidłowej decyzji.

Nadto Kolegium wskazało, że Prezydent zapewnił udział społeczeństwa przed wydaniem zaskarżonej decyzji poprzez zamieszczenie informacji w formie elektronicznej. Tym samym spełniona została przesłanka udziału społeczeństwa w postępowaniu dotyczącym wydania decyzji środowiskowej.

Skargę do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu na podwyższą decyzje Samorządowego Kolegium Odwoławczego wniosła spółka A Sp. z o.o. z siedzibą w W. domagając się jej uchylenia. Zaskarżonej decyzji skarżąca zarzuciła naruszenie przepisów materialnych, które miały wpływ na wynik sprawy, mianowicie art. 28 ust. 2 kpa, poprzez jego błędną wykładnię polegającą na przyjęciu, że spółka B jest stroną postępowania i przysługuje jej uprawnienie do wniesienia odwołania od decyzji Prezydenta Miasta.

Nadto zarzuciła naruszenie art. 60 ustawy o udostępnieniu informacji o środowisku i jego ochronie w związku z §3 ust. 1 pkt 53 rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie określenia rodzajów przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko poprzez błędną jego wykładnię, a mianowicie poprzez przyjęcie, że Prezydent Miasta miał jedynie kompetencję do wydania środowiskowej zgody na realizację przedsięwzięcia polegającego na budowie garaży lub parkingów samochodowych dla mniej niż 300 samochodów osobowych w oderwaniu od całości inwestycji.

Skarżąca wskazała także na błąd w ustaleniach faktycznych, przyjętych za podstawę zaskarżenia decyzji polegający na przyjęciu, że do decyzji Prezydenta Miasta nie została załączona charakterystyka przedsięwzięcia i karta informacyjna przedsięwzięcia.

Wojewódzki Sąd Administracyjny zważył, co następuje.

Skarga okazała się częściowo zasadna i z tego powodu zaskarżona decyzja Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Poznaniu nie może się ostać.

Słuszność ma skarżąca, że ponownej ocenie poddać należy zagadnienie strony w podstępowaniu administracyjnym. Krąg stron postępowania w sprawie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację przedsięwzięcia musi być wyznaczony w oparciu o przepis art. 28 kpa. Istotne jest to, że przymiot strony zależy jedynie od interesu prawnego, co trzeba rozumieć jako wynikający z przepisu prawa materialnego, przyznającego konkretne, indywidualne i aktualne korzyści w postaci uprawnień lub ochrony przed naruszeniami.

W kontrolowanym postępowaniu Kolegium Odwoławcze bezspornie i jednoznacznie nie wykazało, że spółka wnosząca odwołanie posiada lub nie posiada w sprawie środowiskowych uwarunkowań interes prawny, a nie faktyczny. Ustalić bowiem należało, czy planowana inwestycja rzeczywiście oddziałuje na nieruchomość odwołującej się. Inaczej mówiąc, wykazać należało, czy odwołująca się, posiadając tytuł prawny do nieruchomości położonej w sąsiedztwie zamierzonego przedsięwzięcia, została narażona na jego oddziaływanie. Przy czym Sąd podziela pogląd, że pojęcie działki sąsiedniej należy rozumieć jako działkę położoną w pobliskim, określonym sąsiedztwie działki, na której ma być zrealizowane zamierzenie inwestycyjne i obejmuje ono zarówno działki bezpośrednio przylegające do działki podlegającej zainwestowaniu, jak i działki ościenne. Warunkiem koniecznym dla przyznania odwołującej się przymiotu strony, w szczególności w postępowaniu odwoławczym co umożliwia ponowną ocenę merytoryczną sprawy, jest ustalenie, że to planowana inwestycja oddziałuje na nieruchomość odwołującej się. Bez znaczenia jest ocena wpływu działalności odwołującej się na projektowaną zabudowę.

Słusznie Kolegium zauważyło, że przedmiotem inwestycji jest zabudowa mieszkaniowa, a więc to wpływ tej zabudowy na środowisko należy ocenić, a nie wpływ otoczenia na planowaną inwestycję. Jeżeli zakład odwołującej się będzie negatywnie oddziaływał na otaczające środowisko - zabudowę mieszkaniową, to wtedy może wdrożyć stosowne odrębne postępowanie administracyjne. Podkreślono, że oddziaływanie zakładu odwołującej się na środowisko nie może być przedmiotem postępowania dotyczącego inwestycji polegającej na budowie kompleksu mieszkaniowego.

Powyższe rozważania Sądu stanowią podstawę uchylenia zaskarżonej decyzji Samorządowego Kolegium Odwoławczego, gdyż doszło do naruszenia przepisu art. 28 kpa, mogącego mieć istotny wpływ na wynik sprawy (art. 145 §1 pkt 1c ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi, Dz.U. Nr 153, poz. 1270 ze zm., dalej p.p.s.a.)

W tym miejscu należy wskazać, że prawidłowo oceniło Kolegium, że uzyskanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach realizacji przedsięwzięcia jest wymagane dla planowanych przedsięwzięć mogących zawsze i mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko (art. 71 ust. 2 pkt 1 i 2 ustawy z dnia 3 października 2008r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz ocenach oddziaływania na środowisko, tekst jedn. Dz.U. 2008 Nr 199 poz. 1227 ze zm.). Wobec tego Prezydent Miasta miał jedynie kompetencję do wydania środowiskowej zgodny na realizację przedsięwzięcia polegającego na budowie garaży lub parkingów samochodowych, lub zespołów parkingowych, dla nie mniej niż 100 samochodów ciężarowych lub 300 samochodów osobowych (§3 ust. 1 pkt 53 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2004r. w sprawie określenia rodzajów przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko oraz szczegółowych uwarunkowań związanych z kwalifikowaniem przedsięwzięcia do sporządzenia raportu o oddziaływaniu na środowisko, Dz. U. Nr 257, poz. 2573 ze zm.). Wobec powyższego wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach realizacji przedsięwzięcia wymaga planowana budowa 536 miejsc parkingowych dla samochodów osobowych i ciężarowych, w tym 494 miejsc podziemnych oraz 42 miejsc nadziemnych wraz z konieczną infrastrukturą i drogami dojazdowymi i zjazdowymi. Prezydent Miasta, tymczasem orzekł o budowie całego kompleksu mieszkaniowego, który nie jest wymieniony w przepisach powyższego rozporządzenia jako przedsięwzięcie mogące chociażby potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko. Inwestycja taka nie jest objęta zakresem powyższego rozporządzenia.

W ocenie Sądu orzekającego przepisy ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie mają charakter przepisów szczególnych, zatem w myśl ogólnych zasad wykładni nie można ich interpretować w sposób rozszerzający. Skoro obowiązujące przepisy powyższej ustawy zasadniczo odnoszą się do przedsięwzięć wprost zakwalifikowanych do grupy mogących zawsze znacząco oddziaływać na środowisko lub mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko, przyjąć należy, że w konsekwencji przepisy tej ustawy nie odnoszą się do tych przedsięwzięć, które nie są przez przepisy rozporządzenia uznawane za oddziałujące na środowisko w jakikolwiek sposób. W obowiązujących przepisach brak jest także nie budzących wątpliwości, jednoznacznych rozwiązań odnoszących się do obowiązku uzyskania przedmiotowej decyzji w przypadku przedsięwzięć wzajemnie powiązanych lub realizowanych etapowo. Jakkolwiek przyjąć należy, że z postanowień przepisów ustawy o udostępnianiu informacji wynika, iż organ właściwy do wydania takiej decyzji nie ma swobody kwalifikacji przedsięwzięć w zakresie obowiązku uzyskania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach. W związku z tym wydanie decyzji w tych przypadkach, gdy nie jest ona wymagana, skutkować może nawet wadą nieważności wymienioną w art. 156 § 1 pkt 2 k.p.a., jako wydanej bez podstawy prawnej (por. komentarz do art. 71 ustawy [w:] K. Gruszecki, Komentarz do ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko, LEX/el. 2009r.).

Powyższe rozważania w świetle przepisu art. 135 p.p.s.a. stanowią podstawę uchylenia decyzji Prezydenta Miasta poprzedzającej zaskarżoną decyzję z powodu naruszenia przepisu prawa materialnego, w szczególności art. 71 ust. 1 i ust. 2 pkt 2 ustawy o udostępnieniu informacji o środowisku, które miało wpływ na wynik sprawy (art. 145 §1 pkt 1a p.p.s.a.).

Oceniając prawidłowość przeprowadzonego postępowania odwoławczego wskazać należy, że Kolegium błędnie wskazało na obowiązek uzyskania karty informacyjnej przedsięwzięcia podpisanej przez organ wydający przedmiotową decyzję. Zgodnie z treścią art. 74 ust. 1 pkt 2 ustawy o udostępnieniu informacji o środowisku do wniosku o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach należy dołączyć w przypadku przedsięwzięć mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko – kartę informacyjną przedsięwzięcia w trzech egzemplarzach wraz z ich zapisem w formie elektronicznej na informatycznych nośnikach danych (art. 74 ust. 2 powyższej ustawy). Takiemu obowiązkowi sprostano. W przedmiotowej sprawie karta przedsięwzięcia sporządzona zgodnie z treścią art. 3 ust. 1 pkt 5 ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku stanowi następnie załącznik do decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach (art. 84 ust. 2 powyższej ustawy). Z treści powyżej wskazanych przepisów oraz z pozostałych przepisów ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku nie wynika obowiązek, na który wskazuje Kolegium. W niniejszej sprawie Sąd nie dopatrzył się naruszenia przez skarżącą, wnioskującą o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach planowanej inwestycji, powyższych przepisów dotyczących obowiązku przedłożenia, formy oraz treści wymaganej karty informacyjnej planowanego przedsięwzięcia.

Podkreślenia wymaga, że ponownie rozpoznając sprawę należy zwrócić szczególną uwagę na zapewnienie udziału społeczeństwa w postępowaniu w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach. Kolegium w zaskarżonej decyzji poprzestało jedynie na gołosłownym stwierdzeniu, że zamieszczono informację o sprawie w formie elektronicznej. Tymczasem w materiale dowodowym zgromadzonym w sprawie brak jakiegokolwiek potwierdzenia wskazującego na wykonania obowiązków wynikających z przepisów rozdziału 2 ustawy o udostępnieniu informacji o środowisku (art. 33 i nast.) oraz art. 72 ust. 6 powyższej ustawy.

Wobec powyższego w postępowaniu administracyjnym naruszono przepisy prawa procesowego mające istotny wpływ na wynik sprawy, w szczególności art. 28 kpa oraz przepisów prawa materialnego, w szczególności wskazane powyższej przepisy ustawy o udostępnieniu informacji o środowisku. Wojewódzki Sąd Administracyjny na podstawie art. 145 §1 pkt 1 lit. a) i c) p.p.s.a. oraz art. 135 p.p.s.a., art. 200 p.p.s.a. i art. 152 p.p.s.a. orzekł, jak w wyroku.

Rozpoznając ponownie sprawę w postępowaniu administracyjnym należy ponownie rozpoznać wniosek inwestora o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach realizacji planowanej inwestycji w zakresie obejmującym przedsięwzięcie mogące znacząco oddziaływać na środowisko z uwzględnieniem przepisów ustawy o udostępnieniu informacji o środowisku oraz rozporządzenia w sprawie określenia rodzajów przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko. Jednocześnie należy prawidłowo określić wraz z merytorycznym uzasadnieniem stron postępowania w sprawie wydania decyzji środowiskowej oraz wykazać, że zapewniony został udział społeczeństwa w postępowaniu przy wydaniu decyzji. Uwzględnić zatem należy - zgodnie z art. 153 p.p.s.a.- wskazania i ocenę zawarte w niniejszym wyroku.

/-/ E. Brychcy /-/ B. Drzazga /-/ D. Rzyminiak-Owczarczak

br



Powered by SoftProdukt