Centralna Baza Orzeczeń Sądów Administracyjnych
|
drukuj zapisz |
6145 Sprawy dyrektorów szkół 6392 Skargi na uchwały rady powiatu w przedmiocie ... (art. 87 i 88 ustawy o samorządzie powiatowym), Oświata, Zarząd Powiatu, Oddalono skargę kasacyjną, III OSK 864/21 - Wyrok NSA z 2022-01-11, Centralna Baza Orzeczeń Naczelnego (NSA) i Wojewódzkich (WSA) Sądów Administracyjnych, Orzecznictwo NSA i WSA
III OSK 864/21 - Wyrok NSA
|
|
|||
|
2021-01-04 | |||
|
Naczelny Sąd Administracyjny | |||
|
Jerzy Stelmasiak /przewodniczący/ Kazimierz Bandarzewski /sprawozdawca/ Teresa Zyglewska |
|||
|
6145 Sprawy dyrektorów szkół 6392 Skargi na uchwały rady powiatu w przedmiocie ... (art. 87 i 88 ustawy o samorządzie powiatowym) |
|||
|
Oświata | |||
|
III SA/Gd 705/18 - Wyrok WSA w Gdańsku z 2018-10-31 | |||
|
Zarząd Powiatu | |||
|
Oddalono skargę kasacyjną | |||
|
Dz.U. 2018 poz 967 art. 9b ust. 4 i ust. 5 Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela - teskt jedn. Dz.U. 2017 poz 1587 § 1 ust. 2 pkt 4 lit. I, § 4 ust. 2 pkt 2 Rozporządzenie Ministra Edukacji z dnia 11 sierpnia 2017 r. w sprawie regulaminu konkursu na stanowisko dyrektora publicznego przedszkola, publicznej szkoły podstawowej, publicznej szkoły ponadpodstawowej lub publicznej placówki oraz trybu pracy komisji konkursowej |
|||
Sentencja
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Jerzy Stelmasiak Sędziowie Sędzia NSA Teresa Zyglewska Sędzia del. WSA Kazimierz Bandarzewski (spr.) po rozpoznaniu w dniu 11 stycznia 2022 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej Zarządu Powiatu G. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku z dnia 31 października 2018 r. sygn. akt III SA/Gd 705/18 w sprawie ze skargi K. N. na uchwałę Zarządu Powiatu G. z dnia [...] lipca 2018 r. nr [...] w przedmiocie zatwierdzenia konkursu na stanowisko dyrektora Zespołu Szkół [...] I. oddala skargę kasacyjną, II. zasądza od Powiatu G. na rzecz K. N. kwotę 240 (dwieście czterdzieści) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego. |
||||
Uzasadnienie
Zaskarżonym wyrokiem z dnia 31 października 2018 r. sygn. akt III SA/Gd 705/18 Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gdańsku uwzględnił skargę K. N. i stwierdził nieważność zaskarżonej uchwały Zarządu Powiatu G. z dnia [...] lipca 2018 r. nr [...] w przedmiocie zatwierdzenia konkursu na stanowisko dyrektora Zespołu Szkół [...]. W motywach orzeczenia Sąd pierwszej instancji wskazał, że w niniejszej sprawie komisja konkursowa odmówiła dopuszczenia skarżącego do postępowania konkursowego, gdyż zawarta w jego ofercie poświadczona za zgodność z oryginałem kopia aktu nadania stopnia nauczyciela mianowanego nie zawierała uzasadnienia, co stanowiło, zdaniem komisji, istotną wadę tego dokumentu mającego walor decyzji administracyjnej. Poglądu tego Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gdańsku nie podzielił. Podkreślił, że w § 1 ust. 2 pkt 4 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 11 sierpnia 2017 r. w sprawie regulaminu konkursu na stanowisko dyrektora publicznego przedszkola, publicznej szkoły podstawowej, publicznej szkoły ponadpodstawowej lub publicznej placówki oraz trybu pracy komisji konkursowej (Dz. U. z 2017 r. poz. 1587) zwanego dalej w skrócie "rozporządzeniem w sprawie regulaminu konkursu", wyliczone zostały wymagane dokumenty, które winna zawierać oferta kandydata. Należy do nich m.in. wymóg przedłożenia poświadczonej przez kandydata za zgodność z oryginałem kopii aktu nadania stopnia nauczyciela mianowanego lub dyplomowanego. Przepis ten został powtórzony w załączniku do uchwały Zarządu Powiatu G. z dnia [...] maja 2018 r. nr [...] w sprawie ogłoszenia konkursu na stanowisko dyrektora Zespołu Szkół [...] w [...]. Nadanie stopnia awansu zawodowego następuje w drodze decyzji administracyjnej organu wymienionego w art. 9b ust. 4 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela (Dz. U. z 2018 r., poz. 967 z późn. zm.) zwanej dalej w skrócie KN. Decyzja ta daje nauczycielowi prawo do zatrudnienia w określonych rodzajach szkół. W art. 9 ust. 5 KN wymieniono obligatoryjne elementy aktu nadania stopnia awansu zawodowego nie wskazując, aby do nich należało uzasadnienie do tego aktu. Uzasadnienie stanowi załącznik do aktu nadania stopnia awansu zawodowego. Zdaniem Sądu trafnie wywiedziono w skardze, że niezałączenie uzasadnienia do aktu nadania stopnia awansu zawodowego nauczyciela nie wpływa na ważność tego aktu i przyznane nim uprawnienia. Uzasadnienie stanowi załącznik do aktu nadania, ale nie przesądza o treści w nim zawartej. Brak uzasadnienia nie wpływa na prawidłowość dokumentu, jakim jest akt nadania stopnia awansu zawodowego i nie niweczy faktu posiadania stopnia awansu zawodowego nauczyciela. Zwrócono uwagę, że komisja konkursowa nie miała wątpliwości co do posiadania przez skarżącego jako kandydata stopnia awansu zawodowego nauczyciela mianowanego. Ogłoszona procedura konkursowa nie wiązała się z koniecznością jakiejkolwiek analizy uzasadnienia aktu nadania tego stopnia, zatem niezałączenie przedmiotowego uzasadnienia nie mogło skutkować niedopuszczeniem skarżącego jako kandydata do postępowania konkursowego. Mając na względzie treść § 8 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia w sprawie regulaminu konkursu Sąd stwierdził, że wobec nieuzasadnionego niedopuszczenia skarżącego do udziału w postępowaniu konkursowym, Zarząd Powiatu winien podjąć uchwałę w sprawie unieważnienia konkursu i zarządzić ponowne jego przeprowadzenie. Skargę kasacyjną od powyższego wyroku wywiódł Zarządu Powiatu G., zaskarżając go w całości. Zaskarżonemu orzeczeniu zarzucono naruszenie prawa materialnego, tj. art. 9b ust. 4 i 5 KN w związku z załącznikiem nr 4 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 marca 2013 r. w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli (Dz. U. z 2013 r. poz. 393) zwanego dalej w skrócie "rozporządzeniem w sprawie stopni awansu" obowiązującego w dacie konkursu oraz § 1 ust. 2 pkt 4 lit. I i § 4 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia w sprawie regulaminu konkursu poprzez błędną ich wykładnię polegającą na przyjęciu, że w stanie faktycznym sprawy wobec nieuzasadnionego niedopuszczenia skarżącego do udziału w postępowaniu konkursowym organ winien podjąć uchwałę unieważnienia konkursu i zarządzić ponowne jego przeprowadzenie. W oparciu o wskazane zarzuty wniesiono o uchylenie zaskarżonego wyroku w całości i przekazanie sprawy do ponownego rozpoznania Wojewódzkiemu Sądowi Administracyjnemu w Gdańsku oraz zasądzenie zwrotu kosztów postępowania według norm przepisanych. W odpowiedzi na skargę kasacyjną skarżący wniósł o jej oddalenie i zasądzenie zwrotu kosztów postępowania, w tym kosztów zastępstwa procesowego. Naczelny Sąd Administracyjny zważył, co następuje: Zgodnie z art. 183 § 1 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. z 2018 r. poz. 1302 z późn. zm.) zwanej dalej w skrócie P.p.s.a. Naczelny Sąd Administracyjny rozpoznaje sprawę w granicach skargi kasacyjnej, bierze z urzędu pod rozwagę jedynie przesłanki uzasadniające nieważność postępowania wymienione w art. 183 § 2 P.p.s.a. W tej sprawie Sąd nie stwierdził wystąpienia przesłanki nieważności postępowania, a tym samym rozpoznając tę sprawę Naczelny Sąd Administracyjny związany jest granicami skargi. Związanie granicami skargi oznacza związanie podstawami zaskarżenia wskazanymi w skardze kasacyjnej oraz jej wnioskiem. Zgodnie z art. 174 P.p.s.a. skargę kasacyjną można oprzeć na następujących podstawach: 1) naruszeniu prawa materialnego przez błędną jego wykładnię lub niewłaściwe zastosowanie, a także 2) naruszeniu przepisów postępowania, jeżeli uchybienie to mogło mieć istotny wpływ na wynik sprawy. Jak wynika z art. 176 P.p.s.a. strona skarżąca kasacyjnie ma obowiązek przytoczyć podstawy skargi kasacyjnej wnoszonej od wyroku Sądu pierwszej instancji i szczegółowo je uzasadnić wskazując, które przepisy ustawy zostały naruszone, na czym to naruszenie polegało i jaki miało wpływ na wynik sprawy. Rola Naczelnego Sądu Administracyjnego w postępowaniu kasacyjnym ogranicza się do skontrolowania i zweryfikowania zarzutów wnoszącego skargę kasacyjną. Sprawa ta podlega na podstawie art. 182 § 2 P.p.s.a. rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym, ponieważ strona wnosząca skargę kasacyjną po wniesieniu skargi kasacyjnej wyraziła zgodę na rozpoznanie sprawy na posiedzeniu niejawnym, tak samo jak i strona przeciwna wyraziła zgodę na rozpoznanie sprawy na posiedzeniu niejawnym. Skarga kasacyjna jest niezasadna. Trafnie w tej sprawie Sąd pierwszej instancji uznał, że brak dołączenia do zgłoszenia udziału w postępowaniu zmierzającym do wyboru kandydata na stanowisko dyrektora zespołu szkół przez skarżącego uzasadnienia do potwierdzonego za zgodność z oryginałem kopii aktu nadania stopnia awansu zawodowego nie mogło być podstawą braku dopuszczenia do udziału w samym konkursie. Zgodnie z § 1 ust. 2 pkt 4 lit. l rozporządzenia w sprawie regulaminu konkursu osoba będąca nauczycielem i przystępująca do postępowania konkursowego ma obowiązek przedłożyć poświadczoną przez samego kandydata za zgodność z oryginałem kopię aktu nadania stopnia nauczyciela mianowanego lub dyplomowanego. W tej sprawie, jak trafnie to stwierdził Wojewódzki Sąd Administracyjny, skarżący K. N. przedłożył poświadczoną za zgodność z oryginałem kopię aktu nadania stopnia nauczyciela mianowanego. Ani § 1 ust. 2 pkt 4 lit. l rozporządzenia w sprawie regulaminu konkursu, ani też inne przepisy nie nakazywały, aby warunkiem formalnym przystąpienia do postępowania konkursowego na stanowisko dyrektora zespołu szkół publicznych było, oprócz aktu nadania stopnia awansu zawodowego nauczyciela, także dołączenie uzasadnienia tego aktu. Również w uchwale Zarządu Powiatu G. nr [...] z dnia [...] maja 2018 r. w sprawie ogłoszenia konkursu na stanowisko dyrektora Zespołu Szkół [...] w [...] wśród dokumentów wymaganych od osób przystępujących do konkursu nie wskazano, aby poza aktem nadania stopnia awansu nauczyciela mianowanego lub dyplomowanego należało obligatoryjnie dołączyć uzasadnienie tego aktu. Tym samym zarzut dokonania w tej sprawie przez Sąd pierwszej instancji błędnej wykładni § 1 ust. 2 pkt 4 lit. l rozporządzenia w sprawie regulaminu konkursu jest niezasadny. Wprawdzie akt nadania stopnia awansu zawodowego nauczyciela jest wydawany w drodze decyzji administracyjnej, jednakże treść takiej decyzji określa przede wszystkim art. 9b ust. 5 KN, zgodnie z którym akt nadania stopnia awansu zawodowego zawiera w szczególności: nazwę komisji kwalifikacyjnej lub egzaminacyjnej, numer i datę wydania zaświadczenia o uzyskaniu akceptacji lub zdaniu egzaminu, stopień awansu zawodowego, a także informację o poziomie wykształcenia nauczyciela. Uzasadnienie aktu nadania stopnia awansu zawodowego stanowi załącznik do samego aktu. Ma to potwierdzenie w przedłożonym w toku postępowania przez skarżącego komisji konkursowej akcie awansu zawodowego, który zawiera wskazanie podstawy prawnej, rozstrzygniecie, nazwę komisji egzaminacyjnej, numer i datę wydania zaświadczenia o zdaniu egzaminu, stopień awansu zawodowego, informację o poziomie wykształcenia nauczyciela, treść pouczenia o sposobie wniesienia środka zaskarżenia oraz podpis osoby piastującej stanowisko organu administracyjnego. Należy przy tym stwierdzić, że celem postępowania konkursowego na stanowisko dyrektora zespołu szkół było jest weryfikowanie lub ocena, czy skarżący K. N. otrzymał akt nadania stopnia awansu zawodowego nauczyciela mianowanego, ale jedynie ustalenie, czy taki stopień awansu zawodowego posiada. Treść uzasadnienia nadania stopnia awansu zawodowego miałaby znaczenie wówczas, gdyby przedmiotem sprawy była kontrola samego aktu nadania stopnia awansu zawodowego w postępowaniu odwoławczym, co jednak jest poza przedmiotem tej sprawy. Ponadto trafnie Sąd pierwszej instancji zwrócił uwagę, że komisja konkursowa nie miała wątpliwość co do posiadania przez skarżącego stopnia awansu zawodowego nauczyciela mianowanego. Gdyby natomiast takie wątpliwości miała, to wówczas organ prowadzący szkołę mógł na podstawie § 1 ust. 4 rozporządzenia w sprawie regulaminu konkursu zobowiązać kandydata do przedstawienia oryginału aktu nadania stopnia awansu zawodowego. Z takim wnioskiem o udostępnienie oryginału mogła również zwrócić się sama komisja konkursowa (por. wyrok NSA z 16 lipca 2013 r. sygn. akt I OSK 786/13, opubl. w LEX nr 1557413; prawomocny wyrok WSA w Gliwicach z 3 grudnia 2019 r. sygn. akt III SA/Gl 825/19, opubl. w LEX nr 2759002). Nie jest zasadnym zawarty w skardze kasacyjnej zarzut naruszenia przez Sąd pierwszej instancji prawa materialnego polegający na błędnej wykładni art. art. 9b ust. 4 i 5 KN w związku z załącznikiem nr 4 rozporządzenia w sprawie stopni awansu Art. 9b ust. 4 KN reguluje charakter decyzji administracyjnej obligatoryjnie nadającej stopień awansu zawodowego nauczycielowi spełniającemu określone warunki i w przypadku nauczyciela kontraktowego stopień nauczyciela mianowanego nadaje organ prowadzący szkołę (art. 9b ust. 4 pkt 2 KN). Sąd pierwszej instancji wskazując w zaskarżonym wyroku, że stopień awansu zawodowego nadaje się w drodze decyzji administracyjnej nie dokonał błędnej wykładni tego przepisu. Przedmiotem tej sprawy nie była kontrola aktu nadania stopnia awansu zawodowego nauczyciela kontraktowego K. N.. Nie można uznać za zasadny zarzut strony skarżącej kasacyjnie dokonania przez Sąd pierwszej instancji błędnej wykładni art. 9b ust. 5 KN. Przepis ten określa treść aktu nadania stopnia awansu zawodowego, która dodatkowo została określona w załączniku nr 4 do rozporządzenia w sprawie stopni awansu. Przedłożony w toku postępowania przed komisją konkursową poświadczony za zgodność z oryginałem akt nadania skarżącemu stopnia nauczyciela mianowanego odpowiada załącznikowi nr 4 do rozporządzenia w sprawie stopni awansu. Przy czym ponownie należy podnieść, że ani Sąd pierwszej instancji, ani też Naczelny Sąd Administracyjny nie może objąć kontrolą w tej sprawie samego aktu nadania K. N. stopnia awansu zawodowego a jedynie stwierdza, że przedłożony przez tego kandydata dokument stanowił taki akt. Nie można uznać za uzasadniony także zarzut strony skarżącej kasacyjnie dokonania przez Wojewódzki Sąd Administracyjny błędnej wykładni § 4 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia w sprawie regulaminu konkursu poprzez przyjęcie, że w stanie faktycznym sprawy wobec nieuzasadnionego niedopuszczenia skarżącego do udziału w postępowaniu konkursowym organ winien podjąć uchwałę o unieważnieniu konkursu i zarządzić ponowne jego przeprowadzenie. Zgodnie z powołanym przepisem komisja konkursowa podejmuje uchwałę o odmowie dopuszczenia kandydata do postępowania konkursowego, jeżeli jego oferta nie zawiera wszystkich dokumentów wskazanych w ogłoszeniu konkursu. Nie stanowiło błędnej wykładni tego przepisu stanowisko Sądu pierwszej instancji który stwierdził, że w okolicznościach tej sprawy wobec przedłożenia przez K. N. wymaganych dokumentów, a w tym także aktu awansu zawodowego nauczyciela, nie było podstaw do podjęcia w dniu [...] czerwca 2018 r. przez Komisję Konkursową uchwały w sprawie odmowy dopuszczenia do konkursu tego kandydata z powodu przedłożenia niekompletnego aktu nadania stopnia awansu zawodowego. Należy przy tym także stwierdzić, że zagadnienie będące istotą sporu w tej sprawie, a dotyczące uznania za spełniające wymagania udziału w konkursie na stanowisko dyrektora publicznej szkoły złożenie aktu nadania stopnia awansu zawodowego bez uzasadnienia było już przedmiotem rozstrzygnięć sądowych. Sądy administracyjne zajęły stanowisko, zgodnie z którym nie stanowi wady formalnej uzasadniającej odmowę dopuszczenia do konkursu złożenie aktu nadania stopnia awansu zawodowego bez uzasadnienia (por. wyrok NSA z 2 lipca 2014 r. sygn. akt I OSK 895/14, opubl. w LEX nr 2006675; prawomocny wyrok WSA w Szczecinie z 17 października 2019 r. sygn. akt II SA/Sz 682/19, opubl. w LEX nr 2759151; prawomocny wyrok WSA w Łodzi z 11 stycznia 2019 r. sygn. akt III SA/Łd 826/18, opubl. w LEX nr 2614397; prawomocny wyrok WSA w Lublinie z 12 grudnia 2013 r. sygn. akt III SA/Lu 835/13, opubl. w LEX nr 1592926). Stanowisko to uznaje za prawidłowe w tej sprawie także Naczelny Sąd Administracyjny. Mając powyższe należy stwierdzić, że skoro wyrok Sądu pierwszej instancji odpowiada prawu, a zarzuty skargi kasacyjnej okazały się niezasadne, to Naczelny Sąd Administracyjny na podstawie art. 184 P.p.s.a. oddalił skargę kasacyjną. O kosztach orzeczono na podstawie art. 204 pkt 2 P.p.s.a., zgodnie z którym w razie oddalenia skargi kasacyjnej strona, która wniosła tę skargę obowiązana jest zwrócić niezbędne koszty postępowania kasacyjnego poniesione przez skarżącego, jeżeli zaskarżono skargą kasacyjną wyrok sądu pierwszej instancji uwzględniający skargę. W związku z tym w tej sprawie należało od Powiatu G. zasądzić na rzecz K. N. kwotę 240 złotych stanowiącą zwrot kosztów postępowania kasacyjnego. Kwota ta obejmuje wynagrodzenie profesjonalnego pełnomocnika obliczone w oparciu o § 14 ust. 1 pkt 2 lit. b w związku z § 14 ust. 1 pkt 1 lit. c rozporządzenia Ministra Sprawiedliwości z dnia 22 października 2015 r. w sprawie opłat za czynności radców prawnych (Dz. U. z 2018 r. poz. 265). |