drukuj    zapisz    Powrót do listy

6112 Podatek dochodowy od osób fizycznych, w tym zryczałtowane formy opodatkowania, Podatek dochodowy od osób fizycznych, Dyrektor Izby Skarbowej, Oddalono skargę, I SA/Ol 755/09 - Wyrok WSA w Olsztynie z 2009-12-22, Centralna Baza Orzeczeń Naczelnego (NSA) i Wojewódzkich (WSA) Sądów Administracyjnych, Orzecznictwo NSA i WSA

I SA/Ol 755/09 - Wyrok WSA w Olsztynie

Data orzeczenia
2009-12-22 orzeczenie prawomocne
Data wpływu
2009-11-18
Sąd
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie
Sędziowie
Ryszard Maliszewski
Włodzimierz Kędzierski /sprawozdawca/
Wojciech Czajkowski /przewodniczący/
Symbol z opisem
6112 Podatek dochodowy od osób fizycznych, w tym zryczałtowane formy opodatkowania
Hasła tematyczne
Podatek dochodowy od osób fizycznych
Sygn. powiązane
II FSK 881/10 - Wyrok NSA z 2011-11-03
Skarżony organ
Dyrektor Izby Skarbowej
Treść wyniku
Oddalono skargę
Powołane przepisy
Dz.U. 1998 nr 144 poz 930 art.17 ust. 1 i ust.2, art. 21 ust.1 i ust.4;
Ustawa z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Dz.U. 1997 nr 137 poz 926 art. 81, art. 81b, art. 193 par.4, art. 21 par. 1,3,4, art. 208, art. 233;
Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa.
Sentencja

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie w składzie następującym: Przewodniczący sędzia WSA Wojciech Czajkowski, Sędziowie sędzia NSA Włodzimierz Kędzierski (spr.),, sędzia WSA Ryszard Maliszewski, Protokolant Paweł Guziur, po rozpoznaniu w Olsztynie na rozprawie w dniu 22 grudnia 2009r. sprawy ze skargi T. S. na decyzję Dyrektora Izby Skarbowej z dnia "[...]" nr "[...]" w przedmiocie zryczałtowanego podatku dochodowego od osób fizycznych oddala skargę

Uzasadnienie

W wyniku przeprowadzonych czynności kontrolnych w firmie T.S. prowadzącego w 2007 r. pozarolniczą działalność gospodarczą w zakresie usług ogólnobudowlanych opodatkowaną na podstawie ustawy z dnia 20 listopada 1998r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 1998r. , Nr 14, poz. 930 ze zm.) Naczelnik Urzędu Skarbowego stwierdził nieprawidłowości, które stanowiły podstawę do wydania decyzji w dniu "[...]" r, znak: "[...]" określającej:

- ryczałt w wysokości 26.204 zł od określonego niezaewidencjonowanego przychodu w kwocie 91.650,07 zł,

- należny ryczałt za rok podatkowy 2007 w wysokości 26.156 zł od przychodu zaewidencjonowanego.

- odsetki za zwłokę od niewpłaconego miesięcznego ryczałtu naliczone na dzień 18.01.2008 r. za luty 2007 w wysokości 24 zł oraz za październik 2007 r.. w wysokości 12 zł.

Stwierdzone nieprawidłowości dotyczyły:

- zaniżenia przychodu poprzez niezaewidencjonowanie kwoty 91.650 zł z tytułu wykonanych usług budowlanych,

- nieprawidłowego zaewidencjonowania przychodów z tytułu refundacji wynagrodzeń oraz wyposażenia i doposażenia stanowiska pracy przez otrzymane z Powiatowego Urzędu Pracy wykazane w ewidencji przychodów w grudniu 2007r.,

- nieprawidłowego dokonywania odliczeń składek społecznych i zdrowotnych.

Ustalenia te stanowiły podstawę do stwierdzenia nierzetelności ewidencji przychodów prowadzonej przez podatnika i nie uznania jej za dowód w oparciu o treść art. 193 § 4 Ordynacji podatkowej – dalej jako O.p. Ustalono, że niezaewidencjonowany przychód stanowił 17,51 % wykazanego w ewidencji przychodu, w związku z czym został naruszony przepis § 13 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 17.12.2002 r. w sprawie prowadzenia ewidencji przychodów i wykazu środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych (Dz. U. Nr 219, poz. 1836 ze zm.).

Od powyższej decyzji pełnomocnik strony złożył odwołanie, w którym zarzucił naruszenie:

- art. 17, art. 21 ust. 4 ustawy z dnia 20 listopada 1998r.. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U, Nr 144, poz. 930 ze zm.).

- art. 21 § 3 w związku z art. 120,121 § 1 i art. 208 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa.

- art. 2 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej.

Decyzją z dnia "[...]" r., nr "[...]" Dyrektor Izby Skarbowej utrzymał w mocy decyzję organu I instancji.

W uzasadnieniu wskazano, iż zgodnie z § 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2002 roku w sprawie prowadzenia ewidencji przychodów i wykazu środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych (Dz.U. Nr 219, poz.1836 ze zm.)podatnik jest obowiązany prowadzić ewidencję rzetelnie i w sposób niewadliwy (ust. 1 ). Za niewadliwą uważa się ewidencję prowadzoną zgodnie z przepisami ustawy i rozporządzenia, a za rzetelną - ewidencję, jeżeli dokonywane w niej zapisy odzwierciedlają stan rzeczywisty (ust.2). Ewidencję uznaje się za rzetelną i niewadliwą, również gdy: niewpisane lub błędnie wpisane kwoty przychodów łącznie nie przekraczają 0,5 % przychodu wykazanego w ewidencji za dany rok podatkowy ( ... ), w którym naczelnik urzędu skarbowego lub organ kontroli skarbowej stwierdził te błędy.

W przedmiotowej sprawie organ I instancji stwierdził, że Strona w ewidencji prowadzonej dla celów zryczałtowanego podatku dochodowego nie ujęła w całości przychodów z tytułu wykonanych usług budowlanych na kwotę 91.650,07zł.

W ocenie Dyrektora Izby Skarbowej, organ I instancji słusznie uznał, że prowadzona przez stronę ewidencja przychodów nie odzwierciedla stanu rzeczywistego, a niewpisane kwoty przychodów łącznie przekroczyły 0,5% przychodu wykazanego w prowadzonej ewidencji za 2007r. Dlatego też, zgodnie z § 13 w/w rozporządzenia Ministra Finansów organ I instancji prawidłowo stwierdził, że ewidencja przychodów za 2007r. była prowadzona nierzetelnie i w konsekwencji, zgodnie z art. 193 § 4 ustawy O. p. nie mogła zostać uznana za dowód w postępowaniu podatkowym.

Powyższe ustalenia zostały ujęte w protokole kontroli, a pełnomocnik strony nie kwestionował przedmiotowych ustaleń i nie skorzystał z uprawnień przewidzianych w art. 291 § 1 i 3 O. p. Przedmiotowy protokół został doręczony pełnomocnikowi strony w dniu 13.02.2009r.

Organ II instancji wskazał, iż w dniu 02.03.2009r. pełnomocnik strony złożył korektę zeznania podatkowego PIT-28 za 2007 r., w której wykazał wysokość osiągniętego przychodu zgodnie z ustaleniami dokonanymi w toku kontroli podatkowej. Wykazał przychód z tytułu wykonanych usług budowlanych opodatkowany według 5,5% stawki w wysokości 601.221,79 zł (w tym niezaewidencjonowany przychód w wysokości 91.650,07 zł) oraz przychód z refundacji z Powiatowego Urzędu Pracy opodatkowany według stawki 3,0% w wysokości 13.719,50 zł. Kwota zaległości podatkowej została uiszczona w całości wraz z odsetkami za zwłokę w dniu 02.03.2009r.

Podkreślono również, że zgodnie z przepisami art. 81 §1 i § 2 O. p., jeżeli odrębne przepisy nie stanowią inaczej, podatnicy, płatnicy i inkasenci mogą skorygować uprzednio złożoną deklarację. Korektę deklaracji należy złożyć wraz z dołączonym pisemnym uzasadnieniem przyczyn korekty. Takim odrębnym przepisem, wykluczającym możliwość złożenia prawnie skutecznej korekty deklaracji jest art. 17 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Zgodnie z art. 17 ust. 1 cyt. ustawy "w przypadku nieprowadzenia ewidencji lub prowadzenia jej niezgodnie z warunkami wymaganymi do uznania jej za dowód w postępowaniu podatkowym, ( ... ), organ podatkowy określi wysokość niezaewidencjonowanego przychodu, w tym również w formie oszacowania i określi od tej kwoty ryczałt, zgodnie z ust. 2. Ryczałt, o którym mowa w ust. 1, stanowi pięciokrotność stawek, o których mowa w art. 12, które byłyby zastosowane do przychodu w przypadku, jego ewidencjonowania; ryczałt ten nie może być wyższy niż 75% przychodu, o którym mowa w ust. 1".

Organ II instancji wskazał, iż mimo złożenia korekty deklaracji uwzględniającej nieujawniony wcześniej przychód z działalności gospodarczej, organ I instancji, ze względu na obowiązek wynikający z art. 17, zobowiązany był wszcząć postępowania podatkowe i określić ryczałt w wysokości 25.204 zł od niezaewidencjonowanego przychodu w kwocie 91.650,07 zł tj. w wysokości pięciokrotności stawki, która byłaby zastosowana do przychodu w przypadku jego ewidencjonowania (w przypadku robót budowlanych stawka wynosi 5,5 %, czyli pięciokrotność tej stawki wynosi 27,5%).

W odpowiedzi na skargę organ II instancji wniósł o oddalenie skargi oraz podtrzymał swoje stanowisko zawarte w uzasadnieniu zaskarżonej decyzji.

Wojewódzki Sąd Administracyjny zważył, co następuje:

Niesporne w sprawie jest, iż przychód z prowadzonej przez T.S. działalności opodatkowany był podatkiem w formie ryczałtu.

Zasady i podstawy opodatkowania przychodu w tej formie uregulowane zostały w ustawie z dnia 20.11.1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych prze osoby fizyczne Dz.U. nr 144, poz. 930 ze zm.) – dalej jako ustawa o ryczałcie.

Dla oceny zgodności zaskarżonej decyzji z obowiązującym prawem koniecznym jest rozważenie relacji pomiędzy przepisami art. 81 i art. 81b ustawy z dnia 29.08.1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2004 r., nr 8 , poz. 60 ze zm.) – dalej jako O.p., a przepisami art. 17 ust. 1 i 2 i art. 21 ust. 1 i ust. 4 ustawy o ryczałcie.

Z treści art. 81§1 i §2 O.p. wynika, że jeżeli odrębne przepisy nie stanowią inaczej podatnicy, płatnicy i inkasenci mogą skorygować poprzednio złożoną deklarację, skorygowanie deklaracji następuje przez złożenie korygującej deklaracji wraz z dołączonym pisemnym uzasadnieniem przyczyny korekty.

Przepis art. 81b O.p. określa przesłanki mające wpływ na możliwość i skuteczność skorygowania deklaracji. Otóż z art. 81b pkt 1 O.p. wynika, że uprawnienie do skorygowania deklaracji ulega zawieszeniu na czas trwania postępowania podatkowego lub kontroli podatkowej – w zakresie objętym tym postępowaniem lub kontrolą.

Z treści pkt 2 w/w przepisu wynika, że uprawnienie do skorygowania deklaracji przysługuje nadal po zakończeniu :a) kontroli podatkowej, b) postępowania podatkowego – w zakresie nie objętym decyzją określającą wysokość zobowiązania podatkowego.

Z art. 81b§2 O.p. wynika, że korekta złożona w okresie zawieszenia prawa do jej złożenia nie wywołuje skutków prawnych.

W sprawie niniejszej organ podatkowy prowadził u podatnika kontrolę podatkową na rok 2007. Protokół z przeprowadzonej kontroli został podatnikowi doręczony 13.02.2009 r. Stwierdzono w nim, że ewidencja przychodów za 2007 r. prowadzona był nierzetelnie i w konsekwencji zgodnie z art. 193§4 O.p. nie mogła zostać uznana za dowód w sprawie. W protokole kontroli zawarte zostało pouczenie o przysługującym kontrolowanemu prawie do złożenia korekty deklaracji. Podatnik nie zakwestionował ustaleń zawartych w tym protokole, a 02.03.2009 r. złożył korektę zeznania podatkowego PIT – 18 za 2007 r., w którym wykazał wysokość osiągniętego przychodu zgodnie z ustaleniami zawartymi w protokole kontroli oraz wpłacił całą zaległość podatkową ( według stopy opodatkowania 5,5%) wraz z należnymi odsetkami.

Na gruncie art. 81b pkt 2 O.p. i w świetle pouczenia zawartego w protokole kontroli działanie podatnika miało uzasadnione podstawy.

Problem tkwi w tym, że art. 81§1 O.p. stanowi: "jeżeli odrębne przepisy nie stanowią inaczej podatnicy, płatnicy i inkasenci mogą skorygować uprzednio złożoną deklarację."

Podstawę określenia zobowiązania podatkowego w sprawie niniejszej stanowią przepisy ustawy o ryczałcie. Z treści art. 15 ust. 1 w/w ustawy wynika, że podatnicy opodatkowani w formie ryczałtu obowiązani są do prowadzenia – m.in. – odrębnie za każdy rok ewidencji przychodów. W art. 16 w/w ustawy ustawodawca zawarł delegację dla Ministra właściwego do spraw finansów publicznych do określenia w drodze rozporządzenia sposobu prowadzenia i szczegółowych warunków jakim powinna odpowiadać ewidencja, aby stanowiła dowód w postępowaniu podatkowym oraz sposobu udokumentowania przychodów i obliczania należnego ryczałtu przychodów ewidencjonowanych.

Rozporządzenie takie wydał Minister Finansów z dniem 17.12.2002. w sprawie prowadzenia ewidencji przychodów i wykazu środków trwałych (Dz.U. nr 219, poz. 1836).

Przepis §13 w/w rozporządzenia stanowi, że podatnik jest obowiązany prowadzić ewidencję rzetelnie i w sposób niewadliwy. Przy czy, w myśl ust. 2 §13 rozporządzenia za niewadliwą uważa się ewidencję prowadzoną zgodnie z przepisami ustawy i rozporządzenia, a za rzetelną uważa się ewidencję jeżeli dokonywanie w niej zapisy odzwierciedlają stan rzeczywisty.

Konsekwencję niewłaściwego prowadzenie ewidencji przewidziane zostały przez ustawodawcę w art. 17 ust.1 i ust. 2 o ryczałcie.

W myśl art. 17 ust. 1 w/w ustawy w przypadku nieprowadzenia ewidencji lub prowadzenia jej niezgodnie z warunkami wymaganymi do uznania jej za dowód w postępowaniu podatkowym (...) organ podatkowy określi wartość niezaewidencjonowanego przychodu, w tym również w formie oszacowania i określi od tej kwoty ryczałt zgodnie z ust. 2, zgodnie z którym ryczałt o którym mowa w art. 1 stanowi pięciokrotność stawek o których mowa w art. 12, które byłyby zastosowane do przychodu w przypadku jego ewidencjonowania; ryczałt ten nie może wyższy niż 75% przychodu, o którym mowa w ustępie 1.

W tym miejscu należy zwrócić uwagę, że organ podatkowy z mocy art. 17 st. 1 ustawy o ryczałcie z momentem stwierdzenia nierzetelności ewidencji ma bezwzględny obowiązek określenia niezaewidencjonowanego przychodu i określenia od tej kwoty ryczałtu zgodnie z ust. 2 art. 17.

Stwierdzenie nierzetelności ewidencji skutkujące nieuznaniem ewidencji za dowód w postępowaniu podatkowy, nakłada na organ podatkowy obowiązek określenia niezaewidencjonowanego przychodu i określenie od tego przychodu ryczałtu na zasadach określonych w art. 17 ust. 2 ustawy o ryczałcie. Wobec sformułowania przepisu " w przypadku nieprowadzenie ewidencji lub prowadzenia jej niezgodnie z warunkami wymaganymi do uznania jej za dowód w postępowaniu podatkowym (...) organ podatkowy określi wartość niezaewidencjonowanego przychodu w tym również oszacowania i określi od tej kwoty ryczałt zgodnie z ust. 2", stwierdzić należy, że sankcyjne określenie zobowiązania podatkowego jest następstwem nierzetelnego prowadzenia ewidencji, a nie niewłaściwie obliczonego podatku (ryczałtu). Stąd złożenie korekty nie może wywołać skutku prawnego sprowadzającego się do zniweczenia skutku nierzetelnego prowadzenia ewidencji przewidzianego w art. 17 ustawy o ryczałcie, a polegającego na określeniu sankcyjnego zobowiązania podatkowego.

Reasumując stwierdzić należy, że przepis art. 17 ust. 1 ustawy o ryczałcie jest przepisem szczególnym w stosunku do przepisów art. 81 i art. 81b pkt 2 ustawy O.p., o tyle, że stwierdzenie o nierzetelności ewidencji prowadzonej przez podatnika obliguje organ podatkowy do określenia zobowiązania podatkowego według stawki sankcyjnej przewidzianej w art. 17 ust. 2 ustawy o ryczałcie. Przyjmując, że art. 17 w/w ustawy sankcyjność zobowiązania podatkowego wiąże z samym faktem stwierdzenia nierzetelności prowadzonej przez podatnika ewidencji, za bez znaczenia dla wyniku sprawy uznać należy wywody skarżącego odnośnie uregulowań zawartych w przepisach art. 6 ust. 9 pkt 2 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych i art. 6a ust. 8 pkt 2 ustawy o podatku rolnym, art. 6 ust. 5 pkt 2 ustawy o podatku leśnym i art. 17a ust. 3 ustawy o podatku od spadków i darowizn. Również przedstawione zmiany w ustawie Ordynacja podatkowa, w przepisach dotyczących korekty deklaracji nie mają wpływu na wynik sprawy.

Sprawa niniejsza rozstrzygnięta została na gruncie obowiązujących przepisów, a nie na podstawie przepisów, które uległy zmianie lub uchyleniu.

Zgodnie a art. 134§1 ustawy z dnia 30.08.2002 Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz.U. nr 153, poz. 1270 ze zm.) – dalej jako p.p.s.a., sąd rozstrzyga w granicach danej sprawy nie będąc jednak związany zarzutami i wnioskami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Z materiału zebranego w sprawie i z ustaleń organów podatkowych dokonanych w oparciu o ten materiał wynika, że podatnik prowadził ewidencję nierzetelnie. W postępowaniu ustalono, że w ewidencji prowadzonej dla celów zryczałtowanego podatku dochodowego nie ujął przychodów z tytułu wykonanych usług budowlanych na kwotę 91.650, 07 zł. Niezaewidencjonowany przychód przekroczył 0,5% przychodu wykazanego w prowadzonej ewidencji za 2007 r. Dlatego na podstawie art. 193§4 ustawy O.p. prowadzonej ewidencji nie uznano za dowód w sprawie. W postępowaniu ustalono także, ze podatnik w złożonej korekcie zeznania PIT - 28 za 2007 r. nieprawidłowo zaewidencjonował przychody z tytułu refundacji z Urzędu Pracy, a tym samym nieprawidłowo dokonał odliczeń składek na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne. Stwierdzonych nierzetelności ewidencji podatnik nie kwestionował. Świadczy o tym fakt złożenia korekty zeznania i wpłaty kwoty podatku według stawki podstawowej oraz odsetek od zaległości podatkowej. Złożenie korekty i wpłata podatku obliczonego wg stawki podstawowej (art. 12 ust. 4 ustawy o ryczałcie) i zapłata odsetek w świetle poczynionych wyżej uwag, nie zwalniała organu podatkowego od wydania decyzji na podstawie art. 17 ust. 1 i 2 ustawy o ryczałcie.

Organ I instancji jako podstawę prawną powołał m.in. przepisy art. 21§1,3,4, O.p. Decyzja zawiera bowiem określenie ryczałtu od przychodu zaewidencjonowanego i od przychodu niezaewidencjonowanego. Jak ustaliły organy podatkowe podatnik niewłaściwie ewidencjonował przychody z refundacji z Urzędu Pracy, co skutkowało nieprawidłowym dokonaniem odliczeń składek na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne. W myśl art. 21 ust. 1 ustawy o ryczałcie podatnicy są obowiązani za każdy miesiąc odliczać ryczałt od przychodów ewidencjonowanych i wpłacać go na rachunek urzędu skarbowego. Ust. 4 w/w artykułu stanowi, iż ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynikający z zeznania jest podatkiem należnym za dany rok podatkowy, chyba że naczelnik urzędu skarbowego wyda decyzję, w której określi inną wysokość podatku. W sytuacji kiedy organ podatkowy ustalił, że kwota podatku zapłacona od przychodu zaewidencjonowanego jest inna od kwoty należnej to zgodnie z art. 21§3 O.p. był zobligowany do określenia tego podatku we właściwej kwocie. Odnośnie określenia kwoty podatku od przychodu niezaewidencjonowanego podstawę prawną orzeczenia w tym przedmiocie stanowi art. 17 ust. 1 i 2 ustawy o ryczałcie i art. 21§1 pkt 2 i 4 O.p.

Zasadnym zatem było wydanie przez organy podatkowe decyzji określające zobowiązanie podatkowe (podatek) od przychodów ewidencjonowanych i odrębnie zobowiązanie podatkowe od przychodów niezaewidencjonowanych.

Orzeczenie o określeniu odsetek jest oparte o art. 21§4 i art. 53a§1 ustawy O.p. W świetle dokonanych przez organy podatkowe ustaleń i poczynionych wyżej uwag brak jest podstaw do stwierdzenia naruszenia art. 208§1 i art. 233§1 pkt 2 lit. a ustawy O.p. W myśl art. 208§1 O.p. organ podatkowy wydaje decyzję o umorzeniu postępowania, gdy postępowanie z jakiejkolwiek przyczyny stało się bezprzedmiotowe. Otóż w sprawie niniejszej nie stało się bezprzedmiotowe, gdyż podatnik zapłacił podatek po dokonaniu korekty zeznania – wg stawki zwykłej (5,5%, art. 12 ust. 4 ustawy o ryczałcie) podczas kiedy w przypadku stwierdzenia nierzetelności prowadzanej ewidencji organ określa ten podatek w wysokości pięciokrotnej stawki podatkowej (art. 17 ust.2 ustawy o ryczałcie). Tym samym nie jest zasadny zarzut skarżącego, iż organ odwoławczy dopuścił się naruszenia przepisu art. 233§1 pkt 2 lit. a ustawy O.p. W sprawie brak było podstaw do uchylenia decyzji organu I instancji i tym samym umorzenia postępowania. Organy podatkowe działały w granicach uprawnień i obowiązków wynikających z przepisów ustawy Ordynacja podatkowa i ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych prze osoby fizyczne.

Strona była informowana o możliwości zapoznania się z materiałem zebranym w sprawie i wypowiedzenia się co do niego, a także o przepisach prawa mających zastowanie w sprawie. Nie można zatem skutecznie podnosić, iż organy naruszyły art. 120 i art. 121 ustawy O.p. Uzasadnienie decyzji wyjaśnia w dostateczny sposób ustalenia faktyczne, jak też uzasadnienie zastosowanej podstawy prawnej decyzji. Spełnia ono wymogi przewidziane w art. 210§1 pkt 6, art. 210§4 O.p. Organ wyjaśnił w uzasadnieniu decyzji przesłanki, którymi kierował się przy rozpatrzeniu sprawy, a zatem spełnił wymóg także z art. 124 O.p. Zdaniem Sądu zaskarżona decyzja nie narusza także art. 2 Konstytucji RP, zgodnie z którym Rzeczpospolita Polska jest demokratycznym państwem prawnym urzeczywistniającym zasady sprawiedliwości społecznej. Organy podatkowe w sprawie niniejszej zastosowały przepisy obowiązujących ustaw. Ustawy obowiązujące w państwie mają na celu wypełnienie zasad sprawiedliwości społecznej. Zatem stosowanie ich przez organy podatkowe nie może być uznane za naruszenie art. 2 Konstytucji.

Wyrok Trybunału Konstytucyjnego z dnia 04.09.2007 r., sygn. akt P 43/06 dotyczył sankcji przewidzianej w ustawie od towarów i usług.

Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych prze osoby fizyczne przewiduje w art. 17 ust. 2 podatek w sankcyjnej podwyższonej stawce. Nie przewiduje dodatkowego zobowiązania podatkowego, niezależnie od określonego zobowiązania podatkowego (podatku).

Nadto zauważyć należy, że organ odwoławczy wyraźnie stwierdził, że wobec podatnika odstąpiono od wszczynania postępowania karnoskarbowego. W tej sytuacji oczywistym jest, że postępowanie karnoskarbowe nie będzie prowadzone, aczkolwiek istniała taka możliwość. Rozważania zawarte w wyroku TK należy mieć na względzie, ale nie można jednocześnie tracić z pola widzenia ustaleń dokonanych w konkretnej sprawie.

Reasumując Sąd stwierdził, że zaskarżona decyzja nie narusza obowiązującego prawa i dlatego na postawie art. 151 p.p.s.a. oddalił skargę.



Powered by SoftProdukt