drukuj    zapisz    Powrót do listy

652 Sprawy ubezpieczeń zdrowotnych 658, Odrzucenie skargi, Prezes Narodowego Funduszu Zdrowia, Odrzucono skargę
Zasądzono zwrot wpisu sądowego, II SAB/Op 35/21 - Postanowienie WSA w Opolu z 2021-07-13, Centralna Baza Orzeczeń Naczelnego (NSA) i Wojewódzkich (WSA) Sądów Administracyjnych, Orzecznictwo NSA i WSA

II SAB/Op 35/21 - Postanowienie WSA w Opolu

Data orzeczenia
2021-07-13 orzeczenie prawomocne
Data wpływu
2021-06-16
Sąd
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Opolu
Sędziowie
Elżbieta Kmiecik /przewodniczący sprawozdawca/
Symbol z opisem
652 Sprawy ubezpieczeń zdrowotnych
658
Hasła tematyczne
Odrzucenie skargi
Skarżony organ
Prezes Narodowego Funduszu Zdrowia
Treść wyniku
Odrzucono skargę
Zasądzono zwrot wpisu sądowego
Powołane przepisy
Dz.U. 2019 poz 2325 art. 58 par. 1 pkt 6, art. 232 par. 1 pkt 1 i par. 2
Ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - t.j.
Sentencja

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Opolu w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Elżbieta Kmiecik – spr. po rozpoznaniu w dniu 13 lipca 2021 r. na posiedzeniu niejawnym sprawy ze skargi R.B. na bezczynność Prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia w przedmiocie wyrażenia zgody na pokrycie kosztów transportu do miejsca leczenia w kraju postanawia 1) odrzucić skargę, 2) zwrócić skarżącej R. B. kwotę 100 (sto) złotych uiszczoną tytułem wpisu od skargi.

Uzasadnienie

R. B. (zwana dalej: "skarżącą") - działając przez profesjonalnego pełnomocnika, wniosła do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Opolu skargę na bezczynność Prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia Opolskiego Oddziału Wojewódzkiego NFZ, zarzucając temu organowi nierozpatrzenie wniosku skarżącej o pokrycie kosztów transportu jej męża ze szpitala w A. do szpitala we B., a także - niewydanie oraz niedoręczenie decyzji w tym przedmiocie. Wniosła jednocześnie o zobowiązanie Prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia do wydania i doręczenia jej przedmiotowej decyzji, wymierzenie organowi grzywny, a także zasądzenie na jej rzecz zwrotu kosztów postępowania.

W odpowiedzi na skargę, pełnomocnik Prezesa NFZ wniósł o oddalenie skargi oraz o zasądzenie na rzecz organu od skarżącej, kosztów postępowania, w tym kosztów zastępstwa procesowego, według norm przepisanych. Uzasadniając stanowisko w sprawie, pełnomocnik organu podniósł, że sprawa dotyczy wniosku skarżącej z dnia 14 grudnia 2020 r. o wyrażenie zgody na pokrycie kosztów transportu transgranicznego pacjenta L. B. Wskazał, że rodzina pacjenta była wielokrotnie informowana w korespondencji mailowej o sposobie i trybie rozpatrywania tego wniosku. Następnie, w dniu 11 grudnia 2020 r. organ został poinformowany przez wnioskodawczynię, że pacjent został bezpiecznie przetransportowany do Polski, a postanowieniem z dnia 21 grudnia 2020 r., nr [...], Prezes Narodowego Funduszu Zdrowia odmówił wszczęcia postępowania w sprawie wyrażenia zgody na pokrycie kosztów transportu. Opisane postanowienie zostało skutecznie doręczone skarżącej w dniu 28 grudnia 2020 r., co obrazuje zwrotne potwierdzenie odbioru przesyłki (karta nr 2 akt administracyjnych sprawy). Powyższe oznacza, że w sprawie organ wydał rozstrzygnięcie oraz skutecznie doręczył je stronie. Podkreślił przy tym, że odpis postanowienia został doręczony na adres skarżącej, bo jedynie taki widniał we wniosku. Natomiast wniosek, jak i pełnomocnictwa nie zawierały żadnych danych umożliwiających ustalenie adresu pełnomocnika. Z podanych względów, zdaniem pełnomocnika, w sprawie nie można mówić o jakiejkolwiek bezczynności organu.

Na skutek zarządzenia z dnia 17 czerwca 2021 r., wezwano pełnomocnika skarżącej do uzupełnienia braków formalnych skargi, przez: wskazanie numeru PESEL skarżącej, a także złożenie do sprawy oryginału pełnomocnictwa procesowego lub jego wierzytelnego odpisu, obejmującego upoważnienie do działania w imieniu strony skarżącej przed Wojewódzkim Sądem Administracyjnym w Opolu lub przed sądami administracyjnymi (do skargi załączona została nieuwierzytelniona kserokopia pełnomocnictwa) oraz wykazania, że przed wniesieniem skargi na bezczynność wystosował ponaglenie, o którym mowa w art. 37 § 1 k.p.a. Jednocześnie wezwano do uiszczenia wpisu od skargi w wysokości 100 zł. Wezwania powyższe zawierały pouczenie, że niezastosowanie się do ich treści w terminie 7 dni od dnia doręczenia, spowoduje odrzucenie skargi.

Powyższe wezwania zostały doręczone skutecznie w dniu 22 czerwca 2021 r. (por.: k-16 akt sądowych). Wyznaczony termin do dokonania żądanych czynności upłynął w dniu 29 czerwca 2021 r.

W odpowiedzi na wezwania, pełnomocnik przy piśmie z dnia 29 czerwca 2021 r. wskazał PESEL skarżącej, a także dołączył do akt uwierzytelnione pełnomocnictwo. Z akt sądowych wynika także, że w dniu 29 czerwca 2021 r. uiszczono wpis od skargi w wysokości 100 zł (por. karta nr 19 akt).

Pełnomocnik skarżącej nie odniósł się do wezwania dotyczącego złożenia ponaglenia.

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Opolu zważył, co następuje:

Skargę należało odrzucić.

Merytoryczne rozpoznanie zasadności skargi w postępowaniu przed sądem administracyjnym poprzedzone jest badaniem dopuszczalności jej wniesienia.

Stosownie do art. 52 § 1 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. z 2019 r. poz. 2325, z późn. zm.) - zwanej dalej w skrócie: "p.p.s.a.", skargę można wnieść po wyczerpaniu środków zaskarżenia, jeżeli służyły one skarżącemu w postępowaniu przed organem właściwym w sprawie, chyba że skargę wnosi prokurator, Rzecznik Praw Obywatelskich lub Rzecznik Praw Dziecka. Przez wyczerpanie środków zaskarżenia należy rozumieć sytuację, w której stronie nie przysługuje żaden środek zaskarżenia, taki jak zażalenie, odwołanie lub ponaglenie, przewidziany w ustawie (art. 52 § 2 p.p.s.a.). Zgodnie natomiast z art. 53 § 2b p.p.s.a., skargę na bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania można wnieść w każdym czasie po wniesieniu ponaglenia do właściwego organu.

W aktualnym stanie prawnym, zgodnie z art. 37 § 1 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2021 r., poz. 735) - zwanej dalej: "k.p.a.", stronie służy prawo do wniesienia ponaglenia, jeżeli: 1) nie załatwiono sprawy w terminie określonym w art. 35 lub przepisach szczególnych ani w terminie wskazanym zgodnie z art. 36 § 1 (bezczynność); 2) postępowanie jest prowadzone dłużej niż jest to niezbędne do załatwienia sprawy (przewlekłość). W myśl art. 37 § 3 k.p.a., ponaglenie wnosi się: 1) do organu wyższego stopnia za pośrednictwem organu prowadzącego postępowanie; 2) do organu prowadzącego postępowanie - jeżeli nie ma organu wyższego stopnia.

W przypadku zatem skargi na bezczynność organu, takim środkiem zaskarżenia jest ponaglenie, o którym mowa w art. 37 § 1 pkt 1 k.p.a. Z treści cytowanego art. 53 § 2b p.p.s.a. wynika także, że uprzednie ponaglenie stanowi niezbędny warunek skutecznego wniesienia skargi do wojewódzkiego sądu administracyjnego na bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania.

Dodatkowo, z art. 57 § 1 p.p.s.a. wynika, że skarga powinna czynić zadość wymaganiom pisma w postępowaniu sądowym, a ponadto zawierać elementy wskazane w tym przepisie charakterystyczne dla skargi. Jednym z wymogów formalnych jakie ustawa stawia pierwszemu w sprawie pismu procesowemu, jest konieczność wskazania w nim numeru PESEL osoby wnoszącej pismo. Obowiązek w tym zakresie wprowadza art. 46 § 2 pkt 1 p.p.s.a., w którym wymieniono elementy pierwszego pisma wnoszonego do sądu (w tym skargi), wśród których znalazł się numer PESEL strony skarżącej będącej osobą fizyczną (art. 46 § 2 pkt 1 lit. b p.p.s.a.).

Z akt sprawy nie wynika, aby skarżący skorzystał z opisanego wyżej trybu i złożył stosowne ponaglenie, o którym mowa w art. 37 k.p.a. Skarga zawierała również brak formalny, tj. nie wskazano numeru PESEL skarżącej. W związku z tym Sąd wezwał pełnomocnika skarżącej do uzupełnienia braków formalnych skargi przez wskazanie czy przed jej wniesieniem składał stosowne ponaglenie, a także przez podanie numeru PESEL skarżącej. Wezwał również do uiszczenia wpisu od skargi. Na wezwanie Sądu do uzupełnienia braków formalnych i fiskalnych skargi, pełnomocnik wskazał jedynie PESEL skarżącej, nadesłał pełnomocnictwo i uiścił wpis od skargi, nie odnosząc się w żaden sposób do żądania wykazania, że przed złożeniem skargi wniesiono ponaglenie.

Zaistniały zatem przesłanki do odrzucenia skargi na podstawie art. 58 § 1 pkt 3 i 6 p.p.s.a.

Zasygnalizować także należy kwestię związaną z dopuszczalnością niniejszej skargi, której przedmiotem jest bezczynność w wydaniu aktu. Zgodnie z art. 3 § 2 pkt 8 p.p.s.a., kontrola działalności administracji publicznej przez sądy administracyjne obejmuje orzekanie w sprawach skarg na bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania w przypadkach określonych w pkt 1 – 4a tego przepisu. Natomiast pojęcie bezczynności zdefiniowane zostało w art. 37 § 1 pkt 1 i pkt 2 k.p.a. I tak, bezczynność zdefiniowana została jako niezałatwienie sprawy w terminie określonym w art. 35 k.p.a. lub przepisach szczególnych, ani w terminie wskazanym zgodnie z art. 36 § 1 k.p.a. Z treści przywołanej definicji normatywnej należy wywieść, że organ jest bezczynny, jeśli nie zakończy postępowania w przewidziany prawem sposób w ustawowym terminie lub w terminie przez siebie zmienionym na podstawie art. 36 § 1 k.p.a.

W niniejszej sprawie skarżąca wniosła skargę na bezczynność Prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia już po rozpoznaniu przez ten organ przedmiotowego wniosku o zwrot kosztów transportu. Postanowieniem z dnia 21 grudnia 2020 r., znak: [...] (doręczonym skarżącej w dniu 28 grudnia 2020 r.), organ odmówił wszczęcia postępowania w sprawie co do której wniesiono skargę na bezczynność. Z kolei skarga na bezczynność organu w tym przedmiocie, została wniesiona w dniu 19 maja 2021 r. Z powyższego jednoznacznie zatem wynika, że w dniu wniesienia skargi organ nie pozostawał w bezczynności, gdyż zapadło rozstrzygnięcie w sprawie, a sporna pozostaje prawidłowość jego doręczenia .

Wobec przytoczonego stanu faktycznego sprawy warto wskazać na pogląd Naczelnego Sądu Administracyjnego wyrażony w uchwale z dnia 22 czerwca 2020 r., sygn. akt II OPS 5/19 (dostępna na stronie internetowej Centralnej Bazy Orzeczeń Sądów Administracyjnych - http://orzeczenia.nsa.gov.pl). Sformułowano w niej tezę, że wniesienie skargi na bezczynność po zakończeniu przez organ administracji publicznej prowadzonego postępowania poprzez wydanie decyzji ostatecznej stanowi przeszkodę w merytorycznym rozpoznaniu takiej skargi przez sąd administracyjny w zakresie rozstrzygnięcia podjętego na podstawie art. 149 § 1 pkt 3 p.p.s.a. W uzasadnieniu uchwały wyraźnie wskazano, że za niedopuszczalną należy uznać skargę na bezczynność wniesioną po zakończeniu postępowania administracyjnego. Odmienne rozumowanie oznaczałoby, że środek ten zamiast w swoim celu zmierzać do likwidacji stanu bezczynności, powiązany byłby zasadniczo z celem wykraczającym poza zakres postępowania administracyjnego, a więc z dążeniem do uzyskania prejudykatu.

Podkreślenia przy tym wymaga, że jakkolwiek uchwała dotyczy spraw zakończonych decyzją administracyjną, to jednak zawarte w jej uzasadnieniu rozważania mogą mieć również znaczenie dla postępowań kończących się innymi rozstrzygnięciami administracyjnymi. Zdaniem Sądu, dotyczy to także postanowień (jak w niniejszym przypadku) oraz czynności materialno-technicznych, których obowiązek wykonania przez organ wynika z przepisów prawa, a złożona do sądu administracyjnego skarga dotyczy bezczynności w tym zakresie. Naczelny Sąd Administracyjny w przywołanej wyżej uchwale podkreślił, że pogląd "(...) sprowadzający się do dopuszczalności rozstrzygania spraw ze skarg na bezczynność w razie załatwienia sprawy administracyjnej przed wniesieniem skargi jest, w ocenie składu siedmiu sędziów Naczelnego Sądu Administracyjnego, nieprawidłowy z tego podstawowego powodu, że zakończenie postępowania, którego sposób prowadzenia jest skarżony, skutkuje ustaniem stanu podlegającego kontroli sądowej, tj. stanu bezczynności".

Odnosząc się natomiast do wniosku stron o zasądzenie kosztów postępowania sądowego wskazać należy na art. 200 p.p.s.a. Zgodnie z tym przepisem zwrot kosztów postępowania niezbędnych do celowego dochodzenia praw przysługuje skarżącemu od organu, który wydał zaskarżony akt w razie uwzględnienia skargi przez sąd pierwszej instancji. Z powyższego wynika zatem, że w postępowaniu przed wojewódzkimi sądami administracyjnymi, stanowiącymi sądy pierwszej instancji, ustanowiono zasadę, że zwrot kosztów postępowania może nastąpić jedynie na rzecz skarżącego i tylko w sytuacji, gdy skarga została uwzględniona. W świetle powyższego nie jest możliwe zasądzenie kosztów postępowania sądowego, w tym i kosztów zastępstwa procesowego pełnomocników stron, gdy skarga została odrzucona.

Mając na względzie przywołane wyżej okoliczności sprawy, Sąd uznał, że w przedmiotowej sprawie zaistniały przesłanki do odrzucenia skargi na podstawie art. 58 § 1 pkt 6 p.p.s.a. O powyższym Sąd orzekł w punkcie pierwszym sentencji postanowienia.

Natomiast orzeczenie co do zwrotu skarżącej uiszczonego w sprawie wpisu od skargi, zawarte w punkcie drugim sentencji, uzasadnia art. 232 § 1 pkt 1 i § 2 p.p.s.a., zgodnie z którym stronie zwraca się cały uiszczony wpis od pisma odrzuconego lub cofniętego do dnia rozpoczęcia rozprawy.



Powered by SoftProdukt