drukuj    zapisz    Powrót do listy

648 Sprawy z zakresu informacji publicznej i prawa prasowego, Dostęp do informacji publicznej, Rada Gminy, Oddalono skargę, II SAB/Łd 50/10 - Wyrok WSA w Łodzi z 2010-12-08, Centralna Baza Orzeczeń Naczelnego (NSA) i Wojewódzkich (WSA) Sądów Administracyjnych, Orzecznictwo NSA i WSA

II SAB/Łd 50/10 - Wyrok WSA w Łodzi

Data orzeczenia
2010-12-08 orzeczenie prawomocne
Data wpływu
2010-11-03
Sąd
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi
Sędziowie
Barbara Rymaszewska
Jolanta Rosińska /przewodniczący/
Renata Kubot-Szustowska /sprawozdawca/
Symbol z opisem
648 Sprawy z zakresu informacji publicznej i prawa prasowego
Hasła tematyczne
Dostęp do informacji publicznej
Sygn. powiązane
I OSK 462/11 - Wyrok NSA z 2011-06-17
Skarżony organ
Rada Gminy
Treść wyniku
Oddalono skargę
Powołane przepisy
Dz.U. 2001 nr 112 poz 1198 art. 1, art. 4 ust. 1, art. 6 ust. 1, art. 10 ust. 1
Ustawa z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej.
Dz.U. 1997 nr 78 poz 483 art. 61 ust. 1
Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r. uchwalona przez Zgromadzenie Narodowe w dniu 2 kwietnia 1997 r., przyjęta przez Naród w referendum konstytucyjnym w dniu 25 maja 1997 r., podpisana przez Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej w dniu 16 lipca 1997 r.
Dz.U. 2002 nr 153 poz 1270 art. 3 par. 2 pkt 8, art. 151, art. 155 par. 1
Ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi.
Sentencja

Dnia 8 grudnia 2010 roku Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi – Wydział II w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Jolanta Rosińska Sędziowie Sędzia WSA Renata Kubot-Szustowska (spr.) Sędzia WSA Barbara Rymaszewska Protokolant asystent sędziego Agnieszka Gortych-Ratajczyk po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 8 grudnia 2010 roku sprawy ze skargi D. R. na bezczynność Rady Gminy L. w przedmiocie udostępnienia informacji publicznej oddala skargę.

Uzasadnienie

W skardze z dnia 14.października 2010r. D. R., Redaktor Naczelny Gazety A , wniósł o nakazanie Radzie Gminy L. załatwienia jego żądania z dnia 1.września 2010r. "w formie zgodnej z wnioskiem".

W uzasadnieniu wskazał, iż w dniu 1.września 2010r. złożył wniosek o udostępnienie w formie wglądu i sporządzenia fotokopii wniosku o nadanie medalu "Zasłużony dla gminy L." Księdzu kanonikowi W. P.

W odpowiedzi otrzymał pismo Sekretarza Gminy z dnia 13.września 2010r. informujące o umieszczeniu tego dokumentu na stronie internetowej BIP.

W dniu 23.września 2010r. D. R. wezwał Przewodniczącego Rady Gminy L. do załatwienia wniosku z dnia 1.września 2010 w formie zgodnej z zawartym weń żądaniem w terminie do dnia 27.września 2010r. W odpowiedzi otrzymał pismo Przewodniczącego Rady, podtrzymujące stanowisko wyrażone w piśmie z dnia 13.września 2010r.

Skarżący podniósł, iż publikacja wniosku w BIP nastąpiła dopiero w dniu 13.września 2010r. Na dokumencie widnieje data wpływu do Biura Rady – 28.kwietnia 2010r. Oznacza to, zdaniem skarżącego, iż dokument ten znajdował się w Biurze Rady przed 1.września 2010r. i powinien być udostępniony bez pisemnego wniosku. Tymczasem złożenia pisemnego wniosku zażądała pracownica Biura Rady, co stanowi, w ocenie skarżącego, ewidentne utrudnianie dostępu do informacji publicznej.

Skarżący pokreślił również, że jego wniosek jest precyzyjny i możliwy do spełnienia przez organ poprzez umożliwienie wglądu do oryginału dokumentu i zrobienia jego fotokopii.

Art. 14 ustawy z dnia 6.września 2001r. o dostępie do informacji publicznej (Dz.U. nr 122, poz. 1198 ze zm.) określa sposób postępowania organu, który nie może załatwić wniosku w formie żądanej przez wnioskodawcę. Przewodniczący Rady Gminy w L., reprezentujący Radę nie wskazał na żadną z tych okoliczności.

W świetle zaprezentowanego stanu faktycznego, żądanie skargi jest, w ocenie D. R., uzasadnione.

W odpowiedzi na skargę organ wniósł o jej oddalenie.

W uzasadnieniu wskazał, iż w dniu 1.września 2010r. do kancelarii Urzędu Gminy w L. wpłynął wniosek D. R., w którym skarżący zawarł prośbę o udostępnienie w formie wglądu i sporządzenia fotokopii "Wniosku o nadanie Medalu Honorowego – Zasłużony dla Gminy L." Księdzu kanonikowi W. P. Z wnioskiem o pośmiertne nadanie tego medalu wystąpili wszyscy radni Gminy L. w dniu 28.kwietnia 2010r.

W odpowiedzi na w/w wniosek w dniu 13.września 2010r. wysłano pismo do wnioskodawcy, w którym poinformowano go, iż wniosek o nadanie Medalu Honorowego "Zasłużony dla Gminy L." został udostępniony w Biurze Informacji Publicznej Urzędu Gminy L. W dniu 9.września 2010r. odbyła się uroczysta sesja Rady Gminy L. podczas której radni nadali pośmiertnie Księdzu Kanonikowi W. P. w czwartą rocznicę jego śmierci – Medal Honorowy "Zasłużony dla Gminy L.". W dniu 13.września 2010r. kompletny wniosek został zamieszczony w Biuletynie Informacji Publicznej Urzędu Gminy L. W ocenie organu wniosek ten stał się elementem informacji publicznej dopiero po podjęciu uchwały o nadaniu Medalu Honorowego, bowiem zgodnie z regulaminem przyznawania tego medalu, jest jedynie załącznikiem do uchwały. Wcześniej zatem jego publikacja w BIP nie była możliwa.

W ocenie Rady Gminy L., wobec udostępnienia informacji publicznej w BIP, organ nie miał obowiązku udostępniania jej w formie żądanej przez skarżącego.

Na rozprawie dniu 8.grudnia 2010r. skarżący wniósł nadto o wydanie przez Sąd postanowienia w trybie art. 155 ustawy z dnia 30.sierpnia 2020r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (DZ.U. nr 153, poz. 1270 ze zm.), powoływanej dalej jako p.p.s.a.

Wojewódzki Sąd Administracyjny zważył, co następuje:

Skarga nie jest zasadna.

Zgodnie z treścią art. 1 § 1 ustawy z dnia 25.lipca 2002 r. – Prawo o ustroju sądów administracyjnych (Dz.U. nr 153, poz. 1271 ze zm.), sądy administracyjne sprawują wymiar sprawiedliwości przez kontrolę działalności administracji publicznej, przy czym w świetle § 2 powołanego wyżej artykułu kontrola ta sprawowana jest pod względem zgodności z prawem, jeżeli ustawy nie stanowią inaczej.

Kontrola ta, zgodnie z art. 3 § 2 pkt 8 p.p.s.a., obejmuje także orzekanie w sprawach skarg na bezczynność organów.

Z bezczynnością organu administracji publicznej mamy do czynienia wówczas, gdy w prawnie ustalonym terminie organ nie podjął żadnych czynności w sprawie lub wprawdzie prowadził postępowanie w sprawie, ale – mimo istnienia ustawowego obowiązku – nie zakończył go wydaniem w terminie decyzji, postanowienia lub innego aktu, lub nie podjął stosownej czynności (vide: T. Woś /w:/ T. Woś (red.), H. Knysiak-Molczyk, M. Romańska, Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi. Komentarz, Wydawnictwo Prawnicze LexisNexis, Warszawa 2005, s. 86).

Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej w art. 61 ust. 1 stanowi, że obywatel ma prawo do uzyskiwania informacji o działalności organów władzy publicznej oraz osób pełniących funkcje publiczne. Prawo to obejmuje również uzyskiwanie informacji o działalności organów samorządu gospodarczego i zawodowego, a także innych osób oraz jednostek organizacyjnych w zakresie, w jakim wykonują one zadania władzy publicznej i gospodarują mieniem komunalnym lub majątkiem Skarbu Państwa. Prawo do uzyskiwania informacji obejmuje dostęp do dokumentów oraz wstęp na posiedzenia kolegialnych organów władzy publicznej pochodzących z powszechnych wyborów, z możliwością rejestracji dźwięku lub obrazu (ust. 2). Ograniczenie prawa, o którym mowa w ust. 1 i 2, może nastąpić wyłącznie ze względu na określone w ustawach ochronę wolności i praw innych osób i podmiotów gospodarczych oraz ochronę porządku publicznego, bezpieczeństwa lub ważnego interesu gospodarczego państwa (ust. 3).

Ustawa z dnia 6.września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej, będąca rozwinięciem konstytucyjnego prawa do informacji publicznej, reguluje zasady i tryb dostępu do informacji, mających walor informacji publicznych, wskazuje, w jakich przypadkach dostęp do informacji publicznej podlega ograniczeniu, i kiedy żądane przez wnioskodawcę informacje nie mogą zostać udostępnione.

Art. 4 ust. 1 ustawy stanowi, że obowiązane do udostępniania informacji publicznej są władze publiczne oraz inne podmioty wykonujące zadania publiczne, w szczególności: organy władzy publicznej, organy samorządów gospodarczych i zawodowych, podmioty reprezentujące zgodnie z odrębnymi przepisami Skarb Państwa, podmioty reprezentujące państwowe osoby prawne albo osoby prawne samorządu terytorialnego oraz podmioty reprezentujące inne państwowe jednostki organizacyjne albo jednostki organizacyjne samorządu terytorialnego, podmioty reprezentujące inne osoby lub jednostki organizacyjne, które wykonują zadania publiczne lub dysponują majątkiem publicznym oraz osoby prawne, w których Skarb Państwa, jednostki samorządu terytorialnego lub samorządu gospodarczego albo zawodowego mają pozycję dominującą w rozumieniu przepisów o ochronie konkurencji i konsumentów.

W świetle powyższego nie ulega wątpliwości, że Rada Gminy L., będąc organem administracji samorządowej, jest podmiotem zobowiązanym na gruncie ustawy o dostępie do informacji publicznej do udostępnienia informacji, mającej walor informacji publicznej, będącej w jego posiadaniu.

Zgodnie natomiast z art. 1 ustawy o dostępie do informacji publicznej, każda informacja o sprawach publicznym stanowi informację publiczną w rozumieniu ustawy i podlega udostępnieniu na zasadach i w trybie określonym w ustawie. Informację publiczną, w świetle ugruntowanego orzecznictwa Naczelnego Sądu Administracyjnego, stanowi każda wiadomość wytworzona przez szeroko rozumiane władze publiczne oraz osoby pełniące funkcje publiczne, a także inne podmioty, które tę władzę realizują, bądź gospodarują mieniem komunalnym lub majątkiem Skarbu Państwa, w zakresie swych kompetencji. Informację publiczną stanowi treść wszelkiego rodzaju dokumentów, odnoszących się do organu władzy publicznej, związanych z nim bądź w jakikolwiek sposób go dotyczących. Są nią zarówno treści dokumentów bezpośrednio przez organ wytworzone, jak i te, które używa się przy realizacji przewidzianych prawem zadań (także te, które tylko w części go dotyczą), nawet gdy nie pochodzą wprost od niego. W art. 6 ust. 1 cytowanej ustawy zamieszczony został zaś przykładowy katalog informacji i dokumentów stanowiących informację publiczną.

W rozpoznawanej sprawie poza sporem pozostaje kwestia charakteru żądanej informacji. Nie ulega bowiem wątpliwości, że stanowi ona informację publiczną w rozumieniu art. 1 powołanej ustawy. Problem sprowadzał się natomiast do odpowiedzi na pytanie czy informacja publiczna (wniosek o nadanie Medalu Honorowego "Zasłużony dla Gminy L.") zamieszczona ostatecznie w Biuletynie Informacji Publicznej przedmiotowo odpowiada zakresowi informacji żądanej przez skarżącego we wniosku z dnia 1.września 2010r. a w konsekwencji czy jej zamieszczenie w BIP zwalnia organ z obowiązku udzielenia informacji na wniosek.

Zgodnie bowiem z treścią art. 10 ust. 1 ustawy o dostępie do informacji publicznej informacja publiczna, która nie została udostępniona w Biuletynie Informacji Publicznej, jest udostępniana na wniosek. Tylko zatem informacja publiczna nieudostępniona w Biuletynie udostępniana jest na wniosek. (por. wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 25.września 2008r., sygn.akt I OSK 416/08, niepubl. w zbiorze urzędowym, dostępny w Systemie Informacji Prawnej Lex nr 490132).

W rozpoznawanej sprawie skarżący we wniosku z dnia 1.września 2010r. domagał się "udostępnienia w formie wglądu i sporządzenia fotokopii" wniosku o nadanie Księdzu kanonikowi W. P. Medalu Honorowego Zasłużony dla Gminy L.

W dniu 13.września 2010r. wniosek o nadanie medalu z dnia 28.kwietnia 2010r. został zamieszczony w Biuletynie Informacji Publicznej, o czym skarżący poinformowany został w piśmie z tej samej daty. Chociaż więc nie można zgodzić się z argumentacją zawartą w odpowiedzi na skargę, iż wniosek ten mógł zostać zamieszczony w BIP dopiero po podjęciu uchwały o nadaniu medalu (informacją publiczną w rozumieniu ustawy, stał się już w dacie złożenia go w organie), faktem jest, że w dniu złożenia skargi organ nie pozostawał w bezczynności, bowiem wniosek, do którego wglądu żądał skarżący, faktycznie opublikowany został w Biuletynie. Ten zaś stanowi urzędowy publikator teleinformatyczny – Biuletyn Informacji Publicznej, utworzony w celu powszechnego udostępnienia informacji publicznej w postaci ujednoliconego systemu stron w sieci (art. 8 ust.1 ustawy). Zarzut zatem, iż organ faktycznie żądanej informacji nie udzielił albowiem opiewała ona na umożliwienie "wglądu i sporządzenie fotokopii" jest nieuzasadniony. Opublikowanie informacji publicznej w Biuletynie Informacji Publicznej (poprzez zamieszczenie w nim złożonego wniosku) zwalnia bowiem organ z obowiązku udostępnienia go "do wglądu i sporządzenia fotokopii".

Tym samym więc skarga na bezczynność Rady Gminy w L. jako nieuzasadniona, podlegała oddaleniu na podstawie art. 151 p.p.s.a. Nie znaleziono też podstaw do podjęcia działań sygnalizacyjnych w trybie art. 155 § 1 p.p.s.a., choć jak wyżej wskazano, stanowisko Rady Gminy w L., co do charakteru wniosku o nadanie medalu honorowego przed datą podjęcia uchwały w tym przedmiocie, uznać należy za błędne. Sygnalizowana zaś w skardze praktyka pracowników biura Rady Gminy w L., żądających występowania z wnioskami o udostępnienie informacji publicznej, wymagającej zamieszczenia w Biuletynie Informacji Publicznej, winna być wyeliminowania w trybie nadzoru służbowego.

A.D.



Powered by SoftProdukt