Wyrokiem z dnia 27.11.2019 r. (I SA/Łd 568/19) Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi oddalił skargę J. G. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Piotrkowie Trybunalskim w przedmiocie opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi.
Od powyższego wyroku skarżący wywiódł skargę kasacyjną, nie zamieszczając w niej wniosku o rozpoznanie jej na rozprawie albo oświadczenia o zrzeczeniu się rozprawy.
Naczelny Sąd Administracyjny zważył, co następuje:
W wyniku wstępnego badania skargi kasacyjnej skarżącego Naczelny Sąd Administracyjny dostrzegł, że nie spełnia ona wszystkich wymagań formalnych. Zgodnie bowiem z art. 176 § 1 ustawy z dnia 30.08 2002 .r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. z 2019 r., poz. 2325; dalej: P.p.s.a.) skarga kasacyjna powinna czynić zadość wymaganiom przepisanym dla pisma w postępowaniu sądowym oraz zawierać oznaczenie zaskarżonego orzeczenia ze wskazaniem czy jest ono zaskarżone w całości, czy w części, przytoczenie podstaw kasacyjnych i ich uzasadnienie, wniosek o uchylenie lub zmianę orzeczenia z oznaczeniem zakresu żądanego uchylenia lub zmiany. W myśl natomiast § 2 wskazanego przepisu - poza wymaganiami, o których mowa w § 1, skarga kasacyjna powinna zawierać wniosek o jej rozpoznanie na rozprawie albo oświadczenie o zrzeczeniu się rozprawy. Jeżeli skarga kasacyjna nie spełnia wymagań przewidzianych w art. 176, innych niż przytoczenie podstaw kasacyjnych i ich uzasadnienie, to zgodnie z art. 177a P.p.s.a. przewodniczący winien wezwać stronę do usunięcia braków skargi kasacyjnej w terminie siedmiu dni pod rygorem jej odrzucenia.
W rozpoznawanej sprawie skarga kasacyjna nie zawiera wymaganego przez art. 176 § 2 P.p.s.a. wniosku o rozpoznanie jej na rozprawie albo oświadczenia o zrzeczeniu się rozprawy, niemniej do usunięcia tego braku formalnego skarżącego nie wezwano. Mając to na uwadze Naczelny Sąd Administracyjny na podstawie art. 180 P.p.s.a. zwrócił skargę kasacyjną Wojewódzkiemu Sądowi Administracyjnemu w Łodzi w celu uzupełnienia dostrzeżonych braków.