drukuj    zapisz    Powrót do listy

6030 Dopuszczenie pojazdu do ruchu, Ruch drogowy, Samorządowe Kolegium Odwoławcze, Oddalono skargę, II SA/Po 73/18 - Wyrok WSA w Poznaniu z 2018-07-04, Centralna Baza Orzeczeń Naczelnego (NSA) i Wojewódzkich (WSA) Sądów Administracyjnych, Orzecznictwo NSA i WSA

II SA/Po 73/18 - Wyrok WSA w Poznaniu

Data orzeczenia
2018-07-04 orzeczenie prawomocne
Data wpływu
2018-01-24
Sąd
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu
Sędziowie
Barbara Drzazga /przewodniczący sprawozdawca/
Izabela Paluszyńska
Wiesława Batorowicz
Symbol z opisem
6030 Dopuszczenie pojazdu do ruchu
Hasła tematyczne
Ruch drogowy
Skarżony organ
Samorządowe Kolegium Odwoławcze
Treść wyniku
Oddalono skargę
Powołane przepisy
Dz.U. 2017 poz 1260 art. 74 ust. 1, 2 i 4, art. 72, art. 81
Ustawa z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym - tekst jednoloty
Sentencja

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Barbara Drzazga (spr.) Sędziowie Sędzia WSA Wiesława Batorowicz Sędzia WSA Izabela Paluszyńska Protokolant st.sekr.sąd. Mariola Kaczmarek po rozpoznaniu na rozprawie w dniu [...] lipca 2018 r. sprawy ze skargi D. D. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego z dnia [...] października 2017 r. Nr [...] w przedmiocie czasowej rejestracji pojazdu; oddala skargę

Uzasadnienie

Starosta P. decyzją z dnia [...] sierpnia 2017 r.nr [...], na podstawie art. 74 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym (t.j. Dz. U. z 2017 r. poz. 1260 ze zm., dalej: p.r.d.) oraz art. 104 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (t.j. Dz. U. z 2017 r. poz. 1257 ze zm., dalej: k.p.a.), po rozpatrzeniu wniosku D. D. z dnia [...] sierpnia 2017 r. czasowo zarejestrował pojazd marki BMW 520D nr nadwozia [...], wydając pozwolenie czasowe seria i numer [...] i tablice rejestracyjne nr [...], zalegalizowane znakiem legalizacyjnym nr [...] Na podstawie art. 107 § 4 k.p.a. organ odstąpił od uzasadnienia decyzji.

D. D. wniosła odwołanie od powyższej decyzji żądając wydłużenia terminu ważności badań technicznych na okres roku, czyli do 9 sierpnia 2018 r., a nie jak określono w wydanym tymczasowym dowodzie rejestracyjnym do 23 maja 2018 r. Odwołująca powołała się na przepis art. 81 ust. 1 pkt 5 i 6 p.r.d. i wskazała, że jej pełnomocnik J. D. w dniu 10 sierpnia 2018 r. składając wniosek o rejestrację pojazdu przedstawił dowód wykonania badania technicznego pojazdu ważnego na okres roku tj. do 9 sierpnia 2018 r. Kierownik Wydziału Komunikacji Starostwa P. zakwestionował tenże dowód i nakazał przedstawienie dowodu wykonania badania technicznego pojazdu w taki sposób, by odpowiadał okresowi do 5 lat od daty produkcji auta. Odwołująca wskazała, że Kierownik Wydziału Komunikacji ustnie odmówił rejestracji pojazdu bez poprawionego dokumentu. Dlatego pod presją dokument ów został poprawiony w żądany sposób i następnie w tym samym dniu przedłożony organowi. Zdaniem strony pojazd powinien być jednak zarejestrowany w zgodzie z powołanym przepisem.

Samorządowe Kolegium Odwoławcze decyzją z dnia [...] października 2017 r. nr [...] po rozpatrzeniu sprawy z ww. odwołania, utrzymało w mocy zaskarżoną decyzję.

Uzasadniając rozstrzygnięcie Kolegium stwierdziło, że do wniosku D. D. z 10 sierpnia 2017 r. inicjującego niniejsze postępowanie dołączone zostały – zgodnie z art. 72 ust. 1 p.r.d. wymagane dokumenty tj.: faktura kupna-sprzedaży pojazdu z dnia 17 marca 2017 r., tłumaczenie umowy, belgijski dowód rejestracyjny zawierający datę pierwszej rejestracji pojazdu – 23 maja 2013 r., zaświadczenie o przeprowadzonym badaniu technicznym pojazdu wraz z dokumentem indentyfikacyjnym pojazdu. Zdaniem organu odwoławczego, decyzję o czasowej rejestracji pojazdu wydano prawidłowo, zgodnie z wzorem decyzji stanowiącym załącznik nr 2A do rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 22 lipca 2002 r. w sprawie rejestracji i oznaczania pojazdów (t.j. Dz. U. z 2016 r. poz. 1038). Kolegium zaznaczyło, że decyzja ta nie zawiera w swej treści danych technicznych pojazdu, ani danych dotyczących terminu kolejnego badania technicznego. Dane te zawarte są w dowodzie rejestracyjnym pojazdu (pozwoleniu czasowym), który jest dokumentem stwierdzającym dopuszczenie do ruchu pojazdu. Dokonanie wpisu w dowodzie rejestracyjnym jest czynnością materialnotechniczną, która nie podlega weryfikacji w trybie odwołania od decyzji o rejestracji pojazdu.

D. D. wniosła do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu skargę na powyższą decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego, zarzucając naruszenie art. 81 ust. 1 i 6 p.r.d. oraz art. 7, art. 75 § 1 w zw. z art. 77 § 1 k.p.a. W motywach skargi przytoczono argumentację powołaną w odwołaniu od decyzji organu I instancji. Nadto skarżąca zarzuciło organowi odwoławczemu, że naruszając wyżej podane przepisy postępowania nie dokonało oceny prawidłowości dokonania wiążącego wpisu w tymczasowym dowodzie rejestracyjnym pojazdu (pozwoleniu czasowym) badania technicznego na dzień 23 maja 2018 r. Zdaniem skarżącej, sprawa dotyczy odmiennej interpretacji przepisów art. 81 ust. 5 i 6 p.r.d. Skarżąca stoi na stanowisku, że w sytuacji dotyczącej jej pojazdu termin konieczności wykonania badania technicznego jest opisany w art. 81 ust. 3 i 5 p.r.d. w taki sposób, że po jego sprawdzeniu i przed rejestracją w kraju należy wykonać przegląd okresowy, a następnie przeglądy okresowe wykonuje się corocznie. Odstępstwo określone w art. 81 ust. 6 p.r.d. dotyczy bowiem jedynie pojazdów, które zbliżają się do wieku 3 lat od daty produkcji/rejestracji i muszą być poddane badaniu technicznemu. Wówczas okres ważności badania technicznego takiego pojazdu to 2 lata. Tymczasem pojazd rejestrowany w chwili przedstawienia go do przeglądu był starszy niż 4 lata i nie było podstaw do zastosowania art. 81 ust. 6 p.r.d. Niedopuszczalna jest wykładnia prowadząca do wniosków, iż pojazd sprowadzony z zagranicy, który byłby w wieku, licząc od daty produkcji/rejestracji 4 lata, 11 miesięcy i 30 dni, w chwili przedstawienia go do przeglądu okresowego, zgodnie z art. 81 ust. 3 p.r.d. otrzymałby badanie techniczne z okresem ważności 1 dzień. Właściciel, który nabył pojazd w wieku ponad 3 lata nie był w stanie wypełnić obowiązku wynikającego z art. 81 ust. 6 p.r.d. o konieczności przedstawienia pojazdu do badania technicznego przed upływem 3 lat od daty produkcji/rejestracji, gdyż wtedy nie był właścicielem pojazdu. Zdaniem skarżącej, nawet gdyby założyć, że poprzedni właściciel dokonał takiego obowiązku i otrzymał badanie techniczne ważne na okres 2 lat, to z urzędu dwuletni okres powinien być honorowany przez polskie prawo i tym samym przez organ rejestrujący. Tak zaś nie jest, gdyż art. 81 ust. 3 p.r.d. wymaga wykonanie przeglądu okresowego każdego sprowadzonego pojazdu przed pierwszą jego rejestracją w kraju. Skarżąca podniosła, że przepis art. 81 ust. p.r.d. określa jedynie przywilej dłuższej ważności okresu badań technicznych niż rok. Oznacza to, że nowe pojazdy mają badania techniczne ważne na okres 3 lat, a pojazd w wieku od 3 lat licząc od daty produkcji/pierwszej rejestracji do 4 lat otrzymuje przegląd techniczny z ważnością na okres dopełniający 5 lat, czyli ponad 1 rok, a maksymalnie 2 lata. Pojazdy starsze otrzymują przegląd techniczny na okres 1 roku i corocznie podlegają badaniu okresowemu.

W odpowiedzi Samorządowe Kolegium Odwoławcze wniosło o oddalenie skargi, podtrzymując swe dotychczasowe stanowisko.

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu zważył, co następuje.

Skarga nie zasługuje na uwzględnienie.

Przedmiotem kontroli Sądu w rozpoznawanej sprawie jest decyzja Samorządowego Kolegium Odwoławczego z dnia [...] października 2017r. utrzymująca w mocy decyzję Starosty [...] z dnia [...] sierpnia 2017 r., którą na wniosek D. D. czasowo zarejestrowano pojazd marki BMW 520D nr nadwozia [...], wydając pozwolenie czasowe seria i numer [...] i tablice rejestracyjne nr [...] zalegalizowane znakiem legalizacyjnym nr [...]

Materialnoprawną podstawę decyzji wydanych w sprawie stanowiły przepisy ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym (t.j. Dz. U. z 2017 r. poz. 1260 ze zm., dalej: p.r.d.).

Stan faktyczny ustalony przez organy orzekające w niniejszej sprawie nie budził sporu. D. D. działająca przez swego pełnomocnika – męża J. D. w dniu 10 sierpnia 2017 r. zwróciła się do Starosty [...] o rejestrację ww. uszkodzonego auta osobowego, kupionego i sprowadzonego z Belgii. Auto to zostało wyprodukowane i zarejestrowane 23 maja 2013 r., a zatem w dacie złożenia wniosku o rejestrację i czasowej rejestracji tj. 10 sierpnia 2017 r. nie upłynął okres 5 lat od daty pierwszej rejestracji. Zamiarem wnioskodawczyni było zarejestrowanie przedmiotowego pojazdu. Spór pomiędzy skarżącą i organami orzekającymi nie powstał zatem na gruncie samej okoliczności rejestracji auta, lecz objął kwestię określonego w czasowym dowodzie rejestracyjnym, wydanym wraz z decyzją o czasowej rejestracji pojazdu, terminu okresowego badania technicznego pojazdu.

Zgodnie z treścią art. 74 ust. 1 p.r.d. czasowej rejestracji pojazdu dokonuje, w przypadkach określonych w ust. 2, starosta właściwy ze względu na miejsce zamieszkania (siedzibę) właściciela pojazdu, wydając pozwolenie czasowe i zalegalizowane tablice (tablicę) rejestracyjne. Przepis art. 74 ust. 2 pkt 1 p.r.d. wskazuje, że czasowej rejestracji dokonuje się z urzędu - po złożeniu wniosku o rejestrację pojazdu. Co do zasady czasowej rejestracji dokonuje się na okres nieprzekraczający 30 dni (art. 74 ust. 4 p.r.d.). Rejestracji dokonuje się na podstawie:

1) dowodu własności pojazdu lub dokumentu potwierdzającego powierzenie pojazdu, o którym mowa w art. 73 ust. 5;

2) karty pojazdu, jeżeli była wydana;

3) świadectwa zgodności WE albo świadectwa zgodności wraz z oświadczeniem zawierającym dane i informacje o pojeździe niezbędne do rejestracji i ewidencji pojazdu, dopuszczenia jednostkowego pojazdu, decyzji o uznaniu dopuszczenia jednostkowego pojazdu albo świadectwa dopuszczenia indywidualnego WE pojazdu - jeżeli są wymagane;

4) zaświadczenia o pozytywnym wyniku badania technicznego pojazdu, jeżeli jest wymagane albo dowodu rejestracyjnego pojazdu lub innego dokumentu wydanego przez właściwy organ państwa członkowskiego, potwierdzającego wykonanie oraz termin ważności badania technicznego;

5) dowodu rejestracyjnego, jeżeli pojazd był zarejestrowany;

6) dowodu odprawy celnej przywozowej, jeżeli pojazd został sprowadzony z terytorium państwa niebędącego państwem członkowskim Unii Europejskiej i jest rejestrowany po raz pierwszy;

6a) dokumentu potwierdzającego zapłatę akcyzy na terytorium kraju albo dokumentu potwierdzającego brak obowiązku zapłaty akcyzy na terytorium kraju albo zaświadczenia stwierdzającego zwolnienie od akcyzy, w rozumieniu przepisów o podatku akcyzowym, jeżeli samochód osobowy lub pojazd rodzaju "samochodowy inny", podrodzaj "czterokołowiec" (kategoria homologacyjna L7e) lub podrodzaj "czterokołowiec lekki" (kategoria homologacyjna L6e) został sprowadzony z terytorium państwa członkowskiego Unii Europejskiej i jest rejestrowany po raz pierwszy (art. 72 ust. 1 p.r.d.).

Jak wskazało Kolegium w uzasadnieniu zaskarżonej decyzji, skarżąca składając wniosek o rejestrację pojazdu przedłożyła wymagane dokumenty: fakturę kupna-sprzedaży pojazdu z dnia 17 marca 2017 r., tłumaczenie umowy kupna-sprzedaży auta, belgijski dowód rejestracyjny zawierający datę pierwszej rejestracji pojazdu – 23 maja 2013 r., zaświadczenie o przeprowadzonym badaniu technicznym pojazdu wraz z dokumentem indentyfikacyjnym pojazdu. W świetle tego istniały podstawy do czasowej rejestracji przedmiotowego pojazdu i wydania czasowego pozwolenia.

Odnosząc się do zarzutów skarżącej co do określenia w pozwoleniu czasowym kolejnego terminu badania technicznego pojazdu (23.05.2018r.) zważyć należy, że kluczowe znaczenie mają przepisy art. 81 ust. 3-6 p.r.d.

Zgodnie z art. 81 ust. 3 p.r.d. okresowe badanie techniczne po raz pierwszy jest przeprowadzane przed pierwszą rejestracją pojazdu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Co do zasady okresowe badanie techniczne pojazdu przeprowadza się corocznie. Wyjątki zostały uregulowane w art. 81 ust. 6-10 p.r.d. (art. 81 ust. 5 p.r.d.), w tym m.in. – jak stanowi ust. 6 - okresowe badanie techniczne samochodu osobowego (...) przeprowadza się przed upływem 3 lat od dnia pierwszej rejestracji, następnie przed upływem 5 lat od dnia pierwszej rejestracji i nie później niż 2 lata od dnia przeprowadzenia poprzedniego badania technicznego, a następnie przed upływem kolejnego roku od dnia przeprowadzenia badania. (...) Przy czym, co istotne, ów przepis dotyczy również pojazdu osobowego zarejestrowanego po raz pierwszy za granicą. W tym przypadku za dzień pierwszej rejestracji przyjmuje się dzień pierwszej rejestracji za granicą (art. 81 ust. 8 p.r.d.).

Z powyższego wynika, że wobec samochodu osobowego zarejestrowanego za granicą przed upływem 5 lat od dnia pierwszej rejestracji (innymi słowy: auta starszego niż 3 lata, a młodszego niż 5 lat) badanie okresowe – na mocy wyłączenia zawartego w art. 81 ust. 5 p.r.d. – nie przeprowadza się corocznie, lecz przed upływem 5 lat od dnia pierwszej rejestracji za granicą.

Odnosząc powyższe do stanu faktycznego niniejszej sprawy, prawidłowo Starosta P. przyjął, że skoro samochód osobowy skarżącej posiada dzień pierwszej rejestracji (za granicą) 23 maja 2013 r. to należało przyjąć, że datą kolejnego okresowego badania technicznego tego pojazdu będzie data 23 maja 2018r.

Wyjaśnić przy tym należy, że stosownie do przepisu art. 81 ust. 4 p.r.d. przedmiotowy samochód osobowy wyprodukowany w 2013 r. nie musiałby przy jego pierwszej rejestracji w kraju przechodzić okresowego badania technicznego, gdyby skarżąca wraz z wnioskiem o rejestrację pojazdu wylegitymowała się dokumentem wydanym przez właściwy organ państwa członkowskiego zawierający informację o wykonanym badaniu technicznym i jego terminie ważności. Wówczas kolejny termin okresowego badania technicznego uzależniony byłby od daty ważności "zagranicznego" okresowego badania technicznego. Skoro zaś D. D. takim dokumentem się nie wylegitymowała, organ I instancji prawidłowo, zgodnie z art. 81 ust. 3, 6 i 8 p.r.d. w czasowym pozwoleniu ustalił datę ważności badania okresowego na dzień 23 maja 2018 r. jako datę upływu 5 lat od dnia pierwszej rejestracji pojazdu.

Jakkolwiek Sąd podziela zarzut strony skarżącej, że Kolegium uchylając się rozpoznania zarzutu odwołania dotyczącego powyższej kwestii naruszyło przepisy postępowania, to zważywszy, że nie mogło to mieć istotnego wpływu na wynik sprawy, gdyż Starosta prawidłowo przyjął datę kolejnego okresowego badania technicznego na dzień 23 maja 2018 r., Sąd uznał, że skarga nie zasługuje na uwzględnienie.

W związku z powyższym nie znajdując podstaw do uwzględnienia skargi Sąd na podstawie art. 151 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz. U. z 2017 r. poz. 1369 ze zm.) orzekł, jak w sentencji wyroku.



Powered by SoftProdukt