drukuj    zapisz    Powrót do listy

6010 Pozwolenie na budowę, użytkowanie obiektu lub jego części,  wykonywanie robót budowlanych innych niż budowa obiektu, prz, Administracyjne postępowanie, Inspektor Nadzoru Budowlanego, Uchylono zaskarżoną decyzję, VII SA/Wa 2910/14 - Wyrok WSA w Warszawie z 2015-09-29, Centralna Baza Orzeczeń Naczelnego (NSA) i Wojewódzkich (WSA) Sądów Administracyjnych, Orzecznictwo NSA i WSA

VII SA/Wa 2910/14 - Wyrok WSA w Warszawie

Data orzeczenia
2015-09-29 orzeczenie prawomocne
Data wpływu
2014-12-16
Sąd
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie
Sędziowie
Bogusław Cieśla
Elżbieta Zielińska-Śpiewak /przewodniczący/
Ewa Machlejd /sprawozdawca/
Symbol z opisem
6010 Pozwolenie na budowę, użytkowanie obiektu lub jego części,  wykonywanie robót budowlanych innych niż budowa obiektu, prz
Hasła tematyczne
Administracyjne postępowanie
Sygn. powiązane
II OSK 505/16 - Wyrok NSA z 2017-11-21
Skarżony organ
Inspektor Nadzoru Budowlanego
Treść wyniku
Uchylono zaskarżoną decyzję
Powołane przepisy
Dz.U. 2013 poz 267 art. 157 par.1 i art. 158 par. 1
Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego - tekst jednolity
Sentencja

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Elżbieta Zielińska - Śpiewak, , Sędzia WSA Bogusław Cieśla, Sędzia WSA Ewa Machlejd (spr.), Protokolant ref. staż. Magdalena Bąba, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 29 września 2015 r. sprawy ze skargi Wojewódzkiego Inspektora Ochrony Środowiska w [...] na decyzję Głównego Inspektora Nadzoru Budowlanego z dnia [...] października 2014 r. znak: [...] w przedmiocie braku podstaw do stwierdzenia nieważności decyzji uchyla zaskarżoną decyzję

Uzasadnienie

[...] Wojewódzki Inspektor Nadzoru Budowlanego decyzją nr [...] z dnia [...] sierpnia 2014 r. na podstawie art. 157 § 1 i 158 § 1 Kodeksu postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2013 r. poz. 267) stwierdził brak podstaw do stwierdzenia nieważności decyzji Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego w [...] nr [...] z dnia [...] grudnia 2011 r., którą zmienił on swoją decyzję nr [...] z dnia [...] sierpnia 2011 r., w zakresie uzupełnienia projektu zagospodarowania działki zawartego w projekcie architektoniczno – budowlanym przebudowy i nadbudowy niskiej części budynku usługowego przy ul. [...] w [...] o projekt dr inż. Arch. P. O. upr. Bud. Nr [...] opracowany na potrzeby posadowienia zbiornika na sprężone powietrze łącznie z lokalizacją tego zbiornika na działce nr [...] z k.m. 44 obręb [...].

W uzasadnieniu organ wskazał, że Powiatowy Inspektor Nadzoru Budowlanego w [...] z urzędu prowadził postępowanie w sprawie legalności robót budowlanych polegających na przebudowie i nadbudowie części obiektu budowlanego przy ul. [...] w [...].

W toku postępowania PINB stwierdził, że realizując inwestycje w sposób istotny odstąpiono od zatwierdzonego decyzją o pozwoleniu na budowę projektu budowlanego tj. wprowadzono zmiany w elewacji, które wymagały wcześniejszego uzgodnienia z Wojewódzkim Konserwatorem Zabytków oraz wykonano w obiekcie system automatycznego wykrywania pożaru i alarmowania, który wymagał uzgodnienia z Komendantem Wojewódzkim Państwowej Straży Pożarnej.

W konsekwencji powyższego stwierdzenia decyzją nr [...] z [...] sierpnia 2011 r., wydaną na podstawie art. 51 ust. 1 pkt. 3 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane, PINB zobowiązał inwestorów do sporządzenia i przedłożenia w terminie do dnia 30 sierpnia 2011 r. projektu budowalnego zamiennego uwzględniającego wprowadzone zmiany.

Inwestorzy wywiązali się z ww. obowiązku, w następstwie czego PINB w oparciu o przepis art. 51 ust. 4 Prawa budowlanego, decyzją nr [...] z dnia [...] sierpnia 2011 r. zatwierdził projekt budowlany zamienny – elewacja zachodnia budynku usługowego przy ul. [...] w [...] sporządzony przez dr inż. Arch. P. O., projekt budowlany zamienny – projekt techniczny zmiany warunków ochrony przeciwpożarowej budynku usługowego przy ul. [...] w [...] sporządzony przez dr inż. Arch. P. O. wraz z projektem architektoniczo -budowlanym przebudowy i nadbudowy niskiej części budynku usługowego przy ul. [...] w [...] oraz projektem zagospodarowania działki, sporządzonymi przez dr inż. Arch. P. O. upr. Bud. Nr [...]; pozwolił na wznowienie robót budowlanych i nałożył na inwestorów obowiązek uzyskania decyzji o pozwoleniu na użytkowanie.

Następnie decyzją nr [...] z dnia [...] grudnia 2011 r. wydaną na postawie art. 155 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego PINB zmienił ww. decyzję nr [...] z dnia [...] sierpnia 2011 r. poprzez uzupełnienie projektu zagospodarowania działki o projekt opracowany przez dr inż. Arch. P. O. na potrzeby posadowienia zbiornika na sprzężone powietrze łącznie z lokalizacją tego zbiornika na działce [...]k.m. 44 obręb [...].

W związku z pismem Stowarzyszenia [...] z dnia [...] października 2013 r., w którym podniesiono szereg zarzutów względem ww. decyzji PINB nr [...] z dnia [...]sierpnia 2011 r. [...] Wojewódzki Inspektor Nadzoru Budowlanego (dalej [...]WINB) wszczął z urzędu postępowania w sprawie stwierdzenia nieważności ww. decyzji PINB.

Następnie po rozpatrzeniu wniosku [...]WINB Główny Inspektor Nadzoru Budowlanego postanowieniem znak: [...] wyłączył [...]WINB od prowadzenia postępowania w sprawie stwierdzenia nieważności ww. decyzji PINB nr [...] z dnia [...] sierpnia 2011 r. i wyznaczył do załatwienia tej sprawy [...] Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego (dalej [...]WINB).

Rozstrzygając w ww. postępowaniu dotyczącym stwierdzenia nieważności ww. decyzji PINB nr [...] z dnia [...] sierpnia 2011 r. [...]WINB decyzją na [...] z dnia [...] sierpnia 2014 r. stwierdził brak podstaw do stwierdzenia nieważności decyzji PINB nr [...] z dnia [...] sierpnia 2011 r. w przedmiocie zatwierdzenia projektu budowlanego zamiennego uwzględniającego zamiany wynikające z dotychczas wykonywanych robót budowlanych polegających na przebudowie i nadbudowie części obiektu budowlanego przy ul. [...] w [...], realizowanych w sposób istotnie odbiegający od ustaleń i warunków określonych w pozwoleniu na budowę – decyzji Prezydenta Miasta [...] nr [...], znak: [...] z dnia [...] grudnia 2008 r.

Natomiast w następstwie wystąpienia Wojewódzkiego Inspektora Ochrony Środowiska w [...] z dnia [...] maja 2014 r. o stwierdzenie nieważności decyzji Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego w [...] nr [...] z dnia [...] grudnia 2011 r., [...] WINB wszczął z urzędu postępowanie w sprawie stwierdzenia nieważności decyzji PINB nr [...] z dnia [...] grudnia 2011 r., którą zmienił on swoją decyzję nr [...] z dnia [...] sierpnia 2011 r., w zakresie uzupełnienia projektu zagospodarowania działki zawartego w projekcie architektoniczno – budowlanym przebudowy i nadbudowy niskiej części budynku usługowego przy ul. [...] w [...] o projekt dr inż. Arch. P.O. upr. Bud. Nr [...] opracowany na potrzeby posadowienia zbiornika na sprzężone powietrze łącznie z lokalizacją tego zbiornika na działce nr [...] z k.m. 44 obręb [...].

Po rozpatrzeniu wniosku [...]WINB Główny Inspektor Nadzoru Budowlanego postanowieniem znak: [...] z dnia [...] lipca 2014 r. wyłączył [...]WINB od prowadzenia postępowania w sprawie stwierdzenia nieważności ww. decyzji PINB nr [...] z dnia [...] grudnia 2011 r. i wyznaczył do załatwienia tej sprawy [...]WINB.

Po przeanalizowaniu materiału w sprawie organ stwierdził, że jakkolwiek dyskusyjna jest kwestia dopuszczalności zmiany decyzji wydanej na podstawie art. 51 ust. 3 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane o zatwierdzeniu projektu budowlanego zamiennego, w trybie art. 155 K.p.a. poprzez wprowadzenie zmian w zatwierdzonym projekcie, to jednak wobec niejednoznaczności regulacji prawnej z całą pewnością nie można poczytywać jej jako rażące naruszenie prawa.

Organ wskazał, ze twierdzenie, że w pierwotnym projekcie budowlanym brak jest danych technicznych obiektu charakteryzujących jego wpływ na środowisko i jego wykorzystanie oraz na zdrowie ludzi, czyli danych, które powinien zawierać projekt zgodnie z rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z dnia 3 lipca 2003 r. w sprawie szczegółowego zakresu i formy projektu budowlanego obecnie jest niedopuszczalne.

Decyzja nr [...] Prezydenta Miasta [...] z dnia [...] grudnia 2008 r. była bowiem kontrolowana w postępowaniu nieważnościowym, a Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w sprawie VII SA/Wa 1047/11 w uzasadnieniu wyroku z dnia 18 stycznia 2012 r. (str. 18 i 19) wypowiedział się, iż uznał zarzut skargi dotyczący niekompletności zatwierdzonego projektu budowlanego i rażącego naruszenia art. 34 ust. 3 pkt. 4 Prawa budowlanego za nieuzasadniony.

Mając na uwadze, że decyzja PINB nr [...] z dnia [...] grudnia 2011 r. w przedmiocie zmiany ww. decyzji nr [...] z dnia [...] sierpnia 2011 r. poprzez uzupełnienie projektu zagospodarowania działki o projekt opracowany przez dr inż. Arch. P. O. na potrzeby posadowienia zbiornika na sprzężone powietrze łącznie z lokalizacją tego zbiornika na działce [...] k.m. 44 obręb [...], nie jest dotknięta wadą nieważności decyzji wymienioną w art. 156 § 1 K.p.a., organ stwierdził brak podstaw do stwierdzenia jej nieważności.

Po rozpatrzeniu odwołania Wojewódzkiego Inspektora Ochrony Środowiska w [...] Główny Inspektor Nadzoru Budowlanego utrzymał w mocy decyzję [...] Wojewódzkiego Inspektora nadzoru Budowlanego nr [...] z dnia [...] kwietnia 2014 r.

W uzasadnieniu organ wskazał, że Prezydent Miasta [...] decyzją nr [...] z dnia [...].12.2008 r., znak: [...] zatwierdził projekt budowlany i udzielił A. S., T. S. [...] s.c. z siedzibą w [...] pozwolenia na przebudowę i nadbudowę niskiej części obiektu - utworzenie ośrodka rehabilitacji i odnowy biologicznej, w [...] ul. [...], ul. [...], dz. nr [...] k.m. 44 obręb [...].

PINB w [...] postanowieniem nr [...] z dnia [...].08.201 lr., znak: [...] , zobowiązał inwestora A. S., T. S. [...] s.c. z siedzibą w [...] do wstrzymania prowadzonych robót budowlanych polegających na przebudowie i nadbudowie części obiektu budowlanego przy ul. [...] w [...] realizowanych w sposób istotnie odbiegający od ustaleń i warunków określonych w pozwoleniu na budowę przedmiotowej inwestycji - decyzji Prezydenta Miasta [...] nr [...] z dnia [...].12.2008r.

Następnie decyzją nr [...] z dnia [...].08.201 lr., znak: [...] , organ £ powiatowy nałożył na A.S., T.S. [...]" s.c. z siedzibą w [...] obowiązek sporządzenia i przedstawienia w terminie do 30.08.201 lr. projektu budowlanego zamiennego, uwzględniającego zmiany wynikające z dotychczas wykonanych robót budowlanych polegających na przebudowie i nadbudowie części obiektu budowlanego przy ul. [...]w [...], realizowanych w sposób istotnie odbiegający od ustaleń i warunków określonych w pozwoleniu na budowę przedmiotowej inwestycji tj. decyzji Prezydenta Miasta [...]

nr [...] z dnia [...].12.2008r., w zakresie:

- wykonania na elewacji zachodniej budynku 8 pionowych pasów okiennych zamiast 5 przewidzianych projektem budowlanym zatwierdzonym ww. decyzją o pozwoleniu na budowę,

- wykonania w całym obiekcie systemu automatycznego wykrywania pożaru i alarmowania.

Decyzją z dnia [...].08.201 lr., znak: [...] Prezydent Miasta [...] uchylił własną decyzję nr [...] z dnia [...].12.2008r, w przedmiocie udzielenia pozwolenia na budowę.

Po przedłożeniu przez inwestora projektu zamiennego decyzją nr [...] z dnia [...].08.2011 r., znak: [...] , PINB w [...]zatwierdził:

1. projekt budowlany zamienny - elewacja zachodnia budynku usługowego przy ul. [...] w [...] (w zakresie wykonania na elewacji zachodniej budynku 8 pionowych pasów okiennych zamiast 5 pasów okiennych - stanowiących załącznik nr 1 decyzji)

2. projekt budowlany zamienny - projekt techniczny zmiany warunków ochrony przeciwpożarowej budynku usługowego przy ul. [...] w [...] (w zakresie wykonania w całym obiekcie systemu automatycznego wykrywania pożaru i alarmowania - stanowiący załącznik nr 2 decyzji, integralną część przedmiotowego projektu stanowi: Dokumentacja powykonawcza, branży elektrycznej – System sygnalizacji pożaru)

wraz z projektem architektoniczno-budowlanym przebudowy i nadbudowy niskiej części budynku usługowego przy ul. [...] w [...] oraz projektem zagospodarowania działki oraz udzielił pozwolenia na wznowienie robót budowlanych i jednocześnie nałożył na inwestora budowy A. S., T. S. [...] s.c. obowiązek uzyskania decyzji o pozwoleniu na użytkowanie.

Decyzją nr [...] z dnia [...].12.2011 r., znak: [...], PINB w [...] zmienił swoją decyzję nr [...] z dnia [...].08.2011 r. w zakresie uzupełnienia projektu zagospodarowania działki zawartego w projekcie architektoniczno-budowlanym przebudowy i nadbudowy niskiej części budynku usługowego przy ul. [...] w [...] o projekt dr inż. arch. P.O. opracowany na potrzeby posadowienia zbiornika na sprężone powietrze łącznie z lokalizacją tego zbiornika na działce nr [...] z k.m. 44 obręb [...].

Pismem z dnia [...].05.2013r., znak: [...], Wojewódzki Inspektor Ochrony środowiska w [...] wniósł o wszczęcie postępowania w sprawie stwierdzenia nieważności m.in. decyzji PINB w [...] nr [...] z dnia [...].12.2011 r.

[...] WINB pismem z dnia [...].06.2014 r., znak: [...], zawiadomił o wszczęciu postępowania w sprawie stwierdzenia nieważności decyzji PINB w [...] nr [...] z dnia [...].12.2011 r.

GINB postanowieniem z dnia [...].07.2014r., znak: [...] wyłączył Pana K. W. pełniącego funkcję [...] WINB od prowadzenia postępowania w sprawie stwierdzenia nieważności decyzji organu powiatowego z dnia [...].12.2011 r. i wyznaczył do załatwienia przedmiotowej sprawy [...] WINB.

[...] WINB decyzją nr [...] z dnia [...].08.2014 r., znak: [...] stwierdził brak podstaw do stwierdzenia nieważności decyzji PINB w [...] nr [...] z dnia [...].12.2011 r. w przedmiocie zmiany własnej decyzji nr [...] z dnia [...].08.2011 r..

Od decyzji organu wojewódzkiego z dnia [...].08.2014 r., WIOŚ w [...] złożył odwołanie w ustawowym terminie.

Po przeanalizowaniu zebranego materiału w sprawie organ odwoławczy stwierdził, ze decyzja nr [...] z dnia [...] grudnia 2011 r. została wydana na podstawie art. 155 K.p.a., a żaden przepis prawa nie sprzeciwia się zmianie w trybie art. 155 K.p.a. decyzji wydanej na podstawie art. 51 ust. 4 Prawa budowlanego.

Ponadto organ odwoławczy wskazał, że organ powiatowy, zmieniając decyzję, powołał się na interes społeczny, jakim jest ,,utworzenie ośrodka rehabilitacji i odnowy biologicznej, który będzie służył mieszkańcom miasta Opola, jak również mieszkańcom innych regionów", a wprowadzenie zmian jest ,,konieczne dla prawidłowego, zgodnego z przeznaczeniem, użytkowania obiektu po zakończeniu jego budowy". Projekt zamienny zagospodarowania terenu, stanowiący załącznik do decyzji PINB w [...] nr [...] z dnia [...] grudnia 2011 r. w precyzyjny sposób wskazuje usytuowanie zbiornika na działce nr [...] z k.m. 44 obręb [...]. Jak wskazał organ powiatowy ,,rozwiązań, które uwzględnia w/w projekt, nie przewidywał projekt zagospodarowania podstawowy".

Wspólnota Lokalowa Budynku przy ul. [...] w [...] wyraziła zgodę na zmianę decyzji PINB w [...] nr [...] z dnia [...] sierpnia 2011 r. ,,w zakresie ustawienia zbiornika na sprężone powietrze – wykonanie fundamentu pod zbiornik" (adnotacja zarządu wspólnoty w piśmie z dnia 5 grudnia 2011 r.)

W skardze do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie Wojewódzki Inspektorat Ochrony Środowiska w [...] wnosi o uchylenie zaskarżonej decyzji Głównego Inspektora Nadzoru Budowlanego. Skarżący w uzasadnieniu skargi podnosi, że Decyzja Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego w [...] nr [...] a dnia [...] sierpnia 2011 r. wraz ze zmianą nr [...] z dnia [...] grudnia 2011 r. dotknięta jest wadą, gdyż zatwierdziła projekty budowlane, w tym przede wszystkim projekt architektoniczno – budowlany przebudowy i nadbudowy niskiej części budynku usługowego w [...] przy ulicach [...] wraz z projektem zagospodarowania działki, sporządzony w 2008 r. nie zawierający danych technicznych obiektu charakteryzujących wpływ obiektu budowlanego na środowisko i jego wykorzystanie oraz na zdrowie ludzi i obiekty sąsiednie, co jest naruszeniem wówczas obowiązującego § 11 ust. 2 pkt. 10 Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 3 lipca 2003 r. w sprawie szczegółowego zakresu i formy projektu budowlanego (Dz. U. nr 120, poz. 1133).

Zgodnie z w/w rozporządzeniem Ministra Infrastruktury projekt budowlany powinien zawierać dane techniczne obiektu budowlanego charakteryzujące wpływ obiektu budowlanego na środowisko i jego wykorzystanie oraz na zdrowie ludzi i obiekty sąsiednie pod względem:

a) Zapotrzebowania i jakości wody oraz ilości, jakości i sposobu odprowadzania ścieków,

b) Emisji zanieczyszczeń gazowych, w tym zapachów, pyłowych i płynnych, z podaniem ich rodzaju, ilości i zasięgu rozprzestrzeniania się,

c) Rodzaju i ilości wytwarzanych odpadów,

d) Emisji hałasu oraz wibracji, a także promieniowania, w szczególności jonizującego, pola elektromagnetycznego i innych zakłóceń, z podaniem odpowiednich parametrów tych czynników i zasięgu ich rozprzestrzeniania się,

e) Wpływu obiektu budowlanego na istniejący drzewostan, powierzchnię ziemi, w tym glebę, wody powierzchniowe i podziemne,

oraz wykazać, że przyjęte w projekcie architektoniczno – budowlanym rozwiązania przestrzenne funkcjonalne i techniczne ograniczają lub eliminują wpływ obiektu budowlanego na środowisko przyrodnicze, zdrowie ludzi i inne obiekty budowlane, zgodnie z odrębnymi przepisami.

Skarżący podniósł, że powyższe braki stwierdziła Najwyższa Izba Kontroli w [...], czego efektem było wstąpienie pokontrolne znak: [...] z dnia[...] lipca 2013 r. z przeprowadzonej kontroli m. in. wydanych decyzji przez Prezydenta Miasta [...], w tym w/w decyzji nr [...] z dnia [...] grudnia 2008 r. udzielającej pozwolenia na budowę.

Pomimo tego, że projekty budowlane danych tych nie zawierały Powiatowy Inspektor Nadzoru Budowlanego w [...] wydał decyzję nr [...] z dnia [...] sierpnia 2011 r. wraz z późniejszą zmianą, zatwierdzające projekty budowlane i wydające pozwolenie na wznowienie robót budowlanych.

Brak tych danych spowodował, że Powiatowy Inspektor Nadzoru Budowlanego w [...] nie był w stanie prawidłowo ocenić istniejących i przewidywanych zagrożeń środowiska przedmiotowego obiektu budowlanego.

Zgodnie z art. 49 ust. 1 w/w ustawy Prawo budowlane właściwy organ (w tym przypadku Powiatowy Inspektor Nadzoru Budowlanego w [...]) przed wydaniem decyzji w sprawie zatwierdzenia projektu budowlanego i udzielenia pozwolenia na wznowienie robót budowlanych, obowiązany był sprawdzić m.in. kompletność projektu budowlanego.

Natomiast zgodnie z art. 49 ust. 3 w/w ustawy Prawo budowlany, w przypadku stwierdzenia naruszeń, w zakresie określonym w ust. 1, właściwy organ winien nałożyć postanowieniem obowiązek usunięcia wskazanych nieprawidłowości w określonym terminie, a po jego bezskutecznym upływie wydaje decyzję, o której mowa w art. 48 ust. 1.

W ocenie Skarżącego argument przedstawiony w uzasadnieniu decyzji PINB nr [...] z dnia [...] sierpnia 2011 r., że nie doszło do rażącego naruszenia prawa, nie jest trafny, gdyż decyzja Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego w [...] nr [...] ż dnia [...].12.2011 r. [zmieniająca decyzję nr [...] z dnia [...].08.2011 r.] dotyczyła projektu budowlanego, który nie zawierał danych technicznych obiektu budowlanego charakteryzujących wpływ obiektu budowlanego na środowisko i jego wykorzystywanie oraz na zdrowie ludzi i obiekty sąsiednie pod względem:

zapotrzebowania i jakości wody oraz ilości, jakości i sposobu odprowadzania ścieków,

emisji zanieczyszczeń gazowych, w tym zapachów, pyłowych i płynnych, z podaniem ich rodzaju, ilości i zasięgu rozprzestrzeniania się,

rodzaju i ilości wytwarzanych odpadów,

emisji hałasu oraz wibracji, a także promieniowania, w szczególności jonizującego, pola elektromagnetycznego i innych zakłóceń, z podaniem odpowiednich parametrów tych czynników i zasięgu ich rozprzestrzeniania się,

wpływu obiektu budowlanego na istniejący drzewostan, powierzchnię ziemi, w tym glebę, wody powierzchniowe i podziemne,

oraz nie wykazał, że przyjęte w projekcie architektoniczno-budowlanym rozwiązania przestrzenne, funkcjonalne i techniczne ograniczają lub eliminują wpływ obiektu budowlanego na środowisko przyrodnicze, zdrowie ludzi i inne obiekty budowlane, zgodnie z odrębnymi przepisami.

Stanowisko braku podstaw do uchylenia przedmiotowych decyzji podtrzymał Główny Inspektor Nadzoru Budowlanego w [...] swoją decyzją znak: [...] z dnia [...].10.2014 r.

Odnosząc się do argumentacji GINB zawartej w przedmiotowej decyzji znak: [...] z dnia [...].10.2014 r . skarżący stwierdził, że Główny Inspektor Nadzoru Budowlanego akceptuje działanie niezgodne z przepisami prawa, skoro uznaje za wystarczające dane dotyczące wpływu na środowisko zawarte w przedmiotowym projekcie pomimo, że projekt ten faktycznie nie zawiera obligatoryjnych danych dotyczących rodzajów, ilości, parametrów i zasięgu rozprzestrzeniania się substancji i energii do środowiska, o których mowa w w/w § 11 ust. 2 pkt. 10 rozporządzenia Ministra Infrastruktury w sprawie szczegółowego zakresu i formy projektu budowlanego.

W odpowiedzi na skargę organ wnosił o jej oddalenie podnosząc jak w zaskarżonej decyzji.

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie zważył, co następuje:

Zaskarżona decyzja została wydana z naruszeniem przepisów postępowania, które mogło mieć wpływ na wynik sprawy.

Sąd kontrolował decyzję Głównego Inspektora Nadzoru Budowlanego znak: [...] z dnia[...] października 2014 r. utrzymującą w mocy decyzję nr [...][...] Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego z dnia [...] sierpnia 2014 r. stwierdzającą brak podstaw do stwierdzenia nieważności decyzji Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego z [...] nr [...] z dnia [...] grudnia 2011 r., którą zmieniał on swoją decyzję nr [...] z dnia [...] sierpnia 2011 r. w zakresie uzupełnienia projektu zagospodarowania działki zawartego w projekcie architektoniczno – budowlanym przebudowy i nadbudowy niskiej części budynku usługowego przy ul. [...] w [...] o projekt dr inż. Arch. Piotra O. upr. Bud. [...] opracowany na potrzeby posadowienia zbiornika na sprężone powietrze łącznie z lokalizacją tego zbiornika na działce nr [...] z k.m. 44 obręb [...].

Zaskarżona decyzja została wydana w postępowaniu nadzwyczajnym, w którym organ bada czy decyzja kontrolowana nie jest dotknięta jedną z wad wymienionych w art. 156 § 1 K.p.a.

Podstawą materialno – prawną decyzji kontrolowanej przez organ w postępowaniu o stwierdzenie nieważności jest przepis art. 155 K.p.a. Rzeczą organów była więc ocena czy decyzja Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego w [...] nr [...] z dnia [...] grudnia 2011 r. w sposób rażący nie naruszała tego przepisu.

Organ odwoławczy zgodnie z zasadą dwuinstancyjnego rozpoznania sprawy wyrażoną w art. 15 K.p.a. zobowiązany był do ponownego rozpatrzenia sprawy w jej całokształcie. Przede wszystkim więc należało dokonać ustalenia, czy Powiatowy Inspektor Nadzoru Budowlanego w [...] zmieniając decyzją nr [...] z dnia [...] grudnia 2011 r. decyzję nr [...] z dnia [...] sierpnia 2011 r. zastosował przesłanki z art. 155 K.p.a.

Dla zmiany lub uchylenia decyzji, na mocy której strona nabyła prawa łącznie muszą być spełnione przesłanki wskazane w w/w przepisie: istnienie decyzji ostatecznej, za jej uchyleniem lub zmianą przemawia interes społeczny lub słuszny interes strony, zgoda strony, brak przeciwskazań w przepisach szczególnych. Tryb ten służy do zmiany rozstrzygnięć, które są rozpoznawane w ramach tzw. uznania administracyjnego. W trybie tym mogą być zmienione decyzje nie dotknięte żadnymi wadami, ale także decyzje wadliwe, jeżeli ich wzruszenie jest podyktowane względami interesu społecznego lub słusznym interesem strony. Natomiast nie można w przepisie tym upatrywać środka zmierzającego do ponownego rozpoznania sprawy zakończonej ostateczną decyzją administracyjną w kolejnej instancji (wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 2 grudnia 2014 r. II FSK 3016/12). Należy pamiętać, że zmiana decyzji ostatecznej może nastąpić jedynie w przypadku spełnienia wszystkich wymienionych w przepisie art. 155 K.p.a. przesłanek.

Decyzją zmienioną w tym trybie była decyzja Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego w [...] nr [...] z dnia [...] sierpnia 2011 r., która została wydana w oparciu o przepis art. 51 ust. 4 Prawa budowlanego i zatwierdzała projekt budowlany zamienny elewacja zachodnia, projekt budowlany zamienny – projekt techniczny zmiany warunków ochrony przeciwpożarowej budynku usługowego wraz z projektem architektoniczno – budowlanym przebudowy i nadbudowy niskiej części budynku usługowego oraz projektem zagospodarowania działki.

Decyzja zmieniająca – obecnie kontrolowana przez organ w postępowaniu nadzwyczajnym o stwierdzenie nieważności – to decyzja nr [...] z dnia [...] grudnia 2011 r. zmieniająca w/w decyzję nr [...] z dnia [...] sierpnia 2011 r. poprzez uzupełnienie projektu zagospodarowania działki o projekt opracowany przez dr inż. arch. P. O. na potrzeby posadowienia zbiornika na sprężone powietrze łączni z lokalizacją tego zbiornika. Zgodnie z art. 51 ust. 4 . organ nadzoru budowlanego przed wydaniem decyzji o zatwierdzeniu projektu budowlanego zamiennego sprawdza wykonanie obowiązku, o którym mowa w ust. 1 pkt. 3 art. 51 Prawa budowlanego. Na tym etapie projekt budowlany zamienny podlega merytorycznej ocenie organu przy odpowiednim zastosowaniu przepisów dotyczących projektu budowlanego. Oznacza to, że stosownie do art. 35 ust. 1 Prawa budowlanego (znajdującego do projektu budowlanego odpowiednie zastosowanie) przed wydaniem decyzji o zatwierdzeniu projektu budowlanego zamiennego właściwy organ sprawdza zgodność projektu z ustaleniami miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego albo decyzji o warunkach i zagospodarowaniu terenu w przypadku braku planu miejscowego, a także z wymogami ochrony środowiska, zgodność projektu zagospodarowania działki lub terenu z przepisami, w tym techniczno – budowlanymi, kompletność projektu budowlanego i posiadanie wymaganych opinii, uzgodnień, pozwoleń i sprawdzeń, wykonanie projektu, a w przypadku takiego obowiązku również sprawdzenie przez osobę posiadającą wymagane uprawnienia budowlane i legitymującą się aktualnym zaświadczeniem, o którym mowa w art. 12 ust. 7.

Dopiero w razie spełnienia powyższych wymagań organ na podstawie art. 51 ust. 4 Prawa budowlanego wydaje decyzję zatwierdzającą projekt budowlany zamienny.

Organ dokonuje na tym etapie postępowania legalizacyjnego nie tylko sprawdzenia kompletności dokumentacji, ale także oceny sporządzenia projektu zgodnie z zasadami określonymi w Rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dnia 3 lipca 2003 r. w sprawie szczegółowego zakresu i formy projektu budowlanego, jak również oceny co do zgodności projektu z przepisami z zakresu planowania przestrzennego i przepisami warunków technicznych. Zatwierdzenie projektu zamiennego nie dokonuje się więc automatycznie, a w razie stwierdzenia niemożliwości zatwierdzenia projektu organ zobowiązany jest wydać decyzję przewidzianą w art. 51 ust. 5 Prawa budowlanego.

W ocenie Sądu decyzji, którą wydaje organ na podstawie art. 51 ust. 4 Prawa budowlanego nie można uznać za decyzję ,,związaną". Tym samym istnieje możliwość jej zmiany na podstawie art. 155 K.p.a. w razie spełnienia wszystkich wymienionych w tym przepisie przesłanek.

Decyzje z art. 51 ust. 4 Prawa budowlanego nie są bowiem decyzjami związanymi wydanymi w oparciu o przepisy nie dające organowi żadnego luzu decyzyjnego. Organ bowiem w postępowaniu legalizacyjnym zobowiązany jest do oceny przedłożonego projektu zamiennego pod względem zgodności z wyżej wymienionymi wymogami. W ocenie Sądu nie było więc przeszkód do zmiany decyzji z art. 51 ust. 4 Prawa budowlanego na podstawie art. 155 K.p.a.

Trzeba jednak pamiętać, że w niniejszym postępowaniu nadzwyczajnym ocenie organu podlegała jedynie decyzja zmieniająca Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego w [...] nr [...] z dnia [...] grudnia 2011 r. wydana na podstawie art. 155 K.p.a., a nie decyzja zmieniona tego organu nr [...] z dnia [...] sierpnia 2011 r. wydana na podstawie art. 151 ust. 4 Prawa budowlanego, która była zweryfikowana w odrębnym postępowaniu nadzwyczajnym. Dlatego też nie mogą odnieść skutku zarzuty Wojewódzkiego Inspektora Ochrony Środowiska, które dotyczą postępowania przed wydaniem decyzji zatwierdzającej projekt budowlany zamienny nr [...] z dnia [...] sierpnia 2011 r.

Rozpoznając sprawę ponownie, organ odwoławczy powinien więc dokonać oceny, czy Powiatowy Inspektor Nadzoru Budowlanego wydając decyzję nr [...] z dnia [...] grudnia 2011 r. nie naruszył rażąco art. 155 K.p.a. Dokonując tej oceny organ winien mieć na uwadze, że o rażącym naruszeniu prawa w rozumieniu art. 156 § 1 pkt. 2 K.p.a. decydują trzy przesłanki: oczywistość naruszenia prawa, charakter przepisu, który został naruszony oraz racje ekonomiczne lub gospodarcze tj. skutki, które wywołuje decyzja niemożliwe do zaakceptowania z punktu widzenia wymagań praworządności. Chodzi więc o skutki, których wystąpienie powoduje, że nie jest możliwe zaakceptowanie decyzji, jako aktu wydanego przez organy praworządnego państwa (wyrok NSA z 7 października 2011 r. II OSK 1521/10).

Przy ponownym rozpatrzeniu sprawy organ odwoławczy będzie zobowiązany uwzględnić powyższe wskazania.

Sąd orzekł jak w sentencji wyroku na podstawie art. 145 § 1 pkt. 1 c p.p.s.a.



Powered by SoftProdukt