![]() |
Centralna Baza Orzeczeń Sądów Administracyjnych
|
drukuj zapisz |
6160 Ochrona gruntów rolnych i leśnych, Zagospodarowanie przestrzenne Wstrzymanie wykonania aktu, Samorządowe Kolegium Odwoławcze, Odmówiono wstrzymania wykonania zaskarżonego postanowienia, II SA/Rz 529/08 - Postanowienie WSA w Rzeszowie z 2008-08-27, Centralna Baza Orzeczeń Naczelnego (NSA) i Wojewódzkich (WSA) Sądów Administracyjnych, Orzecznictwo NSA i WSA
II SA/Rz 529/08 - Postanowienie WSA w Rzeszowie
|
|
|||
|
2008-08-11 | |||
|
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Rzeszowie | |||
|
Stanisław Śliwa /przewodniczący sprawozdawca/ | |||
|
6160 Ochrona gruntów rolnych i leśnych | |||
|
Zagospodarowanie przestrzenne Wstrzymanie wykonania aktu |
|||
|
Samorządowe Kolegium Odwoławcze | |||
|
Odmówiono wstrzymania wykonania zaskarżonego postanowienia | |||
|
Dz.U. 2002 nr 153 poz 1270 art. 61 par. 3 Ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi. |
|||
Sentencja
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Rzeszowie w składzie następującym: Przewodniczący: Sędzia NSA Stanisław Śliwa po rozpoznaniu w dniu 27 sierpnia 2008r. w Rzeszowie na posiedzeniu niejawnym wniosku Z. S. o wstrzymanie wykonania postanowienia Samorządowego Kolegium Odwoławczego z dnia [...] czerwca 2008 roku, znak: [...] w przedmiocie pozytywnego uzgodnienia w zakresie ochrony gruntów rolnych projektu decyzji o warunkach zabudowy w sprawie z jej skargi na to postanowienie - postanawia - odmówić wstrzymania wykonania zaskarżonego postanowienia. |
||||
Uzasadnienie
W dniu 21 lipca 2008r. Z. S. wniosła do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie skargę na postanowienie Samorządowego Kolegium Odwoławczego z dnia [...] czerwca 2008r. znak: [...]. Postanowienie to utrzymywało w mocy postanowienie Starosty z dnia [...] maja 2008r. znak: [...], które z kolei - po rozpatrzeniu wniosku Urzędu Miejskiego w G. - pozytywnie uzgodniło w zakresie ochrony gruntów rolnych projekt decyzji o warunkach zabudowy na zamierzenie inwestycyjne pod nazwą: przebudowa i rozbudowa połączona ze zmianą funkcji istniejącego budynku dawnego kurnika na budynek gospodarczo-garażowy na działce nr ewid. [...] położonej w miejscowości P., gmina G. dla L. G. W skardze zawarto wniosek o wstrzymanie wykonania zaskarżonego postanowienia. Wojewódzki Sąd Administracyjny zważył, co następuje: Instytucja ochrony tymczasowej w postępowaniu sądowoadministracyjnym unormowana została w art. 61 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.), określanej dalej jako P.p.s.a. Stosownie do § 1 tego artykułu zasadą jest, że wniesienie skargi nie wstrzymuje wykonania aktu lub czynności stanowiących jej przedmiot. Zgodnie jednak z § 3 powołanego przepisu po przekazaniu sądowi skargi, sąd może na wniosek skarżącego wydać postanowienie o wstrzymaniu wykonania w całości lub w części aktu lub czynności, o których mowa w § 1, jeżeli zachodzi niebezpieczeństwo wyrządzenia znacznej szkody lub spowodowania trudnych do odwrócenia skutków, z wyjątkiem przepisów prawa miejscowego, które weszły w życie, chyba że ustawa szczególna wyłącza wstrzymanie ich wykonania. Przedmiotem ochrony tymczasowej, jak powszechnie przyjmuje się w orzecznictwie sądowoadministracyjnym, mogą być jedynie takie akty lub czynności, które nadają się do wykonania i wymagają wykonania. W postanowieniu z 26 lipca 2005r. (IISA/Gd 396/05, Lex nr 220325) Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gdańsku zajął stanowisko, iż przez pojęcie wykonania aktu administracyjnego należy rozumieć spowodowanie w sposób dobrowolny lub doprowadzenie w trybie egzekucji do takiego stanu rzeczy, który jest zgodny z rozstrzygnięciem zawartym w danym akcie. Nie każdy jednak akt administracyjny kwalifikuje się do tak rozumianego wykonania, a co za tym idzie nie każdy wymaga wykonania. Nie kwalifikują się do wykonania, według WSA w Gdańsku, te spośród aktów prawnych, które dla sprowadzenia stanu prawnego lub faktycznego w nim określonego nie wymagają czynności podmiotów uprawnionych. W rzeczywistości więc problem wykonania aktu administracji dotyczy aktów zobowiązujących, ustalających dla ich adresatów nakazy powinnego zachowania lub zakazy określonego zachowania, aktów, na podstawie których określony podmiot uzyskuje równocześnie uprawnienie i mocą którego zostają na niego nałożone obowiązki. Przedmiotom zaskarżenia w niniejszej sprawie jest postanowienie utrzymujące w mocy rozstrzygnięcie pozytywnie uzgadniające w zakresie ochrony gruntów rolnych projekt decyzji o warunkach zabudowy, a więc ze swej istoty nie nadające się do wykonania, gdyż nie wymaga ono żadnej czynności stron. Bezzasadny jest zatem wniosek o wstrzymanie jego wykonania. W tym miejscu trzeba zaznaczyć, iż należy odróżnić instytucję wykonania konkretnego postanowienia (decyzji), do której odnosi się art. 61 § 3 P.p.s.a. stanowiący podstawę orzeczenia o wstrzymaniu wykonania, od instytucji dalszych skutków (konsekwencji) orzeczenia administracyjnego, które mogą mieć charakter administracyjny lub cywilnoprawny. Niewątpliwie skutkiem pozytywnego uzgodnienia projektu decyzji o warunkach zabudowy (przy spełnieniu innych warunków) może być sytuacja, kiedy decyzja ta przestanie być projektem i wejdzie do obrotu prawnego. Jednakże również i tej ostatniej decyzji nie cechuje wykonalność. Dopiero ewentualna decyzja zatwierdzająca projekt budowlany i udzielająca pozwolenia na budowę mogłaby stanowić przedmiot rozważań w kontekście zastosowania instytucji wstrzymania wykonania z art. 61 § 3 P.p.s.a. Wobec zatem faktu, iż postanowienie, którego dotyczy przedmiotowy wniosek nie nosi znamion wykonalności i z tego względu nie może powodować bezpośredniego niebezpieczeństwa wyrządzenia znacznej szkody lub trudnych do odwrócenia skutków, orzeczono jak w sentencji, w oparciu o art. 61 § 3 i § 5 P.p.s.a. |