drukuj    zapisz    Powrót do listy

6014 Rozbiórka budowli lub innego obiektu budowlanego, dokonanie oceny stanu technicznego obiektu, doprowadzenie obiektu do s, Koszty sądowe, Wojewódzki Inspektor Nadzoru Budowlanego, Uchylono zaskarżone postanowienie, II OZ 177/08 - Postanowienie NSA z 2008-03-04, Centralna Baza Orzeczeń Naczelnego (NSA) i Wojewódzkich (WSA) Sądów Administracyjnych, Orzecznictwo NSA i WSA

II OZ 177/08 - Postanowienie NSA

Data orzeczenia
2008-03-04 orzeczenie prawomocne
Data wpływu
2008-02-18
Sąd
Naczelny Sąd Administracyjny
Sędziowie
Maria Czapska - Górnikiewicz /przewodniczący sprawozdawca/
Symbol z opisem
6014 Rozbiórka budowli lub innego obiektu budowlanego, dokonanie oceny stanu technicznego obiektu, doprowadzenie obiektu do s
Hasła tematyczne
Koszty sądowe
Sygn. powiązane
II OSK 1399/08 - Postanowienie NSA z 2008-11-17
II SA/Łd 609/07 - Postanowienie WSA w Łodzi z 2007-07-20
Skarżony organ
Wojewódzki Inspektor Nadzoru Budowlanego
Treść wyniku
Uchylono zaskarżone postanowienie
Powołane przepisy
Dz.U. 2002 nr 153 poz 1270 art. 87 par. 1
Ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi.
Sentencja

II OZ 177/ 08 POSTANOWIENIE Dnia 4 marca 2008 r. Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący sędzia NSA Maria Czapska – Górnikiewicz po rozpoznaniu w dniu 4 marca 2008 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej zażalenia Z. L. na postanowienie Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi z dnia 16 listopada 2007 r. sygn. akt II SA/Łd 609/07 w zakresie odrzucenia wniosku o przywrócenie terminu do uiszczenia wpisu od skargi w sprawie ze skargi Z. L. na decyzję [...] Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego w Ł. z dnia [...] nr [...] ([...]) w przedmiocie samowolnie wykonanych robót budowlanych postanawia uchylić zaskarżone postanowienie.

Uzasadnienie

Zaskarżonym postanowieniem z dnia 16 listopada 2007 r. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi odrzucił wniosek pełnomocnika skarżącej Z. L. – adwokat K. K. o przywrócenie terminu do uiszczenia wpisu od skargi na decyzję [...] Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego w Ł. z dnia [...] w przedmiocie samowolnie wykonanych robót budowlanych.

Skarżąca Z. L. nie uiściła mimo wezwania wpisu od swojej skargi, wobec czego Sąd postanowieniem z dnia 20 lipca 2007 r. odrzucił jej skargę. Następnie wobec przyznanego skarżącej prawa pomocy w zakresie całkowitym w dniu 20 sierpnia 2007 r. Okręgowa Rada Adwokacka w Ł. wyznaczyła w dniu 3 września 2007 r. działającego na jej rzecz pełnomocnika, któremu pisemne pełnomocnictwo przez skarżącą udzielone zostało w dniu 17 września 2007 r.

W dniu 23 października 2007 r. pełnomocnik skarżącej złożył osobiście wniosek, o którym mowa wyżej podnosząc w jego treści, iż został zapewniony przez skarżącą, iż jej skarga została przyjęta.

Wobec powyższych faktów, Wojewódzki Sąd Administracyjny stwierdził, że przedmiotowy wniosek złożony został przez pełnomocnika z przekroczeniem terminu, o którym mowa w art. 87 § 1 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.) – zwanej dalej p.p.s.a. Jak stwierdził Sąd, za moment ustania przyczyny uchybienia terminu do złożenia uznać należało dzień 17 września 2007 r. bowiem w tym dniu skarżąca zjawiła się w kancelarii prawnej adwokat K. K., celem podpisania pełnomocnictwa. Jednocześnie zdaniem Sądu pełnomocnik skarżącej miał w tym dniu rzeczywistą możliwość podjęcia działań w imieniu skarżącej i uchybienia terminu nie usprawiedliwia delegowanego przez Okręgową Radę Adwokacką pełnomocnika – niewiedza o stanie sprawy.

W tej sytuacji wniosek w ocenie Sądu pierwszej instancji złożony w imieniu skarżącej a dotyczący przywrócenia jej terminu do uiszczenia wpisu od skargi, podlegał odrzuceniu na mocy art. 88 p.p.s.a.

Zażalenie na powyższe postanowienie złożyła w imieniu skarżącej Z. L.– jej pełnomocnik wskazując na naruszenie art. 86 § 1 p.p.s.a. przez jego błędną wykładnię z powodu ustalenia, że uchybienie terminu nastąpiło z winy strony. Autor zażalenia podnosi, że skarżąca była przekonana, że z chwilą ustanowienia dla niej adwokata Sąd doręczy dla niego postanowienie o odrzuceniu skargi i w ten sposób adwokat będzie mógł podjąć działania za stronę.

Wobec powyższego pełnomocnik strony skarżącej wniósł o uchylenie zaskarżonego postanowienia i przywrócenie terminu do uiszczenia wpisu sądowego od skargi.

Naczelny Sąd Administracyjny zważył, co następuje:

Zażalenie jest zasadne.

Koniecznym jest podkreślenie, iż żądając od strony starannego i terminowego wykonania czynności, to przede wszystkim należy też oczekiwać, iż Sąd ze swej strony dopełni tych wszystkich wymogów jakie wynikają z przepisów prawa, a w szczególności tych norm prawnych, których realizacja przez Sąd ma przynajmniej umożliwić stronie czy też jej pełnomocnikowi właściwe i terminowe podejmowanie czynności.

W przedmiotowej sprawie postanowieniem Sądu pierwszej instancji z dnia 20 sierpnia 2007 r. skarżącej zostało przyznane prawo pomocy w zakresie całkowitym, a w dniu 3 września 2007 r. Okręgowa Rada Adwokacka w Ł. wyznaczyła skarżącej pełnomocnika.

Oceniając terminowość i staranność czynności wykonywanych w niniejszej sprawie przez skarżącą i jej pełnomocnika Sąd pierwszej instancji pominął obowiązki jakie na Sąd nakłada chociażby § 35 ust. 3 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 18 września 2003 r. regulaminu wewnętrznego urzędowania wojewódzkich sądów administracyjnych ( Dz. U. Nr 169 poz. 1646).

W myśl tegoż § 35 ust. 3 cyt. rozporządzenia w przypadku, gdy adwokat czy też radca prawny, został ustanowiony w ramach przyznanego przez Sąd prawa pomocy po wydaniu orzeczenia, od którego przysługuje środek odwoławczy, przewodniczący wydziału dołącza odpowiednią informację o treści orzeczenia, o tym, czy uzasadnienie orzeczenia sporządza się z urzędu czy na wniosek, czy został zgłoszony wniosek o sporządzenie uzasadnienia orzeczenia oraz czy i kiedy orzeczenie z uzasadnieniem zostało doręczone stronie.

Tymczasem z akt sprawy nie wynika, aby Sąd pierwszej instancji dopełnił dyspozycji wskazanego wyżej przepisu. Fakt więc, że skarżąca poinformowała wadliwie swego pełnomocnika o stanie sprawy nie może w tych okolicznościach obciążać skarżącej, czy też jej pełnomocnika. Z kolei okoliczności wskazane przez pełnomocnika skarżącej nie pozwalają stwierdzić, iż działał on z jakąkolwiek opieszałością w sprawie.

Powyższa okoliczność prowadzi do wniosku, iż prawidłowe ustalenie przesłanek uprawdopodabniających brak winy w uchybieniu terminu, nie może odbywać się w sposób identyczny co do wszelkich pism procesowych czy też czynności, bez uwzględniania charakteru czynności względnie pisma i stanu sprawy.

Zważywszy na przedstawione wyżej okoliczności stwierdzić trzeba, iż wskazane wyżej kryteria ustalania początku biegu terminu, wymagają uwzględnienia wszelkich okoliczności przedmiotowej sprawy, a nie można stwierdzić by takiej dogłębnej analizy dokonał Sąd pierwszej instancji wydając zaskarżone postanowienie. Ustalenia omówione wyżej są kluczowe dla oceny przesłanek przywrócenia terminu w opisanej sytuacji. Należy zatem ponownie zbadać, terminowość i zasadność wniosku ocenianego zaskarżonym postanowieniem.

Mając powyższe względy na uwadze Naczelny Sąd Administracyjny w oparciu o art. 185 § 1 w związku z art. 197 § 2 p.p.s.a. uchylił zaskarżone postanowienie.



Powered by SoftProdukt