Centralna Baza Orzeczeń Sądów Administracyjnych
|
drukuj zapisz |
6272 Wizy, zezwolenie na zamieszkanie na czas oznaczony, na osiedlenie się, wydalenie z terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, Zawieszenie/podjęcie postępowania, Szef Urzędu do Spraw Cudzoziemców, Oddalono zażalenie, II OZ 973/16 - Postanowienie NSA z 2016-09-14, Centralna Baza Orzeczeń Naczelnego (NSA) i Wojewódzkich (WSA) Sądów Administracyjnych, Orzecznictwo NSA i WSA
II OZ 973/16 - Postanowienie NSA
|
|
|||
|
2016-08-23 | |||
|
Naczelny Sąd Administracyjny | |||
|
Jacek Chlebny /przewodniczący sprawozdawca/ | |||
|
6272 Wizy, zezwolenie na zamieszkanie na czas oznaczony, na osiedlenie się, wydalenie z terytorium Rzeczypospolitej Polskiej | |||
|
Zawieszenie/podjęcie postępowania | |||
|
IV SA/Wa 3739/15 - Wyrok WSA w Warszawie z 2017-11-10 II OSK 1084/18 - Wyrok NSA z 2018-07-27 |
|||
|
Szef Urzędu do Spraw Cudzoziemców | |||
|
Oddalono zażalenie | |||
|
Dz.U. 2012 poz 270 art. 125 par. 1 pkt 1 Ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jednolity. |
|||
Sentencja
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Jacek Chlebny po rozpoznaniu w dniu 14 września 2016 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej zażalenia L. S. na postanowienie Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 3 czerwca 2016 r. sygn. akt IV SA/Wa 3739/15 o zawieszeniu postępowania sądowego w sprawie ze skargi L. S. na decyzję Szefa Urzędu do Spraw Cudzoziemców z dnia [...] października 2015 r. nr [...] w przedmiocie cofnięcia zezwolenia na pobyt rezydenta długoterminowego UE na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej postanawia: oddalić zażalenie. |
||||
Uzasadnienie
Postanowieniem z 3 czerwca 2016 r. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie zawiesił postępowanie sądowe w sprawie ze skargi L. S. na decyzję Szefa Urzędu do Spraw Cudzoziemców z [...] października 2015 r. o cofnięciu zezwolenia na pobyt rezydenta długoterminowego UE na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, do czasu wydania prawomocnych rozstrzygnięć w sprawach zainicjowanych skargami L. S. dotyczących odmowy udzielenia skarżącemu zgody m.in. na przeglądanie dokumentów zawierających informacje niejawne, opatrzonych klauzulą "tajne" (sygn. akt IV SA/Wa 630/15) oraz klauzulą "poufne" (sygn. akt IV SA/Wa 3802/15). W zażaleniu na powyższe postanowienie L. S. podnosząc zarzut naruszenia art. 125 § 1 pkt 1 i art. 7 ustawy Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.jedn. Dz.U. z 2016 r. poz. 718, dalej: p.p.s.a.) w zw. z art. 45 ust. 1 Konstytucji RP wyraził przekonanie, że Sąd jest władny samodzielnie rozpoznać sprawę, bez uprzedniego uzyskania prawomocnych wyroków w kwestiach wpadkowych, zawieszenie zaś postępowania pozbawia skarżącego rozpoznania jego sprawy w rozsądnym terminie. W ocenie skarżącego zawieszenie postępowania sądowego jest niecelowe, bowiem również Naczelny Sąd Administracyjny będzie władny zawiesić postępowanie w sprawie do czasu rozstrzygnięcia skarg kasacyjnych od wyroków dotyczących odmowy przeglądania dokumentów oznaczonych klauzulami "tajne" i "poufne". Co więcej, Naczelny Sąd Administracyjny będzie mógł połączyć te sprawy wraz z niniejszą do wspólnego rozpoznania, co wydaje się być najbardziej uzasadnione merytorycznie. W związku z powyższym skarżący wniósł o uchylenie zaskarżonego postanowienia w całości i zasądzenie kosztów postępowania. Naczelny Sąd Administracyjny zważył, co następuje: Zażalenie nie zasługuje na uwzględnienie. Zgodnie z art. 125 § 1 pkt 1 p.p.s.a. sąd może zawiesić postępowanie z urzędu jeżeli rozstrzygnięcie sprawy zależy od wyniku innego toczącego się postępowania administracyjnego, sądowoadministracyjnego, sądowego lub przed Trybunałem Konstytucyjnym. Należy zgodzić się z Sądem I instancji, że z uwagi na przedmiot, jak i okoliczności rozpoznawanej sprawy, jej rozstrzygnięcie jest uzależnione od wyniku ściśle z nią powiązanych dwóch spraw sądowych, które nie zostały jeszcze zakończone prawomocnym orzeczeniem. Zauważyć trzeba, że kontrolowana decyzja została wydana przede wszystkim w oparciu o dokumenty opatrzone klauzulami "tajne" i "poufne". Wydanymi w toku prowadzonego postępowania postanowieniami Szef Urzędu do Spraw Cudzoziemców odmawiał L. S. przeglądania dokumentów zawierających powyższe informacje, sporządzania z nich notatek, kopii lub odpisów. Postanowienia te były następnie przedmiotem skarg rozpoznawanych przez Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie. Wyrokiem z 2 czerwca 2015 r., sygn. akt IV SA/Wa 630/15 Sąd oddalił skargę L. S. na postanowienie Szefa Urzędu do Spraw Cudzoziemców z [...] grudnia 2014 r. odmawiające stronie przeglądania dokumentów zawierających informacje niejawne, którym została nadana klauzula "tajne", sporządzania z nich notatek, kopii lub odpisów. Natomiast wyrokiem z 25 maja 2016 r., sygn. akt IV SA/Wa 3802/15 Sąd oddalił skargę L. S. na postanowienie Szefa Urzędu do Spraw Cudzoziemców z [..] października 2015 r. o odmowie przeglądania dokumentów zawierających informacje niejawne, którym została nadana klauzula "poufne". Od powołanych wyroków skarżący złożył skargi kasacyjne, w związku z powyższym wyroki te są nieprawomocne. Rozstrzygnięcie zaś tych spraw będzie miało bezpośredni wpływ na wynik sprawy sądowej, której przedmiotem jest decyzja kończąca prowadzone przed Szefem Urzędu do Spraw Cudzoziemców postępowanie administracyjne. W związku z powyższym celowym było zawieszenie postępowania sądowego w rozpoznawanej sprawie. Odnosząc się do argumentacji przedstawionej w zażaleniu należy stwierdzić, że zaskarżone postanowienie nie godzi w istotę zasady szybkości postępowania, która wobec przedstawionych okoliczności nie może stać na przeszkodzie względom celowościowym decydującym o konieczności zawieszenia postępowania sądowego. Z przytoczonych wyżej względów Naczelny Sąd Administracyjny, na podstawie art. 184 w zw. z art. 197 § 1 i 2 p.p.s.a., postanowił jak w sentencji. |