drukuj    zapisz    Powrót do listy

6116 Podatek od czynności cywilnoprawnych, opłata skarbowa oraz inne podatki i opłaty 6561, Odpady Podatki inne, Prezydent Miasta, uchylono zaskarżony wyrok i interpretację indywidualną, II FSK 2602/15 - Wyrok NSA z 2017-11-08, Centralna Baza Orzeczeń Naczelnego (NSA) i Wojewódzkich (WSA) Sądów Administracyjnych, Orzecznictwo NSA i WSA

II FSK 2602/15 - Wyrok NSA

Data orzeczenia
2017-11-08 orzeczenie prawomocne
Data wpływu
2015-08-24
Sąd
Naczelny Sąd Administracyjny
Sędziowie
Jacek Brolik /sprawozdawca/
Jan Grzęda
Małgorzata Wolf- Kalamala /przewodniczący/
Symbol z opisem
6116 Podatek od czynności cywilnoprawnych, opłata skarbowa oraz inne podatki i opłaty
6561
Hasła tematyczne
Odpady
Podatki inne
Sygn. powiązane
I SA/Gd 166/15 - Wyrok WSA w Gdańsku z 2015-04-15
Skarżony organ
Prezydent Miasta
Treść wyniku
uchylono zaskarżony wyrok i interpretację indywidualną
Powołane przepisy
Dz.U. 2013 poz 1399 art.6i, art.6c
Ustawa z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach - tekst jednolity.
Dz.U. 2014 poz 40 art.12, art. 15 ust.2, art. 27 ust.1, art. 2 ust.1
Ustawa z dnia 13 grudnia 2013 r. o rodzinnych ogrodach działkowych.
Tezy

Nielegalne, na podstawie art. 12 ustawy z dnia 13 grudnia 2013 r. o rodzinnych ogrodach działkowych (Dz.U. z 2014, poz. 40, ze zm.), zamieszkanie na działce w Rodzinnym Ogrodzie Działkowym, nie uzasadnia z tego tytułu powstania i wykonania w stosunku do działkowca obowiązku ponoszenia opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, o której mowa w art. 6c ust. 1 oraz art. 6i ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (tekst jedn. Dz.U. z 2016, poz. 250 ze zm.).

Sentencja

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący - Sędzia NSA Małgorzata Wolf - Kalamala, Sędzia NSA Jacek Brolik (sprawozdawca), Sędzia NSA Jan Grzęda, Protokolant Piotr Stępień, po rozpoznaniu w dniu 8 listopada 2017 r. na rozprawie w Izbie Finansowej skargi kasacyjnej D. Z. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku z dnia 15 kwietnia 2015 r. sygn. akt I SA/Gd 166/15 w sprawie ze skargi D. Z. na interpretację indywidualną Prezydenta Miasta Gdyni z dnia 31 października 2014 r. nr KDO.310.4.1.2014 w przedmiocie opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi 1. uchyla zaskarżony wyrok w całości, 2. uchyla interpretację indywidualną Prezydenta Miasta Gdyni z dnia 31 października 2014 r. nr KDO.310.4.1.2014, 3. zasądza od Prezydenta Miasta Gdyni na rzecz D. Z. kwotę 480 (słownie: czterysta osiemdziesiąt) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowego. NSA/wyr. 1 - wyrok

Uzasadnienie

Wyrokiem z dnia 15 kwietnia 2015 r. w sprawie sygn. akt I SA/Gd 166/15 ze skargi D. Z. (dalej: "Skarżący", "Wnioskodawca") na interpretację indywidualną Prezydenta Miasta Gdyni z dnia 31 października 2014 r. w przedmiocie gospodarowania odpadami komunalnymi, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gdańsku na podstawie art. 151 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz.U. z 2012 r., poz. 270) oddalił skargę.

Stan faktyczny sprawy przyjęty przez Sąd pierwszej instancji przedstawia się następująco.

Skarżący we wniosku o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa w jego indywidualnej sprawie skierowanym do Prezydenta Miasta Gdyni przedstawił zdarzenie przyszłe wskazując, że w związku ze swoją sytuacją życiową od jakiegoś czasu nosi się z zamiarem zamieszkania na terenie "Rodzinnego Ogrodu Działkowego im. [...]" w G. (dalej: ROD). Zamieszkiwanie będzie się wiązało z produkowaniem odpadów komunalnych. Na terenie ogródków działkowych Zarząd zorganizował odbiór odpadów od właścicieli nieruchomości na podstawie indywidualnej umowy z firmą wywozową. W opłatę ogrodową ustaloną przez ROD za użytkowanie działki wliczona jest także opłata na pokrycie przez Zarząd kosztów pozbywania się odpadów powstających na terenie działek ogrodniczych.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1. Czy w przypadku zamieszkania na terenie rodzinnego ogrodu działkowego oprócz uiszczania opłaty ogrodowej do Zarządu ROD za wywóz odpadów, Wnioskodawca będzie zobowiązany także do ponoszenia opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, o której mowa w art. 6h ustawy z dnia 13 września 1996r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (tj. Dz.U. z 2013r. poz. 1399 z późn. zm., dalej: "u.c.p.g.")?

2. Czy w przypadku zamieszkania na terenie rodzinnego ogrodu działkowego Wnioskodawca będzie zobowiązany złożyć do Prezydenta Miasta Gdyni deklarację o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, w oparciu o art. 6m u.p.c.g.

Przedstawiając własne stanowisko w sprawie wskazał, że właściciele działek na rodzinnych ogrodach działkowych nie są objęci gminnym systemem gospodarowania odpadami komunalnymi, gdyż zgodnie z przepisem art. 15 ust. 2 ustawy z dnia 13 grudnia 2013 r. o rodzinnych ogrodach działkowych (Dz.U. z 2014 r. poz. 40 ze zm. dalej: "u.r.o.d."), za zbieranie odpadów wytwarzanych na terenie ROD odpowiedzialne jest stowarzyszenie ogrodowe. W związku z powyższym, jako mieszkaniec i właściciel działki na terenie ROD Wnioskodawca nie będzie obowiązany do złożenia deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, a co za tym idzie, do uiszczania tej opłaty na konto gminy. Opłatę za wywóz odpadów komunalnych wytwarzanych na działce powinien ponosić w ramach opłaty ogrodowej na rzecz stowarzyszenia ogrodowego. Zdaniem Wnioskodawcy teren rodzinnego ogrodu działkowego nie jest nieruchomością, o której mowa w art. 6c ust. 1 u.p.c.g. , gdyż rodzinny ogród działkowy jako z istoty swojej przeznaczony do wypoczynku, rekreacji oraz prowadzenia upraw ogrodowych nie może być kwalifikowany jako nieruchomość, na której zamieszkują mieszkańcy.

Prezydent Miasta Gdyni działając na podstawie art. 14j § 1 i § 3 w związku z art. 14b, art. 14c i art. 14k § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tj. Dz. U. z 2012 r. poz. 749 ze zm., dalej: "O.p.") oraz art. 6h w związku z art. 6c ust. 1, art. 6i pkt 1, art. 6m ust. 1 u.c.p.g., wydał w dniu 31 października 2014 r. interpretację indywidualną, w której uznał stanowisko Wnioskodawcy za nieprawidłowe.

W uzasadnieniu organ przytoczył treść art. 6c ust. 1 u.p.c.g. i w kontekście sformułowania "zamieszkują mieszkańcy" odniósł do przepisów zawartych w ustawie z dnia 13 grudnia 2013 r. o rodzinnych ogrodach działkowych (Dz.U. z 2014 r. poz. 40). Zgodnie z art. 12 tej ustawy, na terenie działki obowiązuje zakaz zamieszkiwania oraz prowadzenia działalności gospodarczej lub innej działalności zarobkowej. Niemniej jednak przepis ten nie jest przestrzegany, o czym świadczy wydane w dniu 9 grudnia 2007 r. stanowisko VIII Krajowego Zjazdu Delegatów Polskiego Związku Działkowców w sprawie zamieszkiwania zameldowania na działkach w ROD. Podkreślono, że ustawa o ogrodach działkowych jednoznacznie wyłączyła funkcje mieszkalne z przeznaczenia działki, zaś osoby zamieszkujące na działkach wykorzystują ją sprzecznie z ustawą i dlatego Zjazd zobowiązał ROD do podjęcia działań statutowych w celu wyeliminowania takich przypadków.

Odnosząc się do kwestii konieczności ponoszenia opłat i składania deklaracji o wysokości miesięcznej opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi organ podatkowy dokonał analizy treści art. 6c ust. 1 u.p.c.g. i wyjaśnił, że treść przywołanego przepisu wskazuje jednoznacznie wyłącznie na faktyczne zamieszkiwanie na nieruchomości, bez obowiązku spełniania dodatkowych warunków w postaci np. zameldowania, jak i nie wskazuje na konieczność respektowania zapisów innych ustaw zakazujących zamieszkiwanie na terenach rodzinnych ogrodów działkowych. Fakt zamieszkiwania i tym samym produkowania odpadów komunalnych jest jedyną przesłanką warunkującą konieczność złożenia deklaracji i uiszczania opłaty na rzecz gminy zgodnie z art. 6h i art. 6m u.p.c.g.

Po bezskutecznym wezwaniu organu interpretacyjnego do usunięcia naruszenia prawa Wnioskodawca zaskarżył opisaną interpretację indywidualną do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, wnosząc o jej uchylenie i zasądzenie kosztów postępowania. Skarżący zarzucił, że organ nie wyjaśnił dostatecznie jakie relacje zachodzą pomiędzy przepisami art. 6c ust. 1 u.c.p.g. i art. 15 ust. 2 u.r.o.d. oraz dlaczego w opisanych we wniosku okolicznościach należy stosować zapisy ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, a nie ustawy o rodzinnych ogrodach działkowych.

W odpowiedzi na skargę Prezydent Miasta wniósł o jej oddalenie, podtrzymując argumentację zaprezentowaną w uzasadnieniu zaskarżonej interpretacji.

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gdańsku wskazanym na wstępie wyrokiem oddalił skargę. Wyjaśnił, że zgodnie z art. 6q u.c.p.g. w sprawach dotyczących opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi stosuje się przepisy ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j.. Dz.U. z 2012 r., poz. 749 ze zm., dalej: "O.p."), z tym że uprawnienia organów podatkowych przysługują wójtowi, burmistrzowi lub prezydentowi miasta, a w przypadku przejęcia przez związek międzygminny zadań gminy, o których mowa w art. 3 ust. 2, w zakresie gospodarowania odpadami komunalnymi, w zakresie opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi, które stanowią dochód związku międzygminnego - zarządowi związku międzygminnego. Przepis ten przyznaje prezydentowi miasta kompetencje m.in. do wydawania interpretacji indywidualnych w sprawach dotyczących opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi, do których zastosowanie będą miały odpowiednie przepisy ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa, w tym art. 14c O.p.

Sąd pierwszej instancji przypomniał treść pytań Wnioskodawcy i stwierdził, że organ dokonał prawidłowej wykładni wskazanych przepisów ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach i prawidłowo wyjaśnił sposób ich zastosowania w opisanym przez Skarżącego stanie faktycznym.

Odnosząc się do regulacji zawartej w art. 6h u.c.p.g. Sąd wyjaśnił, że wynika z niej z jednej strony obowiązek gminy do zorganizowania odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości, na których zamieszkują mieszkańcy, a z drugiej strony obowiązek właścicieli tych nieruchomości do uiszczania opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi. Sąd podkreślił, że we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej Skarżący wskazał, że zamierza zamieszkać na terenie ogródków działkowych i stwierdził, że oznacza to, iż spełniony zostanie wymóg zamieszkiwania na nieruchomości, wynikający z art. 6c ust. 1 u.c.p.g. Z punktu widzenia tego przepisu znaczenie ma faktyczne zamieszkiwanie na nieruchomości, czego skutkiem jest generowanie odpadów komunalnych, bez znaczenia natomiast pozostaje to, że inne ustawy zakazują zamieszkiwania na terenie rodzinnych ogrodów działkowych. Sąd pierwszej instancji ocenił, że argumenty Skarżącego, że rodzinny ogród działkowy ze swojej istoty przeznaczony jest do wypoczynku i rekreacji oraz że ustawa o rodzinnych ogrodach działkowych w art. 12 wprost zakazuje zamieszkiwania na terenie tych ogrodów, nie mogą odnieść oczekiwanego przez niego skutku. Sąd wyjaśnił, że w sytuacji złamania tego zakazu i zamieszkania na terenie ogródka działkowego spełniony zostanie wynikający z art. 6c ust. 1 u.c.p.g. warunek zamieszkania na nieruchomości, a jak wyżej wyjaśniono, dla zastosowania tego przepisu istotny jest jedynie obiektywny fakt zamieszkania na danej nieruchomości.

W ocenie Sądu pierwszej instancji bez znaczenia dla interpretacji art. 6c ust. 1 u.c.p.g. pozostaje też treść art. 15 ust. 2 u.r.o.d., który nakłada na stowarzyszenia ogrodowe obowiązek zapewnienia zbierania odpadów komunalnych na terenie ROD. Zakresy zastosowania obu tych przepisów nie nakładają się wzajemnie. Art. 6c ust. 1 u.c.p.g. dotyczy wyłącznie tych nieruchomości, na których zamieszkują mieszkańcy (nawet jeżeli następuje to z naruszeniem prawa, jak w przypadku zamieszkania na terenie ROD), natomiast art. 15 ust. 2 u.r.o.d. wskazuje jakie obowiązki należą do stowarzyszenia ogrodowego w zakresie odpadów komunalnych wytwarzanych przez właścicieli działek, którzy jedynie je użytkują (tj. nie zamieszkują na nich). Przepisy ustawy o rodzinnych ogrodach działkowych nie przewidują sytuacji, w której odpady komunalne wytwarzane będą przez osobę zamieszkującą na terenie ROD, gdyż zamieszkiwanie na tym terenie jest przez tę ustawę zakazane. Ustawa ta odnosi się zatem wyłącznie do osób użytkujących działki w ramach ROD, natomiast nie do osób je zamieszkujących. Do tej ostatniej kategorii odnosi się natomiast ustawa o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, która w art. 6c ust. 1 zobowiązuje gminę do zorganizowania odbioru odpadów od właścicieli nieruchomości, na których zamieszkują mieszkańcy i ani art. 15 ust. 2 u.r.o.d. ani żaden inny przepis prawa gminy z tego obowiązku nie zwalnia. Skoro zatem Skarżący zdecyduje się zamieszkać na terenie ROD, gmina zobowiązana będzie do zapewnienia odbioru odpadów komunalnych przez niego wytwarzanych na tej nieruchomości, a Skarżący zobowiązany będzie do uiszczenia opłaty z tego tytułu, bez względu na jego zobowiązania względem stowarzyszenia ogrodowego. W związku z tym Skarżący zobowiązany będzie także do złożenia deklaracji, o której mowa w art. 6m u.c.p.g., w myśl którego właściciel nieruchomości jest obowiązany złożyć do wójta, burmistrza lub prezydenta miasta deklarację o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi w terminie 14 dni od dnia zamieszkania na danej nieruchomości pierwszego mieszkańca lub powstania na danej nieruchomości odpadów komunalnych.

W świetle powyższych rozważań Sąd uznał, że zaskarżona interpretacja indywidualna nie narusza prawa.

Skarżący wniósł skargę kasacyjną i zaskarżył powyższy wyrok w całości zarzucając mu na podstawie art. 174 pkt 1 p.p.s.a. naruszenie prawa materialnego, tj. art. 6c ust.1 u.c.p.g. w zw. z art. 15 ust.2 u.r.o.d. poprzez jego błędną wykładnię polegającą na uznaniu, iż fakt zamieszkania na terenie rodzinnych ogródków działkowych rodzi obowiązek ponoszenia na rzecz gminy opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, o której mowa w art. 6h u.c.p.g. Na podstawie art.174 pkt 2 p.p.s.a. zarzucając naruszenie przepisów postępowania, które mogło mieć istotny wpływ na wynik sprawy , tj.: a) naruszenie art. 146 § 1 p.p.s.a. polegające na jego jego niezastosowaniu w sytuacji, w której zaskarżoną interpretację przepisów prawa podatkowego jako wydaną z naruszeniem art. 6c ust. 1 u.c.p.g. w zw. art. 15 ust. 2 u.r.o.d. należało uchylić; b) naruszenie art. 151 p.p.s.a. poprzez jego niewłaściwe zastosowanie polegające na oddaleniu skargi w okolicznościach, w których uzasadnionym było uwzględnienie skargi.

Wskazując na powyższe wniesiono o uchylenie zaskarżonego wyroku w całości i przekazanie Sądowi pierwszej instancji do ponownego rozpoznania oraz zasądzenie zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego według norm przepisanych.

W odpowiedzi na skargę kasacyjną Prezydent Miasta wniósł o jej oddalenie i zasądzenie kosztów zastępstwa procesowego według norm przepisanych.

Naczelny Sąd Administracyjny zważył, co następuje:

Skarga kasacyjna jest częściowo zasadna - w zakresie, w którym było możliwe merytoryczne załatwienie sprawy.

Przedmiotem zaskarżonej interpretacji, a następnie sporu prawnego przed sądami administracyjnymi, był obowiązek ponoszenia opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi z tytułu planowanego przez zainteresowanego (zdarzenia przyszłego) zamieszkania na terenie działki w Rodzinnym Ogrodzie Działkowym.

Zgodnie z art. 6i u.c.p.g. -

- ust. 1. Obowiązek ponoszenia opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi powstaje:

1) w przypadku nieruchomości, o których mowa w art. 6c ust. 1 za każdy miesiąc, w którym na danej nieruchomości zamieszkuje mieszkaniec;

2) w przypadku nieruchomości, o których mowa w art. 6c ust. 2 za każdy miesiąc, w którym na danej nieruchomości powstały odpady komunalne.

- ust. 2 w przypadku gdy w danym miesiącu na danej nieruchomości mieszkaniec zamieszkuje przez część miesiąca, opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi w miesiącu, w którym nastąpiła zmiana, uiszcza się w gminie, w której dotychczas zamieszkiwał, a w nowym miejscu zamieszkania - począwszy od miesiąca następnego, po którym nastąpiła zmiana.

Zgodnie z art. 6c ust. 1 u.c.p.g. gminy są obowiązane do zorganizowania odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości, na których zamieszkują mieszkańcy.

Na podstawie art. 6c ust. 2 u.c.p.g. rada gminy może, w drodze uchwały stanowiącej akt prawa miejscowego, postanowić o odbieraniu odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości, na których nie zamieszkują mieszkańcy, a powstają odpady komunalne.

Z przytoczonych regulacji art. 6c ust. 1 u.c.p.g. oraz art. 6i ust. 1 pkt 1 u.c.p.g. wynika, że obowiązek ponoszenia opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi może, zgodnie z prawem, powstać w stosunku do właściciela nieruchomości, na której zamieszkują mieszkańcy. Wobec powyższego, w celu załatwienia sprawy, należało rozstrzygnąć następujące zagadnienia.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 4 u.c.p.g. jeżeli w (cyt.) ustawie mowa jest o właścicielach nieruchomości - rozumie się przez to także współwłaścicieli, użytkowników wieczystych oraz jednostki organizacyjne i osoby posiadające nieruchomości w zarządzie lub użytkowaniu, a także inne podmioty władające nieruchomością.

Działkowiec Rodzinnych Ogrodów Działkowych nie jest właścicielem, współwłaścicielem ani zarządzającym działki, w tych ogrodach położonej. Wynika to z art. 7 u.r.o.d., zgodnie z którym Rodzinne Ogrody Działkowe (ROD) zakładane są na gruntach stanowiących własność Skarbu Państwa, jednostek samorządu terytorialnego oraz stowarzyszeń ogrodowych.

Na podstawie art. 2 pkt 1 i 2 u.r.o.d., działkowiec, to pełnoletnia osoba fizyczna uprawniona do korzystania z działki w rodzinnym ogrodzie działkowym na podstawie prawa do działki; działką natomiast jest jednostka przestrzenna rodzinnego ogrodu działkowego, której powierzchnia nie może przekraczać 500 m², służąca zaspokajaniu potrzeb działkowca i jego rodziny w zakresie prowadzenia upraw ogrodniczych, wypoczynku i rekreacji.

Na podstawie art. 27ust. 1. u.r.o.d. oraz art. 28 ust. 1 u.r.o.d.: ustanowienie prawa do działki następuje na podstawie umowy dzierżawy działkowej; przez umowę dzierżawy działkowej, natomiast, stowarzyszenie ogrodowe zobowiązuje się oddać działkowcowi działkę na czas nieoznaczony do używania i pobierania z niej pożytków, a działkowiec zobowiązuje się używać działkę zgodnie z jej przeznaczeniem, przestrzegać regulaminu oraz uiszczać opłaty ogrodowe.

Zgodnie z art. 12 u.r.o.d. na terenie działki obowiązuje zakaz zamieszkiwania oraz prowadzenia działalności gospodarczej lub innej działalności zarobkowej.

Prawem działkowca do działki w ROD jest zatem, unormowane w u.r.o.d., prawo używania działki i pobierania z niej pożytków, zgodnie z jej przeznaczeniem.

Na podstawie art. 3 u.r.o.d., podstawowymi celami rodzinnego ogrodu działkowego, są:

1) zaspokajanie wypoczynkowych i rekreacyjnych potrzeb społeczeństwa poprzez umożliwianie prowadzenia upraw ogrodniczych;

2) poprawa warunków socjalnych członków społeczności lokalnych;

3) pomoc rodzinom i osobom w trudnej sytuacji życiowej oraz wyrównywanie ich szans;

4) integracja wielopokoleniowej rodziny, wychowanie dzieci w zdrowych warunkach oraz zachowanie aktywności i zdrowia emerytów i rencistów;

5) integracja społeczna osób w wieku emerytalnym oraz niepełnosprawnych;

6) przywracanie społeczności i przyrodzie terenów zdegradowanych;

7) ochrona środowiska i przyrody;

8) oddziaływanie na poprawę warunków ekologicznych w gminach;

9) kształtowanie zdrowego otoczenia człowieka;

10) tworzenie warunków do udostępniania terenów zielonych dla społeczności lokalnych.

Wśród celów ROD ustawodawca nie wymienia zaspokajania potrzeb mieszkaniowych działkowców.

Jeżeli na działce znajduje się altana ogrodowa oraz obiekt gospodarczy, to niewątpliwie nie mogą one zaspokajać potrzeb mieszkaniowych działkowca, ponieważ zamieszkanie na działce zakazane jest przez art. 12 u.r.o.d.

Z prawa do używania przez działkowca działki na podstawie umowy dzierżawy działkowej, wyłączone jest więc używanie działki w celu zaspokajania potrzeb mieszkaniowych, czyli zamieszkanie na działce. Ograniczenie prawa używania działki uzasadnione jest przede wszystkim treścią przytaczanej już regulacji art. 12. u.r.o.d., zgodnie z którą: na terenie działki obowiązuje zakaz zamieszkiwania (...). Powstanie i realizacja obowiązku ponoszenia opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi, na podstawie art. 6i ust. 1 pkt 1 u.c.p.g., uzależnione jest między innymi od zamieszkiwania na nieruchomości, której obowiązek ten przedmiotowo dotyczy, natomiast, zgodnie z art. 12 u.r.o.d., działkowiec nie ma prawa mieszkać na działce, z której – w innym zakresie – może korzystać na podstawie zgodnej z prawem umowy dzierżawy działkowej.

Z powyższego, w ocenie Naczelnego Sądu Administracyjnego, wynika, że: nielegalne, na podstawie art. 12 ustawy z dnia 13 grudnia 2013 r. o rodzinnych ogrodach działkowych (Dz.U. z 2014, poz. 40, ze zm.), zamieszkanie na działce w Rodzinnym Ogrodzie Działkowym, nie uzasadnia z tego tytułu powstania i wykonania w stosunku do działkowca obowiązku ponoszenia opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, o której mowa w art. 6c ust. 1 oraz art. 6i ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (tekst jedn. Dz.U. z 2016, poz. 250 ze zm.). Zakazane przez prawo zamieszkanie działkowca na działce w ROD nie może, zgodnie z prawem, obciążyć go z tego tytułu obowiązkiem ponoszenia opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi.

Wnoszący skargę kasacyjną powołuje się w niej także na art. 15 ust. 2 u.r.o.d., zgodnie z którym, do stowarzyszenia ogrodowego należy zapewnienie zbierania odpadów komunalnych powstałych na terenie ROD. Przytoczona regulacja prawna nie mogła mieć jednak wpływu na rozstrzygnięcie sprawy. Po pierwsze, stowarzyszenie ogrodowe nie było stroną postępowania interpretacyjnego i stroną postępowania sądowego, nie można więc w tych postępowaniach oceniać jego praw i obowiązków, do których podmiot ten, dla uzyskania ochrony prawnej z interpretacji mógłby się zastosować.

Po wtóre, z omawianych ustaw: u.r.o.d. oraz u.c.p.g., jak również z ustawy Ordynacja podatkowa - nie wynika, że stowarzyszenie ogrodowe może, w zakresie opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, wykonywać prawa i obowiązki płatnika świadczenia z tego tytułu na rzecz gminy; płacona przez działkowca do stowarzyszenia opłata ogrodowa nie jest świadczeniem na rzecz gminy ani na rzecz płatnika, który miałby przekazać je uprawnionemu gminnemu świadczeniobiorcy.

Po trzecie, z wniosku o wydanie interpretacji, który tworzy stan faktyczny postępowania interpretacyjnego, nie wynika, że w stosunku do stowarzyszenia ogrodowego – obejmującego działkę, na której Skarżący działkowiec zamierza zamieszkać – wydana została uchwała, o której mowa w art. 6 ust. 2 u.c.p.g., to jest uchwała konstytuująca odpowiedzialność z tytułu opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi w stosunku do podmiotów innych, aniżeli właściciele (art. art. 2 ust. 1 pkt 4 u.c.p.g.) zamieszkanych nieruchomości.

Z tych powodów, na podstawie art. 188 p.p.s.a., art. 200 p.p.s.a. w zw. z art. 193 p.p.s.a. oraz art. 203 pkt 1 p.p.s.a., Naczelny Sąd Administracyjny orzekł, jak w sentencji.



Powered by SoftProdukt