Postanowieniem z dnia 2 kwietnia 2012 r., sygn. akt II SAB/Kr 87/09 Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie odrzucił sprzeciw P. B. na zarządzenie referendarza sądowego z dnia 9 grudnia 2011 r. o pozostawieniu wniosku o przyznanie prawa pomocy bez rozpoznania.
W dniu 26 kwietnia 2012 r. P. B. złożył drogą elektroniczną zażalenie na powyższe postanowienie.
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie zarządzeniem z dnia 21 maja 2012r., doręczonym w dniu 29 maja 2012 r., wezwał stronę do usunięcia braków formalnych przez własnoręczne podpisanie pisma, w terminie 7 dni pod rygorem odrzucenia zażalenia. Pomimo upływu ww. terminu zarządzenia nie wykonano.
Naczelny Sąd Administracyjny zważył, co następuje: zgodnie z art. 46 § 1 pkt 4 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.) każde pismo strony powinno zawierać podpis strony albo jej przedstawiciela ustawowego lub pełnomocnika. Podpis powinien być własnoręczny, z wyjątkiem przypadków, o których mowa w art. 46 § 4, które w tej sprawie nie występują. W sytuacji braku własnoręcznego podpisu, Sąd wzywa stronę do usunięcia braku formalnego pisma przez jego podpisanie.
W niniejszej sprawie Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie zasadnie, zarządzeniem z dnia 21 maja 2012 r. wezwał stronę do podpisania zażalenia, albowiem dla skuteczności pisma wnoszonego przez stronę drogą elektroniczną konieczne jest późniejsze opatrzenie go własnoręcznym podpisem. Tylko taki podpis spełnia wymagania wynikające z art. 46 § 1 pkt 4 P.p.s.a.
Wobec niewykonania ww. zarządzenia, zażalenie P. B. na postanowienie z dnia 2 kwietnia 2012 r. należało uznać za obarczone brakiem formalnym.
Mając powyższe na uwadze, Naczelny Sąd Administracyjny, na podstawie art. 178 i 180 w związku z art. 197 § 2 P.p.s.a. orzekł jak w sentencji.