drukuj    zapisz    Powrót do listy

6262 Radni, Odrzucenie skargi, Rada Gminy, Oddalono skargę kasacyjną, II OSK 2862/13 - Postanowienie NSA z 2013-11-26, Centralna Baza Orzeczeń Naczelnego (NSA) i Wojewódzkich (WSA) Sądów Administracyjnych, Orzecznictwo NSA i WSA

II OSK 2862/13 - Postanowienie NSA

Data orzeczenia
2013-11-26 orzeczenie prawomocne
Data wpływu
2013-11-15
Sąd
Naczelny Sąd Administracyjny
Sędziowie
Małgorzata Stahl /przewodniczący sprawozdawca/
Symbol z opisem
6262 Radni
Hasła tematyczne
Odrzucenie skargi
Sygn. powiązane
II SA/Po 887/13 - Postanowienie WSA w Poznaniu z 2013-09-12
Skarżony organ
Rada Gminy
Treść wyniku
Oddalono skargę kasacyjną
Powołane przepisy
Dz.U. 2012 poz 270 art. 54
Ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jednolity.
Sentencja

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Sędzia NSA Małgorzata Stahl po rozpoznaniu w dniu 26 listopada 2013 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej G. B. od postanowienia Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu z dnia 12 września 2013 r., sygn. akt II SA/Po 887/13 o odrzuceniu skargi G. B. na uchwałę Rady Miejskiej w T. z dnia [...] czerwca 2013 r., nr [...] w przedmiocie wygaśnięcia mandatu radnego postanawia: oddalić skargę kasacyjną.

Uzasadnienie

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu postanowieniem z dnia 12 września 2013 r., sygn. akt II SA/Po 887/13 odrzucił skargę G. B. na uchwałę Rady Miejskiej w T. z dnia [...] czerwca 2013 r. w przedmiocie wygaśnięcia mandatu radnego.

Jak wskazał Sąd w uzasadnieniu postanowienia, odpis zaskarżonej uchwały stwierdzającej wygaśnięcie mandatu G. B. otrzymał on w dniu 2 lipca 2013 r. wraz z pismem przewodnim, w którym zawarto pouczenie o trybie oraz terminie zaskarżenia uchwały. Pismem z dnia 4 lipca 2013 r. pełnomocnik G. B. w dniu 8 lipca 2013 r. wniósł skargę na powyższą uchwałę bezpośrednio do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu. Korespondencja wpłynęła do Sądu w dniu 11 lipca 2013 r. i została przesłana przez Sąd organowi w dniu 12 lipca 2013 r. W dniu 15 lipca 2013 r. skarga wpłynęła do Urzędu Miejskiego w T.

Powyższe ustalenia, w ocenie Sądu, świadczą o uchybieniu terminu do wniesienia skargi. Powołując się na art. 191 ust. 1 ustawy z dnia 16 lipca 1998 r. Ordynacja wyborcza do rad gmin, rad powiatów i sejmików województw (t.jedn. Dz.U. z 2010 r. Nr 176, poz. 1190 ze zm.) Sąd wskazał, że w przepisie tym została uregulowana kwestia terminu do wniesienia skargi, który określono na 7 dni od dnia doręczenia uchwały. Z uwagi na brak szczególnego uregulowania odnoszącego się do trybu wnoszenia skargi Sąd wskazał, że w tej kwestii należy zastosować art. 54 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r.- Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz.U. z 2012 r., poz. 270 ze zm., dalej: p.p.s.a.), który kompleksowo reguluje kwestię wnoszenia skarg do sądu administracyjnego. Uwzględniając powyższą regulację Sąd stwierdził, że termin do wniesienia skargi do sądu administracyjnego na uchwałę rady gminy o wygaśnięciu mandatu radnego jest zachowany, jeżeli przed upływem tego siedmiodniowego terminu, stosownie do art. 205 ust. 1 w zw. z art. 191 ust. 1 Ordynacji wyborczej oraz art. 54 § 1 p.p.s.a., skarga zostanie złożona w urzędzie gminy (w godzinach urzędowania). Skoro zaś w niniejszej sprawie skarga wpłynęła do organu w dniu 15 lipca 2013 r., uznać należało, że nastąpiło to niewątpliwie po upływie terminu do wniesienia skargi. Powyższego stanowiska, w ocenie Sądu, nie zmienia fakt błędnego pouczenia skarżącego o prawie wniesienia skargi bezpośrednio do Sądu.

W skardze kasacyjnej od powyższego postanowienia G. B., reprezentowany przez radcę prawnego podniósł następujące zarzuty:

1. art. 205 ust. 1 ustawy z dnia 16 lipca 1998 r. Ordynacja wyborcza do rad gmin, rad powiatów i sejmików województw w zw. z art. 191 ust. 1 i ust. 2 tej ustawy poprzez błędną wykładnię i niewłaściwe zastosowanie,

2. art. 112 k.p.a. poprzez błędną wykładnię i niewłaściwe zastosowanie.

Wskazując na powyższe wniesiono o uchylenie zaskarżonego postanowienia w całości i przekazanie sprawy do ponownego rozpoznania.

Naczelny Sąd Administracyjny zważył, co następuje:

Skarga kasacyjna nie zawiera usprawiedliwionych podstaw.

W pierwszej kolejności nie można uznać za trafne zaprezentowane w skardze kasacyjnej stanowisko kwestionujące przyjęcie przez Sąd I instancji, że skargę na uchwałę rady gminy o wygaśnięciu mandatu radnego, na podstawie art. 191 ust. 1 ustawy z dnia 16 lipca 1998r. Ordynacja wyborcza do rad gmin, rad powiatu i sejmików województw, wnosi się za pośrednictwem organu. W tej kwestii Naczelny Sąd Administracyjny w składzie orzekającym podziela pogląd wyrażony w uzasadnieniu postanowienia NSA z dnia 21 lipca 2011 r., sygn. akt II OSK 1423/11, które powołał Sąd I instancji w zaskarżonym w niniejszej sprawie postanowieniu.

Wypada zatem podkreślić, co zostało przedstawione w uzasadnieniu ww. postanowienia NSA, że przepis art. 191 ust. 1 Ordynacji wyborczej do rad gmin (...), w brzmieniu ustalonym przez art. 4 pkt 2 ustawy z dnia 5 września 2008 r. o zmianie ustawy o samorządzie gminnym oraz zmianie niektórych innych ustaw (Dz.U. Nr 180, poz. 1111), która weszła w życie z dniem 25 października 2008 r. i ma zastosowanie do kadencji następujących po kadencji, w czasie której weszła w życie, stanowi, że zainteresowanemu (radnemu) służy skarga od uchwały rady o wygaśnięciu mandatu radnego do sądu administracyjnego w terminie 7 dni od dnia doręczenia uchwały. Przepis ten wprost uregulował sprawę wnoszenia skargi do sądu administracyjnego przez radnego (poprzednio prawo radnego do wniesienia skargi do sądu administracyjnego na uchwałę rady o wygaśnięciu mandatu radnego było oparte o przepis art. 101 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym). Z przepisu tego wynika, że skargę wnosi się w terminie 7 dni od dnia doręczenia uchwały, jednakże przepis ten nie reguluje tego czy skargę wnosi się w tym terminie bezpośrednio do sądu, czy za pośrednictwem organu. W związku z powyższym stwierdzić należy, że zasadnie Sąd I instancji przyjął, iż wobec braku uregulowania powyższej kwestii w Ordynacji wyborczej (...) zastosowanie znajdzie tryb określony w przepisach regulujących postępowanie przed sądami administracyjnymi. Uwzględnić zatem należało, iż określony w art. 54 p.p.s.a. tryb obejmuje wniesienie skargi za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi oraz przekazanie skargi sądowi przez organ wraz z aktami sprawy i odpowiedzią na skargę. Ten tryb wnoszenia skargi ma zastosowanie w każdym przypadku, chyba że ustawa szczególna stanowi inaczej (np. art. 13 ustawy z dnia 5 lipca 1990 r. Prawo o zgromadzeniach, art. 30 c ust 2 ustawy z dnia 6 grudnia 2006r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju). Tak więc z przepisu art. 191 ust. 1 Ordynacji wyborczej (...), który określa tylko termin do wniesienia skargi, nie można wyprowadzać wniosku, iż przepis ten zmienia tryb wnoszenia skargi określony w art. 54 § 1 p.p.s.a. Również z przepisu art. 205 Ordynacji wyborczej (...) nie wynika zmiana trybu wnoszenia skargi, polegająca na tym, że skargę na uchwałę rady o wygaśnięciu mandatu wnosi się bezpośrednio do sądu. Jest to bowiem przepis szczególny, który wyłącza możliwość zachowania terminu poprzez oddanie pisma w polskim urzędzie pocztowym.

Z tych względów nie jest trafne stanowisko autora skargi kasacyjnej, że skarga powinna być wniesiona bezpośrednio do Sądu w terminie 7 dni od dnia doręczenia skarżącemu uchwały.

Nie mógł również odnieść zamierzonego skutku zarzut dotyczący naruszenia art. 112 k.p.a., albowiem przepis ten nie ma zastosowania w toku podejmowania uchwały rady o wygaśnięciu mandatu radnego, ani w toku wnoszenia i rozpoznawania skargi na taką uchwałę, albowiem w tych sprawach przepisów Kodeksu postępowania administracyjnego nie stosuje się.

W tym stanie rzeczy Naczelny Sąd Administracyjny, na podstawie art. 184 ustawy Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi, orzekł jak w sentencji postanowienia.



Powered by SoftProdukt