drukuj    zapisz    Powrót do listy

645 Sprawy nieobjęte symbolami podstawowymi 601644 oraz od 646-652 6401 Skargi organów nadzorczych na uchwały rady gminy w przedmiocie ... (art. 93 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym), Pracownicy samorządowi, Rada Gminy, Stwierdzono nieważność zaskarżonego aktu, II SA/Go 56/08 - Wyrok WSA w Gorzowie Wlkp. z 2008-02-20, Centralna Baza Orzeczeń Naczelnego (NSA) i Wojewódzkich (WSA) Sądów Administracyjnych, Orzecznictwo NSA i WSA

II SA/Go 56/08 - Wyrok WSA w Gorzowie Wlkp.

Data orzeczenia
2008-02-20 orzeczenie prawomocne
Data wpływu
2008-01-08
Sąd
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gorzowie Wlkp.
Sędziowie
Aleksandra Wieczorek /sprawozdawca/
Marzenna Linska - Wawrzon /przewodniczący/
Mirosław Trzecki
Symbol z opisem
645 Sprawy nieobjęte symbolami podstawowymi 601644 oraz od 646-652
6401 Skargi organów nadzorczych na uchwały rady gminy w przedmiocie ... (art. 93 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym)
Hasła tematyczne
Pracownicy samorządowi
Sygn. powiązane
II OSK 720/08 - Wyrok NSA z 2008-08-27
Skarżony organ
Rada Gminy
Treść wyniku
Stwierdzono nieważność zaskarżonego aktu
Powołane przepisy
Dz.U. 2002 nr 153 poz 1270 art. 53 § 1-3, art. 147 § 1, art. 152
Ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi.
Dz.U. 2002 nr 153 poz 1269 art. 1 § 2
Ustawa z dnia 25 lipca 2002 r. Prawo o ustroju sądów administracyjnych.
Dz.U. 1986 nr 36 poz 180 art. 5a ust. 1, art. 6 ust. 3
Ustawa z dnia 29 września 1986 r. - Prawo o aktach stanu cywilnego.
Dz.U. 1990 nr 21 poz 124 art. 2 pkt 2-4, art. 3a, art. 4 ust. 4
Ustawa z dnia 22 marca 1990 r. o pracownikach samorządowych.
Dz.U. 1990 nr 16 poz 95 art. 91 ust. 1 w zw z art. 93 ust. 1
Ustawa z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie terytorialnym.
Sentencja

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gorzowie Wlkp. w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Marzenna Linska - Wawrzon, Sędziowie Sędzia WSA Mirosław Trzecki, Sędzia WSA Aleksandra Wieczorek (spr.), Protokolant Agnieszka Lasecka, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 20 lutego 2008 r. sprawy ze skargi Wojewody Lubuskiego na uchwałę Rady Gminy [...] z dnia [...] r. nr [...] w przedmiocie powołania zastępcy kierownika Urzędu Stanu Cywilnego w T. I. stwierdza nieważność zaskarżonej uchwały, II. orzeka, że zaskarżona uchwała nie podlega wykonaniu.

Uzasadnienie

Uchwałą nr [...] z dnia [...] roku Rada Gminy w T., działając na podstawie przepisu art. 6 ust. 3 ustawy z dnia 29 września 1986 roku - Prawo o aktach stanu cywilnego ( Dz.U. z 2004 roku, Nr 161, poz. 1688) , na wniosek Wójta, powołała Z. R. na stanowisko zastępcy kierownika Urzędu Stanu Cywilnego ( dalej jako : USC ) w T.. Wykonanie uchwały powierzyła Wójtowi Gminy. Uchwała weszła w życie z dniem 1 lipca 2007 roku.

Powołując się na przepis art. 93 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r., Nr 142, poz. 1591 ze zm.) w związku z art. 3 § 2 pkt 6 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ( Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.- dalej powoływanej jako ppsa ) Wojewoda Lubuski zaskarżył wskazaną uchwałę domagając się stwierdzenia jej nieważności. Zarzucał jej istotne naruszenia prawa, tj.:

- § 20 zarządzenia Nr [...] Wójta Gminy z dnia [...] w sprawie nadania regulaminu organizacyjnego Urzędowi Gminy w T. w związku z załącznikiem nr 1 do zarządzenia, a tym samym również naruszenie art. 33 ust. 2 ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym,

- art. 3a ustawy z dnia 22 marca 1990 roku o pracownikach samorządowych ( Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1593 z późn. zm.).

Uzasadniając skargę organ nadzoru stwierdził, że w związku z podjęciem zaskarżonej uchwały zwrócił się do Wójta Gminy T. o udzielenie informacji czy powołanie zastępcy kierownika USC poprzedzone było postępowaniem konkursowym o jakim mowa w art. 3 a ustawy z dnia 22 marca 1990 roku o pracownikach samorządowych. W odpowiedzi Wójt , pismem z dnia [...] roku, wyjaśnił, iż stanowisko zastępcy kierownika USC nie jest wolnym stanowiskiem urzędniczym, gdyż nie zostało uwzględnione w regulaminie organizacyjnym urzędu wobec czego nie zachodziła potrzeba przeprowadzenia konkursu na zastępcę kierownika USC, a funkcja ta powierzona została, w formie powołania uchwałą Rady Gminy T., sekretarzowi tej Gminy. Zdaniem skarżącego, Rada Gminy zaskarżoną uchwałą istotnie naruszyła prawo. Wywodził, iż w myśl art. 33 ust. 2 ustawy o samorządzie gminnym organizację i zasady funkcjonowania urzędu gminy określa regulamin organizacyjny, nadany przez wójta w drodze zarządzenia, w którym organ wykonawczy gminy władny jest unormować strukturę organizacyjną (liczbę, status, nazwy i zakresy działania poszczególnych komórek organizacyjnych, ich obsadę etatową, liczbę i nazwy stanowisk pracy itp.) oraz zasady działania urzędu (podział kompetencji, zasady współdziałania komórek, obieg i przechowywanie dokumentacji, godziny otwarcia urzędu dla stron itp.). Wójt Gminy T. wskazane kwestie unormował w zarządzeniu [...]. W § 20 tego aktu znalazł się zapis, iż schemat organizacyjny stanowi załącznik do regulaminu z którego wynika, iż w Urzędzie Gminy przewidziane jest tylko stanowisko kierownika USC. Skoro więc Wójt Gminy T. nie przewidział stanowiska zastępcy kierownika USC, to Rada Gminy zaskarżoną uchwałą dokonała powołania wskazanej w niej osoby na nieistniejące stanowisko zastępcy kierownika USC. W ocenie Wojewody organ stanowiący gminy jest władny - w myśl art. 6 ust. 3 ustawy - Prawo o aktach stanu cywilnego do powoływania zastępcy czy też zastępców kierownika USC, ale może to uczynić tylko i wyłącznie, jeśli takie stanowisko zastępcy zostało uprzednio przewidziane przez organ wykonawczy w wydanym przez niego regulaminie organizacyjnym urzędu. Tym samym działanie Rady istotnie narusza prawo tj. regulamin organizacyjny, a przez to również przepis art. 33 ust. 2 ustawy o samorządzie gminnym. W opinii organu nadzoru istotnym naruszeniem prawa, którego dopuściła się Rada Gminy przedmiotową uchwałą, jest również powołanie na stanowisko zastępcy kierownika USC bez poprzedzenia go przeprowadzeniem konkursu na to stanowisko zgodnie z art. 3a ustawy z o pracownikach samorządowych. Wojewoda powoływał się na orzeczenie Sądu Najwyższego z dnia 19 stycznia 2001 r. l PKN 480/99 w którym stwierdzono, iż art. 6 ust. 3 ustawy - Prawo o aktach stanu cywilnego wskazuje jedynie możliwość powierzenia wykonywania obowiązków kierownika USC innej osobie niż wójt, burmistrz lub prezydent miasta, natomiast kwestie nawiązania z nim stosunku pracy normowane są przez ustawę z dnia 22 marca 1990 roku o pracownikach samorządowych. Wywodził, iż analiza treści art. 2 ustawy z dnia 22 marca 1990 roku o pracownikach samorządowych prowadzi do wniosku, że kierownik urzędu USC i jego zastępca są pracownikami samorządowymi zatrudnianymi na podstawie mianowania albo umowy o pracę. Przepis ten wymienia cztery podstawy zatrudnienia pracowników samorządowych: wybór, mianowanie, powołanie oraz umowę o pracę. Na podstawie wyboru zatrudniony jest w urzędzie gminy wójt, burmistrz, prezydent miasta, który ex legę jest kierownikiem USC. Pracownikami mianowanymi są osoby zatrudnione na stanowiskach pracy określonych w statucie gminy . Natomiast powołanie jest możliwe wobec pracowników wskazanych w zamkniętym katalogu stanowisk ( zastępca wójta, burmistrza i prezydenta miasta oraz sekretarz gminy, sekretarz powiatu, skarbnik gminy, skarbnik powiatu i skarbnik województwa ). Na podstawie umowy o pracę zatrudnieni są pozostali pracownicy samorządowi. Stosownie do art. 3a ustawy, nabór kandydatów na wolne stanowiska urzędnicze, w tym na kierownicze stanowiska urzędnicze, na których zatrudnienie następuje na podstawie mianowania oraz umowy o pracę, jest otwarty i konkurencyjny. Stanowisko zastępcy kierownika USC jest stanowiskiem kierowniczym, co wynika z rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 2 sierpnia 2005 roku w sprawie zasad wynagradzania pracowników samorządowych zatrudnionych w urzędach gmin, starostach i urzędach marszałkowskich ( Dz. U. Nr 146, poz. 1223 ze zm. Z uwagi na powyższe zatrudnienie na stanowisku zastępcy kierownika USC w Gminie T. winno być dokonane w drodze specjalnego naboru, otwartego zarówno dla osób już zatrudnionych w urzędzie, jak i kandydatów spoza tej instytucji. Wymóg ten - nie dopuszczający żadnych wyjątków, a w szczególności pozwalających na wyłączenie osób zatrudnionych na stanowisku urzędniczym z obowiązku poddania się szczególnemu trybowi naboru na inne wolne stanowisko urzędnicze - wynika wprost z przepisów prawa tj. art. 3a ust. 1 ustawy. Takie stanowisko wyraził również Naczelny Sąd Administracyjny w Warszawie w wyroku z dnia 17 października 2007 roku w sprawie II OSK 1445/07. W ocenie Wojewody, stwierdzonego naruszenia prawa nie konwaliduje fakt ewentualnego zmodyfikowania istniejącego stosunku pracy osoby powołanej na stanowisko zastępcy kierownika USC przez rozszerzenie jej dotychczasowego zakresu obowiązków o te związane z pełnieniem funkcji zastępcy kierownika USC. Pogląd taki nie znajduje uzasadnienia w świetle obowiązujących przepisów prawa. Jeżeli bowiem zastępca kierownika USC jest pracownikiem samorządowym zatrudnionym na podstawie mianowania albo umowy o pracę, a w żadnym razie powołania w rozumieniu kodeksu pracy, to do jego zatrudnienia będzie miał w pełni zastosowanie art. 3a ustawy, który przewiduje bezwzględny nakaz stosowania procedury konkursowej.

W odpowiedzi na skargę Wójt, reprezentujący Gminę T., wnosił o jej

oddalenie zarzucając organowi nadzoru błędną wykładnię art. 6 ust. 3 ustawy - Prawo

o aktach stanu cywilnego.

Wywodził, iż zaskarżoną uchwałą Rada Gminy powołała zastępcę kierownika USC, powierzając sekretarzowi Gminy uprawnienia do zastępowania kierownika USC w przypadku jego nieobecności ( np. choroby, urlopu wypoczynkowego ). Wywodził, iż Gmina T. należy do jednej z najmniejszych jednostek samorządu terytorialnego ( około 3.000 mieszkańców ), a w Urzędzie Gminy zostało utworzone jednoosobowe stanowisko kierownika USC w wymiarze 1 etatu. W budżecie Gminy brak środków na utrzymanie etatu dodatkowego. Z uwagi na obowiązek ciągłej obecności w pracy kierownika USC, związany z koniecznością wydawania aktów urodzeń, zgonów, załatwiania spraw meldunkowych i innych zachodziła potrzeba ustanowienia zastępstwa Kierownika USC na czas jego nieobecności. W takiej sytuacji nie można mówić o istnieniu wolnego stanowiska urzędniczego, o którym mowa w art. 3a ust.1 ustawy z dnia 22 marca 1990 roku o pracownikach samorządowych i nie może w takiej sytuacji mieć zastosowania procedura otwartego i konkursowego naboru kandydatów dla wyłonienia doraźnego zastępcy Kierownika USC. Nie można bowiem pozbawiać kierownika USC prawa skorzystania z urlopu na żądanie, czy do absencji chorobowej, bądź szkolenia z uwagi na zbyt krótki termin do powołania przez Radę kandydata wyłonionego w konkursie. Wskazywał, iż utworzenie dodatkowego etatu zastępcy kierownika USC pociągnęłoby dla Gminy dodatkowe koszty związane z jego zatrudnieniem i jednocześnie byłoby to sprzeczne z zasadą "taniego państwa". Zaskarżoną uchwałą Rada nie utworzyła więc nowego stanowiska pracy ani nie obsadziła wolnego stanowiska, a jedynie powierzyła sekretarzowi Gminy prawo do wykonywania dodatkowo czynności zastępcy kierownika USC podczas nieobecności kierownika USC, do czego upoważnia ją art. 6 ust. 3 ustawy - Prawo o aktach stanu cywilnego. Zadaniem Wójta taką możliwość potwierdza powołane w skardze orzeczenie Sądu Najwyższego z dnia 19 stycznia 2001 roku - l PKN 480/99.

Wojewódzki Sąd Administracyjny zważył, co następuje :

Skarga okazała się uzasadniona.

Zgodnie przepisem art. 1 § 2 ustawy z dnia 25 lipca 2002 roku - Prawo o ustroju sądów administracyjnych sądy te dokonują kontroli działalności administracji publicznej jedynie pod względem jej zgodności z prawem. Oznacza to w konsekwencji, iż sąd administracyjny w toku badania sprawy nie uwzględnia argumentów natury ekonomicznej, słusznościowej czy celowościowej, ograniczając się wyłącznie do oceny legalności działania administracji publicznej czyli jej zgodności z przepisami prawa materialnego i obowiązującej organy administracji procedury.

Przedmiotem zaskarżenia przez organ nadzoru była w niniejszej sprawie uchwała Rady Gminy T. w przedmiocie powołania na stanowisko zastępcy kierownika USC. Skarga na wskazaną uchwałę została skutecznie wniesiona, bowiem w sytuacji gdy upłynął termin, w którym organ nadzoru mógł objąć ją rozstrzygnięciem nadzorczym, może on wnieść skargę do sądu administracyjnego, nie będąc przy tym związany terminem zaskarżenia o jakim mowa w art. 53 § 1 - 3 ppsa.

Mając na uwadze treść skargi i argumenty podnoszone w odpowiedzi na nią istota sporu - w ocenie Sądu - sprowadzała się w zasadzie do rozstrzygnięcia czy prawnie dopuszczalne jest powierzenie, mocą uchwały rady gminy podjętej na podstawie art. 6 ust 3 ustawy - Prawo o aktach stanu cywilnego, samej tylko funkcji zastępcy kierownika USC, bez "osadzenia" tego powołania w regulacjach jakie ustanawia dla stanowiska zastępcy kierownika USC ustawa o pracownikach samorządowych i przepisy wykonawcze do niej.

Odnosząc się do przedmiotu sporu w pierwszej kolejności wskazać należało, iż zgodnie z przepisem art. 5a ust. 1 ustawy - Prawo o aktach stanu cywilnego urzędy stanu cywilnego wchodzą w skład urzędu gminy. Zgodnie zaś z przepisem art. 6 ust. 1 tej ustawy czynności z zakresu rejestracji stanu cywilnego dokonuje kierownik urzędu stanu cywilnego lub jego zastępca (zastępcy), w myśl ust. 2 kierownikiem urzędu stanu cywilnego jest wójt lub burmistrz (prezydent), jednakże stosownie do ust. 3 rada gminy może powołać innego kierownika urzędu stanu cywilnego i jego zastępcę (zastępców). Wskazany ust. 3 art. 6 ustawy zawiera tym samym uprawnienie dla rady gminy do podjęcia uchwały w przedmiocie powołania innego niż burmistrz kierownika urzędu stanu cywilnego i jego zastępcy. Sama uchwała nie jest wystarczająca do powierzenia czynności z zakresu rejestracji stanu cywilnego, dokonywanych przez kierownika urzędu stanu cywilnego bądź jego zastępcę, osobie powołanej do pełnienia tej funkcji. Zgodnie z powołanym w skardze stanowiskiem Sądu Najwyższego wyrażonym w wyroku z dnia 19 stycznia 2000 roku ( l PKN 480/99 - OSNP 2001/10/349 ), które Sąd orzekający w sprawie w pełni aprobuje, użyte w art. 6 ust. 3 ustawy określenie "powołuje", oznacza jedynie kompetencję do powierzenia stanowiska, funkcji bez nawiązania w zakresie dokonanego powołania stosunku pracy na powierzonym stanowisku. Oznacza to w konsekwencji, iż uchwała rady gminy w tym zakresie stanowi jedynie akceptację i przyzwolenie na przekazanie funkcji innej osobie, niż osoba powołana do jej pełnienia na mocy ustawy. Takie rozumienie określonej w art. 6 ust 3 ustawy - Prawo o aktach stanu cywilnego kompetencji rady gminy wynika z uwzględnienia przy jego wykładni przepisów ustawy o pracownikach samorządowych. Skoro bowiem USC jest częścią urzędu gminy, przepis art. 6 wskazanej ustawy nie może być wykładany w oderwaniu od ustawy o pracownikach samorządowych, określającej ich status prawny, w tym podstawy zatrudnienia oraz organy właściwe do dokonywania czynności w zakresie nawiązania stosunku pracy, stanowiącego podstawę przekazania zadań wykonywanych na stanowisku urzędniczym. Stanowisko zawarte w wyroku Sądu Najwyższego, w którym odszedł on od dotychczasowej wykładni przepisu art. 6 ustawy - Prawo o aktach stanu cywilnego zaprezentowanej w wyroku z dnia 13 października 1995 - II URN 44/95, a sprowadzającej się do uznania, że powołanie o którym mowa w tym przepisie kreuje stosunek pracy, zostało zaakceptowane w orzecznictwie wojewódzkich sądów administracyjnych ( vide: wyrok WSA w Łodzi z dnia 11 grudnia 2007 III SA/Łd 699/07, wyrok WSA w Lublinie z dnia 6 lipca 2007 roku III SA/Lu 262/07, wyrok WSA w Poznaniu z dnia 31 maja 2007 roku IIISA/Po 382/07) oraz Naczelnego Sądu Administracyjnego ( wyrok z dnia 17 października 2007 roku II OSK 1445/07 ). Mając na uwadze powyższe, przyjąć należy, że kierownik ( zastępca kierownika ) USC jest zatrudniany na podstawie umowy o pracę, albo, jeżeli taka podstawa została zgodnie z art. 2 pkt 3 ustawy o pracownikach samorządowych przewidziana dla tego stanowiska w statucie gminy, na podstawie mianowania. Sama zaś uchwała rady gminy o jego powołaniu stanowi upoważnienie dla wójta (burmistrza, prezydenta), czyli podmiotu dokonującego czynności z zakresu prawa pracy na podstawie art. 4 pkt 4 ustawy o pracownikach samorządowych, do zawarcia z powołanym kierownikiem urzędu stanu cywilnego umowy o pracę czy sporządzenia aktu mianowania. Skoro więc kierownik ( zastępca kierownika) USC jest pracownikiem samorządowym zatrudnianym na podstawie mianowania bądź umowy o pracę (art. 2 pkt 2 i 4 ustawy o pracownikach samorządowych), to do nawiązania z nim stosunku pracy ma zastosowanie art. 3a tej ustawy, stanowiący, że nabór na wolne stanowiska urzędnicze na których zatrudnienie następuje na wyżej powołanej podstawie ( umowa o pracę , mianowanie) jest otwarty i konkurencyjny. Ustawa w tym przedmiocie nie wprowadza żadnych wyjątków, które uzasadniałyby odstępstwo od powyższej zasady. Funkcja kierownika ( zastępcy kierownika) USC może być pełniona jedynie w ramach stanowiska urzędniczego w strukturze organizacyjnej gminy - w urzędzie gminy. Podkreślenia przy tym wymaga, że w świetle przepisów ustawy o pracownikach samorządowych i wydanego na podstawie jej art. 3 ust.5 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 2 sierpnia 2005 roku w sprawie zasad wynagradzania pracowników samorządowych zatrudnionych w urzędach gmin starostwach powiatowych i urzędach marszałkowskich ( Dz.U. z 2005 r., Nr 146, poz.1223 ze zm. ) - zał. Nr 3 , tabela II, pkt II pkt 11- stanowisko zastępcy kierownika USC jest w urzędzie gminy stanowiskiem urzędniczym o charakterze kierowniczym. Może być na nim zatrudniona wyłącznie osoba legitymująca się wykształceniem wyższym i co najmniej 4-letnim stażem pracy. Z tytułu zatrudnienia na takim stanowisku przysługuje jej wynagrodzenie w XIII-XVI kategorii zaszeregowania wraz z obligatoryjnym dodatkiem funkcyjnym.

Reasumując stwierdzić należy, iż podjęcie przez radę gminy uchwały o powierzeniu funkcji ( czynności ) kierownika czy zastępcy kierownika USC musi być związane z nawiązaniem stosunku pracy na stanowisku kierownika lub zastępcy kierownika USC. A skoro źródłem powstania stosunku pracy na takim stanowisku może być jedynie mianowanie lub umowa o pracę, to powołanie o jakim mowa w art. 6 ustawy - Prawo o aktach stanu cywilnego i obsadzenie stanowiska zastępcy kierownika USC poprzedzone być musi przeprowadzeniem konkursu o jakim mowa w art. 3a ustawy o pracownikach samorządowych. Wymóg ten dotyczy zarówno kandydatów nowozatrudnionych jak i już pracujących w urzędzie ( vide: wyrok NSA z dnia 17 października 2007 roku , II OSK 1445/07 ). Z tych przyczyn na pełną aprobatę zasługują wywody skargi w zakresie dotyczącym naruszenia przez kwestionowaną uchwałę Rady Gminy T. przepisu art. 3 a ustawy o pracownikach samorządowych i pogląd organu nadzoru, iż naruszenie to ze względu na swój charakter jest naruszeniem istotnym. Skutkuje bowiem niedopuszczalnym powierzeniem funkcji zastępcy kierownika USC osobie nie zatrudnionej na stanowisku urzędniczym jakie przewidziane jest dla jej realizacji w ustawie o pracownikach samorządowych i przepisach do niej wykonawczych. Podkreślenia przy tym wymaga, iż Rada Gminy nie mogła podjąć uchwały w przedmiocie powołania na "stanowisko" zastępcy kierownika USC bowiem nie posiada ona kompetencji w sferze obejmującej nawiązanie stosunku pracy, ale jedynie powołać zastępcę kierownika w znaczeniu powierzenia możliwości wykonywania czynności przewidzianych ustawą - Prawo o aktach stanu cywilnego.

Tym samym nie można podzielić poglądu wyrażonego w odpowiedzi na skargę, iż stanowisko Wojewody Lubuskiego opiera się na błędnej wykładni przepisu art. 6 ust. 3 ustawy - Prawo o aktach stanu cywilnego. W konsekwencji nietrafny okazał się również zawarty w niej pogląd o dopuszczalności powierzenia funkcji zastępcy kierownika USC jedynie w postaci dodatkowych obowiązków osobie już zatrudnionej w urzędzie na stanowisku sekretarza Gminy. Jak wyżej wywiedziono, powierzenie uchwałą rady gminy funkcji zastępcy kierownika USC dla swej prawnej skuteczności musi się bowiem wiązać z zajmowaniem kierowniczego stanowiska w urzędzie gminy w ramach stosunku pracy nawiązanego w oparciu o umowę o pracę lub akt mianowania na stanowisko zastępcy kierownika USC ( przypadku Gminy T. tylko umowy o pracę, skoro jej statut nie zawiera wykazu stanowisk z mianowania). Z kolei nawiązanie stosunku pracy na takich podstawach obligatoryjnie wymaga procedury konkursowej.

Wskazać też należy dodatkowo, iż powołania na stanowisko zastępcy kierownika USC nie można utożsamiać ani z umocowaniem pracownika do dokonywania określonych czynności o jakim mowa w art. 39 ustawy o samorządzie gminnym, ani z upoważnieniem o jakim mowa w art. 268a Kodeksu postępowania administracyjnego. Podkreślenia wymaga też szczególnie odpowiedzialny charakter pracy na stanowisku kierownika ( zastępcy kierownika) USC. Jest to pracownik wyposażony w niezwykle istotne uprawnienia z zakresu szeroko rozumianego prawa rodzinnego. Podejmuje on czynności związane z rejestracją stanu cywilnego ( rejestracja urodzin, zgonów, małżeństw ), a także związane z innymi zdarzeniami mającymi wpływ na stan cywilny. Sporządzane przez niego akty stanu cywilnego stanowią wyłączny dowód zdarzeń w nich stwierdzonych i ich niezgodność z prawdą może być wykazywana tylko w postępowaniu sądowym. Sprowadzanie obowiązków tego rodzaju jedynie do doraźnego sprawowania dodatkowych czynności pracownika zatrudnionego w innym charakterze uznać należy za niedopuszczalne. Zwrócić też należy uwagę, że co prawda Z. R. (jak wynika z informacji Wójta ) posiada kwalifikacje wymagane do zajmowania stanowiska zastępcy kierownika USC, to w tym samym dniu w którym podjęto kwestionowaną uchwałę, został on powołany, co potwierdza protokół sesji Rady Gminy z dnia 29 czerwca 2007 roku, na stanowisko sekretarza Gminy T.. Z wywodów poczynionych już wcześniej wynika, iż stosunek pracy na stanowisku sekretarza gminy może być nawiązany wyłącznie na podstawie powołania czyli podstawie prawnej innej niż dopuszczalna w przypadku kierownika i zastępcy kierownika USC ( umowa o pracę lub mianowanie ). Wskazać w związku z tym należy, iż nie jest prawnie dopuszczalna sytuacja by jeden pracownik samorządowy zatrudniony był równocześnie na podstawie powołania i umowy o pracę czy mianowania lub częściowo z powołania (jako sekretarz gminy ) a częściowo na podstawie umowy o pracę lub mianowania (jako zastępca kierownika USC).

Odnosząc się natomiast do twierdzenia odpowiedzi na skargę, iż regulamin organizacyjny Urzędu Gminy T. nie przewiduje stanowiska zastępcy kierownika USC, co w konsekwencji oznacza nieistnienie wolnego stanowiska urzędniczego i brak obowiązku przeprowadzenia naboru konkursowego to zauważyć należy, iż powołanie dokonane uchwałą Rady Gminy nastąpiło na wniosek Wójta. Wójt jako podmiot uprawniony do wydania zarządzenia w przedmiocie regulaminu organizacyjnego urzędu gminy powinien dokonać zmiany tego aktu w celu uwidocznienia w strukturze organizacyjnej urzędu takiego stanowiska urzędniczego na którym, w ramach stosunku pracy musi być realizowana funkcja powierzona uchwałą Rady Gminy. Oznacza to w konsekwencji, iż powołanie przez Radę Gminy T. Z. R. na funkcję zastępcy kierownika USC w sytuacji formalnego braku takiego stanowiska w regulaminie organizacyjnym Urzędu Gminy nastąpiło z naruszeniem tego regulaminu, co miało jednak charakter - odmiennie niż uznał Wojewoda - nieistotnego naruszenia prawa.

Wskazać też na koniec należy, iż sąd administracyjny dokonuje oceny zaskarżonej uchwały jedynie pod kątem jej zgodności z prawem. Stąd brak było podstaw do rozważań kwestii jej zasadności z punktu widzenia istnienia po stronie Gminy możliwości finansowych utworzenia etatu dla zastępcy kierownika USC.

Biorąc pod uwagę powyższe okoliczności, Wojewódzki Sąd Administracyjny na podstawie art. 147 § 1 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. Nr 153, poz. 1270) stwierdził nieważność zaskarżonej uchwały w całości ( art. 91 ust. 1 w związku z art. 93 ust 1 ustawy o samorządzie gminnym ) orzekając jednocześnie, iż nie podlega ona wykonaniu ( art. 152ppsa).



Powered by SoftProdukt