drukuj    zapisz    Powrót do listy

6537 Egzekucja należności pieniężnych, do których  nie stosuje się przepisów Ordynacji podatkowej (art. 34 ust. 3  ustawy o f, Odrzucenie zażalenia, Dyrektor Izby Skarbowej, Oddalono zażalenie, II GZ 1323/16 - Postanowienie NSA z 2017-01-18, Centralna Baza Orzeczeń Naczelnego (NSA) i Wojewódzkich (WSA) Sądów Administracyjnych, Orzecznictwo NSA i WSA

II GZ 1323/16 - Postanowienie NSA

Data orzeczenia
2017-01-18 orzeczenie prawomocne
Data wpływu
2016-12-13
Sąd
Naczelny Sąd Administracyjny
Sędziowie
Joanna Kabat-Rembelska /przewodniczący sprawozdawca/
Symbol z opisem
6537 Egzekucja należności pieniężnych, do których  nie stosuje się przepisów Ordynacji podatkowej (art. 34 ust. 3  ustawy o f
Hasła tematyczne
Odrzucenie zażalenia
Sygn. powiązane
VI SA/Wa 2907/15 - Wyrok WSA w Warszawie z 2017-04-26
I SA/Gl 1112/16 - Postanowienie WSA w Gliwicach z 2016-10-03
II GZ 1232/16 - Postanowienie NSA z 2016-12-07
Skarżony organ
Dyrektor Izby Skarbowej
Treść wyniku
Oddalono zażalenie
Powołane przepisy
Dz.U. 2012 poz 270 art. 199, art. 220 § 1, art. 220 § 3
Ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jednolity.
Sentencja

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: sędzia NSA Joanna Kabat-Rembelska po rozpoznaniu w dniu 18 stycznia 2017 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Gospodarczej zażalenia I. Sp. z o.o. w G. na postanowienia Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach z dnia 3 października 2016 r., sygn. akt I SA/Gl 1112/16 na postanowienie Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia [...] czerwca 2016 r., nr [...] w przedmiocie skargi na czynność egzekucyjną postanawia: oddalić zażalenie.

Uzasadnienie

I. Sp. z o.o. w G. wniosła skargę na postanowienie Dyrektora Izby Skarbowej w K. z [...] czerwca 2016 r. w przedmiocie skargi na czynność egzekucyjną. W imieniu spółki skargę podpisał Prezes Zarządu W. S..

Przewodniczący Wydziału I Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w G. zarządzeniem z [...] sierpnia 2016 r. wezwał skarżącą do usunięcia braku formalnego skargi, poprzez złożenie dokumentu lub jego uwierzytelnionego odpisu wykazującego umocowanie do wniesienia skargi i określającego sposób reprezentacji strony skarżącej (KRS), zgodnie z art. 29 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. z 2016 r., poz. 718 ze zm., dalej: p.p.s.a.) - w terminie siedmiu dni od dnia doręczenia wezwania pod rygorem odrzucenia skargi.

Wezwanie zostało doręczone skarżącej [...] września 2016 r., lecz spółka nie uzupełniła braku skargi.

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach postanowieniem z 3 października 2016 r., na podstawie art. 58 § 1 pkt 3 p.p.s.a., odrzucił skargę.

W uzasadnieniu Sąd pierwszej instancji podniósł, że brak dokumentu stwierdzającego umocowanie do reprezentacji strony stanowi brak formalny, który podlega usunięciu. Jeżeli pismo strony nie może otrzymać prawidłowego biegu wskutek niezachowania warunków formalnych, przewodniczący wzywa stronę do jego uzupełnienia w terminie siedmiu dni pod rygorem pozostawienia pisma bez rozpoznania. Skarżąca wezwana do uzupełnienia braku formalnego w wyznaczonym terminie nie uzupełniła tego braku, a wobec tego skarga podlegała odrzuceniu.

I. Sp. z o.o. w G. wniosła zażalenie na powyższe postanowienie, domagając się jego uchylenia i przyjęcia skargi do rozpoznania. Skarżąca podniosła, że informacje zawarte w KRS są wiedzą notoryjną, którą dysponuje sąd, a żądanie przedstawiania tej wiedzy przez skarżącą narusza jej prawa.

Naczelny Sąd Administracyjny zważył, co następuje:

Zażalenie jest niezasadne.

Z akt sądowych wynika, że Przewodniczący Wydziału wezwał skarżącą spółkę do usunięcia braku formalnego skargi, przez złożenie dokumentu wykazującego umocowanie do wniesienia skargi i określającego sposób reprezentacji strony skarżącej, zgodnie z art. 29 p.p.s.a. - w terminie 7 dni od daty doręczenia wezwania, pod rygorem odrzucenia skargi.

W związku z tym, że skarżąca kwestionuje zasadność wezwania jej do uzupełnienia braków skargi należy zauważyć, że zgodnie z art. 29 w związku z art. 28 § 1 p.p.s.a., organ osoby prawnej powinien wykazać swoje umocowanie dokumentem przy pierwszej czynności w postępowaniu sądowoadministracyjnym. Sąd, aby mógł ocenić skuteczność umocowania osoby składającej pismo procesowe musi dysponować odpowiednią dokumentacją, złożoną przez osobę wnoszącą pismo, z której wynika prawo do działania za osobę prawną.

Jeżeli pierwszą czynnością procesową dokonywaną przez Prezesa Zarządu było wniesienie skargi, to należało łącznie z nią złożyć dokumenty potwierdzające umocowanie do reprezentowania spółki (art. 29 p.p.s.a.). Do takich dokumentów należy m.in. wyciąg z Krajowego Rejestru Sądowego.

Brak udokumentowania prawidłowości umocowania do reprezentowania spółki niewątpliwie stanowi brak formalny skargi, gdyż uniemożliwia weryfikację prawidłowej reprezentacji strony skarżącej, podlegający uzupełnieniu w trybie art. 49 § 1 p.p.s.a. pod rygorem odrzucenia skargi.

Z akt sprawy wynika, że skarżąca nie odpowiedziała na wezwanie Przewodniczącego Wydziału z [...] sierpnia 2016 r. Wobec nieusunięcia braku formalnego skargi zasadne było jej odrzucenie na podstawie art. 58 § 1 pkt 3 p.p.s.a.

Naczelny Sąd Administracyjny z podanych wyżej przyczyn nie podziela stanowiska skarżącej, że wezwanie Przewodniczącego Wydziału, do przedstawienia odpisu z KRS narusza jej prawa. Trzeba podkreślić, że złożenie skargi, która spełnia wszystkie warunki określone w ustawie – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi jest obowiązkiem strony. Do tych warunków, jak już wspomniano, należy wykazanie dokumentem umocowania do działania w imieniu osoby prawnej (art. 29 p.p.s.a.). W związku z tym strona nie może, powołując się to, że "Informacje zawarte w KRS są wiedzą notoryjną, którą dysponuje sąd", uwolnić się od obowiązku uzupełnienia braków pisma (skargi).

Z podanych przyczyn Naczelny Sąd Administracyjny, na podstawie art. 184 w związku z art. 197 § 2 p.p.s.a., oddalił zażalenie.



Powered by SoftProdukt